Azərbaycanda satira teatrı ənənəsi niyə zəif inkişaf edir?
Arif Quliyev: “Yaratdığım
Satira Teatrı maliyyə problemi üzündən bağlanıb”
Dünyada satira teatrı teatrın mühüm sahəsi kimi inkişaf etsə də, Azərbaycanda hələ bu sahə normal şəkildə özünü
təqdim edə bilmir. Bu gün
Azərbaycanda satira teatrı ənənəsi
formalaşmayıb desək
yanılmarıq. Halbuki,
ölkəmizdə bu
sahənin inkişafı
üçün münbit
şərait var, sadəcə, teatr sənəti ilə məşğul olanlar satira teatrı yaratmaqda, formalaşdırmaqda
maraqlı deyillər.
Doğrudur, bəzi qruplar fəaliyyət göstərirlər ki, onlar özlərini satira teatrının davamçıları kimi
qələmə verirlər.
Ancaq onlar ciddi imic
və dəst-xətt
yarada bilmədikləri
üçün, teatrşünaslar
onları satira teatrının davamçıları
hesab etmirlər.Bəzən
deyirlər ki, “Parni iz Baku”
KVN teatrı, “Bu şəhərdə” və
s. satira teatrının
ənənələrini davam
etdirirlər. Lakin
onlar özləri bu qrupların satira teatrının daşıyıcıları olduğunu
demirlər. Azərbaycanda
satira teatrı ənənəsi haqda araşdırma apararkən
qarşımıza çox
cüzi faktlar çıxdı. Bu da onu deməyə
əsas verir ki, sözügedən sahə teatr ictimaiyyətinin diqqətindən
kənarda qalıb. Azərbaycanla müqayisədə Rusiyada, Türkiyədə
və digər ölkələrdə bir
yox, bir neçə satira teatrı, teatr studiyası fəaliyyət
göstərir.Vaxtilə “Arif”
Satira Teatrı yaradan və çox maraqlı səhnələr təqdim
edən xalq artisti Arif Quliyev
isə “Bakı-Xəbər”ə
açıqlamasında qeyd
etdi ki, Azərbaycanda satira teatrı ənənəsinin
inkişaf etməməsinin
səbəbləri haqqında
heç bir fikir bildirmək istəmir: “Mən bunun səbəblərini bilmirəm. Yaxşı olar ki, siz
bu sualı nazirliyə verin. Vaxtilə mənim “Arif” Satira Teatrım
olub. Yaratdığım
Satira Teatrı maliyyə problemi üzündən bağlanıb.
Hazırda o teatr fəaliyyət göstərmir.
Satira teatrı ənənəsi haqqında
ancaq onu deyə bilərəm ki, bugünkü gənclər o yolu davam etdirirlər. “Parni iz Baku”
KVN teatrı, eləcə
də “Bu şəhərdə”nin aktyorları
satira teatrının maraqlı nümunələri
ilə çıxış
edirlər. Mən onları çox bəyənirəm və həmişə izləyirəm”.Teatrşünas Lalə Qulubəyli bizimlə söhbətində bildirdi
ki, Azərbaycanda satira teatrı ənənəsi olub. Onun sözlərinə görə,
1920-ci il oktyabrın
23-də "Azərbaycan yoxsulluğu"
qəzetində Xalq Maarif Şurası və "Azərnəşr"in
qərarı ilə Dövlət Müstəqil
Satira-Təbliğ Teatının
fəaliyyətə başlaması
haqqında məlumat dərc edilib və dekabrın 20-də isə teatrın təntənəli açılışı keçirilib.
“Teatr Tiflisdə fəaliyyət göstərən,
sonradan isə dağılmış N.F. Baliyevin "Yarasa"
teatr truppasının
və inqilab komitəsinin qərarı
ilə ləğv edilmiş "Momus" teatrının kollektivinin
bir hissəsi əsasında formalaşdırılmışdı.
