18 sentyabr
- Milli Musiqi Günü azərbaycançılıq təcəssümü
kimi...
Azərbaycan mədəniyyətinin vacib elementi olan milli musiqimiz zəngin bir azərbaycançılıq örnəyi kimi böyük təsir gücünə malikdir. Azərbaycan musiqisi dünyanın hansı nöqtəsində ifa olunursa, ora azərbaycançılıq ruhu hakim kəsilir. Milli musiqimiz, aşıq musiqisi, muğam, xalq mahnıları və təsniflər azərbaycançılıq əhvalını dərindən təbliğ edir. Azərbaycan bəstəkarları azərbaycançılıq ruhunu öz əsərlərində yaşadır, yayır.
Azərbaycançılıq məfkurəsinə yaxından bağlı olan dahi bəstəkarımız Üzeyir bəy Hacıbəyovun fəaliyyəti bütövlükdə azərbaycançılığın musiqiyə köçürülməsinə, publisistikaya, sənətə daşınmasına həsr edilib. Xalqımız və dövlətimiz milli musiqimizi yüksəklərə qaldıran sənətkarları unutmur.
Azərbaycan az saylı dövlətlərdəndir ki, burada musiqinin, xüsusən də milli musiqinin təbliğinə böyük yer ayrılır. Bildiyimiz kimi, sentyabrın 18-də Azərbaycan xalqının dahi oğlu, musiqi mədəniyyətimizin korifeyi Üzeyir bəy Hacıbəyovun doğum gününü və Milli Musiqi Gününü qeyd edirik. Musiqişünaslar haqlı olaraq vurğulayır ki, həmin gün təkcə musiqisevərlərin deyil, həm də bütün xalqımızın bayramıdır. Tədqiqatçılar deyir ki, elə bir azərbaycanlı tapmaq olmaz ki, onun qəlbində Üzeyir bəyə məhəbbət, onun ölməz sənətinə hörmət hissi olmasın. Böyük bəstəkarın ad gününün bayram kimi qeyd edilməsi ənənəsinin əsasını maestro Niyazi qoyub.
Məlumatlara görə, görkəmli bəstəkar və dirijor Niyazi Üzeyir bəyin vəfatından sonra hər il bu günü qeyd edərmiş. Üzeyir bəyin doğum gününün musiqi tariximizin ən əlamətdar hadisəsi kimi anılması tez bir zamanda ənənə halını alıb. 1995-ci ildə isə xalqımızın böyük oğlu, o dövrdə Azərbaycana rəhbərlik etmiş Heydər Əliyevin Fərmanı ilə dahi bəstəkarın anadan olmasının 110 illik yubileyi ərəfəsində 18 sentyabrın Milli Musiqi Günü kimi qeyd olunması qərara alınıb. Məlumatlara görə, Üzeyir Hacıbəyov 1908-ci il yanvarın 18-də Bakıda H.Z.Tağıyevin teatrında tamaşaya qoyulan "Leyli və Məcnun" operası ilə təkcə Azərbaycanda deyil, bütün müsəlman Şərqində opera sənətinin əsasını qoyub.
Musiqişünaslar deyir ki, Üzeyir bəyin yazdığı hər bir əsər azərbaycançılığa, bu müqəddəs ideologiyanın təbliğinə, şüurlarda yer tutmasına xidmət edir. Musiqişünaslar vurğulayır ki, o həm də Azərbaycanda musiqili komediya janrının yaradıcısıdır. Ü.Hacıbəyovun "Ər və arvad", "O olmasın, bu olsun", "Arşın mal alan" musiqili komediyalarında o dövr Azərbaycan məişəti, xalq adət və ənənələri öz əksini tapıb. Ü.Hacıbəyov milli musiqi xəzinəsini yeni janr və formalarla zənginləşdirən bir sıra əsərlər, o cümlədən Azərbaycan peşəkar musiqi sənətinin şah əsəri, dünya musiqi xəzinəsinin incilərindən olan dahiyanə "Koroğlu" operasını bəstələyib.
Məlumatlara görə, Üzeyir bəy həm Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti, həm də yeni Azərbaycan Respublikasının Dövlət himnlərinin musiqisinin müəllifidir. Üzeyir bəy elmi musiqişünaslığın, musiqi təhsilinin əsasını qoymuş və ömrünün sonunadək musiqi mədəniyyətinin inkişafına rəhbərlik edib. O, müasir bəstəkarlıq məktəbinin beşiyi başında durmuş, onun qabaqcıl dünya bəstəkarlıq məktəbləri ilə yanaşı dura bilməsi üçün fədakarcasına çalışıb.
