136 yaşlı İrəvan Azərbaycan
Teatrı 90 il əvvəl dövlət statusu qazanıb
Mirzə
Fətəli Axundzadənin komediyaları ilə 1873-cü il martın 10-da Bakıda və elə həmin
ildə Tiflisdə peşəkar Azərbaycan teatrının
bünövrəsi qoyuldu. Az sonra, 1882-ci il
aprelin 2-də isə İrəvanda peşəkar teatr
yarandı. Daha sonralar Azərbaycanın, demək
olar ki, əksər bölgələrində ayrı-ayrı
dövrlərdə müxtəlif janrlı teatrlar yarandı və
inkişaf edə bildi.
Doğrudur, onların bir qismi sonralar müxtəlif səbəblərdən
fəaliyyətini dayandırmalı oldu, lakin ümumən Azərbaycan
teatr sənəti yarandığı gündən bu günə
qədər kecdiyi böyük yaradıcılıq yolu ilə
sanballı və qüdrətli sənət nümunələri
yarada bilib. O
cümlədən də Cəfər Cabbarlının
adını daşıyan İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrı. Diqqəti çəkən bir əsas
məsələ budur ki, İrəvan Teatrının tarixinin
bir qədər də əvvəllərə təsadüf etməsinə
dair kifayət qədər faktlar var və Bakı, Tiflis və
digər teatrlardan fərqli olaraq, İrəvan Teatrı yerli
müəlliflərin yazdığı əsər əsasında
yaranıb. Onu da demək yerinə
düşər ki, İrəvan Azərbaycan Teatrının
yaradıcılıq yolu böyük keşməkeşlərdən
keçib. Teatr dəfələrlə
düşmən qəsdinə məruz qalaraq qapadılıb,
mərkəzdən əyalətə
köçürülüb, hətta bir neçə dəfə
doğma yurdundan didərgin salınıb. Lakin
bu qocaman sənət ocağı heç vaxt düşmənə
boyun əyməyib, öz əzmkar və fədakar fəaliyyəti
ilə həmişə düşmənlə layiqli
mübarizə aparıb, nəticədə 1928-ci ildə Ermənistan
Sosialist Respublikasını teatra dövlət statusu vermək
məcburiyyətində qoyub. Öz doğma yuvasına
qayıtmaq, yenidən öz doğma ocağının istisinə
qızınaraq böyük sənət yolunu davam etdirmək
qətiyyəti isə bu gün də davam etməkdədir, həm
də qəhrəmancasına!..
İrəvan
Azərbaycan Teatrı yüz il bundan əvvəl Şərqdə
ilk Cümhuriyyət yaradan, eyni zamanda ilk operanın
bünövrəsini qoyan, bununla yanaşı böyük
repressiyalara, soyqırımlarına məruz qalan, beləliklə
mürəkkəb bir həyat yolu keçən
xalqımızın qaynar təbini, hər zaman öz
dinamikası ilə yaşayıb-yaratmaq qüdrətini
özündə saxlaya bilib. Belə bir qüdrətdən
doğulan, 136 illik tarixə malik Cəfər Cabbarlı
adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı Qərbi
Azərbaycanın paytaxtı olan İrəvan şəhərində
elə bir mühitdə yaranıb ki, həmin mühit Qafqazda
inkişafa qədəm qoyan milli ruhun dirçəldiyi, mədəni
mühitin intibah etdiyi bir dövrə təsadüf edir.
Yarandığı vaxtdan etibarən maarifin və mədəniyyətin,
elmin və təhsilin, bədii yaradıcılığın
və folklorun, eyni zamanda milli özünüdərkin
oyanışına və dirçəlişinə təkan
verən teatr sənətinə, yaranışı ilə
bütün yaradıcıığı boyu həm də
ümumən Azərbaycan Teatr sənətinin inkişafına
töhfələr verməklə əvəzsiz xidmət
göstərib. Onun zaman-zaman yetişdirdiyi
qüdrətli sənətkarlar Azərbaycanın müxtəlif
teatrlarının, xüsusən də ana teatrımız olan
hazırkı Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsinin
bəzəyi olub. O görkəmli sənətkarların
bir qismi bu gün də öz sənət qüdrətləri
ilə mötəbər yer tutmaqdadır. Bununla yanaşı,
İrəvan Teatrı həm də Azərbaycan Teatr sənətini
qədim Azərbaycan torpağı olan İrəvan şəhərində
yaradılmış Ermənistan adlı dövlətdə,
xalqımıza qarşı qərəzli mövqedə dayanan
millət arasında, bütün maneələrə baxmayaraq,
ən çətin şəraitdə layiqincə təmsil edə
bilib. Bu xigmətin belə mötəbər mərhələyə
çatmasında teatrın yarandığı gündən
etibarən sənət korifeylərinin yaradıcılıq
yoluna işıq tutan, teatr mexanizmini dərindən bilən
görkəmli teatr rəhbərləri də az
rol oynamayıb. Əksinə, mən deyərdim ki, hətta bu
teatrın belə özünəməxsus uğurlu inkişaf
mərhələsinə gəlib çatması,
ağıllı, bacarıqlı, istedadlı, həssas
düşüncəli, teatrın yaradıcılıq
strategiyasını düzgün müəyyənləşdirə
bilən teatr rəhbərlərinin, teatrın iş prinsiplərini
doğru-düzgün qura bilməsi nəticəsində əldə
olunmuş, məhz ona görə, ən son həddə qədər
inkişaf etdirilən qərəzçilik mövqeyinin qaynar
mühitində belə öz qüdrətli fəaliyyətini
qoruyub saxlaya bilib.
