Vətənin təmsilçiləridirlər
şəhidlər
Yatan millət ya ölər, ya da
kölə kimi oyanar
M.K.Atatürk
Torpağa
bax, şəhid anası, itkin ordadı! Torpağı
sev, oxşa, ağını da, laylanı da torpağa söylə.
Çünki oğlun bu torpağı canından çox
sevdiyi üçün oraya üz tutdu, oranı beşik
seçdi özünə. Onun Vətən sevgisi də bu
torpaqdan başlamışdı. Axı, qəhrəmanlıq
ana qucağından, evdən, ailədən, ocaqdan başlayır.
Vətən, torpaq sevgisi ailədə aşılanır
insana. Süddən, qandan, gendən gəlir və
demək ki, birbaşa anayla, atayla başlayır Vətən
sevgisi.Bu ocaq da, ailə də, ev-eşik də torpağın
üzərində pərvəriş tapdığı, ordan
şirələndiyi, rişələndiyi, ordan bəhrələndiyi
üçün ən ümdə sevgimizin içində
torpaq xüsusi önəm daşıyır. Qeyrətli igidlər Vətənin dar günündə
düşmən qarşısına, önə
çıxır, sinəsini sipər edir və çoxu
şəhid olaraq torpağa tapşırılır. İgidlər
torpağa əkilir ki, qeyrət, qəhrəmanlıq, hünər,
təəssübkeşlik bitsin...
Tarixən gülüstan torpağımız,
onun yeraltı, yerüstü nemətləri “yağlı tikə”
olaraq düşmənin gözünə batıb. Hər vəchlə
bu cənnəti ələ keçirməyə hazır olan bədxahlar
heç vaxt əksik olmayıb ətrafımızdan. Hər tərəfdən
onu əldə etməyə çalışan acgöz
qarğa-quzğunlar arasında barınmaq xalqımız
üçün zaman-zaman çətinliklər, məşəqqətlər
yaradıb. Bu balaca Vətəni qorumaq üçün nə
qədər qanlar tökülüb, İlahi! Azərbaycan kimsəyə
arxayın olub, kürəyini söykəyə bilməyib.
Yalnız qəhrəman oğul və qızlarına güvənib
Vətən. Aslanın erkəyi, dişisi olmaz, deyib
babalarımız. İgid qadınlarımız da dar gündə
ərlərinə ata və qardaşlarına arxa, kömək
olublar. Bu mənada tarixin hər səhifəsində
xalqımızın qəhrəmanlıq dastanını yazan
oğullarımız, qızlarımız olub və bugün də
var.
Amma, nədənsə onları kifayət qədər
qiymətləndirmək, şəhadətlərinin aliliyini
anlamaq gücündə olmamışıq zaman-zaman.
Özümüzünkülər kənarda qalıb,
yadları ideal seçmişik. Nümunə olaraq
gözümüzün önündə Vətən
üçün ürəyi təşnə olanı, yolunda
canını verəni deyil, filmlərdəki, kitablardakı “qəhrəmanları”
nümunə seçmişik.
Türk
özünə dönəndə məğrur, məğlubedilməz,
möhtəşəm olur,- deyə bir deyim, inanc var. Artıq tilsim qırılır, millət
özünə dönür. Şəhidlərimizin xatirəsini
əziz tutmaq, əbədiləşdirmək, bugünkü və
gələcək nəslə çatdırmaq
üçün onların hər biri haqda ayrıca bir kitab
yazmaq ideyasını, təşəbbüsünü
Respublika Xatirə Kitabı Redaksiyası və “Bakı-Xəbər”
qəzeti birlikdə layihə ilə həll etməyə
başlayıblar.
***
...Naxçıvanın tarixi çox qədimlərə
gedib çıxır. Ən qədim yer adlarından olmaqla
“Naxçıvan” toponiminin müxtəlif etimoloji yozumları
mövcuddur. Brokhauz və Efronun ensiklopedik lüğətində Naxçıvan şəhərinin
əsasının e.ə. 1539-cu ildə qoyulduğu qeyd edilir.
