Tarixdə iz buraxanlar: Xaqani
Şirvani
Dünya şöhrətli Azərbaycan
şairi, mütəfəkkir Xaqani Şirvani 1126-cı ildə
Şamaxıda anadan olub. Əsl adı İbrahimdir. Xaqani onun
təxəllüsü, Şirvani mənsub olduğu yerin
adıdır. Xaqani 8 yaşında atasını itirib,
dövrünün tanınan alim və həkimi olan əmisi
Kafiəddin Ömər Osman oğlunun himayəsi və tərbiyəsi
altında böyüyüb.
Xaqani Şirvani gənc yaşlarından
dövrünün müxtəlif elmlərinə dərin maraq
göstərib. Şərqin bir çox elmlərinə vaqif
olan Xaqani bütün bunları quru, yorucu bir dillə deyil,
şirin, cazibədar, heyranedici poeziya dili ilə təqdim edir.
O, bir sıra simvol və eyhamların köməyilə
özü və mühiti arasında olan dərin ziddiyyətləri
açıb göstərməyə nail olub. Bu baxımdan
Xaqani yaradıcılığına dialektik inkişaf meyli
xasdır. O, təbiət və cəmiyyəti donmuş halda
deyil, daim inkişaf və yüksəlişdə
götürüb baxmağa güclü meyl nümayiş
etdirir.
Gənc yaşlarından yüksək
şairlik istedadını göstərən Xaqani
Şirvanşahlar sarayına dəvət edilir və orada
böyük şöhrət qazanır. O, klassik Şərq
poeziyasının bütün janrlarında yüksək sənətkarlıq
nümunəsi yaradıb. Əsərləri Yaxın Şərq
ölkələrinə yayılaraq müasirlərinin diqqətini
cəlb edib.
Xaqani Şirvaninin ədəbi irsi çox zəngindir.
Yaxın Şərqə etdiyi səfərdən
qayıtdıqdan sonra o, Yaxın Şərq ədəbiyyatı
tarixində epik poeziyanın ilk görkəmli nümunələrindən
hesab edilən “Töhfətül-İraqeyn” adlı məsnəvisini
yazıb. Əsər dövrün sosial-siyasi şəraitini
öyrənmək baxımından da çox əhəmiyyətlidir.
Xaqani “Mədain xəbərləri” adlı məşhur fəlsəfi
qəsidəsində müasirləri üçün
maraqlı fikirlər irəli sürüb. O, şeirinin tərbiyəvi
gücünə inanır, şairlik sənəti haqqında
deyirdi: “Hər tərbiyəçi şairliyi bacarmaya bilər.
Fəqət hər şair tərbiyə verməyi
bacarmalıdır!”.
Xaqani Şirvani vətənpərvər bir
şair idi. O, vətəni Şirvanı füsunkar təbiəti,
bolluq, bərəkət ölkəsi, şairlər
ocağı kimi tərənnüm edib. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində Qətran Təbrizi ilə başlanan qəzəl
janrı Xaqani Şirvani və Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında kamillik dərəcəsinə
çatıb. Cərəyan edən hadisələri real surətdə
əks etdirməyə çalışan şair, saraylara nifrətini,
xalqa yaxınlıq və sədaqətini, “Xaqani” deyil, “Xəlqani”
olduğunu poetik bir dillə bildirib. Xaqani Şirvani eyni zamanda
mahir bir nasir olub. O, “Töhfətül
İraqeyn” məsnəvisində nəsrlə
yazdığı müqəddimə və dövrünün
məşhur adamlarına mürəkkəb bədii tərzli
ifadələrlə yazdığı məktubları,
istişarə, eyham və mübaliğələri ilə
diqqəti cəlb edib.