1882-ci il
2 aprel tarixində, kasıb tələbələrə kömək
məqsədi ilə, Məşədi İsmayıl və
Vasaq Mədətovun “Tamahkarlıq düşmən qazanar” əsərinin
tamaşasını ikinci dəfə oynamaqla peşəkar fəaliyyətə
qədəm qoyan İrəvan Teatrı Firudin bəy
Köçərlinin Qori Müəllimlər
Seminariyasını bitirdikdən sonra 1885-ci ildə İrəvan
şəhərinə gəlişi ilə öz həyatında
ciddi dönüş yaratdı. Sonrakı illərdə
uzun müddət bu vəzifə görkəmli teatr xadimi Yunis
Nurinin üzərinə düşdü. Bu sənət
ocağı məhz
belə ziyalıların əzmkar zəhməti nəticəsində
yaşaya, yarada bildi.
Bu
böyük sənət ocağı, işığına geniş
kütləni toplamaq iqtidarına malik olan sənət məbədi
dəfələrlə təzyiqlərə və deportasiyaya məruz
qalmasına, müvəqqəti hal olaraq statusunun endirilməsinə,
mərkəzdən əyalətə köçürülməsinə,
binasızlıq şəraitinə salınmasına, tam
qapadılmasına baxmayaraq, heç vaxt öz fəaliyyətini
dayandırmadı, əksinə, daha da məhsuldar
çalışdı. Bu məhsuldarlıq elə
bir həddə gəlib çatdı ki, ideologiyanın teatr sənətinə
böyük ehtiyacı olduğu o dövrdə, məhz bu
teatrın aktiv fəaliyyəti yenicə qurulmaqda olan sosialist
sisteminin diqqətini özünə çəkdi. Bu rejim gələcəkdə bu teatrın
imkanlarından gərəyincə istifadə edə biləcəyini
anladı və 1928-ci ildə Ermənistan Sosialist
Respublikası tərəfindən İrəvan Azərbaycan
Teatrına Dövlət statusu verildi. 1935-ci
ildə isə teatr ölməz C.Cabbarlının
adını daşımaq haqqını qazandı.
Uzun illər
teatrın fəaliyyətindən öz ideologiyasının təbliği
məqsədi ilə kifayət qədər yararlanan, lakin həmişə
xalqımıza qarşı düşmən mövqedə
dayanan erməni hökuməti teatrın, ideoloji fəaliyyəti
ilə yanaşı milli özünüdərketmə istiqamətində
apardığı geniş və dolğun fəaliyyət
prinsiplərini də görərək, sanki dövlət
statusu verməyinə peşman oldu və həmin prinsipləri
dağıtmaq üçün 1951-ci ildə teatrın
qapadılması qərarını verdi.
İrəvan Teatrı 1951-ci ildən 1967-ci ilə qədər
başı minbir bəlalardan keçən bir fəaliyyət
dövrü yaşadı. Kollektivin üzvləri
qərəzə qarşı ciddi mübarizə apardılar.
Prinsipial şəkildə müxtəlif yerlərdə
tamaşalar hazırlamaqla teatrın fəaliyyətinin davam etməsini
qoruyub saxlaya bildilər. Bu barədə teatr
tarixinin görkəmli araşdırmaçısı,
hörmətli tarixçi-alimimiz İsrafil Məmmədov dəfələrlə
yazıb. Və mənim “İrəvan Teatrı 130-cu
mövsümünə qədəm qoyur” adlı I məqaləmdə
də bu barədə geniş məlumat verilib (“525-ci qəzet”
30 sentyabr 2011-ci il və “Mədəni Həyat”
jurnalı 2011-ci il 12-ci, 2012-ci il 1-ci sayları).
1967-ci ildə
Ermənistan hökuməti yerli ziyalıların təşəbbüsü
və Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikasının səyi nəticəsində
bu qədim sənət ocağının növbəti dəfə
bərpasına dair sərəncam verdi.
Teatr ilk olaraq, adını daşıdığı Azərbaycanın
görkəmli ədibi C.Cabbarlının “Sevil”
tamaşası ilə açılış etdi. Az
müddət ərzində kollektiv toplanmağa başladı.
Milli təəssübkeşlik o qədər
yüksək vüsət aldı ki, hətta Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunun
bütöv bir kursu bu teatra göndərildi.
Naxçıvan, Gəncə, Bakı teatrlarından bu teatrda
işləmək üçün aktyorlar öz istəkləri
ilə təşrif buyurdular. Ancaq az
keçmədi ki, teatrda böyük hərc-mərclik
yaradıldı. Vəziyyəti kritik hala gətirən
erməni millətçi hökumət məmurları, guya
teatrın fəaliyyətinin davam etdiriməsində maraqlı
olduqlarını göstərmək üçün həssas
bir oyun oynadılar (Amma sonralar bu oyun gözləmədikləri
halda onları məyus etdi). Ermənistanda fəaliyyət
göstərən, Kommunist Partiyasının orqanı olan
yeganə azərbaycandilli “Sovet Ermənistanı” qəzetində
yenicə jurnalistlik fəaliyyətinə başlamış və
elə ilk gəlişindən böyük ümidlər verən
gənc, kəsgin qələm sahibi olan istedadlı bir
jurnalisti - Hidayət Orucovu öz doğma peşəsindən
ayıraraq, heç bir teatr səriştəsi olmadığı
halda, hələ gənc ikən, sözün əsl mənasında
“bataqlığa” atmaq məqsədilə İrəvan
Teatrına rəhbər vəzifəyə təyin etdilər.