Müasir elmdə isə Naxçıvan şəhərinin
əsasının e.ə. 1500-cü ildə qoyulması fikri qəbul
edilməkdədir. Şəhər haqqında ən erkən məlumat
tarixçi İosif Flaviyə (e.ə. I əsr) və
yunan coğrafiyaşünası Klavdi Ptolomeyə (b.e. II əsri) məxsusdur. Yəhudi tarixçisi
İosif Flavi Nuhun gəmisinin dayandığı yer olaraq
"Apobaterion" (yun.
Αποβατήριον) toponimini
qeyd edir ki, bu toponim də "Naxçıvan" kimi səslənir
və adı çəkilən toponim də məhz müasir
Naxçıvan şəhərinə aid edilir. Yəhudi
tarixçisi İosif Flavi yazır ki, Naxçıvan
toponiminin meydana gəlməsi Nuhun əfsanəsi ilə əlaqədardır.
Nuh peyğəmbər Allahın əmri ilə düzəltdiyi
gəmidə öz ailəsi, götürdüyü
canlılarla birlikdə xilas olmuş və indiki
Naxçıvan ərazisində məskən
salmışdır. Toponim "Nax", "çi",
"van" olaraq 3 tərkib hissəsinə
ayrılmış və "Nax" Nuh peyğəmbərin
adı, "çi" türk dillərində isim düzəldən
şəkilçi, "van" isə iran dillərində məskən,
yer bildirən sonluq kimi göstərilmişdir.
Ptolomeyin “Coğrafiya” əsərində
Naxçıvan şəhərinin adı ilk dəfə
“Naksuana” (yun. Ναξουὰνα, ing.
Naxuana) şəklində qeyd olunmuş və
şəhərin çoğrafi mövqeyi göstərilmişdir.
C.Cəfərov şəhərin
adının türk mənşəli olub eramızdan əvvəl
yarandığını və ilkin variantda dörd hissədən
(ak + üç + eb + on) ibarət “Akçiban” (qədim
türklərin, ağ asların – oğuzların adı)
olması fərziyyəsini irəli sürmüşdür.
Naxçıvan haqda bu məlumatı təsadüfən
qeyd etmədim. Haqqında yazacağım qəhrəman da bu
ulu torpağın yetirməsidir. Hər kəsə
məlum olan rəvayətə görə, Allah Huh peyğəmbərə,
qövmünün günahdan əfv edilənlərini və hər
canlıdan bir cüt olmaqla gəmiyə mindirib o günah məkanından
uzaqlaşmağı və sevib-seçdiyi bu müqəddəs
torpağa təşrif gətirməyi əmr etdi.
Allahın seçdiyi üçün bu məkan illərdir
onu mənimsəməyə cəhd edən düşmənin
arzusunu ürəyində qoyub.
Ölkəmizə sonradan pənah
gətirmiş, xalqımıza məxsus qonaqpərvərlikdən, ürəyiyumşaqlıqdan
və təəssüf ki, unutqanlıqdan istifadə edərək və
arxasındakı güclərdən ürəklənən bədxah
qonşularımız o qədər həyasızlaşıblar
ki, ən qədim yaşayış yerlərimizdən
olan Naxçıvana belə, iddialıdırlar.
Tanrının sevdiyi Nuh peyğəmbərin
pənah gətirdiyi bu torpağa kafir düşmən
ağayının dəyməsi yolverilməzdir və ta qədimdən
Naxçıvan torpağına anası kimi sahib
çıxan, onu canı kimi qoruyan oğullar bunu çox
yaxşı anlayıblar. Belə qəhrəmanlar sayəsində
Nəqşi-Cahanımız bu gün də qorunur, mərd
oğullarımız bu incinin keşiyində ayıq-sayıq
dururlar.
