Tarixdə iz buraxanlar: Cəfər
Cabbarlı
Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, incəsənətinin
inkişafında müstəsna xidmətlər göstərən
görkəmli dramaturq, şair, nasir, teatrşünas, tərcüməçi,
kinossenarist, jurnalist, rejissor, əməkdar incəsənət
xadimi Cəfər Cabbarlı 1899-cu il martın 20-də
Bakı quberniyasının Xızı kəndində
yoxsul bir kəndli ailəsində anadan olub. Atası Qafar
kişi, anası Şahbikə xanımdır.
Kömürçülüklə güzəran keçirən
Qafar kişi gözlərinin nurunu itirəndən sonra acı
yoxsulluğa düçar olan ailə Bakıya
köçüb, şəhərin “Dağlı məhəlləsi”nin
yuxarı hissəsində yaşayıb.
1904-cü ildə Qafar kişi vəfat
etdikdən sonra ailənin bütün yükü Cəfərin
anası Şahbikə xanımın üzərinə
düşüb. Şahbikə xanım əvvəlcə Cəfəri
kiçik yaşlarında molla məktəbinə verib, fəqət
sonra fikrini dəyişərək onu Bakıdakı 7 saylı
Türk-Rus məktəbinə qoyub. Cəfərin ilk müəllimləri
görkəmli pedaqoq-yazıçı Süleyman Sani Axundov,
Abdulla Şaiq, Rəhim bəy Şıxlinski və Əliməmməd
Mustafayev idi. Cəfər 1908-ci ildə 7 saylı Türk-Rus məktəbini
bitirərək bir müddət ailəyə kömək edib.
Cəfər Cabbarlı 1914-cü ildə 3
saylı ibtidai məktəbə daxil olub və üç il
orada təhsil alıb. Hələ ibtidai məktəbdə
oxuduğu zaman Abdulla Şaiq və Süleyman Sani Axundov kimi
yazıçı və müəllimlərin təsiri ilə
Cəfərdə ədəbiyyata həvəs daha da güclənib
və o, Azərbaycan və rus şairlərini mütaliə
etməklə yanaşı, özü də yazmağa
başlayıb. Elə ilk pyesini də bu dövrdə
yazıb. Qısa vaxtda bir dramaturq kimi şöhrətlənib
tanınan və əsərləri müxtəlif teatr
truppalarında tamaşaya qoyulan Cəfər Cabbarlı təhsilini
artırmaq məqsədilə 1917-1920-ci illərdə Bakı
Politexnik Texnikumunda təhsil alıb. Hətta iyirminci illərin
əvvəllərində Milli Dram Teatrının
repertuarında bir neçə əsərinin
oynanılmasına baxmayaraq, Azərbaycan Dövlət
Universitetinin Şərq və tibb fakultələrində
mühazirələr dinləyib. Bakı Teatr Məktəbində
səhnə təhsilinə yiyələnib. 1923-cü ildən
başlayaraq o, səhnə aləmi və teatr tarixi ilə
yaxından tanış olmaq məqsədilə Bakı
Türk Teatr məktəbində mühazirələri dinləməyə
başlayıb. Eyni zamanda 1924-cü ildə Bakı Dövlət
Universitetinin Şərq fakültəsinin tarix şöbəsində
də təhsilini davam etdirib.
Cəfər Cabbarlı ədəbiyyata
yüngül bir həvəslə gəlməmişdi. Onu ədəbiyyata
çəkən qüvvə ictimai həyatda fəal
iştirak etmək ehtiyacı idi. O, ilk əsərlərində
böyük maarifçi
yazıçılarımızın, realistlərimizin yolu ilə
getməyə çalışaraq hər əsərində
ictimai bir fikir ifadə edirdi. Bu illərdə o, bir-birinin
ardınca “Solğun çiçəklər”, “Nəsrəddin
şah”, “Edirnə fəthi”, “Bakı müharibəsi”,
“Aydın” kimi Azərbaycan səhnəsini
düşündürən əsərlər yazıb. Onun hər
əsəri müəyyən daxili həyəcanın,
düşüncənin nəticəsi idi.
Cəfər Cabbarlının
yaradıcılığı zaman etibarilə çox davam etməsə
də, siyasi-ictimai cəhətdən çox əhəmiyyətli
bir dövrü, 1915-1934-cü illər arasındakı iyirmi
illik bir tarixi mərhələni əhatə edir. Çox
mühüm ictimai-siyasi hadisələrlə dolu olan bu tarixi
dövrü nəzərə alaraq deyə
bilərik ki, Cabbarlının ədəbi fəaliyyəti Azərbaycanda,
xüsusilə də Bakıda kapitalizm münasibətlərinin
sürətlə inkişaf etdiyi burjua və mülkədar Azərbaycanın
fəhlə-kəndli sovet respublikasına çevrildiyi illərdə
keçib. Onun yaradıcılıq yolu çətin və
ziddiyyətli olsa da, əsasən, yüksəliş və tərəqqi
yolu olub.
Azərbaycan demokratik-realist klassik
ədəbiyyatına, zəngin xalq
yaradıcılığına əsaslanan Cəfər
Cabbarlı, başlıca olaraq Mirzə Fətəli Axundov
realizmindən qidalanırdı. Mirzə Fətəli Axundovun
maarifçi-demokratik fikirlərini, həyatla dərindən
bağlı olan realizmini Cabbarlı ümumiyyətlə Azərbaycan
ədəbiyyatı üçün, xüsusən də
özü üçün ən düzgün bir
yaradıcılıq yolu hesab edirdi. Onun əsaslandığı
realizm xalq həyatı ilə, Azərbaycan zəhmətkeşlərinin
azad və gözəl həyat haqqındakı arzuları ilə,
xalqın irəliyə, işığa və sədaqətə
doğru coşqun meylləri ilə bağlı idi. O, hələ uşaq yaşlarından insanların
ağır vəziyyətini, cəmiyyətin yoxsullara və
varlılara bölündüyünü görür, birincilərin
ağır, məşəqqətli həyat içərisində
yaşamalarını müşahidə edir və
bütün bunları qələmə almağa, onlara öz
münasibətini bildirməyə
çalışırdı.
Cabbarlı yaradıcılığının
ilk dövründə mühüm yer tutan satira ədibin bir
realist, bir demokrat kimi yetişməsində mühüm rol
oynayıb. Onun ilk satirik şeirlərində həm mövzu,
həm də forma baxımından Sabir ruhu duyulmaqdadır. XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycanda yetişən realist
satirik şairlərin hamısı bu və ya başqa şəkildə
Sabir satirasının güclü təsirini hiss edib. Gənc
Cabbarlı da ilk satirik şeirlərini bu böyük satirikin
təsiri altında yazıb. Onun pyes və hekayələrində
olduğu kimi, satirik şeirlərində də kapitalizm şəraitində
qadına münasibət məsələsi mühüm yer
tutur. Şair satirik şeirlərində pis kişinin
qadına, naxələf övladın anaya və eləcə
də feodal-burjua cəmiyyətin qadına mənfi münasibətlərini
tənqid edərək, qadınları öz
hüquqlarını müdafiə etməyə
çağırır. Yəni bu tarixi şəxsiyyət
gördüyü zülmə və haqsızlıqlara soyuqqanlı
baxa bilmir, öz həyacanını, qəzəb və nifrətini
ifadə etməyə çalışır. O, “Solğun
çiçəklər” adlı əsərində
yaşadığı burjua-mülkədar cəmiyyətinin
ziddiyyətlərini əsas götürərək, onu bir ailə
daxilində verməyə çalışıb. Eyni zamanda həmin
cəmiyyətdə hakim rolu olan pulun və dövlətin
insanların əxlaqını pozaraq, onların daxili aləmini
eybəcərləşdirdiyini, sədaqətli, təmiz qəlbli
insanlara əzab və işgəncələr verildiyini
ifşa edib.
Cəfər Cabbarlının
“Bakı müharibəsi” əsərində 1918-ci ilin mart
ayında Bakıda baş verən qanlı hadisələr, erməni
daşnakların azərbaycanlılara qarşı etdiyi
zülmlər təsvir olunur, başda Nuru Paşa olmaqla, qəhrəman
xilaskar Türk ordusunun şəhəri erməni vəhşilərindən
xilas etməsindən danışılır. Həmin faciə
1919-cu il sentyabr ayının 16-da Azərbaycan Dövlət
teatrında tamaşaya qoyulub. Cəfər Cabbarlı
yaradıcılığa şeirlə başlasa da, ən
gözəl əsərlərini dramaturgiya janrında yazıb
və Azərbaycanın görkəmli dramaturqu və teatr
xadimi kimi tanınıb. Xalqın tərəqqisinin ana xəttini
mədəniyyətin, teatrın inkişafında görən
sənətkar bir-birinin ardınca gözəl səhnə əsərləri
yaradıb.
Cəfər Cabbarlının
yaratdığı pyeslər öz bədii dili və
üslubu ilə də seçilirdi. Heç şübhəsiz,
Cabbarlının ədəbi dil sahəsindəki fəaliyyəti
Azərbaycan dilinin inkişafında bir mərhələ təşkil edir. Yəni dramaturq
Cabbarlının yaradıcılığında dil mövzusu
əsas tipləşdirmə vasitələrindən biri olub.
Cabbarlı dilinin gücü, hər şeydən əvvəl
onun dramlarında meydana çıxır. O, müasir dram dilinin, normativ bədii
dilə əsaslanan dram dilinin yaradıcısıdır. Məhz
dramaturqun formalaşdırdığı dram dili Avropa klassiklərinin
pyeslərini ana dilimizə tərcümə etməyə, bu
sahədə lazımi adekvatlığa nail olmağa imkan verdi. Yazıçının saf
və müstəqil Azərbaycan dili uğrundakı
mübarizəsi bilavasitə onun sənətkarlıq
xüsusiyyətləri ilə bağlıdır. Yəni o, Azərbaycan bədii dilinin normativ dram
üslubunun banisidir.
Cəfər
Cabbarlı Azərbaycan həyatından alınmış
tarixi və əfsanəvi mövzularla çox
maraqlanırdı. O, Azərbaycan xalqının
azadlığı uğrundakı mübarizə tarixini, əfsanə
və nağıllarını öyrənərək,
xalqın mənəvi qüdrətini öz əsərlərində
əks etdirmək istəyirdi. Hələ
1922-1923-cü illərdən üzərində işlədiyi
“Araz çayı” mənzum faciəsini Cabbarlı oynamaq
üçün Dövlət Dram Teatrına təqdim edib.
Çox ehtimal ki, bu mənzum faciə Azərbaycan
xalqının vəhdəti məsələsinə həsr
edilmişdi. O dövrdə ağızlarda gəzən
“Araz çayı, qalx aradan, qoy birləşsin Azərbaycan!”–
misrasının da həmin faciədən
olduğu guman edilir.
1924-cü ildə Bakı Dövlət Universitetinin Şərq
fakültəsində oxuyarkən Cəfər Cabbarlı ədəbi
fəaliyyətini də davam etdirirdi. O, bir sıra hekayə və
şeirlər yazmaqla bərabər, tərcüməçiliklə
də məşğul olurdu. 1925-ci ildə dövlət
teatrı üçün Şekspirin “Hamlet” faciəsini tərcümə
etmiş, 1927-ci ilin əvvəllərində “Dilbər” hekayəsini
çap etdirmiş, 1928-ci ildə Lev Tolstoyun “Uşaqlıq”
povestini və Maksim Qorkinin “Üzügülər” hekayəsini
tərcümə və çap etdirmişdir.
Mürəkkəb ictimai-siyasi hadisələrlə zəngin
olan 1920-1930-cu illər Azərbaycan xalqının həm
siyasi, həm də ədəbi tarixində xüsusi mərhələ
təşkil edir. Bolşevik hakkimiyyəti, sovet rejimi, kolxoz
quruculuğu, elliklə kollektivləşmə kimi mürəkkəb
hadisələrlə xarakterizə olunan bu dövrün həqiqətlərini
əks etdirən tarixi sənədlər, ədəbiyyat
nümunələri çoxdur. Cəfər
Cabbarlı mürəkkəb, ziddiyyətli bir tarixi
dövrün ədəbi səhnəsinə onun həm
qaranlıq, həm də işıqlı cəhətlərini
bizə çatdırmaq üçün dünyaya gəlmişdi.
O, 1920-1930-cu illərdə Azərbaycan dramaturgiyasının ən
populyar dramaturqu idi. Dövrün tarixi-ictimai məzmununu
təsvir və səciyyələndirmək qüdrəti məhz
ona nəsib olmuşdur. Cəfər
Cabbarlısız bu dramaturgiyanı bütöv, fəal,
müstəqil və qüdrətli hesab etmək mümkün
deyil. Tarixi şəxsiyyət Səməd Vurğun
yazırdı: “Cəfər Cabbarlı Azərbaycan klassik
dramaturgiyası və klassik şeiri zəmanəsində
yetişmiş, milli ədəbiyyatımızın ən
gözəl ənənələrini inkişaf etdirmiş,
yeni bir dramaturgiya ədəbi məktəbini yaratmış
bir şəxsiyyətdir...”
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra bir müddət
dram yaradıcılığına fasilə verən Cəfər
Cabbarlı 1927-ci ildə “Sevil” əsərini yazır. Bu əsər
qadın azadlığı mövzusuna həsr olunub. 1928-ci ildə “Sevil”in tamaşaya qoyulması ilə
sanki Şərq qadınlarının azadlığı
üçün bir yol açıldı. Qadın azadlığı Cabbarlı
dramaturgiyasının əsas mövzularından biridir. Yazıçı əsərlərində Azərbaycan
qadınlarını donmuş bir vəziyyətdə yox,
inkişafda təsvir edib. Cabbarlının
“Sevil” pyesi bu mövzuda xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Əsərdə Azərbaycan
qadınının dünənki, bugünkü, hətta gələcək
həyatı Sevilin simasında əks etdirilib.
Bütün həyatını teatrla bağlamasına
baxmayaraq, dramaturq incəsənətin vacib sahələrindən
biri olan kinoya da çox böyük əhəmiyyət verib. Uzun müddət
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında ədəbi-hissə
müdiri işləyən professional dramaturq o vaxt yenicə
inkişaf edən kino sənəti ilə çox
maraqlanıb və bu sahədə çox böyük işlər
görüb. O, milli kino sənətimizin
inkişafında böyük xidmətləri olan şəxsiyyətlərdəndir.
Azərbaycan milli kinosunun yaranmasında, bu sahədə
milli kadrların yetişdirilməsində, kino işinin yeni, milli
əsaslar üzərində qurulmasında Cəfər
Cabbarlının böyük xidmətləri olub. O,
1928-ci ildə Mirzə Fətəli Axundovun “Hacı Qara” pyesi əsasında
ssenari yazaraq Azərbaycanın ilk milli kino ssenaristi olub,
kinematoqrafiya tariximizin qızıl fonduna “Sevil”, “Almaz” kimi
gözəl filmlər bəxş edib.
İşə aludəliklə sarılması, get-gedə
şiddətlənməkdə olan ürək xəstəliyinə
əhəmiyyət verməməsi nəticəsində Cəfər
Cabbarlı çox zəifləyib və 1934-cü ilin sonunda,
dekabr ayının 31-də ürək iflicindən vəfat
edib.
Cəfər Cabbarlının coşqun bir həvəs və
enerji ilə yazıb-yaratdığı bir zamanda gözlənilmədən
vəfat etməsi Azərbaycan ədəbiyyatı və
teatrı üçün, Azərbaycan xalqı
üçün böyük bir itki idi.
Allah rəhmət
eləsin.
Fazil QARAOĞLUprofessor
Bakı xəbər.- 2017.- 27 dekabr.- S.-14.