Tarixdə
iz buraxalar: Məhdimqulu
Əldə edilən mənbələrdə
şairin adı daim Məhdimqulu olaraq keçir. Şair
haqqında rəvayət şəklində
anladılanlarda da başqa bir ismə rastlanmır.
Çox güman ki, məşhur şairimiz
uşaqlıq illərindən bu adla anılıb,
şeirlərində də bu addan istifadə edib. Ancaq biz bu adın şairə ləqəb olaraq
verildiyi qənaətindəyik. Çünki
ad vermə ənənəsinə görə,
doğulduğunda şairə başqa bir ad verilmiş
olmalıdır. Sonradan isə Məhdimqulu
adı o qədər məşhurlaşıb ki, şairə
uşaqlığında verilən adı yaddan
çıxarıb.
Türkmənlərin dahi şairi Məhdimqulunun
yaşadığı dövr dəqiq tarixlərlə
bilinmir. 1988-ci ildə ərəb hərflərilə nəşr
edilən "Məhdimqulu" adlı əsərdə
şairin təxminən 1733-1783-cü illər
arasında yaşadığı bildirilir.
Türkmənistanda şairin doğulduğu il 1733, vəfat etdiyi il isə 1783-cü il
olaraq qəbul edilir. Hətta 1983-cü ildə
Türkmənistanda şairin 250 illiyi keçirilib.
Məhdimqulu məşhur türkmən şairi
Dövlət Azadinin oğludur. Uşaqlığında
atasının elmindən və şairliyindən
qaynaqlanıb edib. O, Buxarada və Xivədə
yaxşı mədrəsə təhsili görüb, ərəbcəni,
farscanı və ədəbi Şərq türkcəsini
öyrənib, Nizami, Sədi, Füzuli, Nəvai kimi
türkcənin və farscanın klassiklərini tədqiq
edib. Dünyaya gəldiyi yer Xəzər dənizinin
cənub-şərq istiqamətindən dənizə
tökülən Terek çayı
yaxınlığındadır. Şair
Türkmənistanı, Özbəkistanı,
Əfqanıstanı və İranın bir qismini gəzib-dolaşsa
da, həyatının böyük hissəsini türkmənlərin
arasında keçiriş vəb təxminən
1783-cü ildə vəfat edib.
Şahməhəmməd
Qəndimov: "Əgər türkmən klassik ədəbiyyatını
böyük bir xırman olaraq göz önünə gətirsək,
Məhdimqulunun sətirləri bu xırmanın səsini
təkbaşına meydana gətirər,"- deyib. Həqiqətən də, bu gün Məhdumqulu
türkmən ədəbiyyatçılarının, hətta
bütün türkmənlərin "xəlifəsi"
olaraq görülür. Türkmənlər
Məhdimquludan hörmətlə bəhs edirlər.
Bunun səbəbi isə Məhdimqulunun
sadəcə türkmən ədəbiyyatının ən
böyük şairi olması deyil, eyni zamanda
yaşadığı dövrdən bu günə qədərki
ideal bir türkmən tipinə hələ XVIII əsrdə
təmsilçilik etmiş olmasıdır.
Şair bir tərəfdən ənənəvi türkmən
ədəbiyyatının şeir formasına uyğun
olaraq yazdığı şeirlərdə o zamanın
türkmən ruhunu əks etdirib, digər tərəfdən
150 il sonra həyata keçəcək
türkmən birliyinin röyasını görüb. Məhdimqulunun şeirində XVIII əsrin
türkmən həyatı bir tablo halında
görülə bilər. Biz
dövrün sosial və siyasi problemlərini
araşdırmaq istəyənlərin Məhdimqulunun
şeirlərinə də müraciət etməli
olduğu düşüncəsindəyik.
Məhdimqulunun şeirlərində türkmənləri
cəlb edən cəhətlərdən biri də türkmən
həyatını əks etdirərkən türkmənin
mərdliyini və igidliyini təsvir etməsilə onun
qürurunu yüksəklərə
qaldırmasıdır.
Şairin ədəbi şəxsiyyətini ələ
alarkən onun dili üzərində durmaq
lazımdır. Məhdimquludan əvvəlki klassik
türkmən şairləri və şəxsən
şairin atası Dövlət Məhməd Azadi həm
dil, həm də üslub olaraq klassik Çağatay ədəbiyyatının
təsirində əsər yazıb. Bu
şeirlərin dili canlı türkmən şivəsində
deyil, ogünkü klassik türk ədəbiyyatının
dilinə dayanmaqdadır. Ancaq Məhdimqulu,
klassik ədəbiyyatı, xüsusilə də Nəvaini
çox yaxşı bilməsinə baxmayaraq,
şeirini türkmən dilində və türkmənlərin
anlayıb mənimsəyəcəyi bir tərzdə
yazıb. Məhdimqulunun şeirlərindəki
dil hər hansı bir türkmənin asanlıqla anlaya
biləcəyi sadə bir dil, üslubu da eyni şəkildə
türkmən təsəvvürünə uyğun sadə
bir üslubdur.