Əslində
gənc Hidayətin yerində kim
olsaydı, öz isti yuvasından - respublikada böyük
nüfuzu olan, qılıncının dalı-qabağı kəsən,
nə qədər olmasa da dövlətin bütün
imtiyazları və qayğısı ilə əhatələnən
redaksiyadan ixtisasına uyğun olmayan və taleyi naməlum
olan bir müəssisəyə rəhbər vəzifəyə
getməyə cürət etməzdi. Gənc Hidayət
düşündü, daşındı, əslində yenicə
başladığı və az zaman kəsiyində əldə
etdiyi uğurlu jurnalistlik karyerasını yarımçıq
dayandıraraq, öz taleyini böyük təhlükə
qarşısına atmaqdan çəkinmədi, milli mənafe
xatirinə, dədə-babalarımızın min bir əziyyətlə
o günə qədər gətirib
çatdırdıqları və böyük çətinliklə
bərpasına nail olunan, bir də qapadılsa, haçansa
yenidən bərpasına nail olunub-olunmayacağı
şübhə altında olan bu qocaman sənət
ocağını “ölüm” təhlükəsindən
qurtarmaq üçün razıllıq verdi. Bəlkə
də öz şəxsi mənafeyi nöqteyi-nəzərindən
doğru etmədi. Bəlkə də o,
redaksiyanın xəttilə elə gənc yaşlarından
daha yüksək vəzifələrə irəli çəkiləcəkdi.
Nəzərə alsaq ki, onun perspektivi elə gənc
yaşlarından görünürdü, belə qənaətə
gəlmək olar ki, həqiqətən də onu
qarşıda daha yüksək perspektivlər gözləyirdi.
Əslində
mən belə hesab edirəm ki, bir tərəfdən bu
perspektivi görən, Hidayətin kəskin qələminə,
onun yeni nəfəslə boy verən şeirlərinə, təmkinli,
cürətli xasiyyətinə, hər kəsə nəsib
olmayan layiqli görkəminə, son dərəcə kübar
davranışına, yüksək səviyyəli, alicənab,
mədəni ünsiyyətinə qısqanclıq mövqeyindən
baxan həmkarları, digər tərəfdən də onun
perspktivindən təhlükəyə düşən erməni
millətçi məmurları gənc Hidayətin
dördüncü hakimiyyət meydanından
uzaqlaşdırılmasını təmin etmək
üçün onun daha tez zərbəyə məruz qala biləcəyi
bir işə, teatra direktor vəzifəsinə getməsinə
böyük canfəşanlıqla çalışdılar və
bu məsələ baş tutdu.
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz xüsusiyyətləri özündə cəmləşdirən,
gələcəkdə Ermənistan hakim dairələrinə
ciddi narahatlıq yaşada bilən bu nüfuzlu azərbaycanlının
erməni qəniminə çevrilməsindən ehtiyat edən
erməni şovinistləri onu bu cür qalmaqallı və
artıq hərənin bir tərəfə pərən-pərən
düşdüyü, darmadağın olmaq həddinə
çatmış, peşəkar olmayan bir gənc əlində
bərpası mümkün olmayan bir müəssisəyə-teatra,
oradaca it-bat olması üçün rəhbər vəzifəyə
göndərərkən, onların ağlına belə gəlməzdi
ki, bu 24 yaşlı heç bir teatr və idarəçilik təcrübəsi
olmayan Hidayət Orucov on altı il müddətində
teatrı, heç bir şəraiti olmadığı və
heç kəsdən kömək almadığı halda,
Qafqazda nümunəyə çevriləcək bir sənət
ocağı halına gətirmək üçün elə
bir islahat başlayacaq ki, bu islahatın nəticəsində
İrəvan Teatrı bütün maneələrə, çətinliklərə
və şəraitsizliyə rəğmən,
yarandığı gündən bəri heç vaxt yüksəlmədiyi
bir intibah zirvəsinə boy verəcək, hətta bu islahat o
zamanlar Ermənistan Respublikasi mədəniyyət naziri tərəfindən
erməni teatrlarına nümunə kimi göstəriləcəkdi.
O vaxtlar
erməni millətçiləri bilsəydilər ki,
bütün bunlarla yanaşı Hidayət müəllimin
özü də elə püxtələşəcək,
formalaşacaq, inkişaf mərhələsinə çatacaq
ki, nəinki Ermənistan miqyasında, hələ o dövrlərdə
yüz cür maneələr olsa belə, danılmaz
faktların diqtəsi ilə “Ermənistan SSR Əməkdar mədəniyyət
xadimi” fəxri adına, (sonralar o, bu addan imtina etdi!) Sovetlər
Birliyinin “Əməkdə İgidliyə görə”
medalına layiq görülən nüfuzlu ziyalı, görkəmli
teatr və ictimai xadim, eyni zamanda Ermənistanda yazıb-yaradan
soydaşlarımızın ədəbi mühitinə rəhbərlik
edən nəhəng bir ədibə, hətta sonrakı illərdə
Azərbaycan Respublikasının milli siyasət məsələləri
üzrə Dövlət müşaviri, daha sonra Azərbaycan
Respublikasının Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsinin sədri, Azərbaycanın
Qırğızıstanda fövqəladə və səlahətli
səfiri kimi mötəbər vəzifələrə
yüksələn, Azərbaycan Respublikasının əməkdar
incəsənət xadimi, “Şöhrət” ordenli,
Gürcüstanın və Dağıstanın yüksət
dövlət mükafatları laureatı,
Çuvaşıstan Respublikasının Çuvaş Beynəlxalq
Ədəbi Mükafatı laureatı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin
idarə heyətinin və “Ədəbiyyat” qəzetinin
redaksiya heyətinin üzvü, Azərbaycanın görkəmli
ziyalısı kimi şöhrət tapan, miqyası Azərbaycanın
hüdudlarını aşan işıqlı bir şəxsiyyətə
çevriləcəkdi, bəlkə də Hidayət müəllim
üçün zamanındaca başqa bir tədbir planı
düşünərdilər.