Xaqani əsərlərini fars və ərəb
dillərində yazsa da, şeirə gətirdiyi bir sıra
yeniliklərinə və ədəbi-bədii xüsusiyyətlərinə
görə Azərbaycan məktəbini təmsil edib. Xaqaninin əsərlərində
Şərqin bir çox görkəmli şairləri nəzirələr
yazıb. Şairin bədii irsinin öyrənilməsi ilə
Azərbaycan, İran, Rusiya, Hindistan, Pakistan və Qərbi
Avropa tədqiqatçıları məşğul olub. Azərbaycan
alimləri şairin həyatını və
yaradıcılığını öyrənməklə dəyərli
işlər görüb. Xaqaninin poetik əsərlərinin
müəyyən hissəsinin Azərbaycan dilinə tərcüməsi
M.Rahim, Ə.Vahid, M.Mübariz və başqalarına məxsusdur.
Xaqani Şirvaninin əsərləri Hindistanda,
İranda dəfələrlə çap edilib.
Yaradıcılığı 12-ci əsrdən tədqiqatçıların
diqqətini cəlb edib, Azərbaycan, rus, Qərbi Avropa,
İran, Türkiyə, Hindistan və s. ölkələrin
şərqşünasları tərəfindən öyrənilib.
Xaqaninin zəngin ədəbi irsi 17 min beytlik
lirik şeirlər divanı, “Töhfətül-İraqeyn” məsnəvisindən,
bədii nəsrin maraqlı nümunələri olan 60 məktubdan
ibarətdir. Divanı şeirlər, qəsidə, qəzəl,
mədhiyyə, mərsiyə, rübai və s. ibarətdir.
Onun ictimai-fəlsəfi məzmunlu əsərlərinə
“Şiniyyə” və “Mədain xəbərləri” qəsidələri,
“Həbsiyyə” şeirləri və “Töhfətül-İraqeyn”
məsnəvisi daxildir. “Kitabi-Dədəm Qorqud”
eposunun bizə gəlib çatan əlyazma nüsxələrinin
köçürülmə tarixi XVI əsrdə
dövrün ən böyük şairlərindən biri kimi
tanınan Əfzələddin Xaqani
yaradıcılığında diqqəti ən çox
çəkən cəhət, hər beytdə, hər misrada
özünü göstərən dərin obrazlıq və
elmilikdir.
İslam Şərqinin bir çox elminə
vaqif olan sənətkar bütün bunları quru, yorucu bir
dillə deyil, şirin, cazibədar, heyranedici poeziya dili ilə
təqdim edir. Dövrünün elmlərini dərindən bilən
Xaqani bəzən incə bir eyhamla bütöv əsərlərə
sığa bilən fikir ifadə etmiş olur. Bəzən isə
onun əsərlərində dövrünün şəriət
xadimlərinin müəyyən etdiyi ehkamlarla uyuşmayan
ezopdilli qənaətlər də irəli sürülür,
poetik simvollardan geniş istifadə edilir.
Azərbaycan ədəbiyyatında ilk epistolyar
məsnəvi sayılan “Töhfətül-İraqeyn”də
Xaqani Şirvani bir sıra simvol və eyhamların köməyilə
özü ilə mühiti arasında olan dərin ziddiyyətləri
açıb göstərməyə nail olub. Bu baxımdan istər
Xaqani, istərsə də Nizami
yaradıcılığına dialektik inkişaf meyli
xasdır. Bu şairlər təbiət və cəmiyyəti
donmuş halda deyil, daim inkişaf və yüksəlişdə
götürüb baxmağa güclü meyl nümayiş
etdirirlər. Xüsusən Nizami yaradıcılığı
bu baxımdan bütövlükdə dünya ədəbiyyatına
özünəməxsus mərhələ təşkil edir.
Xaqani Şirvani Şamaxıdakı saray mühitinin əzici təsirinə
dözməyərək, Məkkəyə ziyarətə
getdikdən sonra bir daha saraya qayıtmayıb və Təbrizdə
məskən salıb.
Saraydan üz döndərən
şair daim xalqına arxalanıb, özünü Xaqani deyil,
Xəlqani adlandırıb, dərvişi sultandan daha ləyaqətli
sayıb, qəlbin saflığını, könül
toxluğunu, dürüstlüyü, təmiz eşq və məhəbbəti
tərənnüm edib. Xaqani eyni zamanda öz yurdunu sevən
alovlu vətənpərvər, humanist bir şair olub. Onun əsərlərində
cazibədar vətən torpağının mənzərələri
parlaq təsvir edilir. Yüksək bədii dil
qızğın ürəklə ana məhəbbətini, əhdə
vəfanı tərkedilməz sənətkarlıqla tərənnüm
edən Xaqani zəmanəsindən
narazılığını bir şeirində ürək
ağrısı ilə belə ifadə edib:
Çox zəhmət çəkdim mən arzu
yolunda
Taleyim üzümə gülmədi bir an
Dünyaya sığmayan hikmətim vardı
Ona dar gəlirdi
hər iki cahan
Mənə
verilənlər olmadı layiq
Layiq
olanı da vermədi dövran
Şairin həyatının son illəri çox
ağır keçib. Onun çox sevdiyi ailə üzvləri –
20 yaşlı cavan oğlu, qızı və həyat
yoldaşı bir-birinin ardınca vəfat edib. Qoca şair tamamilə tək qalıb. O, 1199-cu
ildə vəfat edib və Təbriz şəhəri
yaxınlığında Surxab qəbristanında dəfn
edilib. Şairin məzarı “Şairlər məqbərəsi”
adlanan yerdədir.
Xaqani Azərbaycan ədəbiyyatında ən
böyük lirik şairlərdən biri kimi tanınıb. Onun qəzəl
və rübailərində Azərbaycan poeziya məktəbinin
ən yaxşı ənənələrinin əsası
qoyulub. Xaqani
yaradıcılığında Azərbaycan poetik məktəbinin
öz əksini tapan xüsusiyyətlərindən biri də
türklüyə dərin məhəbbətdir. Sonralar Nizami yaradıcılığında bu
xüsusiyyət özünün zirvəsinə
çatıb.
Xaqani Şirvani olduqca mürəkkəb
yaradıcılığa və özünəməxsus bədii
ifadə tərzinə malik bir şair olub. Azərbaycan
klassikləri arasında ancaq o, əruz vəzninin, demək
olar ki, bütün bəhrləri üzrə şeir
yazıb. Xaqani qüdrətli bir şair
olduğundan, öz dövründə və sonrakı əsrlərdə
geniş şöhrət qazanıb. Azərbaycanın
və Yaxın Şərqin bir çox adlı-sanlı
şairləri onu özünə ustad hesab edib və onun
ayrı-ayrı əsərlərinə iftixarla nəzirələr
yazıblar.
Xaqani ənənələrini
davam etdirən şairlər arasında Azərbaycan şeirində
inqilabçı satiranın böyük siması Mirzə
Ələkbər Sabir də var. Sabir öz şeir
yaradıcılığında Nizami ənənələri
ilə birlikdə Xaqaninin mübariz üsyankar ruhunu
yaşatmağa çalışıb, onun əsərləri
və həyatı ilə yaxından
maraqlandığını bildirib.
Biz Azərbaycan xalqının olduqca zəngin mədəniyyət
tarixini, Azərbaycan ədəbiyyatı dahilərinin əsərlərini
əziz tutmalı, onların qədrini bilməli və dərindən
öyrənməli, tarixi bir millət olaraq öz
keçmişimizi, mütərəqqi yazarlarımızı
böyük iftixar hissi ilə öyrənib təbliğ etməliyik.
Xaqani Şirvani yalnız Azərbaycanın yox,
bütün yaxın Şərq ədəbi-ictimai fikrinin XII əsrdə
yetirdiyi ən görkəmli simalardan biri, sənətinin bəzi
əzəmətli keyfiyyətləri ilə birincisidir. Tədqiqatçılar
haqlı olaraq onu ədəbiyyatımızda fəlsəfi qəsidənin
banisi, ilk və ən güclü məsnəvilərin, incə
ruhlu qəzəllərin və müdrik rübailərin, nəhayət,
kamil mənzum səyahətnamənin yaradıcısı kimi
çox yüksək qiymətləndirirlər.
