Milli Azərbaycan Tarixi
Muzeyində Azərbaycanın
arxeoloji qılınclar
sərgisi…
Şəmistan Nəzirli: “Muzeydə nümayiş etdirilən arxeoloji kolleksiyada qılıncların da yer almasını çox bəyənirəm”
Leyla Məmmədəliyeva:
“Bildiyim qədər, ekspozisiyada ən qədim dövrlərə
aid qılınclar…”
Qədim tarixə
malik ölkəmizin mədəniyyəti də
zəngindir. Bu zənginlik bizə əsas verir ki, tarixi keçmişimizlə
maraqlanaq, onunla qürur duyaq. Məlumdur ki, Azərbaycan xalqı tarixən qocaq, cəsur, yadellilərə
qarşı barışmaz
olub. Bu xalqın qadınları da kişilərlə yanaşı, düşmən
səfinə qılınc
vurub. Azərbaycanda silah işinə qədim dövrdən əhəmiyyət verilib.
Qılıncqayırma sənətinin tarixi çox qədimdir. Bu barədə ən bitkin sözü bu sahədə araşdırmalar
aparmış silahşünaslıq
üzrə tədqiqatçılar
deyə bilər. Fakt budur ki,
Azərbaycanda qılınc
həmişə el qəhrəmanının, xalq
hökmdarının ayrılmaz
silahı olub. Çünki onlar qılıncla Vətəni,
torpağı, eli, ulusu müdafiə ediblər.
Azərbaycanda müxtəlif illərdə
həyata keçirilən
arxeoloji qazıntılar
zamanı ən müxtəlif dövrlərə,
mədəniyyətlərə aid qılınc növləri də aşkarlanıb. Bundan başqa, Azərbaycan xanlarının, sərkərdələrinin
bir çoxunun qılıncı bu gün tarixi nümunə kimi muzeylərdə qorunur. Bir çox muzeylərimizdə ayrı-ayrı
tarixi dövrlərə
aid qılınc nümunələri qorunub
saxlanır. Bu muzeylərdən biri də Milli Azərbaycan
Tarixi Muzeyidir. “Trend.az”ın yaydığı
xəbərə görə,
muzeydə nümayiş
olunan arxeoloji kolleksiyada qılınclar da yer tutur.
Muzeydən bildirilib ki,
Azərbaycanın qədim
dövr hərb sənətinin öyrənilməsində
qiymətli məxəz
rolunu oynayan həmin qılınclar bu gün də
silahşünas tədqiqatçıların
diqqətini özünə
cəlb edir. İndiyədək Azərbaycanda
aparılmış arxeoloji
qazıntılar zamanı aşkar edilmiş qılıncların
bəzi nümunələri
Arxeologiya Fondunda saxlanır. Məlumatlara görə, Arxeologiya Fonduna daxil olmuş
qılınc nümunələrinin
ümumi sayı təqribən 50-dən çox
olmaqla, Çovdar, Əmirvar, Uzuntəpə,
Qaracəmirli, Torpaqqala,
Mingəçevir, Nüzgər
və digər abidələrdən tapılıblar.
Onlardan 14 ədədi
muzeyin ekspozisiyasında
nümayiş olunur.
Muzeydəki qılınc nümunələrinin
dövrünə gəldikdə
isə, onların hər biri tunc
dövrünün son
mərhələsindən başlayaraq,
inkişaf etmiş orta əsrlərədək
davam edən uzun zaman kəsiyinin
ayrı-ayrı dövrlərini
aiddirlər. Qılınclar
aid olduqları dövrlərdə üzbəüz
döyüş üçün
əlverişli və
etibarlı hücum silahlarından biri olublar.
Məlumatlara görə, konkret olaraq qılıncların
formalarına gəldikdə,
onlar məkanına və zamanına görə fərqlənirlər.
