Tarixdə iz buraxanlar: Cəlil
Məmmədquluzadə
Yazıçı, dramaturq, ictimai xadim Cəlil
Məmmədquluzadə 1869-cu ildə fevral ayının 10-da
Naxçıvan şəhərində anadan olub. Atası Cəlil
Hüseynqulu, anası Fatma xanımdır.
İlk təhsilini əvvəlcə
mollaxanada, sonra Naxçıvan şəhər məktəbində
alan Cəlil Məmmədquluzadə 7 iyun 1887-ci ildə
Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyasını bitirib, bir
müddət İrəvan quberniyasının kəndlərində
müəllimlik edib. İlk bədii əsəri sayılan
“Çay dəstgahı” alleqorik pyesini, “Danabaş kəndinin əhvalatları” povestini də bu dövrdə
yazıb. 1895-ci ilin yayında Moskva və Sankt-Peterburqa gedib, bu
şəhərlərin mədəni həyatı ilə
tanış olub. 1896-cı ildə ailə həyatı qurub.
1897-ci ildə qızı Münəvvər anadan olub, həyat
yoldaşı Həlimə xanım həmin ildə vəfat
edib.
Cəlil Məmmədquluzadənin ilk qələm
məhsulu 1889-cu ildə yazdığı “Çay dəstgahı”
alleqorik dramıdır. Bu pyes milli dramaturqiyamızda alleqorik
janrda yazılan ilk səhnə əsəridir.
Cəlil Məmmədquluzadənin
yazıçı və jurnalist kimi püxtələşməsində
“Şərqi-Rus” qəzetinin və onun redaktoru
M.Şaxtaxtlının mühüm rolu olub. O, 1903-cü ildə
“Poçt qutusu” əsərini yazıb. Həmin əsər
1904-cü ildə “Şərqi-Rus” qəzetində çap
olunub. Onun “Kişmiş oyunu” və L.Tolstoydan tərcümə
etdiyi “Zəhmət, ölüm və naxoşluq hekayələri”
də əvvəlcə bu qəzetdə nəşr edilib. Cəlil Məmmədquluzadə 1904-cü ilin noyabr
ayından “Şərqi-Rus” qəzetinin müvvəqqəti
redaktoru olub. 1905-ci ildə qəzet bağlananda Cəlil Məmmədquluzadə
jurnalist Ömər Faiq Nemanzadə və maarifpərvər
tacir M.Bağırzadə ilə birlikdə bu qəzetin mətbəəsini
alıb və ona “Qeyrət” adını verib. Həmin
ildə Cəlil Məmmədquluzadə Tiflisdə azərbaycanlı
uşaqlar üçün məktəb və pansion
açdırıb.
Cəlil Məmmədquluzadə
yaradıcılığının sonrakı dövrü ədibin
təkamül dövrüdür və bu mərhələ
bilavasitə “Molla Nəsrəddin” jurnalının yaranması
ilə bağlıdır. Həmin dövrdə yazılan
pyeslər bədii dəyərinin hüsnü və dramaturji
prinsiplərinin estetik yenilikləri ilə diqqətəlayiqdir.
Mərhələnin ilk nümunəsi
“Ölülər” dram əsəridir. Bu əsər milli
dramaturgiyamızda ilk tragikomediya janrlı əsərdir. Dörd pərdədən
ibarət olan “Ölülər” dramı 1909-cu ildə
yazılıb. Xurafata, nadanlığa, rəzilliyə,
mövhumat dələduzlarının ifşasına həsr
edilən dram əsərləri arasında “Ölülər”
tragikomediyaya tay ola biləcək pyes yoxdur.
Qəbiristanlıq səhnəsi, yəni
Şeyx Nəsrullahın “ölü diriltmə” epizodu
dünya dramaturgiyasında analoqu olmayan bədii ifadə vasitəsidir.
Cəlil Məmmədquluzadə məhz həmin
üslub-fəndlə cəmiyyətin rəzilliyini, cəhalətin
faciələrini dramaturji ideyanın münaqişə cazibəsinə
çəkib. Ölülər aləmi
küll halında dramaturqun ən kamil rəmzi
obrazıdır. Məhz həmin surətin bədii məziyyətləri,
psixoloji tutumu, tipik səciyyələri ilə “ölülər”
və “diri ölülər” dünyasının mahiyyətləri
qarşılaşdırılır. Qarşılaşıb
toqquşmada Cəlil Məmmədquluzadənin kütləvi
nadanlığa, qaragüruh cəhalətə, məfkurəvi
rəzalətə qarşı mənəvi harayı faciə
notlarında oxuculara çatdırılır. İsgəndərin mənəvi harayı cahilliyin,
qürurunu, ləyaqətini itirmişlərin ifşasına
yönəlir.