Xaqani Şirvaninin əsərləri tədqiq edildikdə
onun öz dövründəki elmlərə yaxşı bələd
olduğu ortaya çıxır. Azərbaycan alimlərindən Məhəmmədəli
Tərbiyyət Xaqaninin elmləri necə dərindən bildiyi
haqda belə yazır: “Xaqani Şirvani öz
dövrünün işlənməkdə olan elmlərinin
çoxuna, xüsusən də hikmət, nücum, müsiqi
elmlərinə yaxşı bələd idi. Onun
əsərlərində bu elmlərdən çox istilahlar
var; o, tarixi də yaxşı bilirdi. Xaqani Şirvani qəsidəsinin
birində bu haqda yazır: “O hansı elmdir ki, mən onu bilmirəm?
– məni sınamaq istəyirsən, əsərlərimə
diqqət et”. Xaqani bu fikri ərəb dilində
yazdığı bir əsərində də təkrar edərək
yazır: “Mən elmlə şərafətlənib onun sayəsində
şöhrət tapıram”.
Tədqiqatlarda
Xaqani Şirvani ilə Nizami Gəncəvi arasında səmimi
dostluq əlaqələrinin olduğu barədə maraqlı məlumatlar
var. Xaqani və Nizami yaradıcılığı bir-birini təsdiq
edən, tamamlayan, eyni bir dövrün poetik əks-sədası
olan iki qüdrətli poetik mənbədir. Hər
iki sənətkar dövrün ən mühüm məsələlərində
eyni cəbhədə dayanır, şərə, eybəcərliyə,
nadanlığa eyni mövqedən “atəş açır”,
eyni ideallarla çıxış edir.
Xaqani ilə Nizamini təkcə saraylar deyil, bütün
dövr, zaman, cəmiyyət narahat edir. Hər iki
şair dövrünün hünərsiz, nadan hakimlərindən
şikayətlərdə həmrəy və həmfikirdir.
Hər iki şairin
yaradıcılığında güclü bir
inkarçılıq ruhu vardır. İnsana
zidd baxış, görüş və ehkamların
inkarıdır. İntibah
dünyagörüşünün orta əsr şəri, eybəcərliyi
qarşısındakı dəhşətidir. Xaqaninin
“Töhfətül-İraqeyn,” “Mədain xərabələr”
və başqa əsərlərində, Nizaminin “Xəmsə”sində
və lirik əsərlərində gözəlliyi təsdiqə
yönələn bu inkarın parlaq nümunələri ilə
qarşılaşırıq.
Şair xalqın ehtiyaclarına, qüssəsinə və
kədərinə bələd idi, onun dərdinə ürəkdən
yanırdı və şairin bir çox misralarını
doğuran da məhz bu yanğı idi. Xaqani Azərbaycan
tarixinə görkəmli dövlət xadimi kimi də daxil
olub.
O, vətənini
dərin məhəbbətlə sevən bir şair idi. Daim vətəni tərənnüm edən şeirləri,
əsərləri bügünə qədər sevilir və hər
bir gələcək nəslə bir nümunədir.
Şairin yazdığı “Savalan dağının tərifi”
vətənpərvərlik movzusunda yazılan, öz qiymətli
fikri - bədii keyfiyyətləri etibarı ilə xüsusi
yer tutan əsərində belə deyir:
Şamaxı!
Ey mənim sevimli yurdum…
Ümidim,
pənahım Təbrizdir, Təbriz…
Bəli, gözəl, səmimi kəlam ilk növbədə
Xaqaninin bütün varlığı ilə doğma yurduna
bağlılığının, Şamaxıya bəslədiyi
sonsuz məhəbbətin yüksək bədii təzahürü
kimi qiymətlidir. Fəqət sona doğru əsərdə ikinci bir motiv
– Təbriz mövzusu boy göstərir və sənətkar
onu son dərəcə təbii bir ahənglə birinci
mövzuya peyvənd edir, nəticədə həm
Şamaxı, həm də Təbriz daxil olmaqla bütöv,
böyük Azərbaycan mövzusuna qovuşur və bundan
qeyri-adi hisslər keçirir, qürur duyur.
Allah rəhmət eləsin.
Fazil QARAOĞLU
Bakı
xəbər.- 2017.- 11 oktyabr.- S.15.