Azərbaycanda
kinoprodüsserlik institutunun formalaşması barədə
ziddiyyətli rəylər var
Adil Azay:
"Dövlət pulu ilə çəkilən filmdə
baş prodüsser olmaq nə dərəcədə
düzdür?"
Əli
İsa Cabbarov: "Filmlər çəkən
prodüsser mərkəzlərindən "Nərimanfilm"
və "Butafilm"i qeyd edə bilərəm"
Şamil
Əliyev: "EUROIMAGE" təşkilatına üzv
olmadan Azərbaycan filmlərinin Avropada prokatı
çox çətindir, mümkün deyil..."
Dünya kinosunun inkişafında,
yayımında, kino bazarında özünə
böyük yer tutmasında əsas rolu prodüsserlik
institutu oynayır. Kinoprodüsserlərin kino sahəsində
həyata keçirdiyi işlər kinonun, sözün əsl
mənasında, uğuruna hesablanıb. Çağdaş dünya kinosunun
özülünü təşkil edən
kinoprodüsserlər uzun illərdir kinoya fayda verir,
belə demək mümkünsə, kinoya pul qoyub pul
götürür.
Azərbaycandan fərqli olaraq, dünyanın əksər
ölkələrində kino böyük gəlir gətirir. Kinonu çəkən
prodüsser onun satışını, prokatını,
geniş miqyasda yayımını təşkil edir, həm
özü qazanır, həm də dövlət büdcəsinə
külli miqdarda vəsait axınını təmin edir.
Azərbaycanda isə kino hələ də əsasən
dövlət büdcəsindən maliyyələşir,
dövlətin ayırdığı təmənnasız
maliyyə dəstəyi hesabına ayaqda qala bilir. Dövlətin
kinonun inkişafına ayırdığı vəsaitlə
son illər davamlı olaraq filmlər çəkilir.
Həmin filmlərin də dünyanın
nüfuzlu beynəlxalq festivallarında iştirak edib
ödüllər qazandığı məlumdur.
Amma iş burasındadır ki, hələ də Azərbaycan
kinosu dünya bazarına ayaq açmayıb. Ekspertlər də bunun başlıca səbəbini
Azərbaycanda tam olaraq prodüsserlik institutunun
formalaşmamasında görür.
Ölkəmizdə kinoprodüsserlik institutu
hansı səviyyədə inkişaf edir? Bizdə
kinoprodüsser kinosu varmı? Bu sahədə
kadrların yetişdirilməsi üçün
hansı addımlar atılır?
Ekspertlərlə söhbətimiz zamanı məlum
oldu ki, bu sahənin inkişafına dövlət kifayət
qədər dəstək verir, lakin yerli kino şirkətləri
də, özəl kino qurumları da bu sahənin
ayağa qaldırılmasında maraqlı
olmalıdır. Onlar qeyd edirlər ki, Azərbaycan
kinosu artıq dünya bazarına yol tapıb öz
simasını tanıtmalıdır.
Qeyd edək
ki, bir neçə il əvvəl
ölkəmizdə Kinoprodüsser Mərkəzinin fəaliyyət
göstərəcəyi haqqında məlumatlar
yayılmışdı. "Sinema" Gənc
Kinematoqraflar Mərkəzi Bakı Film İnstitutunun
(BFİ) nəzdində Kinoprodüsser Mərkəzinin
yaradılması ilə bağlı tədbir
keçirmişdi. Hətta o vaxt
"Sinema" Gənc Kinematoqraflar Mərkəzinin
prezidenti Fehruz Şamıyev BFİ-nin
yaradılmasında əsas məqsədin yüksək
səviyyəli peşəkarlar yetişdirmək olmasını
bildirirdi. O qeyd edirdi ki, bu kurslar sayəsində Azərbaycanda
kinoprodüsser məktəbinin əsası qoyulacaq və
kadr çatışmazlığı qismən də
olsa aradan qaldırılacaq.