Bədii rəhbər
və baş rejissoru V.Şveyser, inzibatçısı P.Oreşkov,
ədəbi hissə müdiri N.Qorodetskaya, rəssamı B.Voronov idi. Sonralar teatra V.Q.Saxnovskiy də rəhbərlik edib. Həmin teatr 1923-cü ilədək
mövcud olub.Bakı Şəhər İcraiyyə
Komitəsinin 1923-cü il
29 aprel tarixli qərarına əsasən,
Dövlət Müstəqil
Satira-Təbliğ Teatrının
adı dəyişdirilərək
Bakı İşçi
Teatrı adlandırılır.
Yarım ildən sonra, oktyabrın 25-də teatrda S.Mininin "Qorod v koltse" pyesinin premyerası baş tutur. Yeni truppanın tərkibinə Moskva, Odessa, İrkutskdan gəlmiş aktyorlar daxil idilər. Teatrın repertuarı əsasən sosialist inqilabı ruhunda yazılmış pyeslərdən
və əcnəbi dramaturgiyadan ibarət idi”.
Ekspert qeyd
etdi ki, Sovet dövründə ayrıca satira teatrı olmasa da, Musiqili Komediya
Teatrında bu janrda əsərlər səhnəyə qoyulub. Satira teatrı ənənəsinin o illərdə
davam etdirildiyini deyən teatrşünas qeyd etdi ki,
müstəqillik illərində
bir neçə aktyor özlərinin şəxsi satira teatrını yaratmağa
nail olsalar da, sonradan o teatrlar fəaliyyətini dayandırıb: “Azərbaycanda
satira teatrı ənənəsinin zəif
inkişaf etməsi səbəblərindən biri
teatr ictimaiyyətinin bu sahəyə marağının zəif
olmasıdır. Dövlət
teatr sahəsinə kifayət qədər vəsait ayırır, teatrların inkişafına
xüsusi fikir verir, onlara qayğı
göstərir. Əslində,
teatr rejissorları, aktyorlar, prodüsserlər
meydana çıxıb
satira teatrı yaratmalıdırlar. Bu gün Azərbaycanda bir teatr prodüsseri
yoxdur ki, bu sahədə işlər görsün.
Moskvada Satira Teatrı var, yüksək şəkildə
inkişaf edib. O teatr dünyanı dolaşır. Bütün
dünya onu tanıyır. Ancaq bizdə isə satira teatrı formalaşmayıb. Keçən
əsrin 80-ci illərinin
sonunda Xalq artisti Arif Quliyev
“Arif” Satira Teatrı təsis etmişdi. Bu kiçik teatr
tərəfindən çox
maraqlı səhnəciklər
hazırlanırdı. Lakin
sonradan teatr öz fəaliyyətini dayandırdı. Yadımdadır
ki, Xalq artisti İlham Namiq Kamal “İlham”
Miniatür Teatrı açmışdı, Xalq
artisti Afaq Bəşirqızı “Bəşir”
teatrı yaratmışdı.
Adını çəkdiyim
hər üç teatr satira teatrı ənənəsini
davam etdirirdi. Ancaq bu gün
o satira teatrları meydanda yoxdur. Halbuki, bizim tamaşaçıların hazırda
sağlam gülüşə
daha çox ehtiyacı var. Vaxtilə o teatrlar tamaşaçılara sağlam
gülüş bəxş
edirdilər. Bu gün Azərbaycanda satira teatrı adına iddialı olan qruplar var.
Ancaq onlar şit, bayağı səhnələrlə, qadın
paltarları geyməklə
səhnəyə gəlirlər.
Tamaşaçı tənqidin
ünvanını bilməlidir.
Ancaq bilinmir ki, onlar adamları
tənqid edir, yoxsa onların rəftarını, neqativ
hərəkətini təbliğ
edirlər? Ancaq normal satira teatrında
təqdim edilən hər bir mövzu
insanları düşündürməli,
onlara həm də problemin həlli yollarını göstərməlidir. Azərbaycanda
satira teatrı ənənəsi tam formalaşmayıb. Bəlkə
bundan sonra bu sahədə inkişaf nəzərə
çarpar, lakin bu gün mən
bir irəliləyiş
görmürəm”.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2018.- 13 mart.- S.15.