İsgəndər ziyalıdır, cəsarətlidir,
gözüaçıqdır, həqiqət
carçısıdır, mühakimələrində kəskin
olduğu qədər də mənən vüqarlıdır,
kinayəli sözləri real ünvanlıdır. Şərəf
və ləyaqət hissini itirmişlərə ürək
göynərtisi ilə etiraz səsini ucaldır. Kütləvi surət olan “ölü canlarla”
mübarizədə tək və yenilməzdir, qətiyyətlidir.
Cəlil Məmmədquluzadə “Anamın kitabı”
adlı əsərini 1919-cu ildə yazıb. İdeya və
qayə, məfkurəvi tutum, ictimai-sosial məna baxımdan
“Anamın kitabı” satirik komediyası “Ölülər”in
davamıdır. Pyes ilk növbədə
milli ruhun müqəddəsliyini uca tutması və doğma
ana dilinin təravətinin, paklığının
qorunmasını təbliğ etməsi, kökə
bağlılığa fəlsəfi yanaşması ilə
qiymətlidir. Bu mövzu da ümumilikdə
Cəlil Məmmədquluzadə
yaradıcılığının qeyrət damarını təşkil
edir və yazıçının bütün janrlı əsərlərində
özünü bədii məntiqlə büruzə verir.
Əslini danmağın insanı haramzadəliyə
aparması ideyasını dramaturq bir ailənin üç
övladının timsalında verib. Böyük oğul
Rüstəm bəy rus darulfünunda təhsil alıb və
ona görə də özünü rus intelligenti kimi göstərir,
bu mədəniyyətin təbliğçisidir. Ortancıl övlad Mirzə Məhəmmədəli
İran ürəfası libasındadır və bilavasitə
farsca danışır, bu mədəniyyətin
carçısıdır. O, elmi-ilahi müəllimidir.
İstanbulda ədəbiyyat dərsi alan Səməd
Vahid türk dili müəllimidir,
osmançılığın alovlu tərəfdarıdır.
Qardaşların üçü də öz dilində
danışmaqdan çəkinir. Hətta
anaları Zəhra bəyimlə, iyirmi yaşına çatan
kamallı bacıları Gülbaharla davranışlarında
da hərəsi özünün çürük həyat “fəlsəfəsini”
diqtə edir. Dramaturq çobanlıq edən
Qənbər, Qurban və Zaman surətlərini səmimiyyətin
təmsilçiləri, sadə xalqın nümayəndələri,
kökə bağlılığın müqəddəsliyi
kimi yaradıb. “Anamın kitabı” pyesinin
adı bir neçə rəmzi məna daşıyır.
Dramaturqun məntiqinə görə, anaya məhəbbət
ən müqəddəs kitabdır. Doğma
dilə məhəbbət ana sevgisinin bir mərhələsidir.
Nəhayət, “Anamın kitabı” deyimi
dünyasını dəyişən atanın öz
övladları üçün yazıb qoyduğu vəsiyyətnamənin
ruhu və canıdır. Məhz həmin vəsiyyətnaməni
oxumaqla Gülbahar öz qardaşlarını ana məhəbbətinə
sığınmağa, mülki kökə bağlanmağa səsləyir.
Cəlil
Məmmədquluzadə 1920-ci ildə Şuşa
şəhərində “Kamança” faciəsini qələmə
alıb. Bu əsər milli zəmin əsasında
yazılan psixoloji faciədir. Müəyyən
mənada da mükalimə səpkisində yazılan qəmli,
dramatik əhvalat-hekayədir. Kiçik həcmli
olmasına və dialoqların azlığına baxmayaraq,
pyesin konflikti kəskin ictimai-sosial məzmun daşıyır.
Bu əsərdə dramaturqun həyat
müdrikliyinin, insani bütövlüyünün yeni tərəflərini
görmək olur. O, mükəmməl dramaturji
üslubu, zəngin mövzu variasiyalı olan, silsilə tipik və
real həyati xarakterlər yaratmış, xalqın mənəvi
faciələrini ürəyinin qanı ilə qələmə
almış qüdrətli bir dramaturq olub.
Cəlil Məmmədquluzadə “Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəşrinə başlamaqla Azərbaycanda,
eləcə də Yaxın Şərqdə satirik janrın əsasını
qoyub. 7 aprel 1906-cı ildə Tiflisdə “Molla Nəsrəddin”
jurnalının ilk nömrəsi çapdan
çıxıb. Müəyyən fasilələrlə
nəşr olunan bu jurnal 1906-1918-ci illərdə Tiflisdə,
1920-1921-ci illərdə Təbrizdə, 1922-1931-ci illərdə
isə Bakıda nəşr olunub. O zamanlar Cəlil Məmmədquluzadə
“Molla Nəsrəddin” adı ilə məşhur olub. Ö.F.Nemanzadə, M.Ə.Sabir, Ə.Qəmküsar,
Ə.Nəzmi kimi yazıçılar və jurnalın ilk
saylarının rəsmlərini çəkən rəssam
O.Şmerlinq, Ə.Əzimzadə və başqaları ilə
Cəlil Məmmədquluzadə arasında möhkən
ideya-yaradıcılıq əlaqələri yaranıb. Jurnalda təbliğ olunan demokratiya və azadlıq
ideyaları nəşrə ümumxalq məhəbbəti,
beynəlxalq aləmdə böyük nüfuz
qazandırıb. Mollanəsrəddinçilər
Yaxın və Orta Şərqdə “Molla Nəsrəddin məktəbi”
adlı qüdrətli mətbuat məktəbi yaradıblar.
Jurnalın, Rusiya ilə yanaşı, Asiya,
Avropa və Amerikanın bir sıra ölkələrində
abunəçiləri var idi. Cəlil Məmmədquluzadənin
zəngin bədii irsi, onun “Molla Nəsrəddin” jurnalı
Yaxın və Orta Şərqdə, xüsusilə İran və
Türkiyədə ədəbi-ictimai fikrin, inqilabi-demokratik hərəkatın
inkişafına qüclü təsir edib.
Cəlil
Məmmədquluzadə “Yeni yol” qəzetinin redaktoru,
Ümumittifaq Mərkəzi Yeni Əlifba Komitəsinin
üzvü, Bakı Azad Tənqid-Təbliğ Teatrının
təşkilatçılarından olub, “Maarif və Mədəniyyət”,
“Yeni kənd”, “Şərq qadını” və s. mətbuat
orqanlarında fəaliyyət göstərib. Onun “Poçt
qutusu”, “Usta Zeynal”, “İranda hürriyyət”, “Qurbanəli bəy”
kimi hekayələri, məşhur “Ölülər”
komediyası Azərbaycan realizmi və satirası tarixində
şərəfli yer tutur. Onun
yaradıcılığında milli şüur, məktəb
tərbiyəsi, ümumiyyətlə xalq maarifi problemlərinə
geniş yer verilib. “Dəli
yığıncağı” pyesində feodal-patriarxal
münasibətlər, din və fanatizm kəskin tənqid atəşinə
tutulub. Cəlil Məmmədquluzadənin
realizmi böyük bədii ümumiləşdirmə və
tipikləşdirmə qüvvəsinə malikdir.
1921-1927-ci
illərdə Sovet hakimiyyətinin tədbirlərində
yaxından iştirak edib, redaktoru olduğu “Yeni yol” qəzeti
vasitəsilə latın qrafikasının
tətbiq olunmasına çalışıb. 1926-cı
ildə Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin
üzvlüyünə namizədliyə qəbul olunub. Fəqət 1928-ci
ildən sovet cəmiyyətinin sərt igeoloji terroruna məruz
qalıb. Belə ki, 9 aprel 1929-cu il tarixli plenumunda “din əleyhinə
oxunaqlı, kütləvi, ucuz jurnal kimi yenidən təşkil
etmək adı altında “Molla Nəsrəddin”
jurnalını Mübariz Allahsızlar İttifaqının
orqanına çevirmək haqqında qəbul edilən qərar
baş redaktoru dərindən sarsıdıb. O, “milli xırda
burjua ədəbiyyatı nümayəndəsi”,
“cığırdaş”, “Azərbaycan dilini korlayan
yazıçı” kimi damğalanıb. Siyasi təzyiqlərə
məruz qalan Cəlil Məmmədquluzadə 1931-ci ildə
“Molla Nəsrəddin” jurnalının baş redaktoru vəzifəsindən
imtina edib. Ömrünün sonlarında əlyazmalarını
sobaya atmaqla keçirdiyi sarsıntılar quruluşa etiraz ifadəsi
idi.
Cəlil Məmmədquluzadə ruhən satirik zəmində
köklənmiş bir yazıçı idi. Bu keyfiyyət
onun ikinci dram əsəri olan “Kişmiş oyunu” məzhəkəsində
özünü göstərib. Nəsrlə
yazılan bu əsər mövzu, dramatik konflikt, üslub
baxımından yenidir. O, sonralar həmin əsəri
hekayə janrında da işləyib.
Cəlil Məmmədquluzadənin
yaradıcılığı sənətkarlıq cəhətdən
novator və demokratik mahiyyətindədir. O, publisistikası, nəsr və
dram əsərləri ilə Azərbaycan ədəbiyyatını
yalnız məzmunca deyil, formaca da zənginləşdirib. Cəlil
Məmmədquluzadə, xüsusilə kiçik hekayə
janrının misilsiz ustadıdır. Onun ən
yaxşı hekayələri çox mühüm sosial məktəbləri
son dərəcə yığcam bir şəkildə, məharətlə
əks etdirmək baxımından dünya ədəbiyyatının
kamil nümunələri ilə bir sırada durur.
Cəlil Məmmədquluzadənin zəngin irsinin öyrənilməsi
sahəsində görülən böyük və dəyərli
işlərə baxmayaraq, onun nəsrinin poetikası
ümumilikdə kifayət qədər öyrənilməyib,
ayrıca sistemli tədqiqat mövzusu olmayıb. Halbuki, onun nəsr
əsərləri təkcə dolğun məzmunu ilə
deyil, həm də kamil poetik strukturu, üslub xüsusiyyətləri
ilə seçilən dəyərli sənət nümunələridir.
Cəlil Məmmədquluzadə novator yazıçı
olub. Onun novatorluğu həm əsərlərindəki
ideya-məzmun, problematika sahəsində, həm də
onların bədii həllində özünü göstərir.
O, ədəbiyyata yeni mövzu, yeni problemlər gətirdiyi
kimi, onlara uyğun olaraq yeni bədii forma, dil və üslub da
gətirib. Ədibin
yaradıcılığı gözəl bir ədəbi məktəb,
misildiz sənət qaynağıdır. Həqiqi
sənət milli mədəniyyətin çoxəsirlik
inkişafında özgün rol oynayır. Çünki bu inkişafın müəyyən mərhələsinin
ən incə və xarakterik cəhətləri o sənət
nümunəsində öz əksini tapır. Ona görə də bədii və sənət əsərinin
mahiyyəti tək dünən, bu günlə deyil,
keçmişlə, gələcəklə şərtlənir.
Azərbaycan ədəbiyyatında böyük
sənətkarlar arasında görkəmli satira ustası Cəlil
Məmmədquluzadə bu baxımdan mühüm yer tutur.
Cəlil Məmmədquluzadənin bütün həyatı
və yaradıcılığı azərbaycançılıq
idealının həyata keçirilməsinə həsr
olunub. Yaşadığı dövrdə, XX əsrin əvvəllərindəki
ədəbi-ictimai mühitdə
turançılığın,
islamçılığın və Rusiyaya meylliliyin çox
aktual olduğu şəraitdə o, bu istiqamətlərdən
heç birini qəbul etməyib. İctimai
düşüncə və mübarizə forması kimi azərbaycançılıq
Cəlil Məmmədquluzadənin seçimi olub. O, ədəbiyyatda
azərbaycançılıq ideyasının dahi
yaradıcısıdır. Cəlil Məmmədquluzadə
Azərbaycan xalqı üçün vətən, millət və
ana dilindən başqa nicat yolunun olmadığını var
gücü ilə car çəkib. Onun
milli istiqlal arzuları Azərbaycan dövlət müstəqilliyi
qazandıqdan sonra gerçəkləşmişdir. Böyük demokrat ədibin əsərləri və
ideyaları müstəqil dövlətimizin daha da möhkəmləndirilməsinə
uğurla xidmət edir və xalqımızın gələcək
inkişaf yoluna işıq tutur.
Cəlil Məmmədquluzadə 4 yanvar 1932-ci ildə
Bakı şəhərində vəfat edib. Qəbri Fəxri
Xiyabandadır.
Fazil QARAOĞLU
Bakı xəbər.- 2017.- 4-8 noyabr.- S.15.