Tanınmış
kinorejissor Adil Azay mövzu ilə bağlı
"Bakı-Xəbər"ə
açıqlamasında bildirdi ki, Azərbaycan
kinosunda bu institut formalaşmayıb: "Dövlət
pulu ilə çəkilən filmdə baş
prodüsser olmaq nə dərəcədə
düzdür? Prodüsser ya öz pulu ilə
film çəkdirməlidir, yaxud da pul tapıb bu işə
yönəltməlidir. Bizdəkilər
icraçıdır. Bu böyük məsələdir.
Bir rejissor kimi istərdim ki, normal
prodüsserlər yetişsin. Ümid
edirəm ki, bu nə vaxtsa olacaq".
Kinoprodüsserlik
sənətinin tədrisinə gəlincə,
tanınmış kinorejissor bildirdi ki, bununla
bağlı bəzi kurslar olub: "Guya hardasa kurslar var
idi. Amma kinodan başları
çıxmayanlar prodüsserlik edir. Bəziləri
nümayişdə heç rejissorun adını da
çəkmir".
Kinorejissor,
prodüsser Əli İsa Cabbarov isə bizimlə
söhbətində qeyd etdi ki, Azərbaycanda
kinoprodüsserlik institutu yox deyil: "Bizdə bu
institut var. Təəssüf ki, bəzi məmurlar bunun
inkişafına mane olur. Halbuki, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin təsdiq
etdiyi "Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər
üzrə inkişafına dair Dövlət
Proqramı"nda prodüsserin kinoya dəstəyi məsələsi
də yer alıb".
Ə.İ.Cabbarov
bildirdi ki, kommersiya kinosu çəkən prodüsserlər
yaxşı nəticələr göstərib. "Filmlər çəkən prodüsser mərkəzlərindən
"Nərimanfilm" və "Butafilm"i qeyd edə
bilərəm".
Prezident kinonun inkişafına ciddi dəstək
verir. Bəs bəzi adamlar niyə bu sahənin
inkişafına mane olmağa çalışır?
"Buna səbəb o insanların
tamahkarlığı və gerizəkalılığıdır. Son beş ildə
dövlət kinoya 30 milyondan artıq vəsait
ayırıb, amma bu vəsaitin bir faizi belə büdcəyə
qayıtmayıb" - deyə Ə.İ.Cabbarov
sualımızı cavablandırdı.
Azərbaycanda
çəkilən prodüsser filmlərinə gəlincə,
müsahibimiz bildirdi ki, hələlik bəzi
kommersiya filmləri bu sıradadır: "Prodüsser
filmin istehsalat, yaradıcı, maliyyə heyətini
idarə edən insandır. Bütün
filmlərin prodüsseri var. Sadəcə, sovet vaxtı
bu funksiyanı film direktoru ilə bədii rəhbər
bölüşürdü. Ona görə
çəkilən filmlərin hamısı prodüsser
kinosudur. Sadəcə, bu filmlər sənət
və kommersiya adı ilə fərqlənir. Prodüsser kadrlarının
hazırlığına gəlincə, qeyd edim ki,
kinoprodüsserlik sahəsində BFİ layihəsi
çərçivəsində üçaylıq
kurslar aparmışam. Onların
debüt filmlərini görəndə sevinirəm.
Səhv etmirəmsə, ADMİU-da da
menecerlik tədris olunur, amma kinoprodüsserlik yoxdur.
Amma rejissor kurslarında tələbələrə
istehsalat bilikləri də aşılanır. Məxsusi prodüsser kursları mütləq
deyil, kinonu sevən, savadı və təşkilati
istedadı olan hər bir insan kinoprodüsser olmağa
cəhd edə bilər. Bu gün müstəqil
kommersiya filmləri çəkən prodüsserlərin
hamısı cavanlardır. Onların
çəkdiyi filmlər dünya bazarından gəlir
gətirmir, bir qayda olaraq, yerli komediyalardır. Onlar xarici bazara hesablanmayıb. Amma bu filmləri çəkənlərin
türk bazarına çıxmaq iddiaları var.
Əminəm ki, uğurlu olacaq".
Tanınmış kinorejissor, "Humay"
mükafatı laureatı Şamil Əliyev bizimlə
söhbətində bu sahəyə daha geniş
prizmadan baxış sərgilədi. Problemin
mövcudluğundan və ondan çıxış
yollarından danışan Ş.Əliyev bildirdi ki,
sovet dönəmində prodüsserlik institutu yox idi və
filmlər dövlət sifarişi ilə çəkilirdi:
"Prodüsserlik institutu hələ dövlət
müstəqilliyimizdən əvvəl
formalaşmağa başladı. 1980-ci illərin
sonundan 1990-cı illərin əvvəllərinə qədər
bu cür filmlər çəkildi. O vaxt kommersiya
bankları yarandı və bu banklardan pul
götürüb müəyyən filmlər çəkənlər
oldu. Müəyyən adamlar öz
adını prodüsser kimi filmlərə qeyd edirdi.
Ancaq bu, prodüsserlik deyildi. Prodüsser o kəsdir ki, filmi lap əvvəldən,
yəni hekayədən, hadisədən, ssenarinin
yazılmasından başlayaraq sona qədər idarə
edir, onun istehsal prosesini, çəkilməsini tam həyata
keçirir. Prodüsser eyni zamanda da
filmin yayımını, beynəlxalq aləmə
çıxışını da reallaşdırır.
Aydın məsələdir ki, prodüsserliyə can
atanlar çox oldu, dövlət müstəqilliyimizdən
sonra bir-iki müstəqil kinokompaniya yaratdılar və
müəyyən işlər görə bildilər. Amma tam halda prodüsserlik fəaliyyəti kimi
qənaətbəxş deyil. Ona
görə ki, bu filmlər çəkiləndə ancaq
Azərbaycan ərazisində müəyyən işlər
həyata keçirilə bilir. Məsələn,
film çəkiləndən sonra onu hansısa bir
kinoteatrda göstərməlisən, ondan gəlir əldə
etməlisən. Belə filmlər
çox azdır. İlk dəfə bunu
həyata keçirənlər bu işin perspektivini
görmədilər. Çünki
böyük kino yaradıcılığı
üçün mühit hələ formalaşmayıb.
Dediyim bütün sözlərin əsası
ondadır ki, kino sənayesi, kino industriyası
formalaşmadığı üçün,
prodüsserlik də lazımi səviyyədə
formalaşmayıb. Təsadüfi
deyil ki, bu günlərdə "Nizami" kino mərkəzində
Azərbaycanda film komissiyası yaradılıb. Kino mütəxəssisləri bir araya gələrək
bu komissiyanı yaradıb və Avropa Komissiyası ilə
müəyyən işlər görmək istəyirlər.
Onlar xaricdən mütəxəssislər
dəvət etmək istəyirlər, şərait
yaradılmalıdır ki, xarici ölkələrdən
kinoşirkətlər ölkəmizə gəlsin,
burada filmlər çəksinlər. Bu
da o müştərək layihələrin həyata
keçirilməsinə xidmət edə biləcək məsələdir.
Orada da şərtlərdən biri
prodüsser qaydaları ilə bağlıdır. Görürsünüz, film komissiyası hələ
indi prodüsserlik haqqında müəyyən fikirlər
səsləndirir, ideyalar irəli sürür. Prodüsser qaydaları artıq
çoxlarına bəllidir. Prodüsser
əsasən müstəqil fəaliyyət göstərən
kinomatoqrafçı olmalıdır. O, dövlətdən
də, digər yerlərdən də maliyyə cəlb
edib filmin istehsalını həyata keçirir. Hansısa bir müstəqil kino şirkəti
yüz faiz dövlətdən pulu alıb filmə xərcləyirsə,
sonra onun prodüsserlik fəaliyyətini yüksək səviyyədə
həyata keçirməlidir. Amma
keçirə bilmirlər. Hələ
ki, dövlət kinonun bir sənət kimi qorunub
saxlanması üçün maliyyə vəsaiti
ayırır. Dövlət özü də
bu vəsaiti kinematoqrafa tam təmənnasız olaraq
verir. Yəni bu sənət
yaşasın. Çünki kino incə
bir sahədir, ona maliyyə yardımı olmasa, bir sənət
kimi məhv olub gedər. Ona görə
də dövlət çox böyük humanist addım
ataraq kinematoqrafa pul ayırır və bu gün
kinematoqraf da onun hesabına yaşayır. Amma kinematoqrafın tam fəaliyyəti
prodüsserliklə bağlıdır. Yəni film çəkilirsə, onun
tamaşaçısı olmalıdır. O
mütləq yayıma, beynəlxalq kino bazarlarına
çıxmalıdır".
