Tarixdə iz buraxanlar:
Əliağa Vahid
Əliağa
Vahid 1895-ci il fevral ayının 17-də Bakı şəhərində
anadan olub. Atası Məmmədqulu bəy, anası Səkinə
xanımdır. Əliağa oxumağa mollaxanada
başlayıb və iki il burada oxuduqdan sonra yoxsulluq
üzündən təhsilini yarımçıq qoyaraq
işləməyə başlayıb.Yeni üsullu məktəblərdə,
yəni ödənişli təhsil almağın onun
üçün əlçatmaz olduğunu anlayan
Əliağa atası çox erkən vəfat etdiyindən əmisinin
himayəsində boyüyürdü.
O zaman yaşayanlar arasında “meyxana” deyilən bədahətən xalq şeiri növü geniş yayılmışdı. Çox guman ki, yeniyetmə Əliağanın söz sənətinə marağı, şeir yazmaq istedadının münbit zəmini elə bu meyxana məclisləri olub.
Cəmiyyət həyatına fəhlə kimi gəlməsinə baxmayaraq, şeirə olan marağı Əliağanı mütaliəyə sövq edirdi. O, erkən yaşlarından dahi qəzəl ustadı Məhəmməd Füzulinin bir çox qəzəllərini əzbərdən bilir, Mirzə Ələkbər Sabirin satiralarının sadə deyim tərzindən təsirlənir, Seyid Əzimin mənzum hekayələrini, qəzəllərini dönə-dönə oxuyurdu. Bədii parçaların tez-tez verildiyi qəzet və jurnalları da müntəzəm mütaliə edir, bədii yaradıcılıqla maraqlanır, dövrün problemlərinə, tələblərinə diqqət yetirirdi. Bu zamanlar Əliağa şairlər məclisi “Məcməüs-şüara”da keçirilən Əbdül Xaliqin şeir gecələrinə gedir. Bura yığışan cavan şairlər onlara verilən qafiyəni ustadların qarşısında böyük qəzələ çevirməli idilər. Əliağa öz hazırcavablığı ilə elə seçilir ki, Əbdül Xaliq gənc Əliağaya “Sən bu təbinlə Vahidsən” deyib, Vahid ləqəbini ona verir. Çox keçmədən Sabiranə şeirlərlə mətbuatda görünməyə başlayan Əliağa Vahidin ilk şeiri 1914-cü ildə çap olunub.
1920-ci illərdə Vahid yaradıcılığının yeni dövrü başlayır. O, Bakıda fəaliyyət göstərən Tənqid-Təbliğ Teatrına gedir, buradakı tamaşaları izləyir. Mirzağa Əliyev, Hacağa Abbasov kimi aktyorlarla dostluq edir. O vaxtlar həmin teatrın repertuarı əsasən Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Süleyman Sani Axundov, Süleyman Rüstəm və başqa yazıçıların pyeslərindən ibarət idi. Tamaşalar zamanı, pərdələr arasında səhnəciklərdə məşhur artistlərdən Mirzağa Əliyev və Hacağa Abbasovla birgə satirik kupletlərlə çıxış etməsi Vahidi daha da həvəsləndirir və onu müasirliyə səsləyirdi. Digər tərəfdən həmin illərdə onun “Kommünist”, “Yeni yol” qəzetlərində, “Molla Nəsrəddin”, “Şərq qadını”, “İnqilab və Mədəniyyət” jurnallarında həm lirik, həm də satirik şeirləri dərc olunurdu. Bu şeirlərin əsas mövzusu mədəniyyətə, maarifə çağırış, avamlığa, cahilliyə və zülmə etiraz idi. Dövrünün nöqsanlarına, haqsızlarına etiraz edən şair öz şeirlərində bu kimi halları çox sərt tənqid edirdi.
Əliağa Vahidin yaradıcılığına nəzər salarkən bir-birini tamamlayan iki xüsusiyyət görünür: “Lirik Vahid dahi Füzuli məktəbinin, satirik Vahid isə böyük Sabirin yetişdirməsidir.” Bunu o özü də dəfələrlə etiraf edib, “Böyük Füzulinin xaki-payı” olması ilə öyünüb, Sabirə “Möhtərəm, böyük şair” deyib.
Vahid dövrü çox qarışıq və təlatümlü dövr olub. O zamanlar bir mühüm hadisə bitməmiş, ikincisi başlayıb. Əliağa Vahidin yazdığı bütün əsərlərdə vətənpərvərlik mövzusu üstünlük təşkil edir. Onun qəzəllərində özünəxas müsbət cəhətlərdən biri də onların sadə olması və asan anlaşılmasıdır.
