Azərbaycan
mədəniyyət tarxi və azəbaycançılıq...
Azərbaycan mədəniyyətinin əsas
ilhamverici qüvvəsi Azərbaycan xalqı və azərbaycançılıq
ideologiyasıdır. Azərbaycançılıq
ideologiyasının şüurlarda, yaddaşlarda yer
tutması üçün minillər boyu mədəniyyətimiz
çərçivəsində böyük işlər
görülüb. Azərbaycançılıq
mədəniyyətimizin hər bir sahəsində
özünü göstərir.
Azərbaycan dövlətinin mədəniyyət
siyasətinin ana xəttinə çevrilən azərbaycançılıq
geniş səviyyədə təbliğ edilir. Bu gün
kino, teatr, ədəbiyyat-incəsənət və
başqa sahələrdə azərbaycançılıq
ideyasını tərənnüm edən əsərlərə
yer verilir. Azərbaycan dövlətçiliyinin
özəyini təşkil edən azərbaycançılıq
dövlətçi bir ideologiya olaraq mədəniyyətin,
elmin bütün sahələrinə sirayət edir.
Azərbaycan mədəniyyəti böyük
tarixi inkişaf yolu keçərək
günümüzə qədər gəlib
çatıb. Milli-mənəvi dəyərlər,
maddi nümunələr zaman-zaman cilalanaraq
dünyanın ən zərif, füsunkar mədəniyyət
örnəkləri kimi qəbul edilir.
Sənətşünaslar yazır ki, Azərbaycanda
yaşayan xalqların və tarixən mövcud olmuş
dövlətlərin mədəniyyəti zaman-zaman
öyrənilib. Azərbaycanda mədəniyyətin
inkişafına tarixən regionda baş verən
ictimai-siyasi hadisələr və Azərbaycanın
Şərqlə Qərbi birləşdirən ərazidə
yerləşməsinin təsir etdiyi qeyd edilən
yazılı mənbələrdə vurğulanır
ki, XIV-XV əsrlərdə Azərbaycanda yaşayan əsas
xalqın-Azərbaycan türk etnosunun
formalaşması ilə Azərbaycan mədəniyyəti
inkişaf edib. Tədqiqatçılar
yazır ki, stabil mərkəzləri olmayan bu mədəniyyəti
bəzi dövrlərdə Osmanlı mədəniyyətindən
fərqləndirmək çətindir. XV əsrdə
Azərbaycan mədəniyyətinin iki mərkəzi
formalaşır: Cənubi Azərbaycan və
Aşağı Qarabağ. XVI-XVIII əsrlərdə
bu mədəniyyət mərkəzlərinin
formalaşması başa çatır. Məlumatlara görə, XIV-XV əsrlərdəki
Azərbaycan mədəniyyətinin mənbəyindən
danışılanda yadda saxlanmalıdır ki, Azərbaycan
ədəbiyyatı və mədəniyyətin digər
hissələri ayrılmaz surətdə dililə
bağlıdır. Yazılanlara
görə, maddi mədəniyyət isə əhalinin
türkləşməsindən əvvəl ortaya
çıxıb. Bu barədə Azərbaycanın
mədəniyyətşünas alimlərinin,
tarixçilərin, ədəbiyyatşünasların,
yerli və xarici alimlərin yazılarına, mənbə
və məxəzlərdə yer alan
faktlara istinadən "Vikipediya" Açıq
Ensiklopediyasının tərtib etdiyi "Azərbaycan
mədəniyyəti" məqaləsində
yazılır. Məqalədə yazılır ki, Azərbaycan
müstəqil olduqdan sonra Azərbaycan mədəniyyətinin
İran mədəniyyəti və ərəb mədəniyyəti
ilə güclü əlaqələri saxlanıb:
"Onların ortaq dini və ortaq mədəni-tarixi ənənələri
var. Arxeoloji tapıntılar və müasir dövrə
qədər gəlib çatmış maddi abidələr
Azərbaycan ərazisində qədim dövrdə, həmçinin,
Qafqaz Albaniyası dövründə mədəniyyətin
inkişaf etdiyini göstərir. Azərbaycanda
islamın yayılması ilə islam
mədəniyyəti inkişaf edir, məscidlər, mədrəsələr,
türbələr tikilir, əsasən dekorativ incəsənətin
ornamental forması təşəkkül tapır.