Lakin söylənilən və göz önündə
olan bu uğurlu yüksəliş bir həqiqədir və bu
həqiqət İrəvan Teatrının taleyində
mühüm hadisə kimi özünə yer tutdu, əbədi
yaşayan bir tarix oldu.
Fikrimcə,
bu tarix - Hidayət Orucovun redaksiyadan İrəvan Teatrına
“deportasiya” edilməsi, Qafqaz teatrları sırasında birincilər
cərgəsinə yüksələn İrəvan
Teatrının həqiqətən də istər öz məhvərindən
çıxarılmış ənənələrinin bərpa
olunması, istər yeni repertuar planının
çağdaş dövrə uyğun mərhələyə
çatdırılması, istər truppanın peşəkarlaşdırılması
və istedadlı mütəxəssislərlə yetginləşdirilməsi,
istər Azərbaycan ədəbi nümunələrinin, o
cümlədən gənc dramaturqların teatra cəlb
olunması və bununla da yeni dramaturq nəslinin yetişməsini
təmin etmək, Azərbaycan teatr və ədəbi
mühiti ilə sıx əlaqələrin yaranmasına nail
olmaq, teatrda istər inzibati və texniki kadrların püxtələşməsi
üçün sağlam iş mühitinin yaradılması,
istər Ermənistanda yeganə Azərbaycan teatrı olduğu
üçün çoxjanrlı tamaşalar
hazırlanması və bununla da Qərbi Azərbaycanda
soydaşlarımızın bütün cəhətlərdən
mənəvi tələbatını ödəməyə
çalışmaqla azərbaycanlıların torpağa
bağlılıqlarına bu istiqamətdə təminat
yaratması, istər milli mədəniyyətimizin başqa xalq
arasında yüksək meyarda təmsil olunmasını qoruyub
saxlaması nöqteyi-nəzərindən, istər əvvəlki
illərdə teatrın yaşaması üçün fədailik
göstərmiş insanların müqəddəs əməlinin
şərəflə davam etdirilməsi məqsədinə can
yanğısı ilə yanaşması və sair və ilaxir
bu kimi müqəddəs məsələlərin həyata
keçirilməsi baxımından İrəvan
Teatrının taleyinə Tanrı tərəfindən
göndərilmiş bir qismət idi.
Beləliklə, redaksiyadan ayrılma Hidayət müəllimi
uğurlu bir ömür yolunun yolçusuna, İrəvan
teatrını isə Qafqazda nüfuzlu bir sənət
ocağına çevirdi.
Vəzifəsinə
mənliyi kimi münasibət göstərən bu gənc vətənpərvər
insan az zaman içində məqsədli
şəkildə Azərbaycan teatr və ədəbi
mühitinin diqqətini İrəvan Teatrına cəlb etdi.
Teatrı Bəxtiyar Vahabzadə, Nəbi Xəzri, Nəriman Həsənzadə,
Anar, Əkrəm Əylisli, Niyazi Şərifov, Ağakişi
Kazımov, Hüseynağa Atakişiyev və bu kimi bir sıra
nüfuzlu ziyalıların yaradıcılıq meydanına
çevirdi. Maestro Niyazi, Mehdi Məmmədov, Tofiq Kazımov, Zəfər
Nemətov və sair görkəmli sənət adamları ilə
keçirilən görüşlər İrəvan
Teatrına olan marağın miqyasından xəbər verirdi.
Repertuarın
bədii keyfiyyətinin yüksəldilməsi
üçün teatra Nəsir Sadıqzadə, Baxşı Qələndərli,
Ağakişi Kazımov, Aleksandr Samsonoviç, Vəli Babayev
və başqa bu kimi yaradıcılıq dəsti-xətti
bir-birindən fərqlənən tanınmış, peşəkar
rejissorlar dəvət olundu.
Teatr dəfələrlə Gürcüstan,
Naxçıvan, Gəncə, Bakı, ümumiyyətlə Azərbaycanın,
demək olar ki, əksər bölgələrinin
tamaşaçıları qarşısında uğurlu
çıxışlarla böyük tamaşaçı
auditoriyasına tanıdıldı.
Əlaqələrin inkişaf miqyası genişləndikcə
İrəvan Teatrı mərkəzin (Moskva) də diqqətini
çəkməyə başladı. Mötəbər teatr
xadimləri mərkəzdən İrəvan Teatrının
tamaşalarının sorağı ilə İrəvana təşrif
buyururdular və onlar, heç bir şəraiti
olmadığı halda, belə yüksək bədii keyfiyyətə
malik böyük tamaşaların ərsəyə gətirilməsindən
heyrətə düşdüklərini açıqca etiraf
edirdilər. Bu uğurlardan – mərkəzdən gələn
qonaqların erməni teatrlarının deyil, məhz azərbaycan
teatrının tamaşalarına diqqət göstərməklərindən
narahat olan erməni məmurları mötəbər
yığıncaqlarda bütün şəraitlərlə təmin
olunmuş və dövlətin bütün
qayğıları ilə əhatələnmiş erməni
teatrlarına İrəvan Azərbaycan Teatrının təcrübəsindən
yararlanmağı tövsiyə edir, hətta erməni
teatrlarının rəhbərlərinə təpinirdilər.
Belə uğura, belə dinamik fəaliyyətə Ermənistan
Mədəniyyət Nazirliyi də öz təəccübünü
gizlətmirdi.