...İki il əvvəl ilk dəfə
qonaq olduğum bu şəhər təmizliyi, gözəlliyi,
tarixi abidələrinə diqqətin pik həddi, göz
oxşayan coğrafi mənzərəsi ilə yaddaşıma
həkk olundu. Ən ucqar kəndlərinə belə çəkilən
yolları ipək kimi rahat idi. Mən təyyarədən
enib şəhərə üz tutan zaman uzun avtomobil
karvanının şahidi oldum (Bəlkə də bu kitab bir
zaman – çox illər sonra oxunacaq, qoy oxucuya o da bəlli olsun
ki, biz mənfur düşmənin hiyləsinə uyaraq məhrum
olduğumuz bu qədim torpağımıza quru yoluyla gedə
bilmirik. Quru yolu yalnız İran İslam
Respublikasından keçməklə gerçəkləşir
– F.R.).
- Naxçıvandadamı Bakıdakı kimi
tıxac olurmuş? – deyə sürücüdən
soruşdum. O, qəmli-qəmli: - Yox, bacı,- dedi, - Şəhidimiz
var, Qarabağdan indi gətirilir. Şəhərdən də,
ətraf kəndlərdən də eşidən hər kəs
bu igid Vətən oğluyla vidalaşmağa tələsir.
Bu kədərli xəbərdən, eyni zamanda
qürurdan göz yaşlarımı saxlaya bilmədim
(İndi yazarkən belə, kövrəlirəm). Xalqın
şəhidinə verdiyi qiymət məni təəsirləndirdi.
Şükürlər olsun, elin gözü tərəzidir, hər
kəsin öz qiymətini verir, haqq gec-tez öz yerini
tapır. Amma bu qədim torpaqdakı şəhidə qiymət
bir başqaydı. Avtomobil karvanının ucu-bucağı
görünmürdü. Geri dönüb, o karvana
qoşulmağı o qədər istədim ki, həmin an. Bunu
sürücü də hiss etdi deyəsən və:
- Hələ təyyarə nə zaman gələcək
bəlli deyil, - dedi...
Naxçıvan şəhidinə
belə qiymət verir və mən buna, o şəhərə
ilk addımımı qoyarkən əmin oldum və sevdim bu
şəhəri, onun qonaqpərvər, qədirbilən
insanlarını. Ona görə də bu şəhərin
igid oğlanlarından biri – bu diyarın nə ilk, nə də
son olmayan şəhidi, qəhrəmanı İlkin
haqqında yazmaq qərarına gəldim.
O da bu şəhərdə doğulmuşdu –
Seyidov İlkin Mir Nəzir oğlu.
Evin böyük oğlu olduğu
üçün İlkin qoyulmuşdu adı. Amma gələcəkdə
adı daha böyük mənalar kəsb edəcəkdi –
Şəhid adını! Bu ad qoyularkən bunu bəlkə
heç düşünməmişdi valideynləri. Ailədə İlkin oldu, amma şəhidlikdə nə
ilkdi, nə sondu. Çünki, hər şəhid öz
qanıyla bir ilk səhifə açır, hər şəhid
qəhrəmanlıq dastanının bir hissəsi olur, igidlər
o dastanları Vətən adlı nəhəng kitabın vərəqlərinə
qeyrət, təpər, hünər qələmiylə
yazırlar. O yazını pozmaq üçün
bütövlükdə bu millətin yaddaşını, hafizəsini
silmək, ürəyini, beynini, xatirəsini məhv etmək gərəkdi,
bu isə mümkün olan şey deyil!
...Şəhidim, yurdsevər ərənim,
bir an düşünmədən canını Vətən,
torpaq yolunda fəda edən cəngavərim,
qoçağım, nərim, igidim...
qarı düşməndən öc almağa can atan Təpərlim,
Qeyrətlim, Təəssübkeşim, Vətənin Ən
layiqli oğlu... Cənnət sakini... İlkinim... Nə
düşündün düşmən üzərinə gedərkən?