Məhdimqulunun
şeirlərinin xalq arasında söylənməsi və əzbərlənməsi
onun şeirlərindəki məzmun və sənət
üstünlüyü ilə bərabər, Dədə
Qorqud təbirilə, "ozan dilinin çevikliyi"
sayəsindədir.
Onun şeirlərində məzmun olaraq
yaxşı insanla pis insanın, mərdlə namərdin,
gözəllə çirkinin müqayisəsi geniş
yer alır. Şair bir çox şeirində insanları
yaxşılığa və doğruluğa
çağırır, haqq dinin tələbini yerinə
yetirməyə dəvət edir. Bir dərviş
ədası ilə xalqı irşad etməyə
çalışan Məhdimqulunu prof.Fuad
Köprülü Yəsəvi təqibçisi bir Nəqşibəndi
şeyxi olaraq görür.
Bütün Türküstanda
yaşadığı zamandan günümüzə qədər
çox dərin təsirli bir iz buraxan Əhməd Yəsəvinin
Məhdimqulunu da təsirləndirməsi təbiidir. Şair
özü də "...İqlim sahibi Əhməd Yəsəvi"
deyərək bunu təsdiq edir. Gündəlik həyatdan
ilham alaraq yazdığı parçalarda Azərbaycan
və Anadolunun aşiqləri kimi məhəlli mənzumələr
əmələ gətirən bu şair təsəvvüfi-əxlaqi
şeirlərində də tamamilə Əhməd Yəsəvinin
ruh və ədasını göstərir: dünyanın
faniliyini, möminlərə axirət üçün
çalışmağın lazım gəldiyini, Allah
eşqi ilə qəlbinin çarpdığını,
haqq yolunda qəm çəkən həqiqi dərvişlərlə
yoldaşlıq etmək istədiyini bildirir; ibadət
və itaət lüzumunu, fənalıqlardan çəkinməyi,
yaxşı xasiyyətlərə sahib olmağın
lazım olduğunu və daha bir neçə əxlaqi əsasları
öyrətməyə çalışır. Halbuki bu, tamamilə "Divani-hikmətdə
nəsihət edilən şeylərdir. Beləcə, açıq-aydın
görünür ki, Xoca Əhməd Yəsəvi
türkmənlərin xalq şairinə də
güclü təsir göstərib.
Dini və təsəvvüfi düşüncənin
təməllərindən olan bu dünyanın faniliyi
məsələsi Məhdimqulunun şeirlərində
çox işlənən bir mövzudur. İnsan
oğlu bu dünyadan necə olsa köçəcək.
Ona görə insan dünya malına o qədər də
tamah salmamalı, axirəti qazanmalıdır:
"Məhdimqulu,
imiş bu dünya fani,
Fanini
qoy, axirət deyib qoy canı,
Ömrünü
verib satın alma dünyanı,
Bu
dünyanın dibi görünüb durubdur..."
Məhdimqulunun şeirlərində yaxşı
insan-pis insan müqayisəsi çox yer tutur. Dahi şair
şeirlərində yaxşı insanın üstün
vəsflərini, pis insanın zəif cəhətlərini
ortaya qoyur. Məhdimqulunun şeirlərində
yaxşı insan mərd, pis insan isə namərd deyə
dilə gətirilir. Mərd insan hər
şeydən əvvəl kəlmənin mənasına
uyğun olaraq cəsur, davadan qorxmayan bir şəxsdir.
Mərd insan yaxşılıq sevən, ədalətli,
sirr saxlayan və obaya xeyri dəyən bir şəxsdir.
Namərd isə qorxaq, davadan qaçan,
riyakar, sirr saxlamayan və alçaq bir şəxsdir.
"Mərd
igid mərd yerdən yetişər,
Namərd
əslində mərd olmaz,
Qurdun
gözündə od yanar,
Çaqqal-tülkü
qurd olmaz..."
Aləmi
Ərvahda, o ruhlar aləmindəki Yunus Əmrə,
Koroğlu, Dadaloğlu və Qaracaoğlan bir araya gələrək
belə deyiblər: "XVIII əsrdə Türkmən
elində uca diləkli, qəhrəman ürəkli,
geniş qəlbli, dili hünərli Məhdimqulu
adında bir adam ortaya çıxacaq. Ona əl verək, yol verək,
sözümüzdən, sazımızdan, şeir sənətimizdən
ona da pay göndərək. "Anadolunun söz
ustaları belə danışarkən,
yaxınlaşan Qorqud ata da bir-iki söz söyləyib və
baxaq görək nə deyib: "Allahın izni ilə mən
də Məhdimqulu dili ilə səslənəcəyəm!.."