Hətta Böyük Vətən müharibəsinin 30 illiyinə
həsr olunmuş teatr festivalında, erməni
teatrlarının imkanlarının hüdudsuzluğuna
baxmayaraq, onların içində hələ yenicə bərpa
olunmuş və özünü formalaşdırmağa
başlayan İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının ikinci yeri tutması (birinci yerə layiq
olduğu etiraf edildiyi halda) bu kollektivin sənət qüdrətinin
böyük təzahürü idi.
Teatrın
belə pərvəriş tapması nəticəsində,
böyük çətinliklərə, sərt münasibətlərə
baxmayaraq, Ermənistan Yazıçılar
İttifaqının tərkibində İrəvan
Teatrının rəhbərliyi tərəfindən
qaldırılan təşəbbüsə görə Azərbaycan
Şurasının bölməsi yaradıldı və bu
bölmənin fəaliyyətilə yerli azərbaycanlıların
əsərləri işıq üzü gördü.
Beləliklə, 1978-ci ilə qədər yüksək
nailiyyətlər əldə edən İrəvan
Teatrının dövlət statusu almasının 50 illiyi
yubiley tədbirlərinin zamanı yetişdi. Şübhəsiz
ki, o vaxtlar bu yubileyin keçirilməsi çox
müşkül məsələ idi. Şovinist
erməni məmurları İrəvanda Azərbaycan
teatrının nəinki yubileyinin, hətta kiçicik bir tədbirin
belə keçirilməsinə qısqanclıqqla
baxırdılar. Həm də bu tədbir
Ermənistan Sovet Sosialist Respublikasının
çıxaracağı fərmanla həyata keçməli
idi. Belə çətin bir məsələ,
ətrafını sarmış minlərlə bədxahlarının
iradəsini öz mətin iradəsi ilə sındıran
teatrın rəhbərinin əlahəddə nüfuzu və
dönməz mücadiləsi, kollektivin kəsgin mövqeyi
bahasına başa gəldi. Belə milli mücadiləni,
milli mübarizəni nəzər-diqqətindən qaçırmayan
xalqımızın böyük oğlu, o zamanlar Azərbaycana
rəhbərlik edən böyük Heydər Əliyev məsələyə
dərhal reaksiya verdi. Bu
böyük diqqətin nəticəsində Ermənistan
hökuməti teatrın dövlət statusu almasının 50
illik yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncam imzalamaq
məcburiyyətində qaldı. Hətta Teatr Bakıda
uzunmüddətli qastrol səfərinin həyata keçirilməsi
kimi mühüm bir təntənənin bəxş olunması
mükafatına Heydər Əliyevin əvəzsiz
qayğısı ilə nail oldu. Ermənistan
respublikasında keçirilən yuiley tədbirlərinin daha
təntənəli təqdimat mərasimləri Azərbaycanda
baş tutdu. Səfər Azərbaycanda
keçirilən tədbirlərin uğurlu nəticələrini
dəyərləndirən Azərbaycan Respulikasının rəhbərliyinin,
kollektivin bir neçə üzvünün fəxri ad və
diplomlarla mükafatlandırılması ilə əlamətdar
oldu. İrəvan Teatrı belə
uğurlu fəaliyyəti ilə artıq özünün
uzunillik tarixinin mükəmməl salnaməsinin zirvəsinə
qədəm qoya bildi. 1984-cü ilə qədər bu sənət
ocağı özünün genişmiqyaslı nüfuz dairəsi
ilə qürurverici bir intibah dövrünü
yaşadı...
Lakin xəbis və millətçi ermənilərin həmin
ildən etibarən teatrın məhv edilməsi
üçün atdıqları xəyanətkar addımlar
1989-cu ildə bu böyük, ölməz sənət məbədinin
öz dədə-baba yurdundan zorla çıxarılması
ilə nəticələndi.
Unutmaq
lazım deyil ki, belə xəyanətləri ermənilərdən
dəfələrlə görən bu sənət
ocağının, tarixin səhifələrində
özünə parlaq bir yer tutan İrəvan ictimai və ədəbi
mühitindəki müstəsna işləri, onun ümumən
İrəvan şəhərində fəaliyyətə
başladığı dövrün ilk anlarından boy verən,
xalqımıza qarşı düşmənçilik
mövqeyində olan bir toplum içində 1928-ci ildə
dövlət statusunu qazanmaq iqtidarına qədər yüksələn
və hələ də davam edən varlığı, gecəli-gündüzlü,
yorulmadan və fədakarcasına sərf etdiyi zəhməti,
bacarığı, istedadı, peşəkarlığı ilə
çalışan əzmkar kollektivin bu günə qədərki
milli mənafe mövqeyində öz yüksək sənət
qüdrəti ilə layiqincə təmsil olunmasının təzahürüdür.
Bu gün
biz, hazırkı kollektivin üzvləri də, İrəvan
teatrının qazandığı bu şöhrəti, ənənələri
qoruyub saxlamaqla yanaşı, onun daha da geniş vüsət
alması və inkişaf etdirilməsi istiqamətində fəaliyyətimizi
gecəli-gündüzlü, əzmlə davam etdirməyin təkcə
vəzifə borcumuz olmadığını, həm də bir
milli mənafe və vətəndaşlıq görəvimiz
olduğunu bütün varlığımızla dərk
edirik...