Kimi xəyal etdin? Yoxsa, heç kimi, hətta dünya nemətlərindən
ən şirini olan canını belə, düşünmədən
qarı düşməndən öc almaq üçün
bütün nifrətini silaha çevirib irəli
atıldın - sonunu düşünmədən,
ölümü saya salmadan. Yox, özünü
düşünmədin,
çünki özünü düşünənlər
o anlarda orada deyildilər. Qəhrəmanlığa
əvvəlcədən hazırlaşmırlar, məşq eləmirlər,
o, an məsələsi olur. İnsanın əsl xisləti belə
anlarda üzə çıxır. Özünü
düşünən qəhrəman ola bilməz. Əsl
kişilər belə anlarda təmkinli olurlar, iti ağılla
düşünə bilir, qəti qərar
çıxarırlar. O da qərarını verdi – Vətən
üçün ölməyə dəyər! – dedi...
Adətən belə bir ifadə eşidirik:
Ölüm mələyi yaxşıları seçib
aparır. Müharibə vaxtı isə qeyrətli,
ağıllı, ətrafın sevimlisi olan, gözəgəlimli,
pəhləvan cüssəli oğlanları. Əvvəllər
bu sözə elə də əhəmiyyət verməzdim,
amma zaman keçdikcə, insanın yaşı üzərinə
yaş gəlincə çox ölçülər, fikirlər,
gümanlar, təxminlər dəyişir. Və həyatda
heç də, heç nəyin təsadüf
olmadığına əmin olursan. Bu
ölümlər də təsadüfi deyil, sevimliləri Allah
da sevir və şəhidliyi də hər kəsə qismət
etmir. Çünki uca Yaradanın dərgahında mənsəb
qazanmış şəhidlərin bir tək şirkdən
başqa bütün günahları əfv edilir. Bu,
müqəddəs kitabımızda yazılır və şəhidlik
nə qədər böyük xoşbəxtlik olduğunu iman
sahibləri çox gözəl anlayır. Bəzən bunu qəbul,
həzm edə bilmirik. Çünki, ucunda ayrılıq var, həsrət
var, dözüm, səbir istəyir sevənlərindən...
Amma şəhid valideynlərinin
qəlbində qüssə, kədərlə bərabər
bir qürur da yaşanmalıdır, - Şəhid Anası,
Şəhid Atası adının qüruru. Çünki,
onların dünyaya gətirdiyi insan xalqa nemətdir, vətənpərvərlik nümunəsi,
Vətəni, xalqı sevmək və təmsil etməyə
haqqı çatan nümunədir. Bəli, şəhidlər
eyni zamanda həm bu dünyada, həm Allah dərgahında Vətənin
təmsilçiləridirlər.
***
Təqvimdə özəl günlər
qırmızı rənglə işarələnir. Hər kəsin özünə məxsus fərdi təqvimi
də var – özü üçün tutduğu. Doğum günü, universitetə qəbul olma, ilk
iş günü, ilk maaş, toy günü, övladının ilk dəfə məktəbə
gedən günü – bir sözlə həyatın bəxş
etdiyi ən xoşbəxt günlər – ömrünə
qırmızı işarəylə yazılan günlər. Və bir də özünü ən
bədbəxt hiss etdiyi günlər var insanın, onu təqvimdə
qarayla işarələsən də görünməyəcək.
Çünki o təqvimdə günlər onsuz da qara işarələnir.
Amma kağızda, təqvimdə olmasa da, ürəkdə,
beyində, hafizədə qapqara işarəylə həkk
olunur o günlər. Bəs şəhid olma günü necə
qeyd olunmalıdır yaxınlarının təqvimində -
qaramı, qırmızımı? Şübhəsiz,
düşünmədən qara deyənlər çox olacaq.
Amma düşündükdən, şəhidliyin zirvəsinə gedən yolu dərk etdikdən,
şəhidin Allah məqamındakı ali yerini öyrəndikdən
sonra bir daha düşünməli olursan, O təqvim
qırmızı olmamalıdırmı?..
Xalqımızın “Adın daşlara
yazılsın!” kimi bir qarğışı var. Bu doğrudan
qarğışdımı, alqışdımı, yaranma
tarixi haraya gedib çıxır, bilmirəm. Bəzən
fikir dəryasına baş vurub çox dərinə gedərkən
üzün astarla yerini dəyişdiyini görmək
qaçılmaz olur. Bu mənada “adı daşlara
yazılanlar”ımızın bu fikirlərdən hansı ilə
düz gəldiyini araşdırsaq, heç də həmişə
bu ifadənin qarğış olmadığının da
şahidi olarıq. Onsuz da insan yarandığı gündən
etibarən ölümə tərəf addım atır. Hər
gün bir addım “oraya” yaxınlaşırıq, hər
gün yuxudan oyandıqda kimsə həvəslə - o dünyama,
məzarıma bir addım daha yaxınlaşdım, demir.
