Tarixdə iz buraxanlar:
Qasım bəy Zakir
Qasım bəy Zakir 1784-cü ildə
Şuşa şəhərində anadan olub. Onun əsli
Qarabağda məşhur olan Cavanşirlər nəslindəndir.
Ulu babası Kazım ağa Şuşa şəhərinin əsasını
qoyan Pənah xanın doğma qardaşıdır.
Zakir ilk təhsilini Şuşada mollaxanada
alıb, ərəb və fars dillərini öyrənib. Bu
dilləri bilməsi ona Yaxın Şərqin Firdovsi, Nizami, Sədi
və Hafiz kimi məşhur söz ustadlarının əsərləri
ilə tanış olmaq imkanı verib. O, mollaxanada oxuduğu
zaman adları çəkilən sənətkarların bədii
irsini öyrənib. Şairin gəncliyi Qarabağda baş verən
siyasi-hərbi hadisələr dövrünə təsadüf
edir.
Qacarın 1705-ci ildə
Qarabağa hücum edib Şuşanı mühasirə
altında saxlaması, əhalinin şəhəri mərdliklə
müdafiə etməsi, bundan iki il sonra Qacarın
Şuşada qətli, şair Molla Pənah Vaqifin oğlu ilə
birlikdə Cıdır düzündə öldürülməsi,
XIX əsrin əvvəllərində İbrahim xanın
Qarabağda vəhşicəsinə güllələnməsi
və s. hadisələr Qasım bəy Zakirin gənclik illərində
gördüyü vəhşiliklər, eşitdiyi əhvalatlar
idi. Bu hadisələr onun dünyagörüşünün
formalaşmasına öz təsirini göstərib.
Qarabağ xanlığı Rusiyanın idarəçiliyinə
keçdikdən sonra Qasım bəy Zakir çar ordusunun
Qafqaz müsəlman könüllü atlı dəstəsinə
qoşulub, 1806-1813, 1826-1828-ci illərin Rusiya-İran
müharibələrində iştirak edib. O, Abbas Mirzənin
başçılıq etdiyi İran qoşununa qarşı
vuruşan dəstənin tərkibində olub, döyüşlərdə
fərqləndiyinə görə 1828-ci ildə
gümüş medalla təltif edilib.
1829-cu ildə Zakirin oğlu xəstələnərək
vəfat edir. Bu hadisə şairi dərindən kədərləndirir.
Bu münasibətlə yazdığı bir
şeirində o, oğlunun ölümündən doğan
iztirablarını təsvir edərək bildirir ki, “Həmişə
Yaqub kimi qəm çəkirəm, Yusifin gedişindən dəli
kimiyəm, şam kimi yanıram, təkcə gecələr
yox, gündüzlər də yanıram.” Şair ilin yay
fəslini Şuşada, qalan fəsilləri Mehdiqulu xanın
ona bağışladığı Xındırıstan kəndində
keçirirdi. Zakir qaçaq düşmüş
qardaşı oğlu Behbud bəy Cavanşiri evində
saxladığına görə günahlandırılaraq həbs
edilir. Bir il Şuşada saxlandıqdan sonra Bakıya
sürgün edilən Zakir dostları Axundzadə, M.Kolubyakin,
Qutqaşınlı və Orbelianinin köməyi ilə həbsdən
azad olur, ancaq ömrünün sonunadək nəzarət
altında yaşayır. Nəzarət altında yaşamaq
şairin ömrünün son aylarında fərəhsiz
ömür sürməsinin səbəblərindən biridir.
Bunlardan biri də onun maddi ehtiyac içində
yaşamasıdır.
Qasım bəy Zakirin satiraları əsas
etibarilə çar hakimləri və çarizmin müstəmləkəçi
qanun və qaydaları əleyhinə olub. Onun satirasında ən
amansız tənqid olunanlar gücsüzlərin və acizlərin
hüquqlarını tapdayanlardır.
İfşaçılıq, kəskin tənqid və kinayəli
gülüş Zakir satiralarının əsas xüsusiyyətlərindəndir.
O, ictimai nöqsanları sadəcə təsvir etməklə
kifayətlənməyib, eyni zamanda onlara qarşı
özünün kəskin tənqidi münasibətini, nifrət
və qəzəbini də bildirib.
Qasım bəy Zakirin mənzum hekayələrində
məhəbbət insanın ülvi və nəcib hissi kimi təsvir
olunur. Məhəbbətdə sədaqət, mətanət və
dözümlülük, vəfada möhkəmlik bu hekayələrin
bir qismində əsas məzmunu təşkil edir.
Qaraoğlu
Fazil
Bakı
xəbər.- 2018.- 16 may.- S.13.
Zakirin
realist yaradıcılığında təmsillərinin əhəmiyyəti
müstəsnadır. O, “Aslan, qurd və çaqqal”, “Dəvə
və eşşək”, “Tülkü və qurd”,
“Tülkü və şir”, “Xain yoldaşlar haqqında”, “Sədaqətli
dostlar haqqında” adlı təmsillərini yazarkən
şifahi xalq yaradıcılığında geniş
yayılan mövzulardan istifadə edib.
Azərbaycanın görkəmli satirik şairi
Qasım bəy Zakir tənqidi realizmin təməl
daşını qoyanlardan biri olub. Haqq-ədalət tərəfdarı
olan şair daim cəmiyyətdəki eybəcərlikləri tənqid
edib, xalqın maariflənməsi üçün əlindən
gələni əsirgəməyib. Görkəmli dövlət
xadimi Nəriman Nərimanov Qasım bəy Zakir haqqında
danışarkən belə deyib: “Zakir “zülmət səltənətində”
xalqa bəlanın haradan və kimlərdən gəldiyini
görürdü.”
Qasım bəy Zakir xalqın gözünü
açmaq, onları maarifləndirmək üçün
satiranı ədəbi janrların ən münasibi hesab edib.
Onun əsərləri müstəqil ədəbi cərəyana
çevrilən satirik şeirin vuran qəlbi və
düşünən beyni olub.
Qasım bəy Zakiri satira yazmağa təhrik
edən amillər yaşadığı ictimai mühitdə
baş verən hərc-mərclik, özbaşınalıq və
qanunsuzluqlar idi. Zakir maarifçi satiranın banisi olmaqla da fərqlənirdi.
O, xalqını cəhalətdə və zillətdə
saxlayanların pozulan əməl və əxlaqına dözə
bilmir, satiraları ilə onları ifşa və ittiham edirdi.
Bədii fikir tariximizdə XIX əsr Azərbaycan
realizmi özündən əvvəlki əsrlərdəki
realizmdən mahiyyət etibarilə fərqlənməklə
qalmayıb, mühüm bir mərhələ kimi özünəməxsus
yaradıcılıq prinsipləri ilə də seçilib. Bu
realizmə “demokratik realizm”, “maarifçi realizm” də deyiblər
və hər iki realizmdə müəyyən həqiqətlər
var.
Zakirin realizmi qabaqcıl rus
demokratik fikri ilə bərabər Qərbi Avropadakı mütərəqqi
ideyaların güclü təsiri ilə də fərqlənirdi.
Şairin yaradıcılığı bir də onunla
seçilirdi ki o, yazdığı realist əsərlərində
Azərbaycan həyatının bir çox tipik xüsusiyyətlərini
ümumiləşdirməyi bacarıb, eyni zamanda satirik
şeirlərin yeni nümunələrini – mənzum məktub,
mənzum hekayə və təmsil janrlarını yaradıb.
Böyük satirik avam kütlənin gözünü
açmaq, onların savadlanmasına yardım etmək məqsədilə
yorulmadan çalışıb. O, qələmini
süngüyə çevirərək xalqı zülmət səltənətində
saxlayan mürtəce qüvvələrə qarşı
gülüşün bütün növlərindən –
satira, istehza, kinayə və yumordan bacarıqla istifadə
edib. Elə buna görə də
özünün həyatı zillətdə keçib,
düşmənlərinin sayı getdikcə çoxalıb,
var-yoxu talan edilib, mülki zorla əlindən alınıb,
oğlu və qardaşı oğlu öldürülərək
həbsxananın divarları dibində quyulanıb.
Ehtiyac içində yaşayan şair dostu M.F.Axundovdan maddi
yardım istəyib. M.F.Axundov ona kömək etməklə bərabər,
həm də Bakı sürgünündən qurtarıb.
Qasım bəy Zakirin
yaradıcılığı maarifçi satiranın
inkişafında ayrıca bir mərhələ təşkil
edir. Şair öz əsərləri ilə cəmiyyətin
sağlam yollarla inkişafına, xüsusilə maariflənməsinə
və bu yolla cəhalətdən qurtularaq bəy, məmur
özbaşınalığına qarşı
çıxmalarına çalışıb. Onun
bu istiqamətdə yazdığı satiralar, o cümlədən
“Aslan, qurd və çaqqal”, “Tülkü və qurd” təmsilləri,
“Dərviş və fəqir” mənzum hekayələri və
başqa yazıları 1888-ci ildə Tiflisdə nəşr
edilən “Ana dili” dərsliyinə salınıb.
Böyük satirik ictimai və
siyasi məsələlərə də açıq gözlə
baxıb, hər cür yaraların sağalmasına cəhd
edib, məzlumun qanını içənlərə nifrət
edib, onlara qənim kəsilb, xalqın nicatını yalnız
maariflənməkdə görüb. İctimai haqsızlıqlara
qarşı amansız və mübariz olmaq ruhu şairin
maarifçi realist və satirik şeirlərinin diqqəti cəlb
edən xüsusiyyətlərindəndir. Onun
ifşaçı ruhda olan realizmi, kəskin satirası,
yaradıcılığında xalq həyatına
yaxınlıq, feodal təhkimçi mühitdə kütlənin
elmdən uzaq tutulmasına qarşı çıxması,
yaşadığı mühitdəki nöqsanlara dərin
istehzalı münasibət onu müasirlərindən fərqləndirirdi.
Şairin dost tutduğu mütəfəkkir yazıçı
M.F.Axundova və eləcə də Axundovun ona olan müsbət
təsirini də inkar etmək olmaz. Bu barədə Ə.Mirəhmədovun
yazdıqları da çox maraqlıdır: “Bu iki
yazıçı arasındakı dostluq onların öz
yaradıcılıq inkişafına və ümumiyyətlə,
Azərbaycanda maarifçi, realist ədəbiyyatın,
demokratik fikirlərin get-gedə güclənməsinə
mühüm təsir göstərib.
Görkəmli satirikin xalq
qarşısındakı xidmətlərindən biri də
odur ki o, M.P.Vaqifdən sonra Azərbaycan dilini daha yüksək
pilləyə qaldırmağa çalışan ən
böyük sənətkarlardan biri olub. O, dil məsələsinə
yaradıcı sənətkar kimi yanaşıb, şeirin, sənətin
xalqa xidmətini daim nəzərə alıb. Şair əsərlərini
geniş xalq kütlələrinin başa
düşdüyü bədii dildə yazıb. Məhz buna
görə M.F.Axundov, F.Köçərli, Ə.Haqverdiyev,
A.Şaiq və başqaları Azərbaycan dilinin incəliyindən,
gözəlliyindən danışarkən Zakirin adını
dönə-dönə çəkib.
Ana dili hər bir sənətkarın əlində
fikrini və hissini dolğun, düzgün əks etdirmək
üçün əsas silahdır. Zakir bu silaha yiyələnib,
Vaqifdən sonra Azərbaycan bədii dilini daha da zənginləşdirib.
Bədii söz elə deyilməlidir ki, orada sözün mənası
da dərinləşsin. Şair belə bir bacarığa malik
idi. Onun sadə Azərbaycan dilində yazdığı əsərlərin
M.F.Axundovun heyrətinə səbəb olması təsadüfi
deyil. O görürdü ki, Vaqifdən sonra şeirdə, sənətdə
xalqa meyl güclənir. Xalqa doğru meyilin ən gözəl
nümunəsi isə Azərbaycan xalq dilinin şeirdə, sənətdə
üstün mövqe tutması idi. F.Köçərli
yazırdı: “Hər millətin özünəməxsus ana
dili var ki, onun məxsusi malıdır. Ana dili millətin mənəvi
diriliyi, həyatının mayasıdır. Ana südü bədənin
mayası olduğu kimi, ananın dili də ruhun qidasıdır,
hər kəs öz anasını və vətənini sevdiyi
kimi, ana dilini də sevir...”
“Açıq və aydın” dildə
yazıb-yaradan Qasım bəy Zakirin leksikonunun əsasını
və canını ümumxalq sözləri təşkil edir.
O, Azərbaycan dilinin ən gözəl
xüsusiyyətlərindən, incəliklərindən məharətlə
istifadə edib, dildə olan məsələlərdən,
idiomatik ifadə və frazeoloji birləşmələrdən,
ayrı-ayrı sözlərin xalq dilində işlədilən
məna çalarlarından bol, həm də yerli-yerində
istifadə edib. Bütün bunlar şairin fikrini zənginləşdirib,
sözün təsir gücünü artırıb, həm də
onu obrazlı, təbii və sadə edib.
Qasım bəy Zakirin şeirlərində
canlı danışıq dilinin bir sıra başqa
xüsusiyyətləri də nəzərə çarpır.
Məsələn, şair danışıq dilində olan əks
mənalı qoşa sözlərdən istifadə edib:
eniş-yoxuş, gecə-gündüz, gəl-get, əl-ayaq,
alıb-satmaq və s. XIX əsrdə Azərbaycan ədəbiyyatında
realizm bir ədəbi məktəb kimi formalaşmağa
başlayıb və Zakir də bu ədəbi məktəbin
ilk görkəmli nümayəndələrindən biri olub. O,
XIX əsr realist ədbiyyatımızın inkişafına
müsbət təsir göstərən və ona istiqamət
verən maarifçi ziyalılardan olub.
Qasım bəy Zakir öz
yaradıcılığı ilə Azərbaycan ədəbiyyatını
mövzu, fikir, ideya cəhətdən zənginləşdirdiyi
kimi, janr etibarilə də onu inkişaf etdirib. O, Azərbaycan
dilinin bir çox gözəlliklərini şeirə, sənətə
gətirib. M.F.Axundovdan sonra realist-demokratik ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndələri də yeri gəldikcə
Zakir sənətinə müraciət ediblər. Yəni
Qasım bəy Zakir görkəmli bir sənətkar kimi
özündən sonrakı realist şeirimizin
inkişafına müsbət təsir edib. Bu təsir
S.Ə.Şirvani və eləcə də M.Ə.Sabir
yaradıcılığında özünü göstərib.
XIX əsr realist Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən olan Qasım bəy
Zakirin ədəbi irsi xalqımızın mədəniyyət
xəzinəsinə daxil olub. Onun
yaradıcılığı orta və ali məktəb
proqramlarında, dərsliklərində geniş yer tutur.
Böyük şair, görkəmli satirik
Qasım bəy Zakirin maarifçilik fəaliyyəti sonralar
onun xələfləri, o cümlədən dostu M.F.Axundov tərəfindən
davam və inkişaf etdirilib. Həmin tarixi
şəxsiyyətlərin, görkəmli ziyalıların
elm, təhsil, maarifin inkişafı, dilimizin saflığı
uğrunda apardıqları mübarizələrin məntiqi nəticəsidir
ki, hazırda bu sahədə böyük irəliləyişlərin,
inkişafın şahidi oluruq.
Tarixi şəxsiyyət Qasım bəy Zakir
1857-ci ildə dünyasını dəyişib. Şair Mirzə
Həsən qəbiristanlığında dəfn olunub.
Fazil QARAOĞLU