Muzeydən bildirilənə
görə, Xocalı-Gədəbəy
mədəniyyətinə aid
Cənubi Qafqaz tipli qılınclar öz formasına görə Talış-Muğan
mədəniyyətinə aid
qılınclardan kəskin
fərqlənirlər. Xocalı-Gədəbəy
mədəniyyətinə aid
qılınclar üçün
bütünlüklə tökmə
olmaları və enli tiyələr səciyyəvidir. Tiyələr
yuxarıdan aşağıya
doğru daralır. Onların hər iki tərəfdən
üzərində yuxarıdan
aşağıya bir-birinə
paralel 4-8 sıra düz novçalar salınırdı. Bu novçaların qılınca
çapma zamanı möhkəmlik verilməsi
və ya qanın axmasının təmin edilməsi üçün salındığı
ehtimal olunur. Bəzən tiyənin yuxarı hissəsində zoomorf təsvirlər də zərb edilirdi. Dəstək hissələrinə gəldikdə
isə, ağac və sümüklə inkrustasiya olunurdu. Dəstəyin yuxarı hissəsi şəbəkəli
naxışlarla bəzədilmiş
yarımkürə ilə
tamamlanır. Onların
uzunluğu 60-70 sm arasında dəyişir. Bundan başqa, bu tip qılınclarda
tiyələrin ucu yarımdairəvidir. Belə
qılınclar daha çox çapma üçün yararlıdır.
Fondda onların Mingəçevirdən, Xaçbulaqdan,
Nüzgərdən və
Əmirvardan tapılmış
nümunələri saxlanır.
Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyində saxlanan qılınclar arasında Talış-Muğan
mədəniyyətinə aid
nümunələr də
yer alıb. Dəstəyinin başlığı
yəhərvari olan qılıncların əksəriyyəti
Uzuntəpə abidəsindən
məlumdur. Həmin qılınclar İshaq Cəfərzadə tərəfindən
iki qrupa ayrılıb: 1) həm dəstəyi, həm də tiyəsi tuncdan olanlar; 2) tiyəsi dəmir, dəstəyi isə tunc olanlar. Arxeoloq
Fərman Mahmudov dəstəyi yəhərvari
başlıqlı qılıncların
ilk dəfə Muğanda formalaşdığını
nəzərə alaraq,
onların Muğan tipli adlandırılmasını
təklif etmişdi. Uzuntəpə-Muğan tipli
tunc dəstəkli dəmir qılınclar Çaylı və Dovşanqoludan da məlumdur. Bu tip qılınclar tunc və ya
ağac qınlara qoyulurdu. Məsələn,
Qazaxbəylidə 4-cü qəbirdən
əldə edilmiş,
uzunluğu 73 sm olan tunc dəstəkli
və dəmir tiyəli qılınc aşağısı tunc,
yuxarısı dəri
və ya ağacdan olan qının icinə qoyulub.
Muzeyin son
tunc dövrü qılınc kolleksiyaları
arasında Ön Asiya tipli qılıncların
da xüsusi payı var. Bu qılınclar say baxımından azlıq təşkil etsələr də, forma baxımından əvvəlkilərdən kəskin
fərqlənirlər. Bu
qılınclar üçün
kiçik uzunluq və dəstəklərindəki
dəlik səciyyəvidir.
Belə bir nümunə Qaracəmirli
abidəsindən məlumdur.
Əvvəlki dövrlərdən
fərqli olaraq, antik dövrün hərb işində daha çox dəmir qılınclardan
istifadə olunub. Bunu arxeoloji tapıntılar da sübut edir. Mingəçevirdən, Şamaxıdan,
İsmayıllıdan, Çuxuryurddan
və başqa yerlərdən tapılan qılınclar dəmirdəndir.
Bu qılıncların
tiyələri ensiz və uzun, ucları
sivridir. Bəzisində
ağac və ya sümük bəzəyinin izləri var. Üzünə dəri çəkilmiş
qınlar da qalıb. Qılıncların
bir qisminin dəstəyi halqavari çıxıntı ilə
tamamlanır. Belə qılınclardan biri muzeyin ekspozisiyasında nümayiş olunur. Halqaşəkilli başlıqları
olan həmin qılınclar Qara dənizin şimal sahillərindən Çinə
qədər çox böyük bir ərazidə geniş yayılmışdı.
Bu tip qılıncların Qafqaz
Albaniyasına sarmat tayfaları vasitəsilə
gətirildiyi ehtimal olunur. Erkən orta əsrlərin hərb işində də dəmir qılınclara üstünlük
verilib. Bunu Torpaqqala abidəsindən tapılan qılınc da təsdiq edir.
Beləliklə, Milli Azərbaycan
Tarixi Muzeyinin arxeoloji qılıncları
təmsil etdikləri dövrün və bölgənin hərb sənəti ilə yanaşı, onları yaratmış ustaların
metalişləmə sahəsindəki
bacarıq və təcrübələri haqqında
da dolğun təsəvvür yaradır.
Hərbi jurnalist,
yazıçı Şəmistan
Nəzirli bizimlə söhbətində bildirdi
ki, muzey ekspozisiyasında qılınc
növlərinin nümayişi
olduqca müsbət haldır. Ekspertin sözlərinə görə,
bu, tariximizi, tarixi dövrlərimizi öyrənmək, təbliğ
etmək baxımından
çox əhəmiyyətlidir:
“Muzeydə nümayiş
etdirilən arxeoloji kolleksiyada qılıncların
da yer almasını
çox bəyənirəm.
Qılınc növlərimizin
sərgilənməsi müsbət
haldır. Deyim ki, bizim çox
zəngin qılınc
kolleksiyamız var. Muzeydə Qacar sərkərdələrinə aid
qılınclar da var. Şəki xanı Hacı Çələbinin qılıncı,
Gəncə xanı Cavad xanın isə qılıncı və bayrağı qorunur. Fətəli xanın baş daşı da Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyindədir. Tariximizə, tarixi şəxsiyyətlərimizə aid bütün eksponatlar nümayiş olunmalıdır ki, camaatımız bizim nə qədər böyük sərvətimiz
olduğunu görsün.
Bu işi, birmənalı olaraq, alqışlayıram, bəyənirəm”.
Ədəbiyyatşünas
Leyla Məmmədəliyevanın
(Fərhadqızı) bildirdiyinə
görə də Azərbaycan tarixi ilə bağlı nümunələrin sərgilənməsi
çox vacib məsələdir. Muzeyin
təqdim etdiyi kolleksiyanı təqdir edən ədəbiyyatşünas
hesab edir ki, bu həm
də turistlərin marağını özünə
cəlb edə bilər: “Qılıncların
sərgilənməsi çox
yaxşı haldır.
Azərbaycan böyük
tarixi keçmişə
malikdir və zəngin dövlətçilik
ənənələri var.
Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyində tarixi dövrlərimizə
aid arxeoloji nümunələr qorunur,
sərgilənir. Onlar
arasında qılınc
kolleksiyasının olması
da əhəmiyyətlidir.
Bu, Azərbaycan xalqının tarixən döyüşkən xalq
olduğuna, cəsurluğuna
dəlalət edən
bir məsələdir.
Bu sərgilər turistləri də cəlb etmək baxımından maraqlıdır.
Xarici turistlər gəlib muzeydə Azərbaycan xanlarının,
sərkərdələrinin qılınclarını görəndə
onlarda xalqımız haqqında əlavə bir təəssürat yaranacaq. Bildiyim qədər, ekspozisiyada ən qədim dövrlərə aid qılınclar da nümayiş olunur. Təsəvvür edin bu nə deməkdir.
Yeni nəslin tariximizi öyrənməsinin
əhəmiyyətini nəzərə
alaraq tariximizin təbliği ilə bağlı ayrı-ayrı
qurumlar tərəfindən
daha geniş səviyyəli, əhatəli
layihələr həyata
keçirilməlidir”.
İradə SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2017.- 27 oktyabr.- S.12.