Dahi bəstəkarın yaratdığı musiqi inciləri dünya şöhrəti qazanmış, dünya musiqi mədəniyyətinin qızıl fonduna daxil olub. Görkəmli musiqi xadimləri onu "professional Şərq musiqisinin atası" adlandırmışlar. Azərbaycan və dünya musiqi mədəniyyətinin inkişafında misilsiz xidmətləri olmuş Ü.Hacıbəyovun anadan olmasının 100 illik yubileyi UNESCO-nun qərarı ilə beynəlxalq miqyasda qeyd olunub.
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru Vahid Ömərov Ü.Hacıbəyovun milli musiqiyə bağlılığından bəhs edərək yazır ki, böyük Azərbaycan sənətkarları milli ruhun aşılanmasında tara yüksək qiymət vermişlər. Onun qeyd etdiyinə görə, Fikrət Əmirovun qeyd etdiyi kimi, tar azərbaycanlılar arasında ən geniş yayılmış, simləri xalqın ürək telləri ilə həmahəng səslənən çox qiymətli musiqi alətidir. Ü.Hacıbəyov tarı bəzi "solçuların" hücumlarından müdafiə etməklə zəngin xəzinəmizi - Azərbaycan xalq musiqisini müdafiə edirdi: "Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti dekadası günlərində simfonik orkestrdə sarı simli Azərbaycan tarının və başqa milli çalğı alətlərinin müvəffəqiyyətlə səslənməsi Ü.Hacıbəyovun yaradıcılıq ideyalarının qələbəsi və milli musiqimizin təntənəsi idi. O öz fikrini izah edərkən belə deyirdi: "Mən tarın bu operada iştirak etməsi üçün başqa cür düşünürəm. Hərgah tarı milli bir alət olduğu üçün irəli çəkmək istəsəydim, o zaman kamançaya da müəyyən yer verərdim. Lakin bu lazım deyildi. Şərq musiqisi əsasında yazılan əsərdə kamançanın vəzifəsini skripka daha yaxşı bədii bir surətdə ifa edə bilər. Lakin tar belə deyil, tarın tembri orkestrdə yenilik yaradır və onun incə səsləri artıq dərəcədə xoşa gəldiyi üçün orkestrə daxil edilməsini lazım bilirəm".
Onu da qeyd edək ki, bəstəkar
tardan təkcə melodiya
üçün deyil,
həm də akkordların, polifonik
ünsürlərin ifasında da
istifadə edib. Beləliklə,
Ü.Hacıbəyov "Leyli və Məcnun"
operasının müqəddiməsində tarın simfonik orkestrdəki rolunu
nümayiş etdirməklə, onun gələcək səhnələrindəki
fəaliyyətini müəyyənləşdirir.
Böyük bəstəkarımız
Azərbaycan tarına yüksək qiymət verərək,
"Sehrli tar",
"Sarı simin möcüzəsi"
adlı məqalələr yazıb. Fikrət Əmirov tar haqqında yazıb: "Azərbaycan musiqi alətlərinin gözü
tardır. Tar öz ahənginə, tembrinə,
diapazonuna, gücünə görə
təkcə bir aləti deyil,
sanki bir orkestri əvəz edir. Özü də orkestrin
aparıcısıdır. İfaçı dəstəsi
üçlük də, beşlik
də olanda aparıcı tarzən
olur. Odur ki, tarzənin muğamın sirlərinə
vaqif olması vacib
sayılır. Bu baxımdan, doğru deyirlər ki,
xanəndəni oxudan - oxuyanı oxudan tarzəndir. Qurban
Primovun sənət varlığı,
ölməzliyi tardadır. Tar və Qurban Primov ayrılmaz bir vəhdətdədir".
Fikrət Əmirov tara azərbaycançılıq
mövqeyindən münasibətin
formalaşmasında Üzeyir
Hacıbəyovun rolunu
xüsusi qeyd edir: "Məlum olduğu kimi, 20-ci illərdə musiqi həyatımızda tar ilə
əlaqədar mübahisələr
xüsusilə ciddi
şəkil almışdı
və hətta tarın xalq musiqisi aləti olduğuna da inanmayanlar vardı. Məsələnin daha çox
çətinlik törədən
tərəfi o idi ki, bu fikri
respublikada mədəniyyət
üçün məsul
olan vəzifəli şəxslərin dilindən
eşitmək olurdu.
Bununla belə, Üzeyir Hacıbəyov vicdanının
səsini boğmur,
Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını
uzun illər dərindən-dərinə təbliğ
etmiş dahi bir sənətkar kimi sarı simli tarın müdafiəsinə qalxırdı.
O, Şərq musiqisini
lazımınca qiymətləndirməyənlərə
qarşı çıxır
və yazırdı:
"Əlbəttə, əgər
bir musiqi təhsilindən ibarət
yalnız Avropa musiqisini hesab etsə idik, biz də tar təhsilinin lüzumsuz bir şey olduğunu iqrar edib ləğv
tərəfdarı olardıq.