Halbuki ən real həqiqətimiz budur. Ancaq yaşamaq, gözəl
günlər xəyal etmək var xislətimizdə. Amma
ölüm də var, şəhadət də var. Amma
ölüm də var, ölüm də... Gedənlərin
adı daşlara yazılır. Əvvəllər qəbirlərin
üzərinə vəfat edən şəxsin nə işlə
məşğul olduğunu bildirən şəkillər
olurmuş. Əski məzar daşlarında bunu çoxumuz
görüb. İlxıçının məzarı üstə
at, çobanın qoyun, dərzinin iynə, alimin, müəllimin
kitab, yaxud qələm və s. İndi o şəkillər
olmasa da, şəhidlərin qəbri üzərində
müqəddəs bayrağımız dalğalanır. Və
bu müqəddəslik, zirvə elə bir yüksəklikdir
ki, yalnız canını, qanını Vətən, torpaq
yolunda əsirgəməyən seçilmişlərə nəsib
olur. Və gələcək nəsil gəncləri də vətəni
sevməyi onun uğrunda canını fəda edənlərdən
öyrənirlər. Beləliklə, daşlara yazılan adlar
da eyni deyil – o daşdakı adlardan Şəhid adı hər
bir Vətən övladının müqəddəs
saydığı addır, ünvandır. Daşların dili
olsa, altında uyuyanın qiymətini, yaxud qiymətsizliyini elə
bir etiraf edər ki, insan həyatın əsl mənasını
dərk edər.
Onun da adı daşa yazıldı, eyni zamanda
ürəklərə, xatirələrə - Seyidov İlkin
Mir Nəzir oğlunun.
***
Bəlkə
qanım bir bayrağa qan olar...
Çox canını qurban verən oldu bu müqəddəs
torpaq uğrunda. Adları unuduldu, tarixə
gömüldü. Sadəcə unutduq! Bəzən
elə oldu ki, özümüz də anlaya bilmədik kimik, nəyik?
Amma insan unutsa da, onlar Allah dərgahında
müqəddəslər sırasında yer qazandılar.
Deyilən söz yadigardı, - deyib, ustad Səməd
Vurğun. Ancaq deyilən yazılmasa ağızdan-ağıza
bəzən təhrif olunaraq, yanlış, bəzən tamamilə
kökündən dəyişilərək sonrakı nəsillərə
ötürülür. Yazılansa
qalır. Ən qədim tarixin “dili” salnamələr,
əşyalar, məzarlar... olub.
Kim bilir
neçədir dünyanın yaşı,
Tarixin nə
qədər yazısı vardır...
Hər
saxsı parçası, hər məzar daşı
Nəsildən-nəsilə
bir yadigardır...
Bu gün şəhidlərimiz haqqında yazılanlar da
bir zamanlar dönüb arxaya baxan, el-obasının qəhrəmanlıq
tarixini öyrənmək, mənimsəmək, təbliğ
etmək istəyən gələcək nəsil
üçün bir yadigardır. Bu yazılar da müxtəlif olacaq:
savadlı yazılmış, həvəskar cəhdi, faktlara
güvənən, pafosla, eyforiya ilə yazılmış və
bir də yaşadığımız günün
reallığını əks etdirən yazılar. Amma bir
ümumi, ortaq nöqtə olacaq bunları yazanlar arasında –
Vətən sevgisi, millətinə, dövlətinə, tarixinə,
keçmişinə, bugününə və gələcəyinə
ehtiram!
Mən də yüzlərlə qəhrəman
oğullarımızdan biri haqqında yazamağa cəhd edəcəm
– Seyidov İlkin haqqında. Bəlkə onun qəhrəmanlığını,
vətənpərvərliyini, həyat eşqini, təəsübkeşliyini
tam ifadə edə bilməyəcəm, amma buna cəhd edəcəm...