Ş.Əliyevin sözlərinə görə, bu cəhətdən
biz hələ işin əvvəlindəyik. O qeyd etdi ki, bizim
kinematoqraflar bu işi uğurla həyata keçirə
bilməyib: "Deyə bilmərik ki, indiyə qədər
hansısa bir filmimiz beynəlxalq kino bazarında
satılıb və ondan böyük gəlir əldə
etmişik. Sözsüz ki, beynəlxalq kino
bazarında Amerika və Avropa filmləri ilə rəqabətə
dözə biləcək hələ bir filmimiz
yoxdur".
Müsahibimiz qeyd etdi ki, Azərbaycan
kinematoqrafları kinonun müasir qaydalarla idarə
olunması ilə bağlı kino industriyanın yeni
bir qolunu yaratmaq istəyir. O hesab edir ki, bu işlərin məqsədi
Azərbaycan kinosunu dünya səviyyəsinə
çıxarmaqdır: "Aydın məsələdir
ki, bizim filmlərimiz var. Bu gün kinomuz dünyada
müstəqil Azərbaycan kinosu kimi tanınmağa
başlayıb. Əvvəllər bizim kino
sovet kinosunun tərkibi kimi tanınırdı. Son zamanlar bir neçə film çəkildi ki,
onlar Azərbaycan simasını, özünəməxsusluğunu
dünyaya tanıtdıra bildi. Siz də
bilirsiniz ki, "Çölçü" filmim 5 qitədə
Azərbaycan bayrağını qaldıran filmdir. 32 beynəlxalq kinofestivalda olub, 12 mükafat
alıb, bu çox yaxşı göstəricidir. Yəni ki, mənim filmimlə bərabər,
xeyli film var ki, onlar beynəlxalq festivallarda uğur
qazanıb, bundan sonra da qazanacaq".
Ş.Əliyevin
sözlərinə görə, Azərbaycan kinosunu
dünya bazarına çıxarmaq üçün,
birmənalı olaraq, "EUROIMAGE" təşkilatının
Azərbaycanda yaranması lazımdır: "Bu bir
aktual və vacib məsələ kimi
qarşımızda dayanıb. Artıq bir
neçə ildir o təşkilatın Azərbaycanda
yaranması üçün Avropa Komissiyası qərar
qəbul edib. Bizdə bununla
bağlı müəyyən işlər gedir, amma hələ
ki, yaranmayıb. Ancaq qonşu ölkələrdə
- Rusiya, Türkiyə, Gürcüstan, Ermənistanda fəaliyyət
göstərir. Bu dövlətlərin
kinematoqrafları bundan çox gözəl bəhrələnir.
"EUROIMAGE" təşkilatına
üzv olmadan Azərbaycan filmlərinin Avropada
prokatı çox çətindir, demək olar ki,
mümkün deyil. Bu, prodüsserlər
üçün böyük çətinliklər
yaradır. "EUROIMAGE" təşkilatının
yaranması üçün bir neçə dəfə cəhd
etmişik. Cənab nazir bu sahədə
müəyyən işlər aparır. Amma hələ ki, üzv olmamışıq.
Ümid edirəm ki, olarıq. Burada çox vacib bir məsələ Azərbaycan
kinematoqrafları, prodüsserləri üçün
geniş meydan açmasıdır. O olmasa, prodüsserlərin
fəaliyyəti Avropada çox aşağı səviyyədə
həyata keçirilə bilər. Ora üzv olan
qonşu dövlətlər hər il bu
təşkilatdan filmlərinin istehsalı
üçün xeyli məbləğdə pul alır, həm
də orada filmlərin prokatını təşkil edir. Bu təşkilat onlara film bazarında,
kinofestivallarda çox böyük dəstək verir, hətta
onlar müştərək layihələr həyata
keçirir".
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2017.- 28 iyul.- S.15.