Azərbaycan kinosu 120: tarixi, bu
günü və gələcək inkişaf perspektivləri
Zəngin inkişaf yolu keçərək
xalqımızın mədəni-mənəvi həyatında
mühüm rol oynayan Azərbaycan kinosunun bu il
120 yaşı tamam olur. Bu sənətin tarixi bir o qədər qədim
olmasa da, keçdiyi yol keşməkeşlidir. Məlumdur ki,
kino ilk dəfə Avropada yaradılıb. Teatr
tamaşalarından fərqli olaraq, kino daha çox
uzunömürlülük qazanıb.
İnkişaf
mərhələsi keçən əsrin ortalarına təsadüf
edən Azərbaycan kinosu qısa müddətdə uğur
qazanıb ki, bunun da səbəblərindən
biri xalqımızın mədəniyyət və incəsənətə
daim böyük dəyər verməsidir.
Dünya
kinosunun tarixi ilə üst-üstə düşən Azərbaycan
kinosu ilk vaxtlar səssiz və ağ-qara, sonradan isə rəngli
və səsli formada olub. XIX əsrdən etibarən
cərəyan edən maarifçilik hərəkatının,
dünyəvi teatrın və mətbuatın inkişafı
Azərbaycanda kinonun yaranmasına kömək edən amillərdən
idi. 1898-1935-ci illərdə həm sənədli, həm də
bədii filmlər yaradıldı. 1898-ci ildən
başlayaraq Azərbaycanda “Şəhər bağında xalq
gəzintisi”, “Bazar küçəsi
sübhçağı”, “Qatarın dəmiryol stansiyasına
daxil olması”, “Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını” və başqa filmlər çəkilib.
1900-cü ildə Parisdə keçirilən ümumdünya
kino sərgisində “Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını” və “Balaxanıda neft fontanı” xronikaları
nümayiş etdirilib.
1945-ci ildə yaradılan və ekran sənətimizin
qızıl fonduna daxil olan “Arşın mal alan”
filmi kinomuzda yeni keyfiyyət dəyişikliyindən xəbər
verir. Bu
günə qədər Azərbaycan milli kinosunun ən
uğurlu və parlaq nümunələri sırasında
dayanan “Arşın mal alan” indiyədək 136 ölkədə
nümayiş etdirilib və 86 dilə tərcümə
olunaraq kinomuza dünya şöhrəti gətirir. 1956-cı
ildə kinomuzda daha bir keyfiyyət dəyişikliyi baş verir,
bu gün də sevilə-sevilə baxılan “O olmasın, bu
olsun” bədii filmi ekranlaşdırılır.
Azərbaycan filmlərinin ana xətti
Azərbaycan filmlərinin mühüm cəhətlərindən
biri onların tərbiyəvi əhəmiyyət
daşımasıdır. Hər
bir filmin ana xətti vətənə, torpağa məhəbbət,
dosta, yoldaşa sədaqət, xeyirxahlıq, xeyrin şərə
qələbəsi üzərində qurulub.
Azərbaycan
kinematoqraflarının yaratdıqları dəyərli kino əsərlərinin
milli-mənəvi dəyərlərimizin təbliğində
və yetişməkdə olan gənc nəslin təlim-tərbiyəsində
əhəmiyyəti çox böyükdür. Demək olar
ki, çəkilən bütün filmlərdə ən
böyük dəyər insan idi. Yəni insanlar arasında
münasibət, ünsiyyət, təmas bütün filmlərin
əsas süjet xəttini təşkil edirdi.
Azərbaycan kinosu bu gün millətinin səsini,
reallığını, yaşantılarını göstərir
və göstərməlidir. Hər
bir millətin öz kinosu var və o mütləq olaraq
özünün özəl keyfiyyətlərini göstərə
bilir. Bizim kinomuz da bizi, dərdlərimizi, həyati gerçəklərimizi
təsvir edir. O gerçəkləri kino dilində
bugünkü müasir tələblərə uyğun təqdim
etməliyik. Bədii zövq, bədii səviyyə - ssenari,
ideya, ideologiya tam olaraq bir-birini tamamlamalıdır. Qeyd edək
ki, kino ideoloji olmasa, baxımlı da olmaz. Bu gün dünya
kinosuna nəzər yetirsək görərik ki, artıq vizuallıq, texniki meyarlar
yerini ideologiyaya, insan amilinin əsas
götürüldüyü filmlərə verib. Bu da o deməkdir
ki, bütün hallarda, kino səmimi və real məqamlara
söykənəndə maraqlı və baxımlı olur.