Bunu, onun ruhuna dərin hörmət və onu
dünyaya gətirən, tərbiyə edənlərə
sayqıyla bir təskinlik olaraq yazacam.
Seyidov İlkin Mirnəzir oğlu 1969-cu ildə
Naxçıvan şəhərində doğulub. Orta məktəbi
Naxçıvanda oxuyub. 1987-89-cu illərdə
Sovet Ordusu sıralarında həqiqi hərbi xidmət
keçib. Ordudan tərxis olunduqdan sonra
Naxçıvan şəhərinə qayıdıb və
işə düzəlmək üçün
Naxçıvan Muxtar Respublikası Daxili işlər Nazirliyinə
müraciət edib. Gənc
yaşlarından idmanla məşğul olduğundan
hündürboylu və sağlam bədənli idi. Ona görə də onun Daxili İşlər
Nazirliyi Xüsusi Təyinatlı Polis Dəstəsinin (XTPD)
sıralarına qəbul olunması çətin olmadı.
Yatan millət ya ölər, ya da kölə kimi oyanar -
Mustafa Kamal Atatürkün zərb-məsələ
çevrilmiş bu dəyərli cümləsinin zaman-zaman təsdiqini
görmüşük. Qarı düşmən bunu bizə dəfələrlə
sübut edib. Amma milli oyanışla ona
qalib gələndə, burnunu əzib yerində otuzduranda yenə
bağışlamışıq, bu dəfə yəqin ki,
etməzlər fikriylə olanları unudub yenə onlara etibar
eləmişik ki, bu da elə, yenidən yatmaqdı.
Düzdür, kölə olmamışıq, amma çox uzun
yatmışıq...
1990-cı ilin yanvar ayının əvvəllərindən
etibarən Ermənistanın silahlı, terrorçu-quldur dəstələri
Naxçıvan Muxtar Respublikasına bütün sərhəd
boyu hücumlar təşkil edir, terror-təxribat aktları
törədirdilər. Məqsəd Naxçıvan Muxtar
Respublikasında yaşayan əhali arasında vahimə yaratmaq
və əhalinin bölgəni tərk edərək
qaçmasına, ərazinin işğalına nail olmaqdan ibarət
idi. Ermənistan tərəfindən həyata
keçirilən bu cür terror-təxribat aktlarının,
bir çox hallarda isə açıq silahlı
hücumların qarşısını əsasən, Daxili
İşlər Nazirliyi, xüsusən də XTPD
alırdı. Xüsusi Təyinatlı
Polis Dəstəsinin əməkdaşları gecə-gündüz,
qarlı-şaxtalı havalarda, keçilməsi çətin
olan hündür dağlıq ərazilərdə müqəddəs
Vətən torpağının keşiyini çəkir,
qanlı döyüşlərdə onlara layiqli
cavablarını verirdilər. Həmin vaxt
düşmən müxtəlif növ iriçaplı
silahlardan, hətta ağır artilleriyadan istifadə edirdi.
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ermənistan
tərəfindən tam blokadaya alınmışdı.
1992-ci
ilin may ayında Ermənistan silahlı birləşmələri
hər tərəfdən Naxçıvan Muxtar
Respublikasına hücuma keçdi. Hücumun əsas
hədəfi isə Türkiyə ilə sərhəddə
yerləşən Sədərək qəsəbəsi idi.
Sədərək çox strateji nöqtə
olduğu üçün düşmənin oranı ələ
keçirməsi bütövlükdə Muxtar Respublikanın
işğalına şərait yaradacaqdı. Bir neçə gün döyüş getməsinə
və düşmənin böyük qüvvə ilə
aramsız həmləsinə baxmayaraq bir qarış belə,
torpaq düşmənə verilmədən hücumun
qarşısı alındı. Həmin döyüşlərdə
onlarla Azərbaycan oğlu canını müqəddəs Vətən
torpağına qurban edərək əyninə şəhidlik
kəfənini geydi.