Fəqət, bu xüsusda
bizim fikrimiz belədir ki, Avropa musiqisindən əlavə bir də Şərq musiqisi vardır və biz azərbaycanlılar
özümüz Şərq
əhlindən olduğumuza
görə musiqi təhsili işində Şərq musiqisinə
qarşı laqeyd qalırıqsa, öz mədəni vəzifəmizi
kamalınca ifa etməmiş olarıq".
Aydın məsələdir ki, milli musiqimiz, onun ruhundan yaranan klassik musiqimiz, ölməz sənət əsərləri
azərbaycançılıq ideyasını hər zaman özündə ehtiva edə bilib. İstər yarandığı dövrlərdə, istərsə
də hazırda o əsərlər bir azərbaycançılıq nümunəsi kimi diqqəti cəlb edir. Azərbaycançılıq ideyasının təməlini qoyanlar,
onu qurub möhtəşəm edən
şəxsiyyətlər bu gün rəhmətlə
anılır. Onların
bizə qoyub getdiyi irs
öyrənilir. Azərbaycançılıq ideyası məktəbinin
əsasını qoyanlar
heç zaman unudulmur. Yuxarıda vurğuladığımız
kimi, dahi Üzeyir bəy Hacıbəyov da həyatı boyu bu ideologiyaya, azərbaycançılıq ideyasına, milli məfkurəyə xidmət
edib. O, düşüncə,
əqidə baxımından
azərbaycançı olmasaydı,
xalqımızın tarixində
böyük mədəni
inqilab sayılan bir sıra sənət hadisələrinin
müəllifi ola bilməzdi. Azərbaycan Şərqdə mədəniyyətin inkişafı
baxımından hər
zaman öndə gedən ölkə olub, bu gün
də o missiyanı
layiqincə yerinə
yetirir. Şərqdə
ilk dramaturgiya hadisəsi,
opera və operetta janrlarının
doğuluşu bizim
ana Vətənimizdə-Azərbaycanda
baş verdi.
Azərbaycanın həyatı ilə,
Azərbaycan insanının
taleyilə, mənəvi
aləmilə, milli
düşüncə tərzilə
səsləşən sənət
əsərləri yarandı.
Milli operalarımızın meydana
gəlməsi, səhnə
ömrü yaşaması
əsl tarixi hadisə kimi yaddaşlara köçdü.
Azərbaycanda milli operaları
təpədən-dırnağa qədər azərbaycançılıq
ideologiyasına bağlı
olan, ona xidmət edən Ü.Hacıbəyov yaratdı.
Qeyd edək
ki, Azərbaycan milli musiqi mədəniyyətinin dünyada
şöhrət qazanan
mənəvi xəzinə
olduğunu yazan musiqişünasların bildirdiyinə
görə, onlar azərbaycançılıq ideyalarını da özündə təcəssüm
etdirir. Azərbaycan milli musiqi mədəniyyətinin professional və xalq musiqisindən
ibarət olduğunu
xatırladan musiqişünaslar
Azərbaycanın mərhum
prezidenti Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideyalarının təcəssümü
olan milli musiqi mədəniyyətimiz
haqqında bu sahənin təmsilçilərinə
dediklərini yada salır: "...Azərbaycan
xalqının musiqi
irsi zəngindir. Biz folklor musiqisini,
əsrlər və minilliklər ərzində
xalq tərəfindən
yaradılıb nəsildən-nəslə
yadigar verilən musiqini nəzərdə
tuturuq. Biz Azərbaycanda nisbətən
yaxın keçmişdə,
əsrin əvvəlində
yaradılan, lakin tarixən qısa müddət ərzində
böyük, şanlı
yol keçərək,
indi müasir
professional sənətin ən yüksək səviyyəsində duran
professional musiqini də
nəzərdə tuturuq.
Sizin yaradıcılıq fəaliyyətiniz,
bax, bu bünövrəyə
əsaslanmalı, bu
təməl üzərində
qurulmalıdır, siz
bu zəngin materialdan geniş istifadə etməlisiniz".
18 sentyabr - Milli
Musiqi Günü Azərbaycan xalqının
həyatında, musiqi
ictimaiyyətində böyük
əhəmiyyətə malikdir. Qeyd etmək
lazımdır ki, 18
sentyabr tarixində ölkəmizin bütün
musiqi ocaqlarında
Ü.Hacıbəyovun xatirəsi
anılacaq, hər yerdə milli və klassik musiqimiz səslənəcək.
Milli Musiqi bayramı ölkə boyu qeyd ediləcək, səsləndirilən musiqinin
səviyyəsi təbii
yüksək olacaq, bu musiqinin təlqin etdiyi ideya azərbaycançılıqla
sıx bağlıdır.
Çünki bu musiqi xalqımızın tarixi
mədəniyyətinin bir parçasıdır.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2016.- 17-19 sentyabr.- S.12