Tarixdə iz buraxanlar: Fikrət
Əmirov
Fikrət
Məşədi Cəmil oğlu Əmirov 1922-ci il noyabr ayının 22-də Gəncə şəhərində
anadan olub. Atası tarzən-xanəndə Məşədi
Cəmil bəy, anası Dürdanə xanımdır. Fikrətin
atası müğənni və tarçalan olmaqla
yanaşı həm də müəllim idi. Uşaqlıq
illəri musiqi aləmi ilə əhatə olunan Fikrət
Əmirovun musiqiyə olan həvəsi hələ kiçik
yaşlarından özünü büruzə verib.O, daima xanəndə
və aşıqların, eləcə də instrumentalistlərin
ifasını diqqətlə dinləyər, xalq musiqi
yaradıcılığını izləyərdi. Bu da
onun musiqi düşüncəsinin formalaşmasını təmin
edib. Fikrət hələ uşaq
yaşlarından tarın yaxşı ifaçısı kimi
çıxış edərək öz məharətini
nümayiş etdirirdi.Fikrət Əmirov professional
musiqiçi olmaq məqsədilə 1938-ci ildə tar
ixtisası üzrə Gəncə musiqi texnikumunda oxuduğu
zaman Bakıya gələrək musiqi texnikumunda təhsilini
davam etdirir. 1939-cu ildə təhsilini
müvəffəqiyyətlə başa vurduqdan sonra o, Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasına daxil olur, burada xarici ölkə
musiqi tarixi və ədəbiyyatı ilə yaxından
tanış olur, xarici ölkə bəstəkarlarının
müxtəlif janrda əsərlərini dinləyərək
öyrənir. Tələbəlik illərində o,
“Variasiyalar”, “Romantik sonata”, “Böyük Vətən
müharibəsi qəhrəmanlarının xatirəsinə”
simfonik poemasını, eləcə də M.S.Ordubadinin
librettosu əsasında 1946-cı ildə “Gözün
aydın” musiqili komediyalarını yazıb. Həmin
dövrdə o, skripka və fortepiano ilə simfonik orkestr
üçün ikili konsert, görkəmli Azərbaycan
şairi Nizamiyə həsr etdiyi “Nizaminin xatirəsinə”
simfoniyasını yazıb. 1948-ci ildə bir pərdəli
“Ulduz” operası ilə konservatoriyanın bəstəkarlıq
fakültəsini bitirib.Fikrət Əmirov öz
yaradıcılığında milli folklorun öyrənilməsinə
xüsusi diqqət yetirib, xalq muğamlarını dərindən
öyrənib, onların məqam xüsusiyyətlərini təhlil
edib. Bəstəkar Azərbaycan muğamlarının simfonikləşdirilməsi
sahəsində yeni naliyyətlər qazanıb. O, muğam
improvizasiya üsulundan, eləcə də muğamın ritmik
xüsusiyyətlərindən, həmçinin xalq
mahnılarından istifadə edərək “Şur” və
“Kürd ovşarı” simfonik muğamlarını yaradıb.
Bu simfonik muğamlarda bəstəkar xalq musiqisinin inkişaf
prinsipindən istifadə edib. Həmin simfonik muğamlar 1949-cu
ildə Dövlət mükafatına layiq görülüb. Fikrət Əmirov xalq mahnılarının
toplanması, nota salınması sahəsində də fəaliyyət
göstərərək çox sayda Azərbaycan xalq
mahnılarını nota alaraq tərtib edib.Bəstəkarın
opera janrına müraciət etməsi onun ən böyük
nailiyyətlərindən idi. Azərbaycanın görkəmli
dramaturqu C.Cabbarlının eyni adlı əsəri əsasında
yazılmış “Sevil” operasının ilk tamaşası
1953-cü ildə Bakıda çox böyük müvəffəqiyyətlə
keçib. Milli xüsusiyyət daşıyan bu opera Azərbaycan
qadınının azadlıq mübarizəsi mövzusuna həsr
olunub. Operada bəstəkar Azərbaycan xalq milli məqam
xüsusiyyətlərindən geniş istifadə edib.Fikrət Əmirov bir sıra dram tamaşalarına da musiqi yazıb. O, Ü.Hacıbəyovun ənənələrini davam
etdirərək, bir sıra kamera-instrumental əsərlər də
yazıb. Fortepianonun müşayiətilə skripka və
violonçellər unisonu üçün Ü.Hacıbəyova
həsr olunan “Xatirə” elegiyası, A.Zeynallının xatirəsinə
violonçel və fortepiano üçün romans, E.Nəzirova
ilə birlikdə alban xalq mövzuları əsasında iki
fortepiano üçün suita, eləcə də fortepiano
üçün 12 miniatür bəstəkarın kamera
musiqisinin parlaq nümunələrindəndir.Fikrət
Əmirov həmçinin vokal musiqisi sahəsində də
geniş surətdə fəaliyyət göstərib. O, Nizami
Gəncəvi, M.Lermontov, A.S.Puşkin eləcə də
S.Rüstəm, M.Dilbazi poeziyalarının təsiri nəticəsində
bir sıra mahnı və romanslar yazıb. 1961-ci ildə Fikrət
Əmirov simfonik orkestr üçün “Azərbaycan
kapriççiosu”nu, “Azərbaycan qravürlərini”, “Nəsimi”
vokal-simfonik poemasını, 1973-cü ildə yeni tembr-koloritə
əsaslanan “Gülüstani – Bayatı Şiraz” simfonik
muğamını yazıb. Əsərdə
vokal və simfonik-orkestr ifasının tembr ahəngdarlığının
milli janr və formaları ilə vəhdət təşkil
etməsi milli simfonizmin inkişafına imkan yaradır.Tanınmış
bəstəkarın balet janrındakı fəaliyyəti 70-ci
illərin axırlarına təsadüf edir. O, xalq
nağıllarına müraciət edərək, “Min bir gecə”
nağılı əsasında M.İbrahimbəyovun librettosu əsasında
eyniadlı balet yazıb. Azərbaycan milli
musiqisi və muğam improvizasiya üsulu ilə klassik balet
janrının formasına istinad edən bəstəkar milli
kaloriti klassik balet qayda-qanunlarına əsaslanaraq dramaturji cəhətdən
böyük inkişafa malik olan səhnə əsəri
yaradıb.