Yunus
Əmrə boynunu bükərək belə deyib:
- Sevgi,
birlik tərəfdarıyam, mən sevgi və birlik
verdim Məhdimqulu şeirlərinə.
At üstündə
doğulmuş Koroğlu bir əlində qılınc,
bir əlində saz:
- Mən
igidliyə sevdalı meydan əsgəriyəm. Mərd dayanar, namərd qaçar
meydanımdan. Məhdimqulunun
şeirlərinə igidcə deyişmələr verəcəyəm,
- deyib.
Dadaloğlu
əlindəki sazını sinəsinə sıxıb:
- Mən
də Koroğlu qardaşım kimiyəm. Əsgər
meydanının diliyəm! Nə varsa
qoşmalarımda, verdim getdi Məhdimquluya, - deyib.
Qaracaoğlan
da ətrafına baxıb, söz sırasının ona
gəldiyini anlayıb və başını əyərək
yavaş-yavaş baxaq görək nə deyib:
-
Ağalar, mən gözəli sevərəm, gözəl
olan nə varsa onun üçün söylərəm: qara
gözlü, incə belli, kəklik ayaqlı, inci
dişli gözəllərə... Uca zirvəli
dağlara, gözəl ellərə söylərəm...
Məhdimquluya verəcəyim sadəcə
bunlardır.
Ozanların sözləri bitincə hər kəs Dədə
Qorquda baxıb. Qorqud ata əvvəl saqqalını
sığallayıb, xeyli vaxt incə-incə
düşünüb, sonra belə deyişb:
- Gözəl
söz yaraşır ozana əldə qopuz olunca. Ozan nə
etsin başda dövlət olmayınca! Mən bu gəlimli-gedimli
dünyada Məhdimquluya dövlət sevgisi verdim...
Beləcə, söyləşmədən sonra o
söz ustaları vidalaşıb ayrılıblar.
XVIII əsrdə
türkmən elinə sevgi, birlik, igidlik buludu olaraq
axır Məhdimqulu... Dövlət
olmanın ucalığı könüllərdə
cücərir. Onun sözlərilə əsgərlər
daha da qəhrəmanlaşır, birliyin gətirəcəyi
dirilik danışılır türkmən
obalarında... Məhdimqulu mərdliyi
şeirlərin qanadlarına taxar, uçurar türkmən
elinin ucsuz-bucaqsız səhralarında.
Bu hünər Məhdimquluda ata hədiyyəsi bir
xüsusiyyətdir. Onun atası Dövlət Məhməd
azadilərin düşüncəli alimi olub. Babası Məhdimqulu Yonacı isə
misralarda düşünür, şeirlə söyləşirdi.
Ulular nə demişlər: "İnsan atada
gördüyünü götürər..." Məhdimqulunun atası Dövlət Məhməd
oğlunun yaxşı təhsil almasına xüsusi
fikir verib, onu mədrəsələrdə oxudub.
Məhdimqulu
ərəb və fars dillərini
öyrənib. Ədəbiyyatın
bütün sirlərini qavrayıb. O, türk
dilinin usta şairlərinin şeirləri ilə bəslənir.
Nəvaini bilir, Nizami və Füzuli ilə tanış olur. Ulu Türk
elini dolaşır, türk xalqlarının
yaşadığı yerləri gəzir, Hindistana qədər
gedir. Gün gəlir, gördüklərini
və bildiklərini şeir dəzgahında toxuyur.
Sonra qəlbinin bütün
gümrahlığı ilə bunları xalqına
aşılayaraq, onları birliyə, dövlət
olmanın ululuğuna çağırır. Onlara, müharibə etmək lazım gələrsə,
ürəkdən savaşmağı, mərdanə
vuruşmağı, əsgərcə doyüşməyi
tövsiyə edir.
Bu gün Məhdimqulunun türkmənlər
arasında sevilməsinin və ucaldılmasının
səbəblərindən biri də onun üstün sənətkarlığı
ilə yanaşı, yaşadığı dövrdə
türkmənlərin mənəvi gücünü
yüksəltməsi və birliyə çağırmasıdır. Məhdimqulunun
özündən sonra gələn bütün türkmən
şairlərinə təsir etdiyini desək, səhv
etmərik. Məhdimqulunun şeirlərinin
xalq arasında yayılması çox
genişmiqyaslı olub. Onun şeirlərini ehtiva
edən kitablardan ən həcmlisi şairin 250-ci
doğum ili münasibətilə
1983-cü ildə nəşr edilən iki cildlik
kitabdır. Bu kitabda 498 şeir toplanıb.
Allah sevgisi Məhdimqulunun ürəyində taxt
qurmuşdu.
O, ən gözəl şerlərində bu eşqi dilə
gətirir... 1780-ci ildə əbədiyyətə
köçən bu ulu şairin ruhu şad olsun.
Fazil QARAOLU
professor
Bakı
xəbər.- 2016.- 28 oktyabr.- S.13