Başım cəllad əlində
- nə kəsər, nə bağışlar...
Ötən il əziz dostum Əli Mahmudun
doğum gününə həsr etdiyim yazımı nöqtələrlə
bitirmişdim. Elə o nöqtələrdən başlamaq istəyirəm.
O nöqtələr həsrətin, ayrılığın zərrələri
kimi yadımda qalıb. Şuşadan, Qarabağdan ayrı
düşmüş şairlər var. Onlardan biri də
Əli Mahmuddu. O Əli Mahmud ki, qələmini həmişə
döş cibindən vətəndaşlıq cəsarətilə
çıxarıb. Elin, obanın, bütövlükdə
xalqın təəssübünü çəkə-çəkə
yazıb-yaradıb.Əli Mahmud 1948-ci il mayın 1-də
Laçın rayonunun Piçənis kəndində
doğulub. Bu mayda onun 70 yaşı tamam olur. Və beləcə,
Əli Mahmudun 70 illik həyat və
50 ilə yaxın da keşməkeşli yaradıcılıq
yolu gözlərim önündə canlanır. O,
iki fərqli dövrdə fəaliyyət göstərib,
yazıb-yaradıb - həm
siyasi-ideoloji basqıların, təzyiqlərin insan ruhuna hakim
olduğu bir dövrdə, həm də sözün
azadlığa, günəş işığına
çıxdığı bir zamanda-müstəqillik illərimizdə.
Onun ədəbi taleyi sınaqlardan keçə-keçə
zamanımıza öz saflığı, duruluğu ilə
birgə gəlib çıxıb. Biz indi onu həm sovet
dövrünün, zamanının şairi, həm də
çağdaş, müstəqil Azərbaycanın şairi
kimi tanıyırıq. Postsovet ədəbi mühitinə məxsus
müsbət əlamətləri də bir şair kimi
özündə qoruyub- saxlayıb. Eyni zamanda
sözün müasir ruhunda da özünəməxsus
koloritilə zəngin yaradıcılıq nümunələrilə
seçilən yazarlarımızdan biridir. Ədəbi
yaradıcılığı Qarabağ tabloları,
parçalanmış Vətənin ayrılıq, həsrət
dolu əzabları ilə çulğalaşıb. Nəticədə, onun yazdığı
bütün poetik örnəklər canında, qanında təpər
olan hər bir soydaşımızın milli mənliyinin, milli
özünüdərkinin formalaşmasına təsirsiz
ötüşmür. Əli Mahmudun
yaradıcılığı ilə nə vaxt baş-başa
qalıramsa, o zaman sanki XIX əsr ədəbi mühiti də
yaddaşımdan bir-bir gəlib keçir. O dövrün
düşüncəsi, şifahi yaddaşı, hər cür
tərənnüm vasitələri Əli müəllimin
şeirlərində milli-mənəvi yaddaşımızın
bir guşəsi kimi əzizlənir, nazlanır. Bir sözlə,
şair bu günə, sabaha olduğu kimi, dünənə,
ötən çağlara da
böyük sevgilə yanaşır. Dedik
ki, Əli Mahmud Şuşadan, Qarabağdan ayrı
düşmüş, lakin qəlbi doğma yurd eşqi ilə
çırpınan şairlərimizdəndir. Ədəbiyyatşünas,
tənqidçi Vaqif Yusifli bu məqamda çox doğru qeyd
edir:“...Əli Mahmud mənim üçün Qarabağın mənəvi
təcəssümüdür. Tale elə nəhs gətirib
ki, iki dəfə Şuşaya getmək istəmişəm,
amma gedə bilməmişəm. Bax, Əli Mahmud mənim
üçün həmin Şuşadır -bütün
şanlı tarixilə, indisilə. Qarabağdan, o cümlədən
Şuşadan çoxlu tanışım var. Amma onların
hamısı bir yerdə - bütün gözəl xüsusiyyətlərilə
birgə Əli Mahmud obrazında cəmlənir. Yəni mən
əsl qarabağlıdan və əsl şuşalıdan
danışıram...”