Fikrət Əmirovun “Xalq üçün
yazıb-yaratmaq, onunla birlikdə nəfəs alıb işləmək
sənətkar üçün ən böyük səadətdir”
sözləri onun sənət devizi olub. Azərbaycan
professional bəstəkarlıq məktəbinin korifeylərindən
olan Fikrət Əmirovun bu sözlərinin təsdiqini onun
yaratdığı irili-xırdalı bütün əsərlərində,
həyatının bütün anlarında, fəaliyyətinin
bütün sahələrində müşahidə edirik.
Fikrət Əmirovun ən böyük xidməti
professional bəstəkarlıq prinsiplərini xalqına və
professional musiqiyə tətbiq edərək, milli musiqinin
imkanlarını genişləndirmək olub. Onun yaratdığı “Şur” və “Kürd
ovşarı” simfonik muğamları musiqi ictimaiyyəti tərəfindən
böyük ruh yüksəkliyi ilə qarşılanıb.
Dahi bəstəkarımız Qara Qarayev Fikrət Əmirovun
“Şur” və “Kürd ovşarı” simfonik muğamları ilə
musiqi ədəbiyyatında yeni səhifə
açıldığını qeyd edərək
yazırdı ki, “Fikrət Əmirov böyük
yaradıcılıq təşəbbüsü göstərərək,
qədim muğama yeni məzmun verib, muğamı başqa
xalqlar üçün anlaşılan edib”. Bu
da bir həqiqətdir ki, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda bəstəkar
yaradıcılığının formalaşması
üçün muğam sənəti bünövrə rolu
oynayıb. Musiqimizin dahi klassiki Üzeyir
Hacıbəyovun yaratdığı ilk Azərbaycan operası
“Leyli və Məcnun” muğamlara əsaslanırdı.
Bu, opera sənətində yeni bir janrın – “Muğam opera”nın əsasını qoydu və adından
da göründüyü kimi bu, muğamın bəstəkar
yaradıcılığı üçün əhəmiyyətini
çox gözəl əks etdirir. Məhz Şərq və Qərb
musiqi ənənələrinin qovuşmasından yaranan bu əsər
Azərbaycanda professional bəstəkar yaradıcılığının
inkişafına təkan verdi. Sonralar da muğama əsaslanan bir sıra yeni musiqi
janrlarının meydana gəlməsi üçün zəmin
yaratdı. Bunun ən bariz nümunəsi
Fikrət Əmirovun simfonik muğamlarıdır. Onun
simfonik muğamları ümumavropa simfonizminin bədii
formalarından “ayrılaraq” tamamilə yeni üslub və yeni
janr əmələ gətirib, bununla da milli simfonizmi dünya
incəsənəti səviyyəsinə qaldırıb.1971-ci
ildə Moskvada Fikrət Əmirovun “Gülüstan – Bayatı
Şiraz” simfonik muğamını dinləyən
tanınmış rus musiqişünası Boris Yarustovski
konsertdən sonrakı müsahibəsində belə deyib: “Biz
hamımız Fikrət Əmirovun indicə dinlədiyimiz yeni
muğamının təsiri altındayıq. Bu
əsər onun ilk simfonik muğamlarındakı
yaradıcılıq prinsiplərinin ardıcıl
inkişafıdır. “Bayatı
Şiraz”ın kompozisiyası görkəmli Azərbaycan bəstəkarının
istedadının yeni yaradıcılıq
hüdudlarını açır. Fikrət
Əmirov xalq musiqisindən ilhamlı əsərləri
üçün mənbə kimi istifadə etməyi
bacarır və öz əsərlərində xalq
müdrikliyini yüksək peşəkarlıqla
uyğunlaşdırır. “Bayatı Şiraz”da Şərq və
Qərb musiqi mədəniyyətinin bir-birinə
yaradıcı təsirini görən xarici musiqiçilər
bəstəkarın yaradıcılığının məhz
bu cəhətini yüksək qiymətləndiriblər.”Fikrət Əmirovun yaradıcılıq diapazonunun
çox geniş olmasına baxmayaraq, iki janr – simfonik və səhnə
musiqisi bəstəkarın böyük müvəffəqiyyət
qazandığı sahələrdir. Dahi Azərbaycan
şairi Nizaminin yubileyi münasibətilə
yazdığı simli alətlər üçün “Nizami”
simfoniyası bəstəkarın böyük Nizami
duhasına, şairin şəxsiyyətinə olan dərin məhəbbətinin
ifadəsidir.Orkestr yazısının görkəmli sənətkarlarından
olan, öz dəst-xəttinə malik mahir kolorit ustası Fikrət
Əmirov bu simfoniyada eynicinsli alətlərin tembr birləşmələrindən
istifadə edərək rəhgarəng effektlər əldə
edib, dahi şairin poetik obrazını böyük ustalıqla
yaradıb. Simfoniya ahəngdarlığı,
musiqi palitrası, dinamik və intensiv inkişafı, hormonik
dilinin əlvanlığı ilə geniş dinləyici
kütləsinin rəğbətini qazanıb, Azərbaycan
musiqi mədəniyyətində görkəmli yer tutub.
