Tarixdə iz buraxanlar: Niyazi
Niyazi Zülfüqar oğlu Tağızadə-Hacıbəyov
1912-ci il avqust ayının 20-də Tiflisdə anadan olub.
Atası Zülfüqar bəy, anası Böyükxanım
xanımdır. Niyazi niyə iki soyadı
daşıyırdı? Tağızadə-Hacıbəyov
soyadı Niyazinin öz seçimi olub. Tağızadə
anası Böyükxanımın soyadıdır. Yeganə
dayısı Heydərəli Tağızadə
inqilabçı olub. Onun faciəli qətlindən sonra Niyazi
bu soyadı yaşatmağı özünə borc bilib.
Niyazinin atası Zülfüqar Hacıbəyov
Azərbaycanda musiqili teatrın banilərindən və dahi Azərbaycan
bəstəkarı Üzeyir Hacıbəyovun qardaşı
idi. Anası Böyükxanım ixtisasca həkim olub. Niyazi
uşaqlıq illərindən Ü.Hacıbəyov, M.Maqomayev,
Ə.Haqverdiyev, C.Məmmədquluzadə, H.Cavid kimi
dövrün tanınan sənət adamları,
yazıçıları arasında böyüyüb. O, ilk təhsilini
Bakı Musiqi Texnikumunda alıb, fəqət sonra təhsilini
davam etdirmək üçün Moskva və Leninqrad şəhərlərinə
gedib.
Üzeyir Hacıbəyovun məsləhəti
ilə Moskvaya gedən Niyazi orada Onesinlər adına
Musiqi-Pedaqoji Texnikumunda, görkəmli müsiqiçi və
müəllim Mixail Fabianoviç Onesinin sinfində musiqi təhsilinə
başlayıb. Onun M.F.Onesinin rəhbərliyi altında məşğul
olduğu illər gərgin əmək və bəstəkarlıq
sənəti xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi
dövrü idi. Moskva şəhərinin zəngin
bədii həyatı – opera tamaşaları, simfonik və
kamera musiqisi konsertləri, görkəmli dirijorların, musiqi
ifaçılarının çıxışları
Niyazinin istedadının inkişafına təkan verib.
1929-1931-ci illər ərzində Niyazi Leninqrad Mərkəzi
Musiqi Texnikumunda Q.Popovun və P.Ryazanovun rəhbərliyi altında
bəstəkarlıq məşğələlərini davam
etdirib. Həmin dövrdə Niyazi gənc Azərbaycan
bəstəkarı Asəf Zeynallı ilə birlikdə
Leninqradda Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərindən
ibarət konsertlərin təşkil edilməsi və
keçirilməsi sahəsində mühüm işlər
görüb. Fəqət Leninqradın iqlimi Niyazinin səhhətinə
pis təsir etdiyinə görə orada təhsilinə davam edə
bilməyib. Bir müddət sonra Dağıstana
köçüb və Dağıstan Xalq Maarif
Komissarlığında elm, ədəbiyyat və incəsənət
bölməsinin müdiri təyin edilib. Bu illər ərzində
Niyazi Üzeyir bəy Hacıbəyov ilə müntəzəm
olaraq yazışır, onun məsləhətlərini diqqətlə
dinləyirdi. Eyni zamanda Üzeyir Hacıbəyov da tez-tez
öz yaradıcılıq planları və Azərbaycanın
musiqi həyatında baş verən hadisələr
haqqında Niyaziyə məlumat verirdi. 1933-cü ilin
ortalarında Niyazi Bakıya qayıdır. Burada o, müəyyən
müddət Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
aspiranturasında professor L.Rudolfun və S.Ştrasserin rəhbərliyi
altında məşğul olur.
