Tarixdə iz buraxanlar:
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
1870-ci il may ayının 17-də Şuşanın Ağbulaq
kəndində anadan olub. Atası Əsəd bəy, anası
Hüsnücahan xanımdır. Əbdürrəhim bəy
üç yaşında ikən atası vəfat edir, onun tərbiyəsilə
atalığı H.Sadıqbəyov məşğul olur.
1880-ci ildə atalığı Əbdürrəhimi Yusif bəyin
məktəbinə qoyur.
Burada Əbdürrəhim rus dilini öyrənir. 1890-cı ildə o, Şuşa realnı məktəbinin
altıncı sinfini bitirdikdən sonra Tiflisdəki realnı məktəbə
daxil olur. Əbdürrəhim bəy Tiflisdə realnı məktəbi
bitirdikdən sonra isə ali təhsil almaq
üçün Peterburqa gedir və orada Yol Mühəndisləri
İnstitutuna daxil olur. O, Peterburqda olduğu 8 il
müddətində Peterburq Universitetində də təhsil
alır, dil və ədəbiyyat məsələlərilə
məşğul olur. Peterburq ədəbi
mühitinin, tez-tez Aleksandrinsk teatrında baxdığı
tamaşaların təsirilə Əbdürrəhim bəydə
sənətə, teatra olan həvəs daha da artır.
Gənc yazıçı özünün “Yeyərsən
qaz ətini, görərsən ləzzətini” adlı ilk əsərini
də Peterburqda yazır. 1899-cu ildə o, Peterburqdan Şuşaya
qayıdır və burada yaradıcılıqla məşğul
olur. Ədib “Bəxtsiz cavan” pyesini
Şuşada yazır və bu pyes 1900-cu ildə tamaşaya
qoyulur.
Əbdürrəhim bəy 1901-ci ildə Şuşadan
Bakıya gəlir və burada “Pəri cadu” pyesini yazır. Əsər səhnədə,
müəllifin başqa pyesləri kimi, böyük müvəffəqiyyət
qazanır. Bakı mühiti gənc
yazıçının inkişafı üçün
geniş imkanlar açır. O burada H.Zərdabi, N.Vəzirov,
N.Nərimanov, C.Zeynalov, H.Ərəblinski kimi dövrün
qabaqcıl adamları ilə tanış
olur, onlarla işləyir, teatr üçün reportaj
hazırlayır, rejissorluq edir, dərs deyir...
Bu
dövrdə Haqverdiyev rəhbərlik etdiyi teatrda səhnəyə
qoyulan “Hacı Qara”, “Vəziri-xani-Lənkəran”, “Müfəttiş”,
“Otello”, “Qacarlar”, “Yağışdan çıxdıq,
yağmura düşdük”, “Adı var, özü yox”,
“Dağılan tifaq”, “Bəxtsiz cavan” və başqa pyeslərdə,
hər şeydən əvvəl, ideyanın təhrif
olunmamasına, aktyor oyunundakı təbiiliyə çox fikir
verirdi. Aleksandrinsk teatrında fəaliyyət
göstərən Davıdov, Varlamov, Dolmatov kimi dövrün
görkəmli səhnə ustalarının aktyorluq sənətinə
yaxşı bələd olan ədib milli Azərbaycan səhnəsində
də belə istedadlı səhnə xadimlərinin yetişməsi
yolunda bütün varlığı ilə
çalışıb. Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev Hüseyn Ərəblinski, Sidqi Ruhulla, Hüseynqulu
Sarabski, Murad Muradov kimi görkəmli sənət
ustalarının səhnəyə cəlb edilmələrinə,
bir aktyor kimi kamilləşmələrinə xeyli əmək
sərf edib.
Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev 1904-cü ildə Şuşa
şəhər idarəsinə üzv seçildiyi
üçün yenidən oraya qayıdır. Fəqət o,
burada çox qalmır, 1905-ci il
inqilabından sonra Rusiya Dövlət Dumasına Gəncə
quberniyası üzrə nümayəndə seçilir və
Peterburqa qayıtmalı olur. Əbdürrəhim
bəy burada “Ağa Məhəmməd şah Qacar” faciəsini
yazmaq üçün dövlət kitabxanasında
çalışır. 1907-ci ildə
yazıçı yenə həmin faciəyə aid əlavə
məlumatlar toplamaq üçün İrana səyahət
edir. Faciə ilk dəfə 1907-ci ildə
Bakıda səhnəyə qoyulub və ondan sonra uzun zaman səhnədə
oynanıb.
1908-ci ildə Üzeyir Hacıbəyovun “Leyli və Məcnun”
operasının səhnədə hazırlanmasına rəhbərlik
edən Haqverdiyev həm də tamaşada ilk Azərbaycan
dirijoru kimi çıxış edib.
Əbdürrəhim bəy “Nicat” cəmiyyətində və
Kür-Araz gəmiçiliyində
çalışdığı müddətdə vəzifəsi
ilə əlaqədar olaraq İranı, Qafqazı, Orta
Asiyanı və Volqaboyu ölkələrini gəzib. Bu səyahət
ədibdə yeni yaradıcılıq intibahı yaradıb.
1910-cu ildə Həştərxanda N.Nərimanovla
bərabər şəhərin ictimai və mədəni həyatında
fəal çalışıb.
1911-ci ildə vəzifəsindən azad edilən Haqverdiyev
Ağdama köçüb. Ağdamda
yaşadığı müddətdə bədii
yaradıcılığını davam etdirib, “Molla Nəsrəddin”
jurnalına hekayələr, felyetonlar, gündəlik məsələlərlə
əlaqədar olaraq publisistik məqalələr yazıb.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev Azərbaycan tarixinin
mühüm bir dövrünü öz əsərlərində
əks etdirib.
Onun ədəbi
yaradıcılığının inkişaf yolu xalq həyatı
ilə, cəmiyyətin keçdiyi ziddiyyətli yollarla
bağlı olub. Ədib
yaradıcılığının birinci dövründə
(1892-1905) “Yeyərsən qaz ətini, görərsən ləzzətini”,
“Dağılan tifaq”, “Bəxtsiz cavan” pyeslərini yazıb və
istedadlı bir dramaturq kimi tanınıb.
Adları
çəkilən bu əsərlərdə
yazıçı get-gedə həyat səhnəsində
öz mövqeyini itirən, tənəzzülə üz qoyan
mülkədarların süqutunu təsvir etməklə bərabər,
onun təbiətinə xas olan tipik xüsusiyyətləri:
yeni qüvvələrə qarşı
çıxdığını,
istismarçılığını, əxlaq
düşkünlüyünü, əyyaşlığını
və əməkçi insana mənfi münasibətini
açıb göstərib. Yazıçı
bu dövrdə mülkədarlığın
çürümə prosesi keçirdiyini, cəmiyyətin
ciddi islahatlara möhtac olduğunu dərk edən, kəndlilərin
hüquqlarını müdafiəyə qalxan sürətlər
yaradıb. “Yeyərsən qaz ətini,
görərsən ləzzətini” pyesinin mövzusu tacir həyatından
alınıb. Komediya ailədə fəlakətə
səbəb olan qadınların şərəf və
hüququnu ayaqlayan çoxarvadlılıq məsələsinin
tənqidinə həsr edilib.
Azərbaycan
klassik realist dramaturgiyasının ən dəyərli
nümunələrindən sayılan və Haqverdiyevə
dramaturq şöhrəti qazandıran “Dağılan tifaq”
adlı faciələrdən ibarət məşhur əsərin
yaranmasında ədibin hələ Şuşada ikən
içərisində dolaşdığı mühiti ətraflı
müşahidə etməsi böyük rol oynayıb. O,
yeniyetmə ikən mülkədarlığın
iflasını görürdü. Peterburqa gəldikdən
sonra rus ədəbiyyatının və mədəniyyətinin
qabaqcıl ideyaları ilə tanışlıq onun
dünyagörüşünün genişlənməsinə
kömək edib. 1880-1890-cı illərdə
Azərbaycanda mülkədarlıq tənəzzülə
uğrayır, patriarxal-feodal münasibətləri burjua
münasibətlərilə əvəz olunmağa
başlayırdı. Bütün bu tarixi həqiqətlər
“Dağılan tifaq” faciələrində əks olunub. Müəllif bu pyesdə Nəcəf bəy və
onun “yeyib-içmək” dostları olan bəylərin
nüfuzlarının azaldığını, fəaliyyətlərinin
get-gedə zəiflədiyini, mübarizə meydanından
sıxışdırılıb
çıxarıldıqlarını göstərib. Əsərdə eyni zamanda yaranmaqda olan yeni ictimai
qüvvələri təmsil edən Məşədi Cəfər
və Cavad kimi həyatda fəal olmağa çalışan
tacirlərin, sələmçilərin surətləri
yaradılıb. Artıq elə bir dövr
gəlmişdi ki, mülkədarlıq cəmiyyətin
inkişafı qarşısında duruş gətirə
bilmir, dağılırdı. Bütün
bunlar XIX əsrin sonlarında Azərbaycan mülkədar həyatı
üçün səciyyəvi idi və Haqverdiyev gördüyü
həqiqətləri qələmə alırdı.
“Dağılan tifaq” faciəsinin əsas surətlərindən
olan Sona xanımın simasında müəllif təkcə bəy
arvadlarının deyil, feodal-patriarxal cəmiyyətdə
yaşayan hüquqsuz qadınların ümumiləşmiş
surətini yaradır. Sona xanım “Dağılan tifaq” pyesinin ən
yetkin müsbət surətidir. Ədib onun
dililə öz humanist arzularını, insanpərvər meyllərini
ifadə edib. Sona xanım elə günləri
arzu edir ki, ürəyindəkiləri açıq deyə
bilsin. Başqa sözlə, o arzu edir ki,
ona cəmiyyətdə öz haqqını müdafiə
üçün hüquq verilsin. Bu əsərdə
yazıçının xalqa münasibəti öz əksini
tapıb.
Ümumiyyətlə,
köhnə zehniyyətlə, istismar və ictimai ədalətsizliklə
mübarizə, köhnə ilə yeninin, Rusiyadakı və
Azərbaycandakı qabaqcıl, demokratik fikirlərin təbliği
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin bu dövrdəki
yaradıcılığında mühüm yer tutur.
Yaradıcılığının birinci dövründə
dram əsərləri yazan Əbdürrəhim bəy ikinci
dövründə (1905-1920) Azərbaycan ədəbiyyatına
ustad bir hekayəçi kimi daxil olub. Bu illərdə o, Azərbaycan
bədii nəsrinin gözəl nümunələrini
yaradıb, onun yeni məzmunla zənginləşməsinə,
formaca kamilləşməsinə kömək edib. Həmin
dövrdə ədib bir sıra səhnə əsərləri
yazıb: “Millət dostları”, “Ağa Məhəmməd
şah Qacar”, “Ac həriflər”, “Xəyalət” və s.
Kiçik həcmli “Millət dostları” adlı satirik
pyesdə ədib özünü “millət dostları”
adlandıran pozğun burjua ziyalılarının
ikiüzlülüyünü, sözləri ilə əməlləri
arasındakı ziddiyyəti tənqid edir. Mühəndis Firudin bəy,
meşəbəyi Səfər bəy, təbib Vəli bəy,
vəkil Əsgər bəy xalq adından, millət adından
ağzı köpüklənə-köpüklənə
danışır, canıyananlıq edir, özlərini “qeyrətli
müsəlman”, “millət qayğıkeşi”, “müsəlman
camaatının həmişə qabağa getməyə
çalışan” kimi göstərirlər. Qadın
və şərabı hər şeydən əziz tutan həmin
adamlar, əslində xalqı, milləti ələ salan
tüfeylilərdir. Ədib bu “qeyrətli” burjua
ziyalılarının orijinal bir yolla ifşa edir: oturdular,
“avam arasında savad intişar edən cəmiyyət”
düzəltdilər, yedilər, içdilər, bir-birinin
baş-gözünü əzişdirdilər və
dağıldılar. Pyesin sonunda nökər Səfinin sərxoş
burjua ziyalılarının dalınca dediyi: “Bəli, İslam
qabağa getdi” sözləri xüsusi bir qüvvədə səslənir.
“Ağa Məhəmməd şah Qacar” pyesini yaratmaq
üçün Haqverdiyev təsvir etdiyi dövrü təfərrüatı
ilə öyrənmək üçün ciddi tədqiqat
işi aparıb. O, tarixi faciə yazmağın çətinliyini bir sənətkar
kimi gözəl başa düşüb, özündən əvvəl
faciə yazan Avropa və rus dramaturqlarının əsərlərini
mütaliə edib.
“Ağa Məhəmməd şah Qacar” ədəbiyyat
tariximizdəki ikinci tarixi faciə idi. Birinci tarixi faciə
olan “Nadir şah”ı Nəriman Nərimanov 1898-ci ildə
yazıb. N.Nərimanov da, Ə.Haqverdiyev də
yaradıcılıqlarında realist M.F.Axundov ədəbi məktəbinin
görkəmli davamçıları idilər.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev tarixi həqiqətlərə
sadiq qalaraq, faciədə İranın qəddar şahı
olan Ağa Məhəmməd şah Qacarın
istilaçı siyasətini, Tiflis və Qarabağa
hücumunu təsvir edib. 1907-ci ildə və ondan sonra uzun zaman
böyük müvəffəqiyyətlə səhnədə
nümayiş etdirilən faciənin müasir ruhunu gücləndirən
əsas səbəblərdən biri də Qacar simasında
işğalçı müharibənin ifşası idi.
Pyesin tamaşaya qoyulduğu illər İranda
inqilabi mühitin yüksəldiyi, irticanın
quduzlaşdığı dövr idi. Pyesdə
müəllif tək bir müstəbidi ifşa etməklə
kifayətlənməyib, ümumiyyətlə Şərq
istibdadını və onun törətdiyi vəhşilikləri
tənqid edib.
Əbdürrəhman bəy Haqverdiyev
yaradıcılığının ikinci dövründə
C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir kimi
inqilabçı-demokrat sənətkarlarla
çiyin-çiyinə gedib, XX əsr ədəbiyyatının
ən qüdrətli sənətkarlarından biri kimi
tanınıb.
1920-ci ildən sonra Əbdürrəhim bəyin
yaradıcılığının üçüncü
dövrü başlanır. Bu dövrdə
(1920-1933) Haqverdiyevin görüşlərində əmələ
gələn ciddi dönüş yazdığı pyeslərdə
öz əksini tapır. O, həmin əsərlər və
bir çox gözəl hekayələrilə sovet
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının ilk
yaradıcılarından olub. Yazıçı
sovet dövründə də hekayələr yazıb. Bu hekayələr mövzuca müxtəlifdir. Hekayələrin bir qismində çar hakimiyyəti
dövründə yaşayan satqın, yaltaq, ikiüzlü bəylər,
xanlar, tacirlər, çinovniklər və polis məmurlarının
acgözlüyü tənqid edilir.
Əbdürrəhim bəyin “Mirzə Səfər” hekayəsində
açıq gözlü, namuslu bir ziyalının surəti
verilir. Mirzə Səfər idarədə katib vəzifəsində
çalışır. Yuxarı təbəqə
işçilərinin çoxu rüşvətlə baş
girlədiyi halda, Mirzə Səfər insanı başı
aşağı edən bu çirkin əmələ nifrət
edir. O, az gəlirlə kifayətlənir.
Onun yaltaqlardan zəhləsi gedir. Onun uşaqlarını məktəbdən
çıxarırlar. Bu hadisə Mirzə
Səfərə ağır təsir etsə də, Həsən
ağa kimi murdar adama baş əymir. O sınır, amma
düşmən qabağında əyilmir, çünki əyilmək
xasiyyəti Mirzə Səfərin təbiətinə ziddir.
“Qaban” hekayəsində çar hakimiyyəti illərində
qaçaq Əbdülkərimin öz yoldaşları ilə
şəxsi və ictimai zülmə, haqsızlığa
qarşı mübarizəsi təsvir olunur. Qaçaq
Əbdülkərimin anasına olan səmimi münasibəti
və anasının mərd siması yazıçı tərəfindən
canlandırılıb. Ananın məğrur hərəkəti
heç vaxt yaddan çıxmır: “Əbdülkərim
anası ağlamaz. Sən də, oğul, dünyada igid
yaşayıbsan, ölümə də igid get, rəngin bir zərrə
qaçarsa, sənə oğul demərəm”.
Ədib yeni əsərlər yazmaqla, müxtəlif vəzifələrdə
çalışmaqla kifayətlənmir, Azərbaycanın zəruri
məsələləri ilə də məşğul olur. O, öz ölkəsinin və
başqa xalqların tarixinə yaxşı bələd olan
bir alim idi. Ədibin Azərbaycan teatrı, tarixi
dram, xalq tamaşaları, milli şeir, realist ədəbiyyatımızın
bəzi məsələləri haqqında dərin məzmunlu
publisistikası bu gün də öz əhəmiyyətini
itirmir.
Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev 1933-cü il dekabrın
11-də Bakıda vəfat edib, Fəxri xiyabanda dəfn olunub.
Allah rəhmət eləsin.
Fazil
QARAOĞLU
Bakı xəbər.- 2017.- 1 noyabr.- S.15.