XIX əsrdə
Azərbaycanın Rusiyanın tərkibinə daxil
olması ilə burada yaşayan insanlar Rusiya mədəniyyəti
ilə və onun vasitəsilə də dünya mədəniyyəti
ilə tanış olur.
Sovet Azərbaycanı dövründə Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında əsaslı
dəyişiklik baş verir. XXI əsrdə isə
Azərbaycan mədəni baxımdan müasirləşir.
Azərbaycan
inkişaf etmiş və dünyəvi islam
cəmiyyətləri arasındadır. Opera,
teatr tamaşaları və demokratik respublikası
olan ilk müsəlman ölkəsi olmaqla birlikdə Azərbaycan
bu gün dünyəviliyin ən çox dəstəkləndiyi
müsəlman ölkələrindən biridir".
Azərbaycanın
adının hansı tarixi dövrdə meydana
çıxdığını araşdıran alimlər
bildirir ki, "Azərbaycan" toponimi parf və ya orta
dövr fars dilində Atropatena
adlı qədim dövlətin adı olan Aturpatakandan əmələ
gəlib. Yazılanlara görə,
Makedoniyalı İsgəndərin
işğalından sonra Əhəmənilər
imperiyasının Midiya satrapı Atropatın öz
çarlığının əsasını
qoyduğu Midiyanın şimalı Atropatena
adlandırılıb. Adın
orijinalının mənbəyi bölgədə bir
vaxtlar geniş yayılmış Zərdüşt dinidir
və mənası "od tərəfindən
mühafizə olunan" və ya "odun məkanı"
deməkdir. Orta əsr ərəb
coğrafiyaşünasları bu ekzonimin şəxs
adı olan Adarbadordan (adar-atəş, baykan-mühafizəçi)
xalq etimiologiyasının nəticəsi kimi əmələ
gəldiyini fikirləşmişlər. "Azərbaycan mədəniyyəti"ndə
yazılanlara görə, Abbasqulu ağa Bakıxanov
isə bu sözün yaranmasını Xürrəmilər
hərəkatının məşhur sərkərdəsi
Babək ilə əlaqələndirib.
"Aturpatkan" toponimindən orta dövr fars dili toponimi "Adərbadqan" vasitəsilə
"Azərbaycan" toponimi ortaya çıxıb:
"Orta əsrlərdə Azərbaycan deyiləndə
Atropatena çarlığının yerləşdiyi,
Araz çayından cənuba doğru Urmiya gölü ətrafındakı
ərazi nəzərdə tutulurdu. Məsudi
və ibn Xordadbeh şimal-şərqdəki Muğan
düzünü Azərbaycana aid edir, ancaq başqa
coğrafiyaşünaslar isə bu ərazini Azərbaycana
daxil etmirdilər. XIII əsrin əvvəllərindən,
bir qayda olaraq, Azərbaycan anlayışı şimala
qədər yayılır və onun mənası sürətlə
dəyişirdi. Səfəvilər
dövründə bir müddət üçün Arazdan
şimaldakı müəyyən ərazilər Azərbaycan
əyalətinə birləşdirildi. Ancaq Səfəvilərin süqutundan sonra bu
mənada istifadə qismən sıradan
çıxdı. XIX əsrdə
Rusiyadakı azərbaycanlı müəlliflər onu
Arazdan cənubdakı ərazilərlə əlaqədar
olaraq istifadə edirdi. Rus dilində
yazılan sənədlərdə Araz çayından
şimaldakı ərazilər ilk dəfə Azərbaycan
kimi 1786-cı ildə Stepan Burnaşov tərəfindən
göstərildi. XIX əsrin
sonlarında avropalı alim və jurnalistlər Azərbaycan
terminini Şirvan və Arran əraziləri
üçün istifadə etməyə
başladılar. 1917-ci ilin 15-20 aprel
tarixləri arasında Bakıda Qafqaz müsəlmanlarının
Konqresinin iclası ərzində Azərbaycan
üçün muxtariyyət statusu tələbi
açıqca dilə gətirildi. Ancaq
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin təklifi ilə
"Azərbaycan" adı qətnamənin yekun mətnindən
çıxarıldı. 28 may 1918-ci ildə "Azərbaycan"
adı Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin qurulduğunu
elan edən Zaqafqaziya Seyminin müsəlman
fraksiyası tərəfindən rəsmi olaraq istifadə
edilib. Bu hadisə İranda, xüsusilə
Azərbaycan intellektualları arasında təəccübə
səbəb olmuşdu. Şeyx Məhəmməd
Xiyabani və yoldaşları özlərini AXC-dən
fərqləndirmək üçün İran Azərbaycanının
adını Azadıstan qoydular...".
Azərbaycanlıların adının
yaranmasına gəldikdə "Azərbaycan mədəniyyəti"ndə
qeyd edilir ki, XVI-XVII-ci əsr mənbələrində azərbaycanlılar
"qızılbaş" adlandırılırdı. I Pyotrun manifestində
Zaqafqaziyada və İranda yaşayan xalqlar arasında
farslardan başqa əcəmlərin də adı çəkilir:
"Əlisöhbət Sumbatzadəyə görə,
burada azərbaycanlılar nəzərdə tutulur. Oxşar şəkildə XV-XVIII əsrlərdə
Osmanlı imperiyasında da azərbaycanlılar "əcəm"
adlandırılırdı. Cənubi
Qafqazı işğal edən Rusiya imperiyası Azərbaycan
türklərini "adərbaycanlılar" və ya
"Qafqaz tatarları" adlandırmağa
başladı. İnqilabdan əvvəlki
Rusiyada azərbaycanlıları "farslar" da
adlandırırdılar.
Azərbaycan xalqının keçmişdə
özünü necə adlandırması məsələsində
heç bir ortaq fikir yoxdur. Belə ki,
adının özü ictimai inkişaf səviyyəsində
müəyyənləşmişdi. Məsələn,
yarımköçəri həyat tərzi keçirən
və patriarxal-qəbilə münasibətlərinin
qalıqlarını saxlayan əhali özünü
tayfalarının, yaxud irsi mənsubiyyətlərinin
adı ilə adlandırırdı (əfşar, təkəli,
kəngərli, ayrım və s.). Məskunlaşmış
kənd və şəhər əhalisinin iqtisadi sahədə
fəaliyyəti Azərbaycanın ayrı-ayrı
kiçik regionları səviyyəsində, dar çərçivədə
məhdudlaşırdı, çox vaxt iqtisadi işlərdə
bir-birindən fərqlənmək üçün özlərini
ərazi əsasında da adlandırırdılar
(şirvanlı, qarabağlı, şəkili,
qubalı və bakılı). Ələsgər
Ələkbərov sonuncunu, buna qədərki
kiçik Azərbaycan xanlıqları dövründəki
parçalanmaların qalığı hesab edir. Eyni zamanda dini əlamətlərə görə
"müsəlman" adlanma da vardı. Məsələn,
şair Mirzə Ələkbər Sabir uşaq
yaşında yazdığı ilk şeirində öz
milliyyətini "türək" (yaxud "türk"),
kimi göstərsə də, böyüyəndə
öz həmvətənlərinə "müsəlman"
deyə müraciət etmişdi. Azərbaycanın
tarixi şəxsiyyətləri və mədəniyyət
xadimlərinin azərbaycanlılara, Azərbaycan
xalqına müraciət formaları da fərqlidir.
Qubalı Fətəli xan 1782-ci il
tarixli məktubunda, qarabağlı İbrahimxəlil
xana işarə olaraq, "azərbaycanlı"
terminindən istifadə etmişdi. Onun həmdövrü,
şair və Qarabağ xanlığının vəziri
Molla Pənah Vaqif isə, əksinə, Azərbaycanı
yalnız köçəri tayfaların ellərinə
bölürdü. Yazıçı və
filosof-materialist Mirzə Fətəli Axundov isə azərbaycanlılara
müraciətlərində "qafqazlı",
"müsəlman" və "tatar" adlarından
istifadə etmişdi. Azərbaycanlılar arasında
"azərbaycanlılar", yaxud "Azərbaycan
türkləri" termini ilk dəfə 1891-ci il tarixli "Kəşkül" adlı
liberal Bakı qəzetində ortaya atılmış və
XIX əsrin sonundan bu termin Yelizavetpol quberniyasında
özünüadlandırma kimi yayılmağa
başlamışdı. "Azərbaycanlılar"
etnonimi yalnız 1936-cı ildən etibarən geniş
şəkildə istifadə edilib".
Rəsmi simvol və rəmzlər mövzusuna da
"Azərbaycan mədəniyyəti" məqaləsində
yer ayrılıb.
Qeyd
edilir ki, Azərbaycan bayrağı üç rəng və
ağ rəngli aypara ilə səkkizguşəli
ulduzdan ibarətdir. Bayraqda göy rəng
türkçülüyü, qırmızı rəng
müasir azadlıq ideologiyasını, yaşıl rəng
isə islamçılığı tərənnüm
edir. Aypara islamı simvolizə edir.
Fətəli xan Xoyskiyə görə, ulduzun guşələrinin
sayı əski əlifba ilə yazılan Azərbaycan
sözünə işarədir: "Bir başqa
versiyaya görə, 8 oğuz tayfasının birləşməsi
(azərbaycanlılar, osmanlılar, çağataylar,
tatarlar, qazaxlar, qıpçaqlar, səlcuqlular və
türkmənlər) ulduzun 8 guşəsində əks
edilib. ABŞ veksilloloqu Uitni Smitə
görə, bayrağın müəllifi Əli bəy
Hüseynzadədir.
7 dekabr 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti
Parlamentinin açılışı zamanı Azərbaycan
bayrağı Parlament binası üzərində
qaldırılıb. 1991-ci il fevralın 5-də Azərbaycan
Respublikasının Ali Soveti "Azərbaycan Respublikasının
Dövlət bayrağı haqqında" Qanun qəbul
edərək onu Dövlət bayrağı elan edib.
Azərbaycan gerbi palıd budaqlarından və
sünbüllərdən ibarət qövsün üzərində
yerləşən Şərq qalxanının təsvirindən
ibarətdir.
Qalxanın üstündə Azərbaycan
Respublikasının Dövlət bayrağının rəngləri
fonunda səkkizguşəli ulduz, ulduzun mərkəzində
Odlar Yurdunu simvolizə edən alov təsviri var. 30
yanvar 1920-ci ildə AXC gerb proyektlərinin təqdim edilməsi
üçün konkurs haqqında qərar qəbul edib.
Azərbaycan gerbi qırmızı ordu
işğalına görə təyin oluna bilməsə
də, Bakıda yaşayan gürcü knyazı
Şerşavidzenin layihəsi saxlanıb. 1991-ci ildə müstəqilliyin qazanılmasından
sonra yenidən konkurs elan edilib, ancaq heç bir layihə
bəyənilmədiyindən, orijinal proyektə
düzəlişlər edilərək qəbul edilib.
1919-cu
ildə Üzeyir Hacıbəyov Əhməd Cavadın
sözlərinə Azərbaycan himnini yazmış, himn
27 may 1992-ci ildə rəsmən qəbul edilib. Bəstələndiyi dövrdə "Azərbaycan
marşı" adlandırılan bu himn Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyətinin hərbi məktəblərində
ifa edilirdi".
Tarixi
faktlara görə, 28 may 1918-ci il Azərbaycanın
müstəqilliyinin elan edildiyi gündür. Məlumatlarda
bildirilir ki, Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti Milli
Şurası həmin gün Tiflisdə Qafqaz
Canişini Sarayının ikinci mərtəbəsindəki
böyük salonda keçirilən ilk iclasında Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyətinin yaradılmasını elan edib və
Azərbaycanın 6 bənddən ibarət İstiqlal Bəyannaməsi
imzalanıb: "1990-cı ildən etibarən 28 may
tarixi "Respublika günü" adı ilə dövlət
bayramı kimi qeyd edilir.
Məlumdur ki, "Qızıl Ulduz" medalı Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanının xüsusi fərqlənmə
nişanıdır. Medal üz tərəfində
ikiüzlü hamar şüalar olan səkkizguşəli
ulduzdan ibarətdir, sarı qızıldan
hazırlanıb. Arxa tərəfi
hamar səthlidir, ortasında "Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı" sözləri
yazılıb. 6 fevral 1998-ci il
tarixində "Qızıl Ulduz" medalı 7 iyul
1992-ci ildən Azərbaycanın Milli Qəhrəmanının
xüsusi fərqlənmə nişanı olan
"Ay-Ulduz" medalını əvəz edib. Bu mükafat Azərbaycan Respublikasının
müstəqilliyi və ərazi
bütövlüyünün müdafiəsində
göstərilən qəhrəmanlıq və cəsarətə
görə verilir.
"Heydər
Əliyev" ordeni 28 aprel 2005-ci il
tarixindən Azərbaycan Respublikasının ən
yüksək dövlət təltifidir. Təsis
edildiyi vaxt "Heydər Əliyev" ordeni ulduzdan,
orden zəncirindən və nişandan ibarət olub.
3 fevral 2014-cü il tarixli dəyişikliklərdən
sonra ordenə döş nişanı da əlavə
edilib. Ordenin döşə taxılmaq
üçün nəzərdə tutulan ulduzu səkkizguşəli
olub gümüşdən hazırlanıb. Ulduzun guşələri gül ləçəkləri
şəklində işlənib. Qılınclı
ulduzun guşələrindən dördünün
üzərindən keçən iki qılınc
gümüşdən hazırlanıb qızıl
suyuna çəkilib. Qılıncların
hər birinin dəstəyinə brilyant daş bərkidilib.
Dalğavari çevrəli lövhənin
ortasında dairəvi medalyondakı cilalanmış
lövhə üzərində Heydər Əliyevin
barelyefi verilib. "Heydər Əliyev" ordeni
Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
Azərbaycanın tərəqqisinə, əzəmətinin
və şöhrətinin artmasına töhfə verən
müstəsna xidmətlərinə görə və vətənin
müdafiəsində, Azərbaycanın dövlət mənafelərinin
qorunmasında göstərilmiş mərdlik və
şücaətə görə, Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinə onun statusuna
görə, əcnəbilərə isə Azərbaycan
Respublikası qarşısında görkəmli xidmətlərinə
görə, azərbaycançılıq
ideyasının həyata keçirilməsində,
dünya azərbaycanlılarının həmrəyliyinin
möhkəmləndirilməsində və Azərbaycan
Respublikası ilə digər dövlətlər arasında
siyasi, iqtisadi, elmi və mədəni əlaqələrin
qurulmasında və inkişaf etdirilməsində
xüsusi xidmətlərə görə verilir".
Tədqiqatçılar
qeyd edir ki, "Şah İsmayıl" ordeni Azərbaycan
Respublikasının ali hərbi ordenidir,
6 dekabr 1993-cü ildə təsis edilib. Orden
düzgün səkkizguşəli ulduz şəklindədir,
gümüşdəndir. Ulduzun mərkəzində
üzü qızıl suyuna çəkilmiş və
minalanmış, səkkiz bərabər küncü olan
lövhə fonunda Şah İsmayılın əksi
profildən təsvir edilib. "Şah
İsmayıl" ordeni Azərbaycan Respublikası
Silahlı Qüvvələrinin təşkilində və
möhkəmləndirilməsində xüsusi xidmətlərə,
Azərbaycan Respublikasının ərazi
bütövlüyünün və təhlükəsizliyinin
təmin edilməsində xüsusi xidmətlərə,
görkəmli sərkərdəlik fəaliyyətinə,
respublikada fövqəladə halların nəticələrinin
aradan qaldırılmasında xüsusi xidmətlərə
görə verilir.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2016.- 6 sentyabr.- S.15