Niyazi bəstəkarlıq fəaliyyətinə
məhz həmin dövrdə başlayıb. O öz qüvvəsini
müxtəlif janrlarda sınayıb, tezliklə ilk əsərləri
olan “Od içində” fortepiano poemasını və Azərbaycan
simfonik musiqisinin ilk nümunələrindən olan “Zaqatala
suitası”nı yaradıb. Niyazi 1934-cü ildə Azərbaycan
Bəstəkarlar təşkilatının üzvü olub. Bir
ildən sonra o, M.Maqomayevin muğamların nota salınması
təşəbbüsünü davam etdirərək məşhur
xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun ifasında “Rast” və
“Şur” muğamlarının not yazılarını tərtib
edib. Bu not yazılarının Azərbaycan
muğamlarının şifahi sənət növü olan
muğamların qorunması və bəstəkar
yaradıcılığında istifadəsi üçün
böyük nəzəri və təcrübi əhəmiyyəti
vardı. Eyni zamanda həmin not yazıları 30-cu illərdə
milli musiqimizə, çalğı alətlərimizə
qarşı çıxan yanlış nəzəriyyələri
təkzib etdi.Niyazi keçən əsrin 30-cu illərində
kino və teatr musiqisi sahəsində fəal
çalışıb. O, atası ilə birlikdə
Cəfər Cabbarlının “Almas” dramının ssenarisi əsasında
çəkilən ilk səsli Azərbaycan bədii filmi
üçün musiqi yazıb, dram tamaşalarına musiqi bəstələyib.Niyazi
dirijorluq fəaliyyətinə də həmin dövrdən
başlayıb. O, 1934-1935-ci illərdə Azərbaycan
Neftçilər İttifaqı dram teatrının orkestrinə
rəhbərlik edib, sonralar Azərbaycan bəstəkarlarının
ilk simfonik əsərlərini, Ü.Hacıbəyovun,
M.Maqomayevin operalarından orkestr fraqmentlərini idarə edib.
Niyazinin M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera və
Balet Teatrının səhnəsində M.Maqomayevin “Nərgiz”
operasının yeni tamaşasının hazırlanması ilə
bağlı işi onun dirijorluq fəaliyyətində yeni mərhələ
olub. Bu mərhələdə Niyazi M.Maqomayevin
“Nərgiz” operasının yeni musiqi redaksiyasını
hazırlayıb. 1938-ci ildə “Nərgiz” operası Moskvada ilk
dəfə keçirilən Azərbaycan incəsənəti
dekadasının proqramına daxil edilib və dekada
iştirakçıları tərəfindən yüksək
qiymətləndirilib. Son dərəcə böyük
ifadəliklə dirijorluq edən Niyazinin istedadı xüsusilə
qeyd olunub və bu uğuruna görə layiq olduğu
mükafat – “Şərq nişanı” ordeni ilə təltif
edilib. Tezliklə o, Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının bədii rəhbəri təyin edilib və
bu vəzifədə Üzeyir Hacıbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Simfonik Orkestrinin daimi tərkibini təşkil etmək
üçün fəaliyyət göstərib.Niyazinin
ifaçılıq yaradıcılığının inkişafının
yeni mərhələsi simfonik orkestrlə birgə işi ilə
başlanıb, onun dirijorluq texnikası təkmilləşib,
orkestrin repertuarı zənginləşib. Onun simfonik əsərlərin
təbliği ilə bağlı olan fəaliyyəti məhz
həmin dövrdə meydana çıxıb və sonralar
intensiv inkişaf edib. Bu dövrdə Niyazinin
repertuarı sovet respublikaları bəstəkarlarının əsərləri
ilə zənginləşib.1939-cu ilin sonlarında Bakıda
keçirilən sovet musiqisi dekadasında S.Turenkovun “Belorusiya”
suitasından, N.Lışenko-Revutskinin “Taras Bulba”
operasının uvertürasından, R.Qliyerin “Şahsənəm”
operasının uvertürasından ibarət olan proqramla
çıxış edən Niyazi Üzeyir bəy Hacıbəyovun
“Koroğlu” operasının tamaşalarına da bu zamandan
dirijorluq etməyə başlayıb.Niyazinin Ü.Hacıbəyovun
musiqisi ilə əlaqəsi tədricən dərinləşib
və daha maraqlı olub. O, həmin
musiqiyə daha çox məftun olub və bu musiqi xəzinəsindən
böyük ehtiramla bəhs etməyə başlayıb. Niyazi
Ü.Hacıbəyovun “Koroğlu” operasına xüsusi bir
duyğu ilə yanaşıb, bu müdrik əsərin
musiqisini böyük sadəlik, yetkin ustalıqla ifa edib. O, müəllifin partiturasını dinləyicilərə
bənzərsiz parlaq cizgilərlə, emosional zənginliklə,
incə dinamika ilə və coşqun ritmik əlavələrlə
çatdırırdı. 1940-cı ildə Niyazi Azərbaycan
SSR Əməkdar İncəsənət Xadimi fəxri
adına layiq görülüb.Müharibə illəri Niyazi
üçün gərgin yaradıcılıq və
ictimai-fəaliyyət dövrü olub. O, dəfələrlə
hərbi hissələrə gedib, böyük siyasi tərbiyə
işləri aparıb. 1941-ci ilin oktyabr ayında Niyazi
M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrının kollektivilə birlikdə sovet qoşun hissələri
qarşısında çıxış etmək
üçün İrana gedib. Burada özünün
dirijorluğu ilə nümayiş etdirdiyi teatr
tamaşaları, o cümlədən Üzeyir Hacıbəyovun
“Koroğlu” operası böyük uğurlar qazanıb. Niyazi
İran səfərindən aldığı təəssüratları
S.Rüstəmin sözlərinə bəstələdiyi “Təbrizim”
adlı səmimi mahnısında əks etdirib.
1942-ci il may ayının 22-də Niyazinin rəhbərliyi
altında Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrının səhnəsində onun “Xosrov və Şirin”
lirik-dramatik operası səhnəyə qoyulub. Bu operanın
musiqisində səmimi, lirik ariyalar, ifadəli xor və orkestr
fraqmentləri diqqəti cəlb edir. Operanın quruluşunu
hazırlayan İ.Hidayətzadə yazırdı: “Bəstəkar
misilsiz poeziyanın cazibə qüvvəsini əxz etmiş və
onu musiqidə təqdim edə bilmişdir.”Niyazi Uca
Yaradanın Azərbaycan xalqına bəxş etdiyi ən
böyük sənətkarlardandır. O, əlindəki dirijor
çubuğu ilə sanki musiqinin xəritəsini
cızırdı. Maestro böyük dirijor olmaqdan əlavə,
həm də bənzərsiz bir bəstəkar idi.
Yaratdığı “Çitra” baletinə görə Niyazini
Hindistanda Beynəlxalq Nehru mükafatına layiq görüblər.
Azərbaycan milli peşəkar dirijorluq məktəbinin
formalaşması Niyazinin adı ilə bağlıdır.
Milli bəstəkarların bir çox əsərləri, o
cümlədən Üzeyir Hacıbəyovun “Koroğlu”
operası onun dirijorluğu altında dünya musiqisinin
qızıl fonduna daxil olub. Maestronun
böyük şövq və məhəbbətlə
tamaşaya hazırladığı “Nərgiz”(M.Maqomayev), “Vətən”
(Q.Qarayev və C.Hacıyev), “Sevil”(F.Əmirov), “Qaratoxmaq
qadın” (P.Çaykovski), “Knyaz İqor” (A.Borodin), “Karmen”
(J.Bize)... operaları, “Gülşən” (S.Hacıbəyov),
“Yeddi gözəl”, “İldırımlı yollarla” (Q.Qarayev)...
baletləri incəsənət tariximizin yaddaqalan səhifələridir.
Niyazi böyük bir dahi idi. O, həm əməlləri,
həm əsərləri, həm də xeyirxah işləri ilə
mədəniyyətimizə, xüsusən də musiqi sənətinə
misilsiz töhfələr bəxş edib.Azərbaycan Dövlət
Simfonik Orkestrinin bədii rəhbəri və baş dirijoru
Niyazi Şuşa, Xankəndi, Ağdam, Ağcabədi, Bərdə
və Yevlaxda simfonik konsertlərin və festivalların təşkilatçısı
olub. O: “Xalqın – xüsusən də gənc nəslin
ümumi mədəniyyətinə, mənəvi aləminə
musiqi zövqünün düzgün istiqamətdə
formalaşmasına klassik musiqinin təbliği güclü təsir
göstərir. Düzgün qurulan musiqi təbliğatı bu
aktual problemi həll edə bilər”– deyirdi.
1959-cu ildə SSRİ Xalq Artisti adına layiq
görülən Niyazi 1961-ci ildə S.M.Kirov adına Leninqrad
Opera və Balet Teatrının baş dirijoru təyin olunub.
