Kinomuzda
milli koloritlər - sovet dövründə, ya indi daha peşəkar
ifadə olunur...
Xəyalə
Rais: "İndi çəkilən filmlərimizə
baxsaq milli adətlərimizin təbliğinə rast gələ
bilmərik"
Qiymət
Məhərrəmli: "Sovet illərində çəkilən
filmlərdə bu sahədə böyük işlər
görülüb"
Zülfiyyə
Eldarqızı: "Bunu verə bilməyəndə isə
təqdimat süni alınır və
tamaşaçıya qətiyyən
inandırıcı gəlmir"
Kino böyük təbliğat vasitəsi olmaqla
yanaşı, həm də insan düşüncəsinin,
duyğu və həyat tərzinin önəmli ifadəçisidir. Təbii ki,
kino dilində təqdim edilən mövzular olduqca
maraqlı və təsirli olur. Böyük
ənənələri olan milli kinomuz son illər yeni
inkişaf yollarına çıxıb. Əlbəttə, burada kinoya dövlət
qayğısının olması faktını qeyd etməliyik.
Kinomuzun qarşısında duran vacib vəzifələrdən
biri onun dövlətçilik, azərbaycançılıq,
milli dəyərlərlə bağlı ideoloji xətti
ifadə etməsidir.
Son illər bir sıra filmlər çəkilib. Bu filmlərin
mövzusu, ideyası müxtəlifdir. Tamaşaçıların müasir kinodan
umduğu əsas məsələlərdən biri bu
filmlərdə milli düşüncəmizin,
atributlarımızın, mənəvi dəyərlərimizin
yüksək səviyyədə tərənnüm edilməsidir.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan kinosu
sovet illərində mövcud ideologiyaya xidmət etsə
də, milli düşüncəyə, geyim mədəniyyətimizə,
adət və ənənələrimizə ögey
yanaşmırdı, daha isti münasibət sərgiləyirdi.
Elə məsələlər var ki, onu, istər-istəməz,
sovet dövrü Azərbaycan kinosu ilə müqayisə
etməli oluruq. Bu müqayisə və təhlili daha
çox Azərbaycan tamaşaçısı aparır
desək, yanılmarıq. Bu
mövzunun maraqlı olmasını nəzərə
alaraq onu ekspertlərin, söz adamlarının
iştirakı ilə araşdırmaq qərarına gəldik.
Milli koloritimiz, milli atributlarımız, adət
və ənənələrimiz Azərbaycan sovet
kinosunda daha inandırıcı, qabarıq görsənirdi,
yoxsa müasir Azərbaycan kinosunda?
Fikrini öyrəndiyimiz ekspertlərin məsələyə
münasibəti olduqca maraqlı oldu. Bunu
onların fikirlərini oxuyarkən aydın görəcəksiniz.
"Sovet
dövründə çəkilən filmlərimizdə
milli dəyərlərimizə..."
Sənətşünas
Xəyalə Rais "Bakı-Xəbər"ə
bildirdi ki, milli kolorit, geyim mədəniyyətimiz, zəngin
folklorumuz, adətlərimiz, ailə dəyərlərimiz,
ənənədən gələn bir sıra müsbət
keyfiyyətlərimiz daha çox Azərbaycan sovet
kinosunda inandırıcı təsvir olunub: "Əlbəttə,
sovet dövründə çəkilən filmlərimizdə
milli dəyərlərimizə, adətlərimizə
daha çox diqqət olunurdu. Belə ki, həmin
dövrdə çəkilən filmlərimizdə
qadınların başına kəlağayı,
kişilərdə isə buxarı papaqlar qoyulurdu.
Bu da Azərbaycan düşüncəsinin
bir elementi idi. Tamaşaçı Azərbaycan
kişisinin, Azərbaycan qadınının hansı ənənələrin
daşıyıcısı olduğunu aydın
görürdü. Bu səhnələr
olduqca inandırıcı təsvir edilirdi. Onu da vurğulayım ki, o dövrdə çəkilən
filmlərimizdə milli bayramlarımız təntənəli
şəkildə nümayiş olunurdu. Belə ki, gənclərin və bizdən sonra gələn
nəslin keçmişdən gələn, bilmədiyi
bir çox adətləri məhz həmin dövrdə
çəkilən filmlərdən
götürmüşük. Onu
müasirləşdirib bu günümüzə qədər
gəlib çıxmasında bir vasitəçi
olmuşuq. Sevindirici haldır ki, həmin
filmlər bu gün də izlənir və sevilir. Orada nümayiş olunan milli dəyərlərimiz
itib batmır. Bu gün də
yaşadılır. Köhnə filmləri
bu gün də izləməkdən doymuruq. Belə ki, köhnə filmlərimizin hər
kadrını əzbər bilirik. O filmlərdə
tamaşaçılara çatdırılan mesajlar
var idi ki, filmi izləyən hər bir
tamaşaçı orada özünü
görürdü və öz ölçüsünü
götürürdü".
"Hanı bizim o filmlərimiz?"
X.Rais
bildirir ki, hazırda çəkilən filmlərin bir
qismi mənasız, boş mövzular üzərində
qurulub, bayağılıq təbliğ edir: "Barmaqla
sayılası üç-dörd filmimiz var ki, bu filmlər
Azərbaycan Dövlət Kinostudiyası tərəfindən
çəkilir və həmin filmlər də
festivallara göndərilir.
"Hər dəfə çəkilən filmlərə
baxanda insan özünə "hanı bizim o filmlərimiz?" - deyə
sual verir. Elə götürək böyükdən
kiçiyə qədər sevilərək izlənən
"Bəyin oğurlanması" filmini... 32 il bundan qabaq çəkilən filmdə
elçi getmə, nişan aparma, bəyin
qaçırılması kimi adətlərimiz əks
olunub. İndi çəkilən filmlərimizə
baxsaq, milli adətlərimizin təbliğinə rast gələ
bilmərik. Filmlərimizin toy səhnələrinin
çoxunda ya gəlinin anasını, ya da bəyin
anasını "ifritə" obrazında
nümayiş etdirirlər. Çox
zaman müasir filmlərimizdə toyların toydan qabaq
gəlinin əsas qəhrəmandan hamilə
qaldığı üçün olunduğu göstərilir.
Belə olan halda, hansı adət-ənənələrdən
danışmaq olar".
"Bu
boşluqların yaranmasında filmlərimizin və
seriallarımızın da böyük rolu var"
O
bildirir ki, gənclər həmin filmləri izləyir və
onlar da bunu örnək götürür. Sənətşünasın
fikrincə, gənclər düşünür ki, filmlərimizdə
bu təbliğ olunursa, demək ki, bu şəkildə
etmək daha münasibdir: "İndi elə bir zəmanəyə
gəlib çıxmışıq ki, yerli filmlərimizə
baxan qızlar belə vağzalı ilə gəlin
köçməkdən imtina edir və toylarına DJ dəvət
edir. Bir gəlini ki, ata evindən DJ ilə
çıxır, demək ki, bizim milli adətlərimizin
və dəyərlərimizin təbliğində
müəyyən boşluqlar var. Bu boşluqların
yaranmasında filmlərimizin və
seriallarımızın da böyük rolu var.
Çünki televiziya hər bir evin
çağırılmamış qonağıdır. Tamaşaçıya nə yedizdirirlərsə,
tamaşaçı da onu yeyir. Bu
baxımdan serial və film çəkən
prodakşnların və xüsusən də televiziya rəhbərlərinin
üzərinə böyük yük düşür.
Ancaq adətlər üzərində qurulan
filmlər o qədər də maliyyə gətirmədiyi
üçün, çox zaman televiziyalarımız bu
tip filmləri nümayiş etdirməkdən imtina edir.
İndi çəkilən filmlərdə daha
çox Avropaya meyl olunur. Avropa milli dəyərləri
göstərilir. Orada nümayiş
olunan həmin dəyərlər bizə yaddır. Bizim adətlərimizdə toydan əvvəl
baş qəhrəmanın uşağı olmur. Sovet dövründə çəkilən filmlərimizdə
fahişəlik, küçə qadınları,
transseksuallıq bu qədər təbliğ
olunmurdu".
"Təəssüf
ki, bəzi hallarda çağdaş kinoda milli adət-ənənələrimiz..."
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Folklor
İnstitutunun əməkdaşı, filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, tanınmış şairə-publisist
Qiymət Məhərrəmli də bizimlə söhbətində
bildirdi ki, sovet illərində çəkilən filmlərimizdə
aidiyyəti məsələ ilə bağlı olduqca
inandırıcı təqdimatlar olub: "Azərbaycan
kinosu xalqımızın mənəvi
ünvanlarından biridir və bu missiyanı da davam
etdirməlidir. Təəssüf ki, bəzi
hallarda çağdaş kinoda milli adət-ənənələrimiz,
geyim mədəniyyətimiz, eləcə də
folklordan istifadə zəif verilir. Halbuki,
bizim böyük mədəniyyətimiz, folklorumuz var.
Bundan Azərbaycan sovet kinosunda geniş şəkildə
istifadə edilib. Əksər filmimizi
götürsək görərik ki, orada milli
atributlarımız, mərasim elementlərimizdən
geniş və inandırıcı şəkildə
istifadə edilib. Folklorumuza, adət-ənənələrimizə
yaxın olan bir alim kimi deyə bilərəm ki, sovet illərində
çəkilən filmlərdə bu sahədə
böyük işlər görülüb.
İndiki gənclər müasir kino ilə
maraqlanır, kino isə onlara bu mövzuda çox az informasiya verir. Ola bilsin
müasir kinoda da milli elementlərdən, geyimlərdən,
baş örtüklərindən istifadə edilir, amma
təqdimat təbii deyil. Azərbaycan
sovet kinosunda isə bu inandırıcı idi.
Çünki o filmlərdə rol alan
aktyorların oyununda təbiilik vardı. O geyimləri
elə təqdim edirdilər ki, adam
onların keçmiş zamandan gəldiyini zənn
edirdi. Bir də ki, o dövrdə hələ
də rayon və kəndlərdə, elə Bakının
özündə də milli geyimlərdən istifadə
edən adamlar vardı. Eşitmişəm
ki, Rasim Ocaqov "Tütək səsi" filminə Məmmədrza
Şeyxzamanovu çəkərkən görkəmli
aktyor özünü bu rola hazırlamaq üçün
o dövrkü kənd kişilərinin,
ağsaqqalların geyiminə gedib baxıb, onların
davranışlarını izləyib. Deyilənə
görə, geyimi də özü seçib ki, məhz
İsfəndiyar kişi belə geyinməli,
belə davranmalıdır. Bu filmdə o bir
el ağsaqqalı kimi təqdim edilir. Sözümün
canı odur ki, o illərdə film çəkiləndə
xalqın yaşamı dəqiq öyrənilirdi. Bilirsiniz, əlinə kamera götürüb,
aktyorlara milli paltar geydirib film çəkməklə məsələ
bitmir, səhnəni, hadisəni inandırıcı təqdim
etmək lazımdır. Fikrimcə,
müasir kinomuzda bu sahədə boşluq var. Film çəkən
adamlar mütləq ənənələri, milli koloriti
nəzərə almalıdır ki, təqdim etdikləri
təbii alınsın".
"Sovet
illərində çəkilən "Böyük
dayaq" filminə baxmaq kifayət edər ki..."
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Zülfiyyə Eldarqızının fikrincə
də müasir kinoda bu sahədə xeyli boşluq var.
Z.Eldarqızının
sözlərinə görə, "Dəli Kür",
"Böyük dayaq" və başqa filmlərimizdə
Azərbaycan mədəniyyətinin, mənəvi dəyərlərinin
elementləri daha qabarıq və inandırıcı
şəkildə verilib: "Müasir kinonun da
inkişaf etmiş tərəfləri var. Ancaq
müqayisə etsək, sovet dövrü Azərbaycan
kinosu bir sıra məsələlərin təqdimatında
daha fəal idi. Düzdür, indi də əsasən
tarixi filmlərdə milli çalarlardan, folklordan,
milli adətlərdən, geyimlərdən istifadə
edilir. Amma belə deyək, modern
kinoda bu elementlər rəngsiz görünür. Sovet illərində çəkilən
"Böyük dayaq" filminə baxmaq kifayət edər
ki, Azərbaycan ənənəsi, Azərbaycan ailəsi
haqqında müsbət fikir söylənilsin. Burada həm geyimlərimizdən, həm toy
elementlərimizdən, ailədə kişiyə verilən
dəyərdən geniş söhbət
açılır. Filmin qəhrəmanı Rüstəm
kişi əsl Azərbaycan
kişisidir və ailəsi də sözsüz ki, tipik Azərbaycan
ailəsidir. O, qızının bir az
açıq davranışına sərt reaksiya verərək
"Qız ki, kəkil çıxardı, ver getsin"
deyir. Bu bir replika kimi indi də işlədilir.
Yaxud onun yanında gəlini Mayanın
Qaraşı buyurması Rüstəm kişinin
heç xoşuna gəlmir və bu məsələyə
olduqca aqressiv yanaşır. "Dəli
Kür" filmində müəyyən təhriflərə
yol verilsə də, Azərbaycan əhvalı, koloriti,
milli adət və ənənələri inandırıcı
şəkildə təqdim edilib. Hətta
bəzən adətlərimiz haqqında o filmdən də
məlumat ala bilirik. Əslində, o
illərdə çəkilən filmlər bu gün
çəkilən və gələcəkdə çəkiləcək
filmlər üçün bir qaynaq rolunu
oynamalıdır. Rejissor
çalışmalıdır ki, çəkdiyi filmin
mövzusuna uyğun olaraq milli koloriti daha təbii
şəkildə versin. Bunu verə
bilməyəndə isə təqdimat süni
alınır və tamaşaçıya qətiyyən
inandırıcı gəlmir".
O, həmçinin,
qeyd etdi ki, gənc rejissorlar, eləcə də aktyorlar
xalqın adətini, folklorunu, mədəniyyətini dərindən
öyrənməlidir ki, ortaya
çıxardıqları iş təbii görsənsin
və inandırıcı təsir
bağışlasın.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2017.- 23 iyun.- S.15.