Naxçıvan
Muxtar Respublikası Arxiv İdarəsindən Fəxrəddin Cəfərovun
qeydlərindən:
1992-ci ildə sabitlik yenidən pozuldu. Erməni
yaraqlıları Muxtar Respublikanın bütün sərhəd
kəndlərini müxtəlif döyüş texnikasından
və iri çaplı silahlardan atəşə tutdular.
Mayın 3-də Günnüt kəndində növbədə
olan polis işçiləri radiostansiya ilə Şərur
rayon Daxili İşlər Şöbəsinin növbətçisinə
bildirmişdilər ki, Ermənistanın Sovetaşen, Yelpin
Areni kəndləri tərəfindən qalxan 2 vertalyot
onların olduqları ərazidə müşahidə
aparır və hərdən atəş açır. Məlumatda qeyd edilirdi ki, həmin gündən bu
vertolyotlar polis postunun yerləşdiyi əraziyə və
Günnüt kəndinin özünə 64 raket mərmisi
atmış və xeyli dağıntı törətmişdir.
Mayın 5-də Günnüt polis postundan məlumat
verildi ki, silahlı ermənilər yenə də kəndin
yaxınlığında toplaşmışlar. Həmin yerdə 1 tank və 2 BTR-in olduğu da xəbər
verildi. Cabbarov bildirdi ki, daşnakların
bir hissəsi zirehli texnika ilə Günnüt kəndinə
hücuma keçmiş və polis postunu zirehli texnika ilə
güclü atəşə tutmuşdur. Ermənilərin
Günnüt kəndinə basqını ilə əlaqədar
oraya kömək göndərilir. Oraya gedən
polis əməkdaşları yerli polis dəstəsi ilə
birləşərək 21 nəfər zabit və sıravi
polis işçisi erməni yaraqlıları ilə
vuruşa-vuruşa dağlara çəkilirlər. Polis nəfəri Mərdan Abbasov
yaralandığı üçün polis nəfəri Zakir Qənbərov
onu UAZ maşını ilə mərkəzi xəstəxanaya
gətirir. Polis baş serjantı Rəhimov
Asəf Bayram oğlu mərdliklə vuruşaraq bir addım da
olsun geri çəkilmədən polis işçilərinə
mühasirədən çıxmağa kömək göstərir,
özü isə son anda mühasirədə qalır. Bu
dəhşətli anı hiss edən Asəf Rəhimov
silahında qalan yeganə güllə ilə özünü
vurur. Onun igidliyi və dönməzliyi heç
vaxt unudulmayacaq. Onu da qeyd edim ki, 1992-ci il 6 iyunda milisin
adı dəyişdirilib, 72 ildən sonra yenidən polis
adlandırıldı. 1992-ci ilin may-iyul
aylarında erməni silahlı qüvvələrinin
basqınları nəticəsində polis əməkdaşlarından
şəhid olanlar və yaralananlar oldu. Xüsusən Sədərək,
Havuş, Günnüt, Yuxarı Buzqov, Kərməçataq və
Şada kəndləri ətrafında gedən ağır
döyüşlərdə polis əməkdaşlarımızdan
Əsgərov Əli Şirzad oğlu (polis mayoru), Rəhimov
Asəf Bayram oğlu (polis serjantı), Seyidov İlkin Mirnəzir
oğlu (polis sıravisi), Kazımov İlham Cəbrayıl
oğlu (polis serjantı), Seyidov İlkin Mirnəzir oğlu
(polis serjantı), Hüseynov Etibar İslam oğlu (polis
serjantı), Seyidov Mirəyyub Yusif oğlu (polis serjantı) və
başqaları Naxçıvan MR-ın ərazi
bütövlüyü və torpaqlarımızın
müdafiəsi uğrunda gedən döyüşlərdə
qəhrəmancasına həlak oldular. Bu
döyüşlərdə neçə-neçə polis əməkdaşlarımız
ağır yaralandılar. Bektaşi Ağabala Hidayət
oğlu (polis baş leytenantı), Əhmədov Rasim Əhməd
oğlu (polis serjantı), Yusifov Əhəd Fərman oğlu
(polis serjantı), Rəhimov Qulu Qəhrəman oğlu (polis
serjantı), Ağayev Firdovsi Dostəli oğlu (polis
serjantı), Novruzov Ənvər Novruz oğlu (polis
serjantı), Novruzov Tofiq Məsimalı oğlu (polis
serjantı), Musayev Oruc Sərtif oğlu (polis serjantı), Rəhimov
İnşallah Xəlil oğlu (polis serjantı), Həsənov
Fazil Cəlal oğlu (polis serjantı), Vəliyev Kərəm
Səfər oğlu (polis serjantı), Rzayev Hüseyn Məmməd
oğlu (polis serjantı), Vəliyev Kərəm Səfər
oğlu (polis serjantı), Əliyev Eyvaz Ələkbər
oğlu (polis serjantı), Zeynalov Qurban İslam oğlu (polis
serjantı), Əliyev Eyvaz Ələkbər oğlu (polis
serjantı), Sadıqov Nəsir Məmməd oğlu (polis
serjantı), Abdullayev Vəzir Yusif oğlu (polis serjantı) və
başqalarını qeyd etmək olar. Erməni hərbi birləşmələrinin
1992-ci il may ayında Şərur və Sədərək
rayonlarına genişmiqyaslı hücumları dünyanın
60-dək ölkəsi tərəfindən təcavüz
adlandırıldı. Elə buna görə də
BMT-nin səlahiyyətli nümayəndələri baş
vermiş hadisələri öyrənmək məqsədi ilə
Naxçıvana gəldilər. Naxçıvan MR Ali Məclisinin
sədri Heydər Əliyev nümayəndə heyətini qəbul
edib, onlara erməni silahlı birləşmələrinin
Naxçıvan MR ərazisində törətdikləri
ağır cinayətlər barədə geniş məlumat verdi. Nümayəndə heyətinin
üzvləri bu məlumatı bütün dünya ictimaiyyətinə
çatdırdı. Erməni daşnaklarının
basqınları çox böyük itkilərlə nəticələnsə
də bu, Sədərəyin, Günnütün, Havuşun, Kərməçatağın,
Şadanın, ümumiyyətlə, Muxtar Respublikanın qeyrətli
oğul və qızlarının iradəsini sarsıda bilmədi.
Sədərəklə Ermənistan sərhəddində
belə gərgin vəziyyətin yaranması qonşu ölkələrin,
Türkiyə və İranın
başçılarını da narahat edirdi. Ermənilərin Naxçıvana təcavüzləri
ilə bağlı Süleyman Dəmirəl Ermənistan
Prezidenti Levon Ter-Petrosyan ilə telefonla əlaqə
saxlamış və ondan təcavüzü
dayandırmağı tələb edərək demişdir ki, əks
təqdirdə acınacaqlı nəticələr baş verə
bilər. ABŞ prezidenti C.Buş ilə də
telefon danışığı olmuşdur. S.Dəmirəl erməni təcavüzü nəticəsində
bölgədə yaranmış vəziyyəti ona izah
etmişdir. Naxçıvan Ali Məclisinə sədr
seçilmiş dünya şöhrətli bir insan, müdrik
siyasətçi Heydər Əliyevin Muxtar Respublikada
olması, Ermənistan rəhbərləri ilə tez-tez
apardığı məqsədyönlü
danışıqlar Şərurun sərhəd kəndlərinə
basqınların qarşısına sipər çəkməklə,
dağıntılara, nahaq qan tökülməsinə,
quldurluğa, qarətçiliyə son qoyulmasına kömək
edirdi. Bu nəhəng siyasətçinin şərurlulara
ən böyük köməyindən biri də bu oldu ki,
başçılıq etdiyi Naxçıvan Ali Məclisi Sədərək
kəndinin 28 avqust 1990-cı ildən ayrıca rayon kimi fəaliyyət
göstərməsi barədə qərar qəbul etdi. Həmin qərarda Sədərək rayonunun ərazi
bölgüsünə Sədərək, Dