Milli oyunlarımız və
azərbaycançılığın vəhdəti...
Azərbaycan xalq oyunlarının tarixi elə xalqımızın təşəkkülü ilə bağlıdır. Milli oyunlarımızın özülünü təşkil edən hərəkətlər cəsurluq, mərdlik, qorxmazlıq, vətənpərvərlik təlqin edir. At üstə doğulub qundaqlanan əcdadlarımız at üstündə böyüyüb boya-başa çatıblar. Ulu babalarımızın atının ayağı dəyməyən yer, məkan qalmayıb.
Hara gediblərsə, orada mərdlik, kişilik, cəsarət simvoluna çevriliblər. Azərbaycançılıq, xalq, dövlət sevgisi ilə yaranan hər bir xalq oyunu bu gün də qorunur. Azərbaycan xalqının qədim milli oyunlarından biri çövkən oyunudur ki, onun yaşı yüzillərlə ölçülür. Onu da bildirək ki, çövkən oyunu qədim miniatürlərdə, rəssamlarımızın sənət əsərlərində geniş şəkildə təsvir edilib. Biz bunları daha çox Təbriz miniatür incilərində görə bilərik.
Tədqiqatçılar qeyd edir ki, çövkən, bəzən çovqan və ya çovkan oyunu Qarabağ atları ilə idman komanda oyunudur. Bəzi mütəxəssislər onun müasir polo oyununun bir versiyası olduğunu qeyd edir. Onların sözlərinə görə, oyunun mahiyyəti ondan ibarətdir ki, iştirakçılar iki dəstəyə ayrılır və iki tərəfdə qoyulan dirəklərdən ibarət rəqib qapılarından topu keçirmək tələb olunur. Oyunda iştirak edən hər komandanın tərkibi 7 nəfərdən ibarətdir. Atların sayı 6 olmalıdır. Oyun ikihissəli olmaqla 30 dəqiqə davam edir.
Məlumat üçün bildirək ki, Azərbaycan xalqına mənsub olan bu qədim idman növü dünyada azərbaycançılıq nümunələrindən biri kimi tanınır.
Onu da vurğulayaq ki, 2013-cü ildə çövkən UNESCO-nun Qeyri-maddi mədəni irsin reprezentativ siyahısına daxil edilib.
Çövkən sözünün
etimiologiyasını araşdıran alimlər
yazır ki, bu söz bəzi Azərbaycan mənbələrində
"ağaccıq" kimi işlədilib. Qeyd edilənə
görə, çövkən oyununun adı da oyunda
işlədilən alətin adı ilə
adlandırılıb. Bu da ağacdan
hazırlanmış, çövkən
adlandırılan alətdir. Məlumatlara
görə, çövkəni oyunçular at belində
bu alətin köməyi ilə oynayır. Rəssam
Elçin Muxtar Elxan "El-oba oyunu, xalq tamaşası"
kitabında yazır: "Çövkən IX-XVII
yüzilliklərdə Azərbaycanda geniş
yayılmış, əsasən at üstündə, qismən
atsız oynanılan qədim oyun və bu zaman istifadə
olunan ucu əyri uzun dəyənəyin adıdır.
Musiqinin müşayiəti ilə keçirilən bu
oyunda atları rəng etibarilə bir-birindən fərqli
olan hər dəstədə 6-8, bəzən isə daha
çox atlı iştirak edirdi. Oyunda əsas
məqsəd dəyənəklə rəqib
qapısına top vurmaq idi. Əhalinin müxtəlif təbəqələri
arasında geniş şöhrət tapmış, bəzən
isə kişilərlə yanaşı,
qadınların iştirakı ilə keçirilən
bu oyunun əski qaynaqlarda "kuyiçövkən",
"çomaq oyunu" və "çövkənbazi"
adları ilə qeyd edilən başqa variantları da
olub".
Professor
Kamran İmanovun sözlərinə görə,
müasir Azərbaycan dilində "çövkən"
termini "çovqan" kimi də səslənir və
"Azərbaycan dilinin izahlı lüğət"lərində
bu sözün mənası "at üstündə ucu əyri
çomaqla top-top oyunu" kimi təsvir edilir. O,
çövkən sözünün və oyununun türk
mənşəli olması, türklər yaşayan
arealda böyük izlər buraxaraq digər xalqlar tərəfindən
mənimsənilərək geniş
yayıldığını qeyd edib.
Oyunun
tarixini araşdıran alimlər vurğulayır ki,
komanda oyun növü olan çövkən
yarışları eramızın birinci minilliyinin
ortalarında formalaşmış, yüzillər ərzində
Azərbaycanda, Orta Asiyada, İranda, Türkiyədə,
İraqda və qonşu ölkələrdə məşhur
olub. Mənbələr XII əsrdə islam
dünyasının mədəni mərkəzlərindən
Bağdadda Orta Şərq ölkələrinin at
çaparları arasında tarixdə ilk beynəlxalq
çövkən yarışlarının
keçirildiyini göstərir. Çövkən
yarışlarının Azərbaycanda çox qədimdən
məşhur olduğu faktlarla təsdiqlənir. Örənqalada aparılmış arxeoloji
qazıntılar zamanı tapılan şirli qab üzərində
çövkən oyununun təsvir edildiyi rəsm bu
oyunun IX əsrdə Beyləqan şəhərində
yayıldığını əyani sübut edir.
Akademik Teymur Bünyadova görə, çövkən
oyununun mahiyyəti gəncləri qəhrəmanlıq
ruhunda tərbiyə etməkdir. Folklorşünas Məhəmməd
Məmmədov isə qeyd edir ki, orta əsrlərdə
vaxtaşırı müharibələr güclü və
məharətli döyüşçülərin
hazırlanmasını tələb edirdi ki, onda da
çövkən oyunu mühüm rol oynayıb.
1842-ci
ildə britaniyalı səyyah M.Braun çövkən
haqqında öz fikirlərini belə izah edirdi: "Bu,
atlarla əsl hokkey oyununa bənzəyir. Çox
gözəl oyun növüdür və
düşünürəm ki, qərblilər
üçün də faydalı olardı".
Mənbələrdə
yazılanlara görə, Qarabağ xanlığı
dövründə çövkən oyunlarına maraq
daha da artıb, Şuşa şəhərindəki
Cıdır düzündə, Xankəndi və
Xocalı arasındakı ərazidə, Ağdamda
cıdır yarışları, müxtəlif
atüstü oyunlar, o cümlədən çövkən
yarışları keçirilib.
Məlumatlara görə, 1950-ci illərdə
başda çövkən olmaqla bir sıra Azərbaycan
milli atüstü oyunları bərpa edildi. Bu sahənin
tədqiqatçısı Fikrət Hüseynov tarixi sənədlər
və folklor materialları əsasında oyun
qaydalarını hazırlayaraq kitabça şəklində
çap etdirdi. 1960-cı ilin may ayında ilk dəfə
olaraq Azərbaycanın qərb bölgəsinin bir
neçə kənd komandası arasında çövkən
yarışı keçirildi. Bir ildən
sonra çövkən yığma komandası Bakı
cıdır meydanında respublika komandasına 2:1
hesabı ilə qalib gəldi. Çövkən
Moskvada keçiriləcək yarışlarda
iştirak etmək hüququ qazandı.
Qeyd edək ki, 2006-cı ildən Şəki rayonunun
Daşüz kəndində yerləşən Respublika
Atçılıq Turizm Mərkəzinin Şəki
filialında çövkən üzrə Prezident
Kuboku keçirilir. Həmin ildə çövkənlə məşğul
olan və yarışlarda iştirak edən cəmi 3 Azərbaycan
rayonu vardısa, 2014-cü il müddətində
onların sayı 20-yə çatmışdı. 2016-cı ildə Prezident Kuboku uğrunda Azərbaycanın
22 şəhər və rayonundan 24 komanda iştirak
edib.
2013-cü
il 3 dekabrda UNESCO-nun Qeyri-Maddi Mədəni İrsin
Qorunması üzrə Hökumətlərarası
Komitəsinin Bakıda keçirilən 8-ci
sessiyasında çövkən qurumun "Təcili
qorunmaya ehtiyacı olan qeyri-maddi mədəni irs
siyahısı"na daxil edildi və bu da çövkənin
Azərbaycan xalqının halal oyunu olduğunu bir daha
təsdiqlədi. Çünki bəzi
qonşu dövlətlər çövkənin onlara aid
olduğunu iddia edir, hətta bu barədə UNESCO-ya
müraciətlər edirdilər.
Çövkən
oyununun qaydalarından yazan alimlər bildirir ki,
Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində
formalaşmış Qarabağ atları çövkən
oyunu üçün ən ideal atlar hesab edilir. Oyun
meydançasını təsvir edən alimlər deyir
ki, oyunlar uzunluğu 90-250, eni 60-120 metrədək olan
meydançada keçirilir. Bu oyun
üçün futbol meydançasından istifadə
etmək olar.
Bu oyunda
istifadə edilən top girdə və 38-41 sm arasında
olur.
Çövkən oyunu mədəniyyətimizdə
və ədəbiyyatımızda geniş təsvir
olunub. Belə ki, Azərbaycan ədəbiyyatında
çövkənin izlərinə çox rast gəlinir.
"Kitabi-Dədə Qorqud"
boylarında, I Şah Təhmasibin "Kuh və
çövkən" və Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" əsərində
çövkəndən bəhs edilir. Klassik
Azərbaycan şairləri olan Qətran Təbrizi,
Xaqani Şirvani, Zülfüqar Şirvani, İmadəddin
Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai və digərlərinin
şeirlərində çövkənlə
bağlı müəyyən ifadələrə rast gəlinir.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının
"Salur Qazanın evinin yağmalanması" boyunda
yazılır: "Qılıncını nə öyərsən,
mərə kafir, əyri başlı çövkənimcə
gəlməz mənə".
Tədqiqatçılar yazır ki, ədəbi
nümunələrdən də məlum olur ki, Azərbaycanda
çövkən oyununda təkcə kişilər
deyil, qadınlar da iştirak edib. Nizaminin "Xosrov və
Şirin" poemasında Şirin çövkən
meydanında Sasani hökmdarı II Xosrovdan geri
qalmır. Şirin ilə bərabər
qızların da bu oyunda iştirakı təsvir edilir.
Yazıçı Məmməd Səid Ordubadinin
"Qılınc və qələm" romanında
xüsusi bir fəsil çövkən oyununa həsr
olunub. O
bölümdə göstərilir ki, Ərəb Xilafəti
dövründə bu oyun ən təntənəli
bayramlar, xüsusi günlər zamanı
keçirilirdi və bu oyunun ən yaxşı
ustaları kimi azərbaycanlılar ora
aparılırdı.
Qeyd edək ki, AMEA-nın Folklor İnstitutunun əməkdaşı,
filologiya üzrə elmlər doktoru Füzuli Bayat
"Kaspi"yə açıqlamasında çövkən
oyununun təkcə Azərbaycana yox, bütün türk
dünyasına aid olduğunu bildirib. Onun sözlərinə
görə, bu oyunun qazax, tacik və ya özbəklərə
nə qədər aidiyyəti varsa, Azərbaycana da o qədər
aidiyyəti var: "Çovqan İrana aiddir, amma farsa
yox. Həmçinin Hindistana aiddir, hindlilərə
yox. Bizim çovqan oyunu ilə
bağlı Nizami Gəncəvinin "Xosrov və
Şirin" əsərindən gətirdiyimiz arqument
isə çox gülüncdür. Əsərdə
Xosrov Pərvizin çovqan oynamasından
danışılır. Əslində
bu, farsların lehinədir. Miniatür
ümumiyyətlə ümumşərq mövzusudur.
Amma çovqanın bizə məxsus
olduğunu göstərən başqa arqumentlər var.
Bu məsələyə bir qədər geniş baxmaq
lazımdır. Bu, türk
dünyasının oyunudur. Altay
türklərinə, Orta Asiya türklərinə aiddir.
Bu oyunu Balkanlarda, Əfqanıstanda və s. ölkələrdə
oynayırlar. Osmanlı dövründə
Türkiyədə ən geniş yayılmış
oyunlardan biri çovqan olub".
Qeyd edək ki, çövkən oyunu haqqında
müxtəlif ədəbiyyatlarda geniş bəhs
olunur. Mütəxəssislər bildirir ki, Azərbaycan
çövkən oyununu UNESCO-ya təqdim etməklə,
həm beynəlxalq hüququn bütün
normalarına, həm də Qeyri-Maddi Mədəni
İrsin Qorunmasına dair Konvensiyanın bütün
şərtlərinə riayət edib. Mütəxəssislər
vurğulayır ki, Konvensiyaya görə, ənənə,
oyun, musiqi - bu maddi irs elementi olan bütün sahələr
həmin ölkədə, o ölkənin beynəlxalq
hüquq çərçivəsində
tanınmış ərazisi daxilində
oynanılırsa, istifadə olunursa, onu daşıyan
cəmiyyət varsa, həmin ölkənin hüququ var
ki, bu irs nümunəsini UNESCO-nun müvafiq
siyahılarına təqdim etsin. Azərbaycanın
bu oyunu təcili qorunma siyahısına verməsinə
münasibət bildirən mütəxəssislər
bildirir ki, bu oyunun bu statusda qorunması bizim xeyrimizədir.
Bu da ondan xəbər verir ki, bəzi
qonşu dövlətlər iddialarını
götürəcək.
Azərbaycan xalqının çox dəyərli
oyunlarından olan və özündə mərdliyi,
mübarizliyi birləşdirən, gənclərdə vətənpərvərlik
ruhu yaradan çövkən oyunu bu gün dünyada
ölkəmizin, xalqımızın adı ilə
tanınır. Əlbəttə, bu olduqca vacib idi və
biz bunu əldə etmişik. Sözsüz
ki, burada Heydər Əliyev Fondunun əməyi
misilsizdir.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2016.-9 sentyabr.- S.15