Əliağa Vahid sovet hakimiyyəti illərində Bakıda yaranan hərbi vəziyyət şəraitində Azərbaycanın üçrəngli istiqlal bayrağına şeir yazan ilk şairimizdir. Həmin şeir “Bir kərə yüksələn bayraq!” adı ilə onun şöbə müdiri kimi çalışdığı “İlham” qəzetində dərc edilib. Müstəqillik illərində bu əsərə bəstəkar Ədliyyə Rəhimova məhz Arif Məlikovun tövsiyəsi ilə müsabiqə üçün simfonik marş bəstələyib, Azərbaycan Respublikası Dövlət Simfonik Orkestrinin ifasında əsər müsabiqə əsasında Qızıl Fonda daxil edilib:
Qılınc vuran qolumuzsan,
Sən azadlıq yolumuzsan,
Simurq kimi doğulmusan,
Bir kərə yüksələn bayraq!
Azərbaycanda, eləcə də Yaxın Şərqdə məşhur qəzəl şairi kimi şöhrət qazanan Əliağa Vahidin yaradıcılıq bioqrafiyası maraqlı və özünəxas cəhətlərə malikdir. Dahi Füzulini özünün böyük ustadı adlandıran Əliağa Vahid onun bədii üslubundan faydalanaraq öz yaradıcılığında bədii sözün məna dolğunluğuna, ifadə səlistliyinə nail olub. O, qəzəl yaradıcılığında püxtələşdikcə, klassik qəzəl məktəbinin istedadlı davamçısı kimi, öz dəsti-xətti ilə seçilib, dərin mənalı qəzəlləri və satirik seirləri xalq arasında sürətlə yayılıb, dillər əzbəri olub.
Dillər əzbərinə çevrilən qəzəllərindən əvvəl Vahid cəhaləti yamanlayıb. “Molla Nəsrəddin” jurnalında onun bir neçə satirik şeiri Əliağa İsgəndərov imzasıyla dərc olunub. Onun Hitleri, ümumiyyərlə faşizmi lənətləyən şeirləri xalq ədəbiyyatı nümunələri kimi dillərdə dolaşıb. Buna görə Vahidə 1943-cü ildə “Əməkdar İncəsənət Xadimi” fəxri adı verilib.
Əliağa Vahid özü öz
böyüklüyünün fərqində olmayıb. Amma bilirdi ki, istedadı
ad-san verilənlərdən qat-qat üstündür. Olduqca
güclü hafizəsi Vahidə sinədəftər olmaq
imkanı qazandırıb. O, vəfatına qədər
bütün şeirlərini ərəb qrafikası ilə
yazıb. Ona savadsız demək olmazdı. O, fitri istedad idi.
Onun qəzəlləri milli poeziyamızda özünəxas rəngi,
ahəngi olan qiymətli sənət əsərləri kimi əbədi
qərar tütub.
Əliağa
Vahidin böyüklüyü bir də onda idi ki, o öz
müəllimlərinin dərin etimadını qoruya bildi, min
illik tarixə malik Azərbaycan qəzəlini yaşatdı.
Füzuli
ənənəsinin davamçısı olan Əliağa
Vahid müasir Azərbaycan ədəbiyyatında qəzəl
janrının görkəmli nümayəndəsidir. Onun qəzəlləri
poetik dilinin sadəliyi, xəlqiliyi və ahəngdarlığı
ilə seçilir. Vahidin əsərləri bir çox xarici
dillərə tərcümə edilib, pyesləri Azərbaycan
və xarici ölkə teatrlarında tamaşaya qoyulub,
şeirlərinə bəstələnən gözəl
mahnılar tanınmış xanəndələrin
repertuarında mühüm yer tutub.
Əliağa
Vahid yaş müdrikliyini qəbul etməzdi. Belə adamlar elə
uşaqlıqdan seçilir, fərqli olurlar. Vahidin də
istedadı elə onun ilk yaradıcılığa
başladığı dövrdən özünü göstərirdi.
Bu istedadı görənlər isə əvvəlcə ustad
saydığı Əbdülxalıq Yusif, daha sonra
böyük Nəriman Nərimanov olmuşdu. Əliağa
Vahidə ilk dövlət mükafatını da Nəriman Nərimanov
verib.
Füzuli
ənənələrinin davamçısı olan Vahid
müasir Azərbaycan həyatında qəzəl
janrının ən görkəmli nümayəndələrindən
biridir. 1943-cü ildə Azərbaycan SSR Əməkdar İncəsənət
Xadimi adına layiq görülən şairin
sağlığında 13 kitabı işıq üzü
görüb.
