Tarixdə
iz buraxanlar: Seyid Əzim Şirvani
Seyid
Əzim Şirvani 1835-ci il iyun
ayının 9-da Şamaxıda anadan olub. Atası Seyid Məhəmməd,
anası Səkinə xanımdır. Seyid Məhəmməd
öz babası Əzimin adını övladına qoyub.
Seyid Əzim kiçik yaşlarında ikən
Şamaxının tanınan, mötəbər şəxslərindən
olan atası Seyid Məhəmməd vəfat edib. Seyid Əzim babası molla Hüseynin himayəsi
altında böyüyüb.
Seyid
Əzim babasının yanında yaşadığı zaman
onun köməyi ilə ərəb və fars
dillərini öyrənib. Anası Səkinə
xanım 1853-cü ildə oğlu Əzimlə Şamaxı
şəhərinə dönüb. Elə
həmin illərdə Əzim Şamaxı mədrəsəsində
oxuyub orta ruhani təhsilini başa vurub. Həmin
zaman Səkinə xanım çalışıb ki, oğlunu
evləndirsin, Seyid Məhəmmədin ocağı boş
qalmasın. Odur ki, öz məhəllələrindən,
Seyid Məhəmməd ocağına böyük hörmət
və etiqadları olan Məşədi Möhsün
kişinin qızı Ceyran xanımı almağa qərar
verib. Beləliklə, 1854-cü ildə
Seyid Əzim Şirvani Ceyran xanımla ailə qurub.
Ali ruhani təhsil almaq həvəsi gənc Seyid Əzimi
əvvəl İraqa – Nəcəf və Bağdada, sonra isə
Suriyanın Şam şəhərinə aparır. Gənc
şair İraqda oxuyarkən dünyəvi elmlərə də
böyük maraq göstərir. Şamaxıya
qayıtdıqdan sonra orada yeni üsul üzrə məktəb
açaraq ömrünün sonuna qədər burada müəllimlik
edir. O, köhnə mollaxanadan fərqli olaraq, bu məktəbdə
uşaqlara dini elmlərlə yanaşı, Azərbaycan və
fars dillərini təlim edir, tarix,
coğrafiya, hesab və s. fənlərdən ibtidai məlumat
da verirdi. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycanın
görkəmli şairi Mirzə Ələkbər Sabir, məşhur
yazıçı və pedaqoq Sultan Məcid Qənizadə və
bir sıra başqa yazıçılar da məhz onun məktəbində
oxuyublar.
Pedaqoji fəaliyyəti zamanı ana dilində dərsliyə
ciddi ehtiyac olduğunu görən Seyid Əzim bu məqsədlə
uşaqlar üçün tərbiyəvi parçalar
seçib toplayıb, tərcümə edib və
özünün yazdığı mətnləri 1878-ci ildə
bir yerə yığaraq birinci və ikinci sinif şagirdləri
üçün dərslik tərtib edib. Nəşrə
təqdim etdiyi bu dərslik rəsmi dövlət sənədlərində
“Rəbiül-ətfal” adlandırılıb. Azərbaycan məktəb tarixində ilk mükəmməl
tədris kitablarından olan “Rəbiül-ətfal” dərsliyindəki
mənzum hekayə, öyüd-nəsihət və təmsillər
müxtəlif tərbiyəvi əhvalatların təsvirindən
ibarətdir. Onların bir qismini şair
şəxsi həyat təcrübəsi və müşahidələri
əsasında yazıb, digər qismini isə Şərq mənbələrindən,
əsasən Nizaminin və Sədinin əsərlərindən
təbdil və tərcümə edib. Dərslikdə
verilən mətnləri Seyid Əzim mümkün qədər
sadə və aydın dildə yazmağa
çalışıb. Ustat pedaqoq “Rəbiül-ətfal”
dərsliyində topladığı əsərlər vasitəsilə
gənc nəslə mənəvi saflıq, daxili təmizlik, mənalı
yaşayış, ayıq-sayıqlıq, vətən və
xalq yolunda faydalı işlər görmək, doğruluq, mərdlik,
dostluq və yoldaşlığa sədaqət,
çalışqanlıq, əzilənlərə kömək,
insanlarla yaxşı rəftar və s. kimi nəcib əxlaqi
keyfiyyətlər aşılamağa çalışır.Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatının görkəmli
yaradıcılarından biri kimi şöhrət qazanan, təlim-tərbiyə
mövzusunda yazdığı əsərlərdə
yazıçı-pedaqoq kimi özünün məharətini
göstərən Seyid Əzim Şirvaninin ədəbi irsinin
mühüm hissəsini uşaq və gənclərin təlim-tərbiyəsinə
həsr etdiyi əsərlər təşkil edir. Seyid Əzim bir maarifçi kimi feodal-patriarxal
qayda-qanunların əleyhinə çıxıb, qabaqcıl
ideyaların carçısı olub. O, maarifçilik ideyalarını
başqa əsərlərində də davam etdirib, elmin və
təhsilin səmərəsini ardıcıl təbliğ
edib, xalq maarifi, məktəb və tərbiyə məsələlərinin
vacibliyini vurğulayıb. Seyid Əzim
işsiz-gücsüz, boş-bekar gəzib-dolaşan,
tüfeyli həyat tərzi keçirən adamları tənqid
edib, onları ocaqda yanmaqdan başqa heç nəyə
lazım olmayan quru odunla müqayisə edib. Şair cavanlara bir sənətə yiyələnməyi,
bir peşə sahibi olmağı məsləhət
görüb. Çünki ulu babalarımız da deyib
ki, sənəti olmayan adam deyil:Ey oğul,
bil ki, adəmi-bikar,
Xüşk olan bir odundu, layiqi nar.