“Nizami” simfoniyasını 1965-ci ildə Londonun “Royal Festival
Holl” salonunda dinləyən otuz bir min dinləyici ecazkar,
özünəməxsus tembrli musiqidən, parlaq temperamentli
melodizmdən heyran qalıb.Fikrət Əmirovun “Sevil”
operası müasir mövzuda lirik-psixoloji janrda yazılan ilk
Azərbaycan operası olmaqla, respublikada opera sənətinin
inkişafında mühüm mərhələ oldu və bəstəkarın
novatorluğunu bir daha nümayiş etdirdi. “Sevil”
operası Ü.Hacıbəyovun “Koroğlu” operasından sonra
yaranan ən uğurlu və ilk tamaşalardan bu günə
kimi gözəl sənət əsəri olaraq qalır.
Operanın dirijoru, bəstəkar Əfrəsiyab Bədəlbəyli
1953-cü ildə yazırdı: “Opera teatrının kollektivi
böyük həyəcan və yaradıcılıq hissi ilə
“Sevil” operası üzərində işə başladı. Operanın dəyərli cəhəti ondadır ki, bəstəkar
qəhrəmanların şəxsi taleyini deyil, məhz
yüksək vətəndaşlıq pafosu ilə sosial
dramını ön plana çəkib”.
Fikrət Əmirovun yaradıcılıq irsində
fortepiano üçün əsərlər də xüsusi yer
tutur. Onun “Uşaq lövhələri”, “On iki miniatür”
silsilələri, prelüdləri, variasiyaları bir pianoçunun
repertuarında, eləcə də tədris proqramlarında
özünəməxsus yer tutmaqla, milli fortepiano musiqimizi daha
da zənginləşdirib.Fikrət Əmirov dahi bəstəkar
olmaqla yanaşı, həm də görkəmli musiqi-ictimai
xadim idi. O, ayrı-ayrı
illərdə müxtəlif musiqi-yaradıcı təşkilatlara
rəhbərlik edib. Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının bədii rəhbəri, Mirzə Fətəli
Axundov adına Opera və Balet Teatrının direktoru, SSRİ
və Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
katibi, Azərbaycan Respublikası Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü olub, Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinə
deputat seçilib.Bəstəkarlar İttifaqına rəhbərlik
etdiyi dövrdə Fikrət Əmirov İttifaqın
keçirdiyi plenum və qurultaylarda musiqi mədəniyyəti,
bəstəkar-yaradıcılığı, musiqimizin ən
aktual problemləri ilə bağlı çıxışlarında
maraqlı fikirlərini həmkarları ilə
bölüşürdü. Onun dövri mətbuatda nəşr
olunan məqalələri ustad sənətkarın estetik
baxışları, dərin təfəkkürü, narahat qəlb
döyüntüləri, vətəndaş mövqeyinin
aydın təzahürüdür.Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
inkişafında göstərdiyi
misilsiz xidmətlərinə görə Fikrət
Əmirov SSRİ və Azərbaycan xalq artisti, SSRİ və
Azərbaycan Dövlət mükafatları laureatı, Sosialist
Əməyi Qəhrəmanı kimi fəxri adlara layiq
görülüb.Ömrünün sonuna kimi daim yeni-yeni
ideyalar, planlar, yeni əsərlər yaratmaq eşqi ilə
yaşayan bəstəkar bu gün aramızda olmasa da, onun
ölməz musiqisi, yaratdığı şah əsərləri
Azərbaycan xalqının milli sərvəti olaraq həmişə
yaşayacaq və öz müəllifini də əbədi
yaşadacaq.Fikrət Əmirov 1984-cü il fevral ayının
20-də vəfat edib, Fəxri Xiyabanda dəfn olunub.
Allah
rəhmət eləsin.
Fazil
QARAOĞLU
professor
Bakı xəbər.- 2018.- 7 fevral.- S.15.