Bəli, sözün gerçək mənasında
Əli Mahmud, Piçənisdə doğulmasına baxmayaraq, həm
də təpədən-dırnağa bir şuşalı,
qarabağlıdır. Çünki Şuşa
ağrısı onun dilinin ucunda bitib. Və istər-istəməz
bu ağrını heç bir misrasında, heç bir beytində
gizlədə bilmir.
...Şuşa şəhərlərin baş
şəhəriydi,
Yaddaş şəhəriydi, daş şəhəriydi-
deyən şairin içində, ruhunda tüğyan
edən Vətən yaralarını gözündən,
alnının qırışlarından, sözünün hərarətindən,
od-alovundan oxumaq olur:
Para meşə paradımı?
Qara daşım qaradımı?
Dağlar məni aradımı?
Kimə dedi gileyimi?
Saçlarımda mehi qalıb,
Əllərimdə şehi qalıb,
Bu dağların nəyi qalıb,
Çalınmayan bir neyimi?
Məncə, o ney təcavüzə
məruz qalmış insan taleyinin ən kədərli nəğməsini
çalmaq istəsəydi, yenə də şairlərə
üz tutardı. O şairlərdən biri də elə
haqqında danışdığım müəllifin
özüdür. İçində həm də millətin
ağrı-acısını gəzdirən, ruhu
etiraflarla dolu bir şairin özü.
Ürəyimiz dağlı hələ,
Yollarımız bağlı hələ,
Bir qılıncam zağlı hələ,
Bəs niyə qoruyammadım,
Quzeyimi, güneyimi?
Bu yerdə yenə də cəfakeş
tənqidçimiz Vaqif Yusiflinin şair haqqında dedikləri
yadıma düşür: “Əli Mahmudun haqqı var deməyə
ki, “bu Vətən oğulsuz imiş”. Əli Mahmudun haqqı
var qışqırmağa ki “Vətən, haram olsun bizə
çörəyin””.
Elə şairlər var ki, onların bu və
ya digər misraları buz üstdə yeriyən poeziyanı
xatırladır. Əli Mahmudun da elə misraları var ki, onu
təkar-təkrar yada salmaqdan, misal gətirməkdən
çəkinmirsən. Yada salacağım həmin misralar da
şairin poeziyasının baş tacı hesab etdiyi
Şuşa haqqındadır:
Dan yeri qanla
Sökülən şəhərim.
Kişnərtisi qızıl qayada
boğulub itən,
tövləsi, axuru sökülmüş,
yüyəni, yəhəri
yandırılmış,
inadı sındırılmış
Kəhərim.
Bax, həmin inadı
sındırılmış kəhərin- Şuşanın
da işğal günü yaxınlaşmaqdadır.
Düşmən tarixin elə bu günlərində Əli
müəllimin doğma kəndini- Meşəlini, Kərkicahanı,
Malıbəylini, Quşçuları, Xocalı qəsəbəsini
viran qoyaraq Şuşaya doğru irəliləyir. Amma Şuşanın süqut edəcəyinə
kimsə inanmırdı. Və beləliklə,
Şuşanın işğalı günü Azərbaycan
xalqının mənəviyyatına, düşüncəsinə
endirilən böyük zərbə, hər bir yurdsevər azərbaycanlının
bağrını qana döndərən fəlakət
daim ürəyimizdə, gözlərimizdə sızlayan
yaraya çevrildi. O yara artıq vücudumuzda
üçüncü onilliyini yaşayır. Amma eyni zamanda, bətnimizdə
bir qeyrətin, şücaətin formalaşıb
doğulması ərəfəsini də yaşamaqdayıq. Bu ruhu bizə dövlətimizin, hökumətimizin
tutduğu Azərbaycançılıq,
türkçülük yolu ilə bərabər,
şair-yazıçılarımızın- təkcə silahın yox, həm də
sözün qələbəsinə inanan yaradıcı
insanlarımızın mənəvi əzəməti
aşılayır. Biz mübariz şairlərin şeirlərini
oxuduqca, içimizdə bir dirçəliş dalğası
ləngərlənir. Bu baxımdan, Əli Mahmudun da şeirləri
hər zaman bir qayda olaraq mübariz əhvali-ruhiyyə ilə
bitir. Yəni o, bir az əvvəldə də dediyim kimi,
heç vədə sözün bədii məğlubiyyətilə
barışmır, yəni dekadent şair deyil. Məsələn,
Məhəmməd Hadi yazırdı ki, ölüm, eyvah, o bir
nemət, o bir şanlı səadətdir.