Əliağa
Vahid içki içən deyildi. Ancaq repressiyaya görə
özünü içki içən kimi göstərirdi ki,
ona toxunmasınlar. O zaman Mircəfər Bağırova
repressiya ilə bağlı bir siyahı veriblər. Vahidin
adı da orada olub. Mircəfər Bağırov Əliağa
Vahidin adının üstündən xətt çəkib
ki, bütün günü sərxoş olan bir adamdır,
ondan bizə nə ziyan gələcək? Vahid bir müddət
yaxşı şəraitdə yaşamayıb. Hətta bununla
bağlı Mircəfər Bağırova şeir də
yazıb. Sonralar Bağırov Vahidi yanına
çağırıb, ona 2 otaqlı mənzil verib.
Əliağa Vahidə “Əməkdar incəsənət
xadimi” adını da Mircəfər Bağırov verib.
Azərbaycanda
Sovet hakimiyyətini rəğbətlə qarşılayan
Vahid inqilabi təbliğat sahəsində fəal
çalışıb, yeni həyatı tərənnüm edən
çoxlu şeirlər yazıb, “Kommunist” qəzeti, “Molla Nəsrəddin”
jurnalı ilə əməkdaşlıq edib. Onun “Kupletlər”
və “Mollaxana” adlı kitablarındakı şeirlərdə
yeniliyə mane olanlar kəskin satira atəşinə tutulur.
Əliağa Vahid Böyük Vətən müharibəsi illərində
yazdığı “Döyüş qəzəlləri” və
“Qəzəllər” adlı kitablarında Vətənə məhəbbət,
düşmənə nifrət, qələbəyə inam hislərini
təbliğ edirdi.
Əliağa
Vahidin böyüklüyü bir də onda idi ki, o öz
müəllimlərinin dərin etimadını qazanaraq Azərbaycan
ədəbiyyatında qəzəl janrının görkəmli
nümayəndələrindən biri kimi tanınıb.
Dahi
Füzulini özünün böyük ustadı adlandıran
Vahid onun bədii üslubundan, işlətdiyi əruz bəhrinin
təsvir və ifadə vasitələrindən faydalanaraq
öz yaradıcılığında bədii sözün məna
dolğunluğuna, ifadə səlisliyinə nail olub. Klassik qəzəl
məktəbinin istedadlı davamçısı kimi öz dəsti-xətti
ilə seçilən, qəzəlləri və satirik
şeirləri xalq arasında yayılan Vahid sevilərək
dillər əzbərinə çevrilib, Azərbaycanda, eləcə
də Yaxın Şərqdə qəzəl şairi kimi
şöhrət qazanıb.
Əliağa
Vahid adı kimi tək oldu, özündən sonra o istedadda
davamçısı gəlmədi. O, XX əsr qəzəlinə,
türk əruzuna vahid olaraq gəldi, vahid olaraq da getdi.
Əliağa Vahid 1965-ci il sentyabrın 30-da vəfat edib.
Əliağa
Vahidin dünyasını dəyişməsi onu sevənləri
çox sarsıtmışdı. O, böyük xalq məhəbbəti
qazansa da, xalq şairi fəxri adını almadığı
üçün dövlət rəsmləri onun Fəxri
Xiyabanda dəfn edilməsinə icazə vermək istəmirdilər.
Amma xalq o zamankı rəhbərliyi qərarını dəyişməyə
məcbur edə bildi. Yazıçı Salam Qədirzadə
ölkə rəhbərliyini xalqın kəskin
etirazlarından xəbərdar etmişdi. Beləliklə, Azərbaycan
SSR Mərkəzi Komitəsinin katibi olan Vəli Axundov
özü Bakıda olmasa da, xalqın bu qərarını rəsmi
şəkildə təsdiqləməlu olur.
Azərbaycan xalqı Vahidin tabutunu Yazıçılar İttifaqından Fəxri Xiyabana əlləri üstdə piyada aparır və onu burada dəfn edirlər. Əliağa Vahiddən nə əvvəl, nə də ondan sonra heç bir şair bu cür dəfn edilməmişdi....
Əliağa Vahid öz xalqını, vətənini, onun milli istiqlal mübarizəsini nə qədər dərindən sevirdisə, qədirbilən xalqımız da onu eyni böyük və sonsuz məhəbbətlə sevib və sevir. Bunun təsdiqini Sovet hökuməti onun dəfn günü Fəxri Xiyabana axın edən yüzminlərlə Vahidsevərin şəxsində bir daha əyani olaraq görmüş, onun dəfnini layiqincə təşkil etməkdən yaxasını kənara çəkə bilməmişdi...
Allah rəhmət
eləsin.
Fazil QARAOĞLU
Professor
Bakı Xəbər.- 2018.- 8 avqust.-
S.15.