Tarixdə
iz buraxanlar: Kamal Talıbzadə
Kamal
Talıbzadə 1923-cü il avqust
ayının 14-də Bakıda, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi Abdulla Şaiqin ailəsində
anadan olub. Atası Abdulla Şaiq bəy,
anası Mehri xanımdır. Böyük ədibin
ocağında kök bağlayan bu körpə H.Cavid,
S.Vurğun, M.Hüseyn kimi görkəmli sənətkarların
hikmət dolu söhbətlərinin işığından nur
alıb, zəngin bir mühitdə püxtələşib
söz aləminin incəliklərinə bələd olub.
O, bu evdə
şeir, sənətlə bağlı ədəbi müzakirələrin
şahidi olub, maraqlı diskussiyaları dinləyib. Kamal Talıbzadə tənqid, ədəbiyyatşünaslıq
elmi haqqında ilk söhbətləri də atası Abdulla
Şaiqin dilindən eşidib. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycanda romantizm ədəbi hərəkatının
meydana çıxmasında və inkişafında müstəsna
rolu olan, böyük ziyalılar nəslinin müəllimi
sayılan Abdulla Şaiq həm də tənqidçi və ədəbiyyatşünas
olub. Kamal Talıbzadənin həyat və
yaradıcılıq yolunun cığırı məhz
atasının bədii və nəzəri-tənqidi irsindən
başlayır və onun ədəbi-tənqidi
görüşləri Abdulla Şaiqin nəzəri irsinin təsiri
ilə formalaşıb. Kamal Talıbzadə atası
haqqında böyük ehtiramla qələmə
aldığı “Həmişə yadımda olan insan” xatirəsində
yazır: “O mənim xəyalımda, düşüncəmdə
elə bil indi də canlıdır, elə bil o mənimlə
hər gün danışır, məsləhətləşir,
yol göstərir, nəsihət verir... Atam məni
tənqidə, ədəbiyyatşünaslığa sövq
edən şəxsiyyət kimi əvəzsiz və
unudulmazdır. Mənim ədəbiyyat aləminə,
elminə gəlməyimlə maraqlananlar tez-tez belə sual
verirlər – atamın bu prosesdə rolu olubmu, olubsa necə və
nə dərəcədə olub? Və mən həmişə
onlara belə cavab vermişəm: “Müstəsna, həm də
əsas rolu olub.”
1930-cu ildə orta məktəbə daxil olan, bu məktəbdə
təhsilini başa vurduğu 1940-cı ilədək bir
çox elm sahələrinə maraq göstərən Kamal
Talıbzadənin ədəbiyyata bağlılığı
və sevgisi sonsuz idi. Onun ilk müəllimi, həmişə adını
hörmətlə, minnətdarlıq hissi ilə
andığı məşhur qəzəl şairi Məşədi
Azər Buzovnalı, bütün şagirdləri kimi, balaca
Kamala da hələ ibtidai sinifdə oxuduğu vaxtdan ədəbiyyata
vurğunluq hissini aşılamışdı. Sonralar ədəbiyyata
bağlanmasının əsas səbəblərindən
damışarkən Kamal Talıbzadə orta məktəbdə
təhsil aldığı illəri xoş təəssüratlarla
xatırlayırdı: “Kiçik yaşlarımdan dəqiq
elmlərə böyük marağım vardı. Evimizdə bir metr hündürlüyündə buruq
maketi düzəldib ora işıq da çəkmişdim.
Bir gün atamın yanına “Kommünist” qəzetinin
müxbiri gəldi. Həmin maketə
maraqla tamaşa etdi və 56 gün sonra mənim imzamla qəzetdə
“Mən mühəndis olacağam” sərlövhəli məqalə
dərc edildi. Bəlkə doğrudan da
mühəndis olacaqdım. Ancaq 6-cı
sinifdə ədəbiyyat müəllimim mənə
“Ölülər” əsəri haqqında məruzə
tapşırdı. Evə gəlib atamla bu
əsərin qayəsi, İsgəndər obrazının
mahiyyəti barədə xeyli söhbət etdim. Gözəl bir məruzə hazırladım və həmin
məruzə mənim sonrakı həyat yolumu müəyyənləşdirdi”.
Beləliklə o, orta məktəbi bitirdiyi il
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakultəsinə
daxil oldu.
Tələbəlik illərindən ədəbiyyatşünaslıq
elminin cazibəsinə düşən Kamal Talıbzadə ilk
tədqiqatları üzərində işləməyə
başlayır. Romantizm mövzusunda yazdığı kurs
işi tələbəlik illərinin ilk qələm təcrübələrindən
idi. “Füzuli şeirinin Azərbaycan
romantiklərində əks-sədası” adlı bu kurs
işini yazarkən romantizm mövzusuna marağı artıb.
Universitetdə təhsilini başa
çatdıran Kamal Talıbzadə 1945-ci ildə diplom
işini müdafiə etmək üçün “XX əsr Azərbaycan
romantizmi və M.Hadi” mövzusunda diplom işini
hazırlayıb və müvəffəqiyyətlə
müdafiə edib.
Kamal
Talıbzadə Universiteti bitirdikdən sonra Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru
işləyən görkəmli tənqidçi Məmməd
Arifin tövsiyyəsi ilə sənədlərini aspiranturaya
verir və qəbul edilir. Elə o vaxtdan
ömürlük elmi fəaliyyətini, ədəbiyyatşünas
taleyini bu mötəbər elm ocağına bağlayır.
Aspiranturada təhsil aldığı illərdə gənc tədqiqatçı
professor Mir Cəlalın elmi rəhbərliyi altında “A.Səhhətin
həyatı və yaradıcılığı” mövzusunda
namizədlik dissertasiyası üzərində işləyir,
1949-cu ildə isə onu müvəffəqiyyətlə
müdafiə edir. Kamal Talıbzadənin bu ilk fundamental tədqiqat
əsərini görkəmli sənət və elm xadimləri
– S.Vurğun, M.Hüseyn, Mir Cəlal, C.Xəndan, Ə.Sultani və
başqaları elmdə əhəmiyyətli yenilik kimi dəyərləndirib.
1955-ci ildə Azərbaycan, 1963-cü ildə rus
dilində “Abbas Səhhət” adı ilə monoqrafiya
halında nəşr olunan bu qiymətli tədqiqat əsərilə
Kamal Talıbzadə ədəbiyyatşünaslıq elminə
vəsiqə alıb.
Kamal Talıbzadə namizədlik dissertasiyasını
müdafiə etdiyi vaxtdan, yəni 1949-cu ildən institutun
baş elmi işçisi vəzifəsinə təyin olunur.
Çalışdığı kollektivin yüksək rəğbətini
qazanan alim 1952-ci ildən Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun XIX – XX əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsinin müdiri vəzifəsinə
layiq görülür. Bu şöbəyə rəhbərlik
etdiyi illər ərzində Kamal Talıbzadə yeni bir elmi
istiqamətdə, ədəbi əlaqələr
yönümündə “Qorki və Azərbaycan” mövzusunda
monoqrafiya üzərində işləyir. 1959-cu ildə tamamlanıb nəşr olunan bu
monoqrafiya elmi ictimaiyyətin böyük marağına səbəb
olur.
“Qorki və Azərbaycan” monoqrafiyası müəllifinə
ədəbi mühitdə böyük nüfuz qazandırmaqla
onun gələcək elmi nailiyyətləri üçün
körpü rolunu oynayıb. 1960-cı ildə Kamal Talıbzadəyə
etimad göstərib, onu Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunda elmi işlər üzrə
direktor müavini vəzifəsinə irəli çəkirlər.
Bu vəzifədə işlədiyi iyirmi ildən
artıq müddət ərzində o, institutun elmi işləri,
elmi tədqiqat planlarının müəyyənləşdirilməsi
və icrası kimi mürəkkəb bir prosesə
böyük məharətlə rəhbərlik edib. Kamal Talıbzadə bu illərdə bir sıra vacib
problemlərin tədqiqi ilə yanaşı, həm də ədəbiyyatşünaslığa
rəhbərlik edib. Həmin vaxtlarda yorulmaz tədqiqatçı
“Abbas Səhhət”, “Qorki və Azərbaycan” monoqrafiyaları
kimi mötəbər elmi əsərlərin, həmçinin
XX əsr ədəbiyyatının tarixinə və nəzəri
məsələlərinə dair sanballı məqalələrin
müəllifi kimi tanınıb.
60-cı illərdə Kamal Talıbzadənin çoxsahəli
elmi yaradıcılığı həm də ədəbiyyatşünaslığın
daha bir vacib sahəsinin tədqiqi ilə zənginləşib. Milli tənqidin
tarixini yaratmaq istiqamətində alimin uzun illər
apardığı araşdırmalar bu mövzuda ilk fundamental
tədqiqatın nəşrinə imkan verib. Ədəbi-elmi ixtiraların on ilini klassik ədəbi-estetik
fikrin tarixi haqqında monumental tədqiqata həsr edən Kamal
Talıbzadə 1965-ci ildə “XX əsr Azərbaycan ədəbi
tənqidi” mövzusunda doktorluq dissertasiyasını müdafiə
edib. Əsər 1966-cı ildə
monoqrafiya halında nəşr edilib. O, monoqrafiya barədə
müsahibələrinin birində yazırdı: “Bu kitab mənə
təkcə ona görə əziz deyil ki, doktorluq
dissertasiyamla əlaqədardır. Bir də ona görə mənə
doğma və qiymətlidir ki, hələ tələbəlik
dövründən başladığım tənqidi fikir sahəsində
25 ilə yaxın apardığım tədqiqatlara bir növ
yekun vurdu, təsdiq etdi ki, mən öz
axtarışlarımda və ədəbiyyatşünaslığımda
tutduğum yeni istiqamətdə yanılmamışam. Bu elə bir elmi sahədir ki, onu gələcəkdə
də davam etdirmək mümkündür. Elə
belə də oldu. Bundan sonra
yazılarımın kitablarımın əksəriyyəti bu
mövzuya həsr olunmuşdur”.
“XX əsr
Azərbaycan ədəbi tənqidi” monoqrafiyasının
yazılmasına qədər alim “Ədəbi tənqidə
diqqəti artıraq” (1954), “Tənqidçi və əbiyyatşünasların
yeni nəsli” (1955), “Mübariz tənqidin gözəl nümunələri”
(1959), “Tənqidimiz haqqında qeydlər” (1963) və s. məqalələrini
yazıb dərc etdirmişdi. Ədəbi tənqidin
müxtəlif məsələlərini əhatə edən,
məzmunca rəngarəng olan bu məqalələr 1967-ci ildə
“Tənqidimiz haqqında qeydlər” kitabında toplanıb nəşr
edildi. Kamal Talıbzadənin həmin məqalələrində
ədəbiyyatşünaslığın bu mühüm sahəsinə
həssas tədqiqatçı münasibətini
görürük. Burada ədəbi tənqidin
qarşısında duran problemlərdən, tənqidin və
tənqidçinin başlıca vəzifələrindən bəhs
edən müəllif müasir Azərbaycan tənqidçisini
belə görmək istəyirdi: “Tənqidçi nadir istedada,
gözəlliyi, sənəti duya bilən estetik hisslərə,
ədəbiyyatı sevən böyük bir qəlbə malik
olmalıdır. Bütün bunlarla yanaşı, həqiqi tənqidçi
dövrünün ən irəlidə gedən, geniş
dünyagörüşünə sahib bir adam
olmalı, dövrün hakim görüşlərini izah və
inkişaf etdirməyi bacarmalıdır. Ancaq bu halda o, ədəbiyyata
doğru istiqamət verər, tənqidi həqiqi nəzəri
yüksəkliyə qaldıra bilər... Orada ki
cəsarət yoxdur, orada həqiqi ədəbi tənqid də
yoxdur.”
“Tənqidimiz
haqqında qeydlər” kitabından sonra Kamal Talıbzadənin
Azərbaycan ədəbiyyatının aktual problemlərindən
bəhs edən 400-dən artıq məqaləsi “Ədəbi
irs və varislər” (1974), “Sənətkarın şəxsiyyəti”
(1978), “Tənqid və tənqidçilər” (1989),
“Seçilmiş əsərlər” (iki cilddə: 1991, 1994)
kitablarında toplanıb. “Ədəbi irs və
varislər”, “Sənətkarın şəxsiyyəti”
kitabları alimin 70-ci illərdəki ədəbi tənqidi
görüşlərini özündə əks etdirir.