Çıxış yolunu yalnız
ölümdə görən şairlər ən pis halda
intihara məhkumdurlar. Bax, dediyim
poetik-bədii keyfiyyət də Əli müəllimə Sovet
poeziyasının ənənələrindən yadigar
qalıb.
Fikirlərimi əsaslandırmaq
üçün özümü çox da zora salmaq istəmirəm.
Elə şairin yaddaşımda ilişib qalmış
misralarını dilə gətirirəm.
Var-yoxu talanım mənim,
Düzlərdə qalanım mənim.
Yüzüm mənim, minim mənim,
Ay imanım, dinim mənim.
İnsan dinə- imana sahiblənəndə həm
də çox güclü, qüdrətli olur. Şair demək
istyəir ki, insanın üzləşdiyi bütün kritik məqamlarda
çıxış yolu var. Yetər ki, o özünə,
ağlına, ədalətinə güvənsin. Onda bir
yüzə, yüz minə çevrilir.
Əli Mahmudun çox sevdiyim poetik
obrazlarından biri də “dağ” obrazıdır.
Dağları vəsf edən şairin dağlardan ayrı
düşməsinin qüssəsini yaşadan çoxlu
şeiri var. Bu silsilədən “dağlara bahar gələr”
şeiri özəl poetik duyğular yaratmasıyla fərqlənir.
İnsanlar qayaların
məxmər, mamır telləri.
Burum-burum
burular
dərələrin selləri.
Şimşəklər çaxar gələr.
dağlara bahar gələr.
Vətəni talan edilmiş, yurdu yağmalanmış
şairin dağlara mütəmadi üz tutması da təbiidir. O, dağlara bir əyilməzlik
simvolu, təbiətin nizamını qoruyan, yerin ləngərini
saxlayan güc-qüdrət mənbəyi kimi baxır.
Əli Mahmud obyektiv və təmənnasız bir
ziyalı, sakit və təmkinli bir insandı. Elə
yaradıcılığı da özünə bənzəyir.
Şeirləri öz təmkini və sanbalı
ilə göz oxşayır.
Bu yaxınlarda yüz on illiyi respublika səviyyəsində
qeyd ediləcək Mir Cəlal Paşayevə həsr etdiyi
şeiri yadıma düşür. Bu şeir həm də
müəllifin öz obrazını xatırladır.
Xırdalanıb
bölünməmək,
Yaddaşlardan
silinməmək,
Ələklərdə
ələnməmək,
Şax
yaşamaq ölənədək,
Müdriklikdi.
Bulaqlardan
duru olmaq,
Min-min
gözün nuru olmaq,
Qaranlığa
işıq salmaq,
Əbədi
zirvədə qalmaq
Müdriklikdi.
Şairin əqidəsindən, xarakterindən doğan bu
müdrikliyinə, onun milli-mənəvi
yaddaşımızı daim ayaqda saxlayan ədəbi və
işgüzar fəaliyyətinə dövlətimiz və
müxtəlif ədəbi təşkilatlar həssaslıqla
yanaşaraq, onu yüksək qiymətləndirib. Belə ki o, “Qızıl qələm”,
“Məmməd Araz”, “Dan Ulduzu” mükafatlarına layiq
görülüb və prezidentimiz İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə bu ilin əvvəlində “Tərəqqi” medalı ilə
təltif edilib.
Mənim
düşüncəmə görə isə, onun adı
qarşısına yazılan şair titulu bütün rəsmi və mənəvi
adlardan ucada dayanır. Əsası odur ki,
şair millətimizin məğlubiyyətilə
barışmır. Daim milli qürurumuzu,
soydaşlarımızın əqidə və amalını qələbə
uğrunda inama kökləyir. Doğrudur,
onun şeirlərinin əsas qəhrəmanı Vətəni
talan olmuş, yurdu yandırılmış, ocağı
söndürülmüş Azərbaycan
övladlarıdır. Lakin bu
övladların, şeirlərində poetik məni
canlandırılan bu qəhrəmanların gözündən
bir ümid işığının
boylandığını da görürük. Şair özü də etiraf edir ki, ruhu məğlubiyyətə
uğramayan bir millət, bir xalq nə vaxtsa öz
haqqını tələb edərək, öz ədalətini
bərpa edəcək. Əsası odur ki
ruhumuzun işğalı baş verməyib. Şair ən adi təbiət təsvirlərində
də bu qəbildən olan sarsılmazlığı poetik fikir
kimi ortaya qoyur. Zərifliyi, nəcibliyi
Allah da qoruyur. Yetər ki,
varlığın, insanın içərisindəki inam
qırılmasın, itməsin. İşıq
nə qədər gur olsa da, gözlərini qırpmadan
işıq selinə baxa bilmək üçün insanın
mənəvi ləyaqəti büdrəməməlidir.
Təbiətdəki bənövşələr yağı
ağzından, qəfil tufandan, seldən-sudan və s. necə
qorunur? Bu poetik fikri də ədəbiyyata gətirən
Əli Mahmuddu və mən bu fikri həqiqətən poetik kəşf
hesab edirəm.
Qoxlanmamış
bənövşələrə
Keşik
çəkən
Qaratikan kolu.
Yaxud:
Yağı
əlinə düşməmək üçün
Özünü
qayadan atan
Qız şəlalələrim.
Qarabağın Araza doğru millənən son ətəklərində,
yamaclarında - doğulduğum Cəbrayıl
torpağında da bənövşələr adətən
qayaların sığınacaqlarında, daş taxçalarda
və qaratikan kollarının dibində qorunardı. Bir qədər
geniş sferadan yanaşnda, bu üç-dörd sətirə
bütöv bir həyatın fəsləfəsi
sığışdırılıb. Həm
də təkcə fəlsəfəmi? Diqqət
etsəniz, bu misraların arasında böyük bir tarix də
uyuyur- qanlı-qadalı bir tarix. Xocalıda,
laçında, Şuşada, külli Qarabağda əsir
düşən, qanı axıdılan, qətlə yetirilən,
ruhuna və məninə təcavüz edilən qan
qardaşlarımız, bacılarımız, analarımız
yada düşür. Şeirdə o da xatırlanır ki, sən demə,
zərifliyi qorumaq üçün tikanlar da gərəkmiş.
Və düşmən bizim zəriflyiimizə
susasa da, tikanlarımızı da görməlidir.
...Düşüncələrimi
şairin sevdiyi poetik obrazlardan biri olan dağa müraciətlə
yazdığı misralarla bitirmək istəyirəm.
Uca
dağ,
Bütün
dağlardan
Qoca
dağ!
Gəlmişik,
Bir ürək
sevgi
Gətirmişik sənə.
Övlad
məhəbbətiylə
Qorunacaqsan yenə.
Bu da Əli Mahmudun özünəməxsus
poetik vüqarı və gələcək qələbəmizə
inamı işarələyən zəfər nidası...
Amma təəssüf, min təəssüf ki, hələ
də həsrət, hicran, ayrılıq onun başı üzərində
amansız cəllad kimi dayanır. Şairin öz ifadəsiylə
desək, əlində də zağlı qılıncı.
Klassik düşüncədə deyildiyi kimi, başım cəllad
əlində - nə kəsər, nə bağışlar...
Fariz ÇOBANOĞLU
Bakı
xəbər.- 2018.- 4 may.- S.14.