SSRİ-nin ən məşhur teatrlarından birinə rəhbərlik
etmək o dövrdə onun bir musiqiçi kimi böyük
nüfuzundan xəbər verirdi. O burada A.Məlikovun “Məhəbbət
əfsanəsi” baletinin ilk tamaşasını
hazırlayıb. Həmçinin P.Çaykovskinin
“Yatmış gözəl” və S.Prokofyevin “Daş
çiçək” baletlərinin yenu quruluşlarına
dirijorluq edib, həmin baletlərlə Parisin “Qran-Opera”, Londonun
“Kovent-Qarden” teatrlarında qastrol tamaşaları verib və
böyük uğurlar qazanıb. Müqavilə əsasında
xarici ölkələrdə işləmək təklifi alan
dirijor, bir azərbaycanlı kimi, ona doğma olan Türkiyəni
seçib. Niyazi P.Çaykovskinin “Yevgeni Onegin” və
“Qaratoxmaq qadın”, C.Verdinin “Aida” operalarına Ankara Opera və
Balet teatrında, türk bəstəkarı Ə.Sayqunun
“Koroğlu” operasına İstanbul Opera Teatrında ilk
quruluş verib, onun ilk tamaşasına və “Yunus Əmrə”
oratoriyasına dirijorluq edib. İfaçılıq sənəti
ilə tanınan sənətkarlar
D.Şostakoviç, Ş.Şarayev, K.Sekki, B.Tarcan və
başqaları tərəfindən yüksək qiymətləndirilən
Niyazi Azərbaycana qayıdaraq Dövlət Akademik Opera və
Balet Teatrının bədii rəhbəri və baş
dirijoru təyin edilib.Niyazinin ən böyük xidməti ondan
ibarətdir ki, o həm bəstəkar kimi
milli müsiqimizi zənginləşdirib, həm də bir
dirijor kimi Ü.Hacıbəyovdan başlayaraq gənc bəstəkarlaradək,
onların yaratdıqları əsərlərin meydana
çıxması, xalqa çatdırılması, səhnələrdə
tamaşaya qoyulması üçün misilsiz işlər
görüb. Niyazi sənəti əbədidir.
Çünki onun istedadı, yaradıcılıq fəaliyyəti
və yorulmadan çəkdiyi böyük zəhmət əsl
ümumxalq məhəbbəti qazanıb.Bu da bir həqiqətdir
ki, Niyazi Azərbaycan dirijorluq məktəbinin əsasını
qoyub. O, Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə çox
böyük töhfə verən, tanınan və istedadlı
dirijorlardan biri idi. Niyazi Azərbaycanı, Azərbaycan
xalqını həm sovet məkanında, həm də
dünyada layiqincə təmsil edirdi, xalqımızın
istedadını nümayiş etdirirdi. Tarixi şəxsiyyət
Şostakoviç: “Azərbaycan bəstəkarları xoşbəxtdirlər,
çünki bu ölkədə Niyazi var”– deyib . Maestro Niyazi
onun əsərlərini həqiqətən də hər yerdə
– Praqada, Londonda, Parisdə ifa edirdi. Maestro Niyazi, əlbəttə,
Qara Qarayevlə, Fikrət Əmirovla da işləyirdi və
onların yeni əsərlərinə birinci dirijorluğu da
özü edirdi. Niyazi əsl xalq adamı idi, millətini
ürəkdən sevirdi.Bəli, Niyazi böyük şəxsiyyət,
böyük sənətkar və Azərbaycan xalqının
layiqli nümayəndəsi idi. Elə bir ölkə yoxdur ki,
orada maestro Niyazini tanımasınlar və sevməsinlər.
Niyazi ilə sıx yaradıcılıq münasibətlərində
olan böyük rus bəstəkarı Dmitriy
Şostakoviç onun haqqında belə deyib: “Cəsarətlə
təsdiqləyə bilərik ki, Azərbaycan musiqisinin
bütün dünyada tanıdılması üçün
borclu olduğu müsiqiçilərdən biri Niyazidir. Azərbaycan
fəxr edə bilər ki, belə bir dirijoru var.”Maestro Niyazinin
misilsiz xidmətləri daima xalqımız və dövlətimiz
tərəfindən yüksək qiymətləndirilib. Ona olan
xalq məhəbbəti bu gün də yaşayır. Maestronun
mənzili 1994-cü ildən onun ev-muzeyi kimi fəaliyyət
göstərir. Hər il avqust ayında burada Maestronun xatirə
gecəsi keçirilir. Böyük sənətkar
doğulduğu ayda, 1984-cü il avqust ayının 2-də vəfat
edib.
Allah
rəhmət eləsin.
Fazil
QARAOĞLU Professor
Bakı xəbər.- 2018.- 2 fevral.-
S.15.