Qədim
həsirçilik xalq sənətini yaşatmaq
üçün böyük səy göstərənlər
var…
“Həsirçilik sənətinin
bugünkü vəziyyətinə gəlincə, tənəzzülə
uğramış xalq sənəti növlərindən biri
kimi qeyd olunurdu”
Tahir Şahbazov: “Ancaq son zamanlar
insanların həyatında həsirçilik yenidən
canlanmağa başlayıb”
Bir
sıra xalq sənəti növləri var ki, onlar insanların
məişətini, həyatını təmin etmək
üçün yaradılıb. Xalqımızın tarixi
keçmişini özündə yaşadan bu xalq sənəti
növləri uzun əsrlər insanların həyatında, məişətində
mühüm yer tutub.
Yaranma
tarixi lap qədimlərə gedib çıxan həsirçilik
sənəti belə sənət sahələrindən biridir.
Həsirçilkdən danışarkən
respublikamızın cənub bölgəsi yadımıza
düşür. Bir vaxtlar ağır böhran keçirən
bu xalq sənətinin hazırkı vəziyyəti hər
birimizi düşündürməlidir. Bəzi mütəxəssislər
deyirlər ki, erkən orta əsrlərdə həsirçilik
Azərbaycanın bir sıra bölgələrində
geniş yayılsa da, sonradan bu sənət sıradan
çıxıb. Bu gün bu sənətin əsas
yaşadıldığı, yayıldığı bölgəmiz
cənub rayonlarıdır. Mütəxəssislər hesab
edirlər ki, bu sənətin əsasən cənub bölgəsində
yaşadılması iqlim şəraiti ilə
bağlıdır. Yəni cənub regionu subtropik
olduğundan, il boyu burada nəmişlik hökm sürür.Qeyd
edildiyinə görə, həsirçiliyin meydana gəlmə
səbəbi nəmişliyin qarşısını almaqla
bağlı olub. Keçmiş əyyamlarda evlərin
döşəməsi torpaq olardı və torpağın nəmişliyinin
qarşısını almaq üçün yerə həsir
döşənər, onun üstündən isə
xalça-palaz sərilərdi.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutunun əməkdaşı, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, tanınmış etnoqraf Tahir Şahbazov “Bakı-Xəbər”ə
bildirdi ki, həsirçilik insanların həyatında olduqca
sağlam bir rol oynayır. O qeyd etdi ki, bir sıra məişət
əşyalarının hazırlanmasında həsirçilik
sənətinin rolu az deyil. Vaxtilə məişətimizdə
geniş istifadə etdiyimiz həsir zənbillər, balıq
tutmaq üçün istifadə edilən həsir torbalar,
saxsı qablar üçün tutacaqlar, asılqanlar cəmiyyətimizdə
geniş yayılıb. Onun sözlərinə görə, həsir
şlyapalar, həsir qadın çantaları da həm
sağlamlıq, həm də vizual baxımdan hər zaman diqqəti
cəlb edib. Həsirin toxunması üçün müxtəlif
bataqlıq bitkiləri - qamış, qarşı, dala,
zıyalığ, pizədən (kələ pizə və gilə
pizə) geniş istifadə edildiyini deyən T.Şahbazovun
sözlərinə görə, bu bitkilərin hər birinin həsirçilikdə
ayrıca yeri var. “Həsirçilik toxuculuğun ən qədim
növlərindən biridir. Yəni insanlar kilim, palaz,
xalça kimi toxuculuq məmulatlarına keçməzdən əvvəl
əsasən su hövzələrində bitən müxtəlif
bataqlıq bitkilərindən, alaq otlarından istifadə etməklə
müxtəlif məişət məmulatları, əşyalar
toxuyublar. Onlardan biri də həsir olub. Həsirin müxtəlif
növləri məlumdur. Bunlar saya həsirlər və
güllü həsirlərdir. Əsasən Lənkəran və
Astara bölgəsində yayılan bu həsir növləri
keçmiş zamanlarda müxtəlif məqsədlərlə
istifadə olunurdu. Məsələn, xırmanda taxılı
küləkdən qorumaq üçün onun ətrafına həsirdən
çəpər çəkirdilər.
Bizim
namazlıq xalçaları həcmdə namazlıq həsirlər
toxuyurdular ki, insalar onun üzərində namaz
qılsınlar. Süfrə həsirləri, eləcə də
içəriyə həşaratlar girməsin deyə pəncərələrə
həsir pərdə (jalüz) toxuyurdular. Vaxtilə yer və
divar həsirləri olub. Yer həsirindən torpaq döşəmələrin
örtülməsində istifadə edilib ki, bu da nəmişliyin
qarşısını alıb. Divar həsirləri isə
indiki xalçanın funksiyasını yerinə yetirib.
Həsirçilik
sənətinin bugünkü vəziyyətinə gəlincə,
tənəzzülə uğramış xalq sənəti
növlərindən biri kimi qeyd olunurdu. Ancaq son zamanlar
insanların həyatında həsirçilik yenidən
canlanmağa başlayıb. Bu gün həsirlərdən
restoran və kafelərin dizaynında istifadə edilir. Bu
bizneslə məşğul olan adamlar həsiri alıb gətirir
və ondan xüsusi otaqlar, məkanlar düzəldirlər.
Onlar bununla həm də qədim xalq sənətimizin bir
növü olan həsirçiliyi tariximizin,
etnoqrafiyamızın bir örnəyi kimi tanıdırlar” -
deyə T.Şahbazov bildirdi.
Həsirçiliyin
bu gün məişətə qaytarılmasının vacib
olduğunu deyən T.Şahbazovun sözlərinə görə,
hazırda müxtəlif sənətkarlar bu sahəni
dirçəltməyə çalışırlar. Yay
mövsümündə cənub bölgəsində ezamiyyətdə
olduğunu deyən T.Şahbazov bildirdi ki, burada həsirçiliyin
mövcud vəziyyəti ilə də maraqlanıb:
“Masallının, Lənkəranın, Astaranın bir sıra
kəndlərində oldum. Həsirin, həsir məmulatlarının
toxunmasını müşahidə etdim. Orada bu sənəti
yaşadan bir neçə sənətkarla tanış
oldum.
Masallının
Musaküçə kəndində bir neçə ailə var
ki, onlar dədə-babadan həsirçiliklə məşğul
olublar və bu gün də bu sənəti davam etdirirlər.
Astaranın Kakalos kəndində yaşayan ustad sənətkar
Rüfət Rzayev bu sənətin ən mahir bilicisi və təbliğatçısıdır.
O mənə deyirdi ki, qamışdan toxunan həsirlərə
bu gün də çox böyük ehtiyac var. Bilirsiniz ki, bu
gün çoxsaylı məişət əşyası var,
lakin onların heç biri həsir qədər insanlara
sağlamlıq bəxş etmir. Rüfət usta hələ
10 yaşında ikən həsirçiliyi valideynlərindən
öyrənib və 60 ildən çoxdur bu sənəti
qoruyub saxlayır. “Atalarımız, babalarımız bu sənəti
yaşadıb. Ona görə də fikirləşirəm ki, gələcək
nəsillərin xəbəri olsun deyə, biz də bu sənəti
yaşatmalıyıq” - deyirdi mənimlə söhbətində.
Bilirsiniz, bu gün həsirdən düzəldilən əşyalar,
çantalar, şlyapalar çox ucuz qiymətə
satılır. Halbuki, bu gün həsirçiliyin
bazarının formalaşmasına ehtiyac var. Mən camaatla
söhbət edəndə onlar deyirdilər ki, həsirdən
düzəldilən məmulatlarla yerli sakinlərdən
çox xarici turistlər maraqlanırlar. Sənətkarlar
deyirdilər ki, müştəriləri də əsasən
turistlərdir. Hesab edirəm ki, bu sahə genişləndirilməlidir.
Sözsüz ki, həsirdən hazırlanan məmulatlar xarici
ölkələrə də çıxarılmalıdır.
Turisrtlərə həsirdən hazırlanan əşyalar,
çantalar, torbalar və başqa əşyalar təqdim
edilsə, onlar buna çox böyük maraq göstərərlər.
Bir sıra ölkələrdə həsirə tələbat
var”.
O
bildirdi ki, bölgələrdə fəaliyyət göstərən
mərkəzlərdə toxuculuğun bütün növləri
gənclərə öyrədilsə də, orada həsirçilik
kursları yoxdur. Onun sözlərinə görə, həsirçiliyin
inkişafına xüsusi diqqət yetirilməli və bu sahəyə
gəncləri cəlb etmək lazımdır. T.Şahbazov
hesab edir ki, həsirdən hazırlanan bütün əşyalardan
məişətdə istifadə edilməsinin faydası var.
Etnoqraf ümid edir ki, həsirçilik bir xalq sənəti
növü kimi yaşayacaq.
İradə
SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2018.- 6 dekabr.- S.13.