Görkəmli tənqidçinin elmi
yaradıcılığında 80-ci illər əhəmiyyətli
bir mərhələ kimi diqqəti cəlb edir. “Abbas Səhhət”, “XX əsr
Azərbaycan ədəbi tənqidi (1905-1917-ci illər)”
monoqrafiyalarının təkmilləşdirilmiş yeni
nüsxələri məhz bu illərdə işıq
üzü görüb. Kamal Talıbzadənin
milli ədəbi-estetik fikrin tarixinə dair tədqiqatının
əsaslı şəkildə işlənib təkmilləşdirilən
yeni nüsxəsinin – “Azərbaycan ədəbi tənqidinin
tarixi” monoqrafiyasının nəşri (1984) ədəbi
ictimaiyyətdə böyük maraq doğurub. Əsər nəinki Azərbaycan, SSRİ
xalqları, eləcə də xarici ölkələrin ədəbiyyatşünasları
tərəfindən yüksək qiymətləndirilib,
1986-cı ildə daha böyük diqqətə – Respublika
Dövlət mükafatına layiq görülüb.
80-ci illər
Kamal Talıbzadənin səmərəli elmi fəaliyyətinin
ən mötəbər fəxri adlar, yüksək titullar, ali mükafatlarla dəyərləndirilməsi
baxımından əlamətdar illər olub. 1980-ci
ildə tədqiqatçı Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, 1989-cu ildə isə Akademiyanın həqiqi
üzvü seçilib. Alimin tənqid
tarixinə dair məşhur monoqrafiyasına dövlət
mükafatı verilməsi də bu illərə (1986) təsadüf
edir. Qeyd etmək lazımdır ki, bu ali
məqamlara qədər də Kamal Talıbzadənin yaradıcılığı,
elmi təşkilatçılığı layiqincə dəyərləndirilib.
O, yüksək vəzifələrə təyin olunub, fəxri
adlara layiq görülüb. “Bilik Cəmiyyəti” 1968, 1985-ci
illərdə, Azərbaycan Elmlər Akademiyası 1993-cü
ildə alimi fəxri fərmanlarla təltif edib, onun nəşr
olunan əsərləri beş dəfə
mükafatlandırılıb. Kamal Talıbzadə 1970-ci ildə
“Fədakar əməyə görə”, 1984-cü ildə
SSRİ-nin, 1987-ci ildə Azərbaycanın “Əmək
veteranı” medalları ilə təltif edilib, “Əməkdar
elm xadimi” (1982), “Qabaqcıl maarif xadimi” (1983) fəxri adlarını
alıb. Azərbaycan Jurnalistlər
İttifaqı isə 1998-ci ildə tədqiqatçıya
“Qızıl Qələm” mükafatını və “Kamaliyyə”
diplomunu təqdim edib.
Fədakar alim həyatının son günlərinədək,
yəni 19 yanvar 2006-cı ilədək elmi
yaradıcılığını və elmi-təşkilatçılıq
fəaliyyətini davam etdirib, respublikanın elmi-ictimai həyatının
fəal iştirakçısı olub. O, Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun elmi məsləhətçisi,
institutun elmi şurasının və onun nəzdindəki Birləşdirilmiş
Dissertasiya Şurasının sədri kimi fəaliyyət
göstərib, dissertasiyaların yüksək səviyyədə
müdafiəsini təşkil edib. Yorulmaz
alim Ədəbiyyat İnstitutunda ikicildlik ədəbi tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq müntəxəbatını
nəşrə hazırlayan qrupa rəhbərlik edib,
altıcildlik “Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin
4-cü cildinin məsul redaktoru kimi əvəzsiz işlər
görüb. Kamal Talıbzadə bu fundamental işin –
“Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin əsas müəlliflərindən
biri və Baş Redaksiya Şurasının üzvü idi.
Görkəmli ədəbiyyatşünas, akademik Bəkir Nəbiyev
böyük alimin vəfatı münasibətilə 27 yanvar
2006-cı ildə “Xalq qəzeti”ndə dərc etdirdiyi
“Yaxşıların yaxşısı” adlı məqaləsində
yazır: “Möhtərəm Rəfiqə
xanım (Kamal Talıbzadənin ömür-gün
yoldaşı) şəhadət verir ki, dünyasını dəyişməzdən
bircə gün əvvəl Kamal müəllim yenə də ədəbiyyat
tarixinin müvafiq fəsilləri ilə məşğul
imiş ki, qarşısındakı qovluq elə o vəziyyətdə
alimin yazı masasının üstündə qalmaqdadır”.
Fazil
QARAOĞLU professor
Bakı xəbər.- 2018.- 1 mart.- S.15.