Bunu bizdən
deyibdilər əqdəm,
Sənəti olmayan deyil adəm.
Şairin fikrincə, var-dövlət bir gün əldən
çıxa bilər, lakin sənət heç vaxt itməz. İnsan əlindəki
sərmayənin, yəni sənətin köməyi ilə yenə
də var-dövlət sahibi olar.
Puç
olub getsə dövlətin zayə,
Genə sənətdir əldə sərmayə.
Elmdir əhli-sənətin
hünəri,
Elmsiz sənətin nədir səməri?
Onun qələmə
aldığı bir pritçada deyilir: Bir gün var-dövlət
sahibi olan qardaş elmə yiyələnən qardaşına
deyir: “Bu nə məşəqqətdi sən çəkirsən?
Gedib təhsil alırsan, elmə yiyələnirsən.
Axı elm öyrənməkdə sənin məqsədin
nədir? Axı kasıbçılıq
içində qovrulursan.” Bilik xəzinəsinə
sahib olan qardaş isə ona cavab verir ki, xəzinəyə
var-dövlət toplayan hökmdarlar xalqa dərd-qəm verən
müstəbid, bilik toplayanlarsa elm yayan peyğəmbərdir.
Seyid Əzim bu günə qədər öz tərbiyəvi
əhəmiyyətini itirməyən öyüd-nəsihətlərini
mənzum hekayələrinin başlanğıcında və
axırında verib, onları həmin əsərlərin məzmunu
ilə əlaqələndirib.
Zəngin ədəbi yaradıcılığa malik olan
Seyid Əzim Şirvaninin bədii irsi biri azərbaycanca, digəri
isə farsca iki böyük külliyyatdan ibarətdir. Azərbaycanca
bədii irsinin əsasını qəzəl janrı təşkil
edir.
Şairin
əsərləri arasında müxtəlif Şərq mənbələrindən
etdiyi tərcümələr, Sədi, Hafiz və Məhəmməd
Füzuli şeirlərinə yazdığı nəzirələr
də var. Fəqət bunlar şairin zəngin bədii irsində
az yer tutur. Seyid Əzim
Şirvani yaradıcılığının çox hissəsi
lirik janrda yazılan orijinal əsərlərdən ibarətdir
ki, bunların da çoxu qəzəllərdir. Şairin qəzəllərində həyat sevgisi,
nikbin əhvali-ruhiyyə, dini etiqad xüsusi yer tutur. Onun aşiqanə qəzəlləri daha çoxdur.
Müəllifin şeirə hərarət və can verən dərin
lirikasını bu qəzəldə görmək olur.
Gecə
gördüm səni, ey afəti dövran, yuxuda,
Ki, elərdin mənə yüz lütfi-firavan yuxuda.
Seyid
Əzim Şirvani yaradıcılığının ikinci mərhələsi
onun maarifçi və tənqidi-satirik
şeirlərilə başlayır. Bu
zamandan etibarən onun yaradıcılığında realizm
üstünlük təşkil edir. Onun
realist şeir yaradıcılığı sahəsinə
keçməsində “Əkinçi” qəzetinin mühüm
rolu olub. Çünki məhz “Əkinçi”nin təsiri ilə şair günün bir
çox zəruri məsələləri ilə maraqlanıb
və yaradıcılığında yeni mövzulara
keçib, müasir həyatın tələblərinə
uyğun şeirlər yazıb və Azərbaycanın ilk mətbu
orqanında nəşr etdirib. Maarifçi
şair üçün “Əkinçi” qəzeti xalqa
müraciət yeri idi. O, bu qəzetin səhifələrində
yazdığı məqalələri və şeirləri ilə
xalqı qəflət və cəhalət yuxusundan oyanmağa
çağırır, Həsən bəy Zərdabinin
xeyirxah, maarifçi təşəbbüslərini
alqışlayır, onu bilikli bir müəllim və xeyirxah
insan kimi qiymətləndirirdi.