1984-cü ildən etibarən ermənilərin məkrli
siyasəti nəticəsində teatrın məhv edilməsi
üçün bir neçə yerdən ona qarşı təzyiqlər
baş qaldırdı. Teatrın kollektivi onsuz da məhdud şəraiti olan fəaliyyət
göstərdiyi binadan şəhər kənarındakı,
bir tərəfində ruhi xəstələrin yerləşdiyi
xəstəxana, bir tərəfində Azərbaycan məktəbi
yerləşən binanaın
damına, sözün əsl mənasında “quş
damı” həcmində olan bir məkana
köçürüldü. Beləliklə
İrəvan Teatrına tarixində dəfələrlə
rast gəldiyimiz qəsd, repressiyalar yenidən başlandı.
Teatr öz inkişaf mərhələsindən
durğunluq dövrünə keçdi. Bütün
bunlar kollektivin üzvləri arasında ruh
düşkünlüyü yaradırdı. Sənətinin sehrində özünü tapan
aktyorlar bu çətinliklərə dözüb İrəvan
Teatrının yaşaması üçün fədailik
edirdlər.
O zamanlar
qocaman, çılpaq bir ağacın qurumuş
budaqlarını xatırlatmağa başlayan, böyük
tarixi keçmişə malik C.Cabbarlı adına
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının belə
fəaliyyət prosesi 1989-cu ilə qədər davam etdi.
1988-ci ildən başlayan, bütün Qərbi Azərbaycanı
başına alan erməni millətçilərinin azərbaycanlılara
qarşı törətdiyi etnik təmizləmə nəticəsində,
əmlakı əlindən alinmaqla, Ermənistan SSR Mədəniyyət
Nazirliyinin məqsədli şəkildə, məcburi göndərişi
ilə Neftçala rayonuna qastrol səfərinə
sürgün edilmuş bu başıbəlalı sənət
ocağı 1989-cu ildə Azərbaycanın paytaxtı
Bakı şəhərinə deportasiya olundu...
İrəvan
Teatrı tarixən bir sənət ocağı olaraq təkcə
sənət məkanı kimi deyil, həm də bir mübarizə
meydanı olaraq daima milli mənafe uğrunda
çarpışan qalaça kimi mübarizə aparıb,
döyüşüb, müdafiə olunub, qorunub, yeri gəldikcə
zərbələr endirib, basılıb, qələbə
çalıb, ağır “itgilər” versə də zəfər
bayrağını heç zaman əlindən verməyib.
Bu gün
də prinsipial şəkildə İrəvana dönərək
orada, öz dədə-baba yurdunda fəaliyyətini davam etdirmək
eşqini özündə bir qüdrət stimuluna çevirən
bu QOCAMAN SƏNƏT OCAĞI deportasiya müddətində, yəni
çağdaş dövrdə hazırladığı
tamaşalarla bədxahlarına qarşı kəsgin
mübarizə müstəvisinə yüksələn ikiqat əzm,
fədakarlıq və qəhrəmnlıqla
çalışır.
Teatr 1989-cu ildə erməni məkrinin qurbanına
çevrilərək dədə-baba yuvasından
Allahsızcasına didərgin salındıqdan sonra
bütün həyatını yenidən başlamaq məcburiyyətində
qaldı və çox böyük çətinliklərdən
sonra bir sıra xeyirxah adamların vətənpərvər əməyi
sayəsində Azərbaycan Respublikasının
qayğıları ilə himayələndi. Öncə Akademik Milli Dram
Teatrının nəzdində yenicə iməkləyən
uçaq kimi (taleyə fikir verin!..
Böyük tarixi olan, bütün tarixi boyu minbir əziyyətdən
keçən, yalnız və yalnız mübarizələr
sayəsində duruş gətirən xalqın, millətin bir
sənət ocağı, Qərbi Azərbaycan nəhənglikdə
bir yurdu özündə ehtiva edən, bütün fəaliyyət
tarixi ilə İrəvan həqiqətlərini yeganə
yaşada bilən və dünya birliyinə sübut etmək
qüdrətinə malik olan, sözün əsl mənasında
strateji əhəmiyyət kəsb edən bir sənət
meydanı hətta Azərbaycanda! Və azərbaycançılıqda!
Və azərbaycanlılıqda! Və azərbaycanlılar
arasında! Həm də zamanın elə bir
dövründə ki, milli hissin emosional gücünün tam
oyanmış və gərilmiş bir zamanında!) “Teatr studiya” olaraq fəaliyyət göstərmək
səlahiyyəti əldə etdi. Abşeron
Rayon Mədəniyyət Sarayında məskunlaşdı.
Boynubükük bənövşə kimi
cücərməyə, fağır-fağır boy verməyə
başladı. Həmin dövrdə respublikanın, istər
iqtisadi cəhətdən, istərsə də ictimai-siyasi
baxımından çox ağır bir zamanında teatrın
dövlətdən heç bir imtiyaz olmadığı halda
yaşaması, yaratması dəhşətli dərəcədə
mümkünsüz idi..
Lakin belə sınaqlara dəfələrlə sinə gərmiş
və çətinliklər burulğanında asanlıqla
üzməyə vərdiş etmiş və belə hallara
görə heç vaxt ruhdan düşməmiş bu qəhrəman
sənət məbədi bu dəfə də sinəsini
ağır çətinliklərə sipər edə bildi. Bu dövrdə
teatr, sanki uzun müddət havasızlıq şəraitində
saxlanmış və bu şəraitdən yenicə
çıxmış, oksigeni acgözlüklə ciyərlərinə
çəkən və hər dəfə oksigeni ciyərlərinə
çəkdikcə oksigenin yaratdığı təsirdən
yaranan başgicəllənmədən özünə yer tapa
bilməyən bir canlının aqibətinə bənzəyirdi.
Ölkədə gedən siyasi durumun tez-tez dəyişməsi
istər-istəməz bütün sahələrə öz
ağır təsirini göstərirdi. Bu
təsir Azərbaycan Teatr sənətini iflic vəziyyətinə
gətirmiş, bütün teatrların qapıları
tamaşaçıların üzünə bağlı vəziyyətə
salınmışdı. İnsanlar Azərbaycanın
ümumi taleyinin çıxılmaz vəziyyətə
salıınmasının gərginliyində
çarpışaraq vəziyətdən
çıxış yollarının axtarılması və
bu vəziyyətdən qurtarmağın mübarizəsində
idi. Belə vəziyyət İrəvan
Teatrına əli-qolu bağlı vəziyyətdə yenidən
pərvəriş tapması üçün heç də
münasib şərait yaratmırdı. Lakin bu sənət
ocağının fədakarlıqla yoğrulmuş xəmirində
bişən kollektivin üzvləri çilik-çilik
olmuş, bünövrəsinə qədər
dağılmış öz məbədlərini bir neçə
il ərzində damla-damla, çimdik-çimdik, tikə-tikə,
ovuc-ovuc toparladı və Respublikanı ağır vəziyyətdən
qurtarmaq üçün xalqın böyük sevgisi və təkidli
tələbi ilə ulu öndər Heydər Əliyevin
hakimiyyətə gəlişindən az sonra, 1995-ci ildə
tarixdə heç bir müəssisənin taleyində olmayan
bir hadisə baş verdi. İrəvan Teatrı
Azərbaycanda ikinci dəfə dövlət statusu ilə
peşəkar yaradıcılıq meydanına
qaytarıldı. Bu hadisə həqiqətən
də böyük tarixi hadisə olaraq misilsiz dəyərə
malik bir fövqəldəyər qazanmaq miqyasında dayanan
hadisədir. Ulu Öndərin ikinci dəfə
hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanın
taleyində tarixi qüdrətdir. Bu
qüdrət Azərbaycan xalqının üzərinə
parlaq bir günəş nurunu qismət etdisə, İrəvan
Teatrının kliniki ölümdən həyata
qaytarılmasına, ikinci dəfə ona həyat verilməsinə
və bu həyatda günəş nurunun şəfəqlərində
arxayınlıqla yaşamasına səbəb oldu.
Dövlət statusu özünə qaytarıldıqdan
sonra Teatr yeni ruhla çalışmağa başladı. O dövrdə teatrın
yaşaması üçün E.İsmayılova, T.Abdullayeva,V.Əliyev və bu kimi digər sənət fədailəri
böyük zəhmət çəkdilər. Teatr
belə sənətkarların əzmi ilə 2000-ci ilə qədər
özünün tarixi-fasiləsizlik
bütövlüyünü saxlaya bildi. Bir
neçə dəfə Azərbaycanın rayonlarına və
bir dəfə İran İslam Respublikasına qastrol səfəri
həyata keçirdi. Lakin təkcə bunlar böyük
tarixi keçmişi olan, Azərbaycan teatr sənəti aləminə
görkəmli sənətkarlar bəxş edən, ənənələri
ilə qürur duyulmağa layiq olan bu sənət
ocağının fəaliyyəti üçün tam qənaətbəxş
hesab oluna bilməzdi və Azərbaycan Mədəniyyət
Nazirliyi fəaliyyətində dönüş yaratmaq məqsədilə
teatrda kadr islahatı aparmaq qərarına gəldi. 2000-ci ildə mənim bu gün ulu öndər Heydər
Əliyevin adını daşıyan Tiflis Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrının bərpa rəhbərliyindən üzərimə
düşən missiyamı bitirərək geri dönməyimlə
İrəvan Teatrının inkişafı məqsədilə
Mədəniyyət Nazirliyinin apardığı islahatlar eyni
vaxta təsadüf etdi. Həmin vaxtdan
etibarən taleyimiz İrəvan Teatrına bağlandı və
mən bununla həmişə qürurlanmışam, bu
gün də fəxr edirəm. Çünki
2000-ci ildən bu günə qədər İrəvan
Teatrında yaranmış dönüş, dinamik inkişaf, əldə
olunan uğurlar teatrın yeni inkişaf mərhələsinə
çatması və nüfuz dairəsinin genişlənməsi
bizim də həyatımızda əhəmiyyətli bir faktora
çevrildi.
Biz teatrın qədim ənənələri üzərində
yeni quruculuq işlərinə başladıq. Birinci növbədə
və gecikmədən teatrda nizam-intizamın bərpasını
təmin etdik. Daha sonra maddi-texniki bazanın möhkəmləndirilməsi,
istedadlı yaradıcı gənclərin (aktyor, rejissor,
dramaturq, rəssam, bəstəkar, xoreoqraf) teatra cəlb
olunması, uzunmüddətli perspektiv fəaliyyət
planının qrafikal inkişafı proqramı və bu
proqrama uyğun olaraq repertuarın zənginləşdirilməsi,
çoxcəhətli dinamik piyar-təbliğat mexanizminin
yaradılması, respublikanın ən nüfuzlu
teatrlarının rejissorlarından V.Əsədov,
H.Atakişiyev, B.Osmanov, M.Fərzəlibəyov, O.Qurbanov, F.Məhərrəmov,
G.Ömər və sair bu kimi sənətkarların bu teatrda
tamaşalar hazırlaması üçün onların teatra
cəlb olunması, bir sıra müqtədir
aktyorlarının İrəvan Teatrının
hazırladığı tamaşalarda oynamaları
üçün dəvətlərin həyata keçirilməsi,
fəaliyyət göstərdiyimiz H.Sarabski adına Mədəniyyət
Evinin səhnəsi tamaşa oynamaq üçün qənaətbəxş
olmadığına görə tamaşalarımızın
premyeralarını Bakı teatrlarının səhnəsində
oynamaq səlahiyyətinin əldə etdilməsi, Azərbaycanın
bütün bölgələrinə ildə bir dəfə
genişmiqyaslı qastrol səfərləri ilə teatrın
daha da yaxından və dərindən tanınmasını təmin
etmək, hər il bir-birinin ardınca səkkiz, on və on iki
yeni, yüksək zövqlü, maraqlı tamaşalar
hazırlamaqla, (bəzi tamaşaların biletləri əllədə
satılırdı) bu günə qədər yüzə
yaxın əsərin səhnə həyatına nail
olunması, Azərbaycan teatr şəbəkəsini birləşdirən,
daha sonra Qafqaz teatrlarını bir-birinə bağlaya bilən
bir neçə Respublika miqyaslı və iki böyük beynəlxalq
layihənin gerçəkləşdirilməsi, prodüsser
sistemi ilə işləməyə üstünlük verməklə
nailiyyətlər qazanmaq, dəfələrlə Türkiyə
Cümhuriyyətində, Gürcüstan, Dağıstan
Respublikalarında uzunmüddətli və genişmiqyaslı,
nüfuzlu qastrol səfərləri həyata keçirmək
və s. teatrın inkişafı üçün önəmli
olan bu kimi işləri həyata keçirdik.
