Əməkdar
rəssam Hafiz Zeynalov yaşasaydı…
Yaradıcı insanlar da qədim şəhərlər
kimidir, ya tamamilə məhv olur, ondan bir iz qalmır, ya
da öz varlığını qoruya bilir. Hansı əsrdə
yaşamasından asılı olmayaraq, rəssamlar
haqqında düşünəndə, qeyri-ixtiyari olaraq,
arxaik ştrixlər gəlir gözlərimiz
önünə. Elə bilirsən ki,
bütün rəssamlar bu qədim dünyanın alt
qatlarında yaşayır, biz onları
düşüncə və xəyallarımız
hesabına zəmanəmizə gətiririk. Bəlkə bu ona görə belədir ki, onlar həmişə
öz ayrıca dünyalarında olur.
Dünyadan
21 il əvvəl köçən
tanınmış fırça ustası,
respublikanın əməkdar rəssamı Hafiz Zeynalov
özünü İçəri Şəhərdə,
İçəri Şəhəri isə iç
dünyasında axtarıb tapırdı. Yaşasaydı,
iyulun 23-də 90 illik yubileyini sənət dostları,
seyrçiləri və ailəsi ilə birgə qeyd edəcəkdi
H.Zeynalov. Rəssam H.Zeynalov həyat müşahidələri
nəticəsində görüb və hiss etdiklərini
kətan üzərinə çəkirdi. H.Zeynalov
müsahibələrində deyirdi: “İçəri
Şəhər mənə çox doğmadır. Bura mənim dədə-baba yurdumdur. Bir dəfə
tanışlarımdan biri zarafatla məndən
soruşdu: “Hafiz, nə axtarırsan bu İçəri
Şəhərin küçələrində, bəlkə
bir şey itirmisən?”. Dedim:
“İtirmişəm, dədə-baba ocağımı
axtarıram”.
H.Zeynalov ömrünün uzun illərini təsviri
incəsənətin inkişafına həsr edib. Sənətşünaslar
haqlı olaraq qeyd edir ki, H.Zeynalov ömrünün bir dəqiqəsini
belə fırçasız, kətansız,
palitrasız təsəvvür edə bilmirdi.
Ömrün
ağ və qara səhifələrini,
bu dünyanın naxışını, tarixi şəxsiyyətlərin
simasını kətan üzərinə
cızdıqca, gözəlliklər yaradırdı.
Nakam şairimiz Müşfiqin portretini çəkərkən
rəssam hansı düşüncələrə
dalmamışdı… Şairin itən gəncliyini,
gözləri yol çəkən sevda yolçusunun təbəllüatlı
düşüncələrini çəkdiyi portretə
elə həkk etmişdi ki, onun fırçasının
yaratdığı Müşfiq əbədi görsənirdi.
Mərhum H.Zeynalov keçən minilliklərdən
dünənə qonaq gələndə özü ilə
nə qədər duyğu daşıyıb gətirmişdi.
H.Zeynalov
1927-ci il iyul ayının 23-də
Bakıda anadan olub. Sənətşünasların verdiyi
məlumata görə, 1942-1945-ci illərdə
Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Məktəbində təhsil
alıb. 1947-1953-cü illərdə Sankt-Peterburqda
İ.E.Repin adına Rəssamlıq,
Heykəltəraşlıq və Memarlıq
İnstitutunda oxuyub. 1954-cü ildə ilk dəfə
olaraq Ümumittifaq rəssamlıq sərgisində –
Tretyakov Qalereyasında iştirak edib. Elə həmin
il SSRİ Rəssamlar
İttifaqının üzvlüyünə qəbul
olunub. Onun şöhrəti də həmin
dövrlərdən ölkə xaricinə
yayılmağa başlayıb. Qiymətli
fırça ustası 1956-cı ildə Ümumittifaq və
Cənubi Qafqaz respublikaları, ADR, MƏR, Əlcəzairdəki
sərgilərdə iştirak edib. Məlumatlara
görə, 1982-ci ildə Bakıda, 1983-cü ilin may
ayında Mərdəkanda, həmin ilin iyul ayında
Sumqayıt şəhərində, 1988-ci ildə yenə
də Bakıda fərdi yaradıcılıq sərgiləri
keçirilib. Fərdi
yaradıcılıq sərgisi rəssamın sənət
qarşısında verdiyi ən böyük
imtahandır desək yanılmarıq.
H.Zeynalovun əsərlərində arxaik ritmlər,
düşüncə tərzi, yeniliklə qədimliyin
çarpazlaşması xüsusi tərzdə
özünü göstərir. 1991-ci ildə Azərbaycanın əməkdar
rəssamı adına layiq
görülən dəyərli fırça ustadı
1996-cı il mayın 2-də dünyadan köçüb. Əslində, bir sənətkarın
yaradıcılığının kamilləşdiyi
dövrdə həyatdan köç etməsi ürəkağrıdandır.
Rəssam illərlə axtarışda olur,
hər kiçik ştrixi belə
fırçasının qüdrəti ilə hadisəyə
çevirə bilir. Rəssam kamilləşəndə
tamam başqa düşüncəyə köklənir və
seyrçiləri də həmin ovqat üstündə
köklənir.
Məlumatlara görə, Hafiz müəllimin ailə
şəcərəsi Bakı əsilzadələrinə
bağlıdır. Köklü-köməcli bir ağacın vacib
budağı olan sənətkar hələ İ.E.Repin adına Sankt-Peterburq Rəssamlıq
Akademiyasında təhsil aldığı illərdə
ən çətin sayılan janrlara müraciət
edir, tarixi mövzularda əsərlər yaratmağa
çalışırdı. Əlbəttə,
tarixi bilməyən rəssam heç vaxt tarixi əsər
yarada bilməz. Zəngin biliyi,
istedadı, müşahidəsi olan H.Zeynalov gənclik
illərindən başlayaraq uğurlara imza atıb.
Onun gənclik illərində uğurlu işlərindən
biri “Bakı neft sənayesi fəhlələri
ittifaqının 1905-ci il iclası”
idi və bu əsər onun diplom işi olub.
Yazılanlara
görə, bu tarixi kompozisiyanın ona gətirdiyi
böyük uğur və əsərin bir il
sonra Moskvanın məşhur Tretyakov qalereyasında sərgilənməsi,
həm də böyük tamaşaçı
auditoriyası toplaması H.Zeynalov
yaradıcılığının əsas xəttini
müəyyənləşdirmişdi. Onu
da vurğulayaq ki, H.Zeynalovun gənclik illərində
çəkdiyi əsərlər P.Korin, S.Gerasimov,
B.İohanson, V.Serov kimi görkəmli sənətkarların
işləri ilə yanaşı nümayiş
etdirilirdi. Əlbəttə, bu, azərbaycanlı
rəssamın uğuru idi. Bu uğur həm
də Azərbaycan təsviri incəsənətinin
uğuru sayılırdı. Sözsüz
ki, yaradıcılıqla məşğul olduğu
bütün dövrlərdə rəssam hər zaman
yaradıcılıq axtarışlarında olub. Məlumatlara görə, Hafiz müəllim
fırçasını bir gün də kənara qoymur,
həmişə “bir günüm də fırçasız
olmasın. Allah-təaladan ikinci bir
ömür verilsəydi, mən yenə də rəssamlığa
qayıdardım. Fırça, rəng
mənim həyatımdır. Molbert
arxasında olmadığım günləri
ömrümdən saymıram…” – deyirdi. Bu etiraf daxilində böyük sənət
günəşi yanan rəssamın ona istedad, fəhm
verən Tanrısına böyük minnətdarlığı
deyildimi?!
H.Zeynalov
haqqında yazılan məqalələrdə qeyd edilir
ki, keçən əsrin 50-ci illərindən Azərbaycan
təsviri incəsənətində öz yolunu,
cığırını yaradan H.Zeynalov 40 il Azərbaycan incəsənətinə
xidmət edib.
H.Zeynalovun yaradıcılığı mövzu və
janr baxımından çeşidli, rəngli idi. O, əsərlərində
bir mövzuya, bir janra bağlanmırdı, əksinə,
bütün janrlara fırçası ilə gözəllik,
əbədiyaşarlıq bəxş edirdi.
Onun rəssamlığa gətirdiyi yeniliklər həqiqətən
də bu sahəyə əlavə bir gözəllik gətirmişdi. Nə qədər
müasirliyin ətəyindən tutsa da, qədimliyi
unutmur, xalqımızın tarixini,
etnoqrafiyasını, həyat tərzini, məişətini
öyrənər və onu əsərlərində ifadə
edirdi. Onun üçün janr məhdudiyyəti
olmadığı kimi, mövzu məhdudiyyəti də
yox idi. Hansı sahədə işləyirdisə,
kətan üzərində böyük əsər
yaradırdı.
Əməkdar rəssamın yaratdığı əsərlər,
tablolar keçmiş SSRİ-nin hər tərəfində,
eləcə də onun sərhədlərindən
uzaqlarda seyrçilər və sənət biliciləri
tərəfindən sevgi ilə qarşılanırdı. Onu da qeyd edək
ki, rəssam öz əsərləri ilə Sovet
İttifaqı daxilində, eləcə də Misirdə,
Almaniyada, Əlcəzairdə, Türkiyədə və
başqa yerlərdə keçirilən beynəlxalq sərgilərdə
yaxından iştirak edirdi.
H.Zeynalovun
yaradıcılığında tarixi janrın
xüsusi yer tutduğunu bildirən sənətşünaslar
vurğulayır ki, əməkdar rəssamın
“Bakıda sovet hakimiyyəti qurulmasının elan
edilməsi”, “Qafqazın müdafiəsi”, “Kəmaləddin
Behzad Şah İsmayıl Xətainin sarayında”, “Xəqani
xalq arasında”, “Kubada görüş” kimi
kompozisiyalarla zəngin olan qolu sonralar bir sıra
tablolarla daha da dolğunlaşır. Bu onun
“20 Yanvar qırğını” əsərində
özünü tam olaraq ifadə edir.
H.Zeynalovun əsərlərini saf-çürük
edən tədqiqatçılar yazır ki, onun
yaradıcılığının şah əsəri
“Tomris” tablosudur. Məlumatlara görə, özü də
bu qəhrəman qadının tablosunu çox
sevirmiş. O öz müsahibələrində
qeyd edirdi: “Məndən soruşurlar, elə bir əsərin
varmı ki, ona hər gün baxmaqdan yorulmursan? Doğrusu, sənətkar üçün
bütün əsərləri əzizdir. Hər əsər yaradıcı adamın, bir
növ, övladıdır. Ancaq mən
“Tomris”ə hər gün baxmaqdan doymuram”.
Məlumatlara görə, “Tomris” çoxfiqurlu
kompozisiyasında H.Zeynalov massagetlərin
hökmdarını, qüdrətli qadın sərkərdəni
çox yüksək səviyyədə təqdim edə
bilib.
H.Zeynalovun yaradıcılığında ön xətlərdən
birini təşkil edən mənzərə janrında o
özünü tam olaraq ifadə edə bilirdi.
Rəssamın “Şirvanşahlar sarayı”,
“İçəri Şəhər”, “Bakıda ilk qar”,
“Bakıda məscid” kimi bənzərsiz sənət əsərləri
təkrarsız Bakı və Abşeron torpağının
gözəlliyini, zənginliyini, tarixi abidələrini
əks etdirirdi. Onun “Xəzərin sahilində”, “Bizim
bağda”, “Abşeronda axşam”, “Zuğulba
qayaları” və digər əsərləri bu qəbildəndir.
Lirik-poetik əhvaldan, ovqatdan qaynaqlanan bu əsərlər
rəssamın daxili aləmini, düşüncəsini
də ifadə edirdi. Gözəlliyi tərənnüm
etmək rəssamın ilk işlərindən biridir.
Onun görkəmli ədəbiyyat, incəsənət
xadimlərinin portretlərini yaratması da təqdirəlayiq
haldır. O
özü bu barədə deyirdi: “Doğrudur, mən
böyük bir portret qalereyası yaratmışam. Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli
obrazlarının – Nizami, Xəqani, Nəimi, Nəsimi,
Hüseyn Cavid, Mikayıl Müşfiq, Cəfər
Cabbarlı, Səməd Vurğun, Məmməd Rahim və
başqalarının portretlərini yaratmışam.
Lakin bu mənim
yaradıcılığımı nəinki çərçivəyə
salmır, əksinə, mənə həmin simaların
həyatından böyük tablolar yaratmağa material
verir”.
Rəssam
“Nəsimi”, “Nəimi”, “Nizaminin gəncliyi”, “Məmməd
Rahim”, “Səməd Vurğun və Nikolay Tixonov” kimi əsərlər
yaradıb. “Hüseyn Cavid və Mikayıl
Müşfiq”, “Mirzə Fətəli Axundov”, “Məhəmməd
Füzuli” əsərləri bu baxımdan çox əhəmiyyətlidir.
Bundan
başqa, o, İsmayıl Osmanlı, Muxtar Dadaşov, Həqiqət
Rzayeva, Amaliya Pənahova, Hamlet Xanızadə, Elmira
Rəhimova, Xuraman Qasımova kimi incəsənət
xadimlərinin portretlərini də yaradıb,
özü də böyük ilhamla. Rəssam
“Hamlet Xanızadə İblis rolunda” portretini yaxın
dostlarından biri olan görkəmli aktyora həsr edib.
Əsərdə H.Xanızadə İblisin
son monoloqunu söyləyərkən təsvir olunub.
Cinayətkarlıq, riyakarlıq rəmzi
olan İblis şübhə etmir ki, onu insanlardan
uzaqlaşdırsalar da, iblislik onları tərk etməyəcək.
Bu əsərə uğur qazandıran bir tərəfdən
rəssamın aktyora olan rəğbətidirsə, digər
tərəfdən Hüseyn Cavid
yaradıcılığına vurğunluq və bələdlilikdir.
Lakin əsərin “missiyası” bununla
bitmir. Müəllif burada diqqəti sanki iblislərin
hər zaman insanların arasında ola
bilməsi məsələsinə yönəldib. Məhz buna görə onun bu əsəri əbədiyaşarlıq
qazanıb.
H.Zeynalov öz portretlərini də çəkib. “Fırça
ilə avtoportret”, “Mavi köynəkdə avtoportret”, “Həsir
şlyapalı avtoportret” və s. Onlar rəssamın həyatının
müxtəlif dövrlərində çəkilib.
Sənətşünasların
fikrincə, rəssamın ən maraqlı avtoportreti
son dəfə fırçaya aldığı
“Qırmızı köynəkli avtoportret”dir. Digər
avtoportretlərində şən, həyatsevər,
enerji dolu bir insan kimi görünən H.Zeynalov bu dəfə
qəmli, düşüncəli nəzərlərlə
baxır.
Gözəl sənətkar olmaqla yanaşı,
H.Zeynalov həm də ləyaqətli həyat
yoldaşı, gözəl ata idi. Həyat
yoldaşı Şövkət xanımla sevgi üzərində
qurduğu ailəsində üç övlad
böyüdüb pərvazlandırmışdı.
Qızı Laləndə, oğulları Tamerlan və
Əliabbas H.Zeynalovun ömrünün davamı idilər.
Övladlar valideynin davamıdır
mütləq mənada.
Rəssamın
nəvəsi, sənətşünas Ülviyyə
Zeynalova babası haqqında belə yazır: “Mən rəssam
deyiləm, ancaq zənnimcə, sənətin bu incə
növü haqqında bir neçə söz demək
üçün rəssam olmaq, əlində fırça
tutub silsilə əsərlər yaratmaq əsas şərt
deyil. Bir də ki, hər əlində fırça tutan rəssam
adlana bilməz… Odur ki, bu gün üzərimə
düşən məsuliyyəti dərk edərək,
sözün əsl mənasında, vaxtilə həyatını
bir gün də fırçasız təsəvvür edə
bilməyən bir sənətkardan, Azərbaycan təsviri
sənətinin görkəmli nümayəndəsi
H.Zeynalovun yaradıcılığından yazmaq istəyirəm.
Sənətkar, Azərbaycan təsviri sənətinin
görkəmli nümayəndəsi, tanınmış
fırça ustası, əməkdar rəssam…
Doğrudan da bir tərəfdən bu adlar
ağırlığını öz çiyinlərində
hiss edə biləcək qədər böyük bir məsuliyyət
yaradır. Məsuliyyəti yaradan daha bir
vacib səbəb var – bu isə mənəvi borcdur”.
H.Zeynalov
həmişə əzizlərinə yüz il yaşayacağını vəd
edirmiş. Lakin ona bu qismət olmadı.
Rəssamlıq
Akademiyasının rektoru Ömər Eldarov H.Zeynalov
haqqında deyir: “Biz H.Zeynalovla Sankt-Peterburqda
Akademiyada birlikdə çalışmışıq. Eyni yaşda olsaq da, mən ondan iki kurs yuxarı
oxuyurdum. Biz qapı-qapıya qonşu
olurduq. Hafiz əla rəssam idi. Onun çox gözəl işləri var, əsas
da portretləri. H.Zeynalov İoqsana adına
Piter rəssamlıq məktəbinin ən parlaq
nümayəndəsi idi”.
Rəssamlar
İttifaqının sədri Fərhad Xəlilov böyük
sənətkar haqqında öz düşüncələrini
belə ifadə edib: “Mən çox tez-tez onun işi ilə
tanış olurdum. O, bir dəqiqə belə
fırçasız oturmurdu. Ümumiyyətlə,
onun ölümü gözlənilməz oldu. Çünki o, idman adamı idi. Zeynalovun işləri doğrudan da
yaxşı və qeyri-adi idi”.
Əlbəttə, zaman öz işində, əcəl
öz əməlindədir. Böyük sənətkarları,
istedadlı adamları əcəl alıb yer gizləsə
də, onların dünyada yaşayan izi bu şəxsiyyətlər
haqqında bizə böyük informasiya verir. H.Zeynalov o rəssamlardandır ki, əsərləri
muzey və kitabxanaların ekspozisiyalarını bəzəyir,
ailə kolleksiyalarında saxlanır. Rəssamın əsəri sərgilənirsə,
tamaşaçı tərəfindən sevilirsə,
demək, o yaşayır.
H.Zeynalov yaşasaydı, 90-nın dizini
qatlayıb yüzə ayaq qoyacaqdı. Amma qismət
olmadı. Qismətdən qaçmaq
olmaz. Onun qismətinə adını əbədi
olaraq rəssamlıq tariximizə yazmaq
yazılmışdı…
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2017.- 21 iyul.- S.15