Azərbaycan kinosunun ağır günləri…
Azərbaycan
kinosunun ən çətin dövru 1990-cı illərin əvvələrində
yaşanıb. Belə ki, həmin illər milli kino aləmi
üçün ən ağır illər sayılır. Bəllidir
ki, o dövr ermənilər Azərbaycan torpaqlarının 20
faizini işğal ediblər. Bunun nəticəsində
insanlarımız öz torpaqlarında məcburi
köçkün həyatı yaşayırdılar.
Onu da qeyd edək
ki, mərhum prezident Heydər Əliyevə qədər
bütün kino infrastrukturu dağıdılmışdı
və büdcə boş idi. Belə bir vəziyyətdə
H.Əliyev kino işçilərini bir araya toplayaraq bildirdi
ki, vəziyyət ağırdır, amma Azərbaycan kinosu
yaşamalıdır. H.Əliyev Azərbaycan kinosunu
yaşatdı da. Kino üçün vəsait ayrıldı.
İncəsənət adamları üçün prezident təqaüdləri
təsis edildi. Fəxri adlar və mənzillər verildi.
Azərbaycan kinosunun bu günü
Məlum
olduğu kimi, Prezident İlham Əliyev tərəfindən
“Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə
inkişafına dair Dövlət Proqramı” imzalanıb. Bu
proqrama əsasən, Azərbaycan kinosunun inkişafı istiqamətində
müəyyən işlər görülməkdə davam
edir. Görülən işlər arasında yeni nəslin Azərbaycan
kinosuna gətirildiyini, eyni zamanda, son beş ildə 70-ə
yaxın gəncin “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında
sınaqdan çıxarıldığını qeyd etmək
olar. Onların içindən
rejissorlar, operatorlar, işıqçılar, rəssamlar, səs
rejissorları yetişdi. Sevindirici haldır ki, bu gün Azərbaycan
kinosu əllidən çox ölkədə nümayiş
olunur.
Danılmaz
faktdır ki, Prezident İlham Əliyev də Azərbaycan
kinosuna çox diqqətlə yanaşır. Hazırda isə
artıq bədii, sənədli filmlərin çəkilişinə
müəyyən məbləğdə vəsaitlər
ayrılır. Bu gün Azərbaycan telekanallarında yeni
çəkilmiş sənədli, bədii filmlər və
seriallar yayımlanır. Tək telekanallarda deyil, eyni zamanda
kinoteatrlarda da yeni çəkilmiş filmlər nümayiş
olunur.
Yeni çəkilən filmlərə
maraq
Hazırda
paytaxtımızda fəaliyyət göstərən bir
neçə kinoteatrda ən yeni filmlər nümayiş olunur
və olunmaqdadır. Bu ekran əsərləri son vaxtlaradək
rus və ya ingilis dilində yayımlanırdı. Ancaq
artıq ölkədəki kinoteatrlarda filmlər Azərbaycan
dilində (o cümlədən subtitrlə) nümayiş
etdirilir. Danılmaz faktdır ki, bu gün Azərbaycan
kinoteatrlarında yerli və türk
kinolarına maraq daha çoxdur.
Qeyd edim ki,
kinoteatrlarda filmə baxmağı sevdiyim üçün
tez-tez kinoteatrlarda oluram. Yeni çəkilən kinoların
arasında bəyəndiyim də var. Kommersiya filmlərinin
keyfiyyəti aşağı olsa da, tamaşaçını
kinoteatrlara aparmağı bacarır. Kinoşünasların
bildirdiyinə görə, kommersiya filmlərinin keyfiyyəti
aşağı olsa da, tamaşaçılar əsasən
komik məzmunlu filmlərə baxmağa üstünlük
verirlər. Hazırda kinoteatrlarda müxtəlif məzmunlu, əyləncəli,
gülüş səhnələri bol olan filmlər
yayımlanır. Komik filmlərlə yanaşı,
kinoteatrlarda dram, sənədli film, cizgi filmi belə
nümayiş olunur. Qeyd edək ki, hər bir filmin öz
tamaşaçı audutoriyası var.
Tək yerli
kinoteatrlarda deyil, eyni zamanda, xarici kinoteatrlarda da Qurban Səidin
eyniadlı romanı əsasında çəkilən “Əli
və Nino” filminə böyük maraq oldu. Hansı ölkədə
bu film nümayiş olunurdusa, tamaşaçılar
böyük həvəslə filmə baxırdılar. Məlumat
üçün bildirim ki, təkvə bir ay ərzində Azərbaycanda
280 min tamaşaçı bu filmi seyr edib. Analoji vəziyyət
xarici ölkələrdə də yaşanıb.
Kinoşünaslar
Azərbaycan kinosunun gələcəyinin parlaq olacağını
düşünürlər. Onların fikrincə, Azərbaycan
kinosunun gələcəyinə işıqlıdır.
Kino tədqiqatçısı,
Azərbaycan Respublikasının Əməkdar incəsənət
xadimi Aydın Kazımzadə Azərbaycan kinosunu dənizə
bənzədir. Onun fikrincə, vaxtilə Qız qalası dənizin
içində olub: “Sonra geri çəkilib. İndi isə Xəzər
yenə qalxmağa başlayır. Kino da belədir. Renesans
vaxtı və durğunluq dövrü olur. Təsəvvür
edin, torpaqlarımız işğal altında olmasaydı, hərbi
xərclər üçün bu qədər vəsait
ayırmasaydıq, indi kinomuz hansı səviyyədə ola bilərdi.
Kino üçün böyük vəsait lazımdır”.
Müasir Azərbaycan kinosunun problemləri…
Cəfər
Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
direktoru Müşfiq Hətəmovun sözlərinə
görə, müasir kinonun problemləri istehsalın
bütün mərhələlərində prosesi tənzimləyəcək
bir sistemlə bağlıdır ki, bu da təkcə Azərbaycanla
əlaqədar deyil. SSRİ-nin süqutundan sonra
bütün postsovet ölkələri kinematoqrafda
işçi mexanizminin olmaması problemi ilə
qarşılaşdılar. Hazırda bütün istehsalat məsələləri
yeni yolla tənzimlənir və ölkəyə çəkiliş
üçün ən yaxşı avadanlıqlar gətirilir.
Bu isə texniki cəhətdən dünya standartlarına
yaxınlaşmağa kömək edir”.
120 yaşlı Azərbaycan kinosu
Məlum
olduğu kimi, Prezident İlham Əliyev yanvarın 31-də Azərbaycan
kinosunun 120 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncam
imzalayıb. Sərəncamda bildirilir ki, 2018-ci ilin avqust
ayında Azərbaycan kinosunun 120-ci ildönümü tamam
olur. Neft Bakısına dair ilk xronikal süjetlərin
nümayişi ilə başlayan Azərbaycan kino sənəti
təşəkkül tapdığı vaxtdan etibarən
böyük inkişaf yolu keçib və ötən müddət
ərzində xalqın mədəni-mənəvi həyatında
özünəməxsus mövqe qazanıb.
Bu
il 120-ci ildönümünü qeyd etdiyimiz Azərbaycan kino sənəti
ötən müddətdə əlamətdar hadisələrlə
zəngin özünəməxsus inkişaf yolu keçərək,
xalqımızın mədəni-mənəvi həyatında
mühüm rol oynayıb.
Kinoşünaslar
hesab edirlər ki, Azərbaycan kinosunun 120 illik yubileyinin
dövlət səviyyəsində qeyd edilməsi yalnız
müasir kinoya dəstək deyil, bu həm də kino tariximizə,
böyük kino irsimizə böyük hörmətin ifadəsidir. Azərbaycan
kinosunun 120 illiyi ilə bağlı Prezident sərəncamı
çağdaş kinomuzun inkişafına böyük dəstəyin
təzahürüdür
Bəli, Azərbaycan kinosunun 120
yaşı var. Nəzərə alsaq ki, dünya kinosunun
yaşı 125-dir, deməli, fəxr etməli bir tarixdir. Nə qədər qəribə olsa da,
Lümer qardaşları ilk dəfə şəkilləri hərəkətə
gətirəndən (1895-ci il) cəmi
üç il sonra Bakıda bir neçə süjet çəkildi.
Milli Azərbaycan kinosu mövcud olduğu
illər ərzində dəfələrlə siyasi, iqtisadi və
maliyyə yönümlü kataklizmlərlə
qarşılaşıb, yaradıcılıq və ideya diqtəsinə
məriz qalıb. Amma hər zaman öz mövcudluğunu qoruyub və
nəticədə milli mədəniyyətin, habelə milli
mental dəyərlərin tərkib hissəsinə çevrilə
bilib.
Günel
CƏLİLOVA
Bakı xəbər.-
2018.- 12 iyun.- S.15