Bu danılmaz bir həqiqətdir ki, bütün bunlar
tamaşaçı kütləsinin istiqamətini İrəvan
teatrının tamaşa oynadığı salonlara cəlb
etdi.
Dövri mətbuat, radio və televiziya kanalları İrəvan
Teatrının maraq doğuran fəaliyyətini geniş
işıqlandırdı. Teatrın bir sıra
tamaşaları telekanalların qızıl fondu
üçün çəkildi. Beləliklə
teatrın şöhrətini öndə gedən teatrlar
sırasına qaldırmaq üçün bütün
imkanlarımızı dinamik şəkildə səfərbər
etdik.
Bu dinamik
fəaliyyətin nəticəsi, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin ali
diqqət və qayğısı ilə 30 avqust, 2006-cı il
tarixdə imzaladığı sərəncama
əsasən, 2007-ci il oktyabr ayının 16-da Bakıda təntənəli şəkildə 125 illik yubileyinin
dövlət səviyyəsində keçirilməsi ilə
mükafatlandırıldı. Elə həmin gündə
ölkə başçısının imzaladığı növbəti ali sərəncamla
teatrın bir qrup sənətkarları fəxri adlarla təltif
olundu.
2008-ci il
fevral ayının 8-də möhtərəm cənab İlham
Əliyevin növbəti qayğısına əsasən, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 47 “S” saylı sərəncamı
ilə Binəqədi rayonunda, M.Rəsulzadə qəsəbəsində
yerləşən M.Rəsulzadə adına Mədəniyyət
Sarayı hüquqi ünvan olaraq C.Cabbarlı adına İrəvan
Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının balansına
verildi.
136 il əvvəl,
1882-ci ildən peşəkar fəaliyyətə
başlamış, inkişafa doğru yüksələn
dolğun və zəngin yaradıcılıq yolu 90 il əvvəl
1928-ci ildə dövlət statusu alması ilə nəticələnən,
dövlət statusu almasının 50 illiyi həm Ermənistan
Sovet Sosialist Respublikasında, həm də ümummilli liderimiz
böyük Heydər Əliyevin diqqət və
qayğısı ilə Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikasında təntənəli şəkildə qeyd
olunan, həmin vaxt kollektivinin üzvləri fəxri adlarla
mükafatlandırılan, 1989-cu ildə erməni qəsbkarları
tərəfindən Dövlət statusu əlindən
alınmaqla zor gücünə öz doğma yurdundan didərgin
salınsa da, ulu öndərimiz Heydər Əliyevin çox
böyük diqqət və qayğısı ilə 1995-ci ildə
yenidən dövlət statusu özünə qaytarılan, bu
gün möhtərəm cənab İlham Əliyevin diqqət
və qayğısı ilə himayə olunan, 2007-ci ildə
imzaladığı ali sərəncamla, peşəkar fəaliyyətə
başlamasının 125 illiyi yubileyi, həm respublikamızda,
həm də Türkiyə Cümhuriyyətində təntənəli
şəkildə keçirilən, eyni zamanda o münasibətlə
kollektivinin üzvləti fəxri adlarla təltif olunan, bina ilə
təmin edilən, öz üzərində daim hiss etdiyi
dövlət qayğısna əsaslanaraq, Qərbi Azərbaycan
torpaqlarının ermənilərə məxsus olduğunu
dünyaya isbat etməyə çalışan bədxahlarımıza
həqiqətləri öz varlığı ilə sübut
edən, böyük keşməkeşlərdən keçən
teatrımızın Dövlət statusu almasının 90
illiyinin diqqətdən kənarda qalmayacağına tam inam
hissi ilə Azərbaycanın bugünkü işıq sürəti
ilə inkişaf edən zamanında və siyasi meydandakı
yüksək mərhələyə ucalmış
mövqeyinin günbəgün yüksələn parlaq yolunun
zirvəyə gedən işıqlı istiqamətində
özünün gələcək taleyinə – fəaliyyətinə
İrəvanda davam edəcəyinə bir həqiqət kimi
baxır və heç şübhə etmir ki, belə
gedişlə İrəvana dönüş həqiqəti
öz həllini hətta çox üzvi şəkildə
tapa biləcəkdir.
İftixar Piriyev
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru,
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
Bakı xəbər.- 2018.- 17 iyul.- S.14.