Şairin əsərləri içərisində
öyüd, təmsil və didaktik mahiyyət daşıyan mənzum
hekayələr var ki, bunların da müəyyən bir hissəsi
öz ideyaları etibarilə onun maarifçi şeirləri ilə
birləşir. Doğruçuluq, mərdlik, dostluq, yoldaşlıqda mətanət,
çalışqanlıq, əzilənlərə kömək,
insanlarla yaxşı rəftar və s. gözəl və nəcib
sifətlərin tərbiyyələndirilməsi həmin
öyüdlərin əsas məzmununu təşkil edir. Seyid Əzim Şirvaninin ictimai mahiyyət daşıyan
satiraları onun ümumi yaradıcılığında
müstəsna mövqe tutur. Onu öz dövrünün
böyük realist şairi kimi tanıdan “Yerdəkilərin
göyə şikayət etmələri”, “Dəli şeytan”,
“Məkri-zənan”, “Bəlx qazisi və xarrat”, “Mücdəhidin
təhsildən qayıtması”, “Elmsiz alim”, “Alim oğul ilə
avam ata” və s. satiralardır.
XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında qəzəl
ustası kimi məşhurlaşan Seyid Əzim Şirvaninin
yaradıcılığında əxlaqi-tərbiyəvi əsərlər
də mühüm yer tutur. Onun elm, məktəb,
maarif, mədəniyyət, mətbuat, mütaliə, tərbiyə
mövzularında yazdığı şeirlər didaktik
poeziyanın ən gözəl nümunələri
sayılır. Dünyagörüşü
baxımından maarifçi olan şair cəmiyyətin təkamül
yolu ilə dəyişib gözəlləşəcəyinə
inanır, bundan ötrü insanların mənəvi cəhətdən
kamilləşməsini vacib şərt sayırdı. Ona
görə də o, özünün ictimai-pedaqoji və bədii
fəaliyyətində elmin, maarifin, mədəniyyətin təbliğinə,
bilikli, tərbiyəli vətəndaşların yetişdirilməsinə
xüsusi diqqət yetirirdi.Yaradıcı insanın dünyadan
cismani olaraq köçdüyünü, onun
yaratdığı əsərlərin isə həmişəlik
qaldığını ustalıqla ifadə edən Seyid
Əzim Şirvani daim soydaşlarımızın maariflənməsinin
qayğısına qalıb, doğma xalqın başqa millətlərdən
mədəni səviyyə baxımından geridə
qalması ilə heç cür razılaşa bilməyib. Şair istər öyüd və nəsihətlərində,
istər mənzum məktub və hekayələrində, istərsə
də satiralarında kitabı və mütaliəni, elmi və
məktəbi təbliğ edib, xalqın nicat yolunu bu istiqamətdə
görüb.
Seyid Əzim Şirvaninin XIX əsrdə
məktəb, elm, maarif, mədəniyyət və təhsillə
bağlı söylədiyi fikirlərin çoxu bu gün də
öz aktuallığını saxlamaqdadır. Şairin
maarifçilik ovqatında yazdığı əxlaqi-didaktik
şeirləri gənc nəslin vətənpərvərlik və
qəhrəmanlıq ruhunda tərbiyə olunmasına həmişə
faydalı təsir göstərib. Buna görə də klassik
sənətkarımızın zəngin ədəbi-bədii
irsi müstəqil Azərbaycanda çağdaş
dövrün tələbləri baxımından daha dərindən
araşdırılmağa və öyrənilməyə
layiqdir.
Seyid Əzim Şirvaninin Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində görkəmli bir yeri var. O, coşğun lirik əsərlərilə
Füzuli ədəbi məktəbinin istedadlı nümayəndəsi,
dövrün ictimai bəlaları əleyhinə çevrilən
tənqidi şeirlərilə isə qüvvətli bir satirik
kimi tanınıb. Seyid Əzim XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
xəzinəsinə ən zəngin ədəbi irs qoyub gedib.
Bu şairin xalqımız arasındakı şöhrət və
nüfuzu bu günə qədər davam etməkdədir. Onun dərin təsir oyadan lirik şeirləri millətimizin
dilindən düşmür. Şairin xalq arasında
böyük şöhrət və nüfuz qazanmasının
səbəbi, heç şübhəsiz, şeirlərinin
xalq həyatından doğmuş olması və yüksək
bədii keyfiyyətə malik olması ilə əlaqədardır.
Qüdrətli şairin lirik şeirləri insan gəlbini ifadə
etdiyi kimi, geriliyi qamçılayan güclü satiraları da
“xalqın nöqteyi-nəzərini” ifadə etməkdədir. Azərbaycan şeirinin realist istiqamət üzrə
inkişafında Seyid Əzim Şirvaninin böyük rolu
olub. Öz zəngin yaradıcılığı ilə Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinə qızıl səhifələr
əlavə edən Seyid Əzim Şirvani 1888-ci il iyun
ayının 1-də Şamaxıda vəfat edib.
Allah rəhmət eləsin.
Fazil QARAOĞLU
Bakı
xəbər.- 2017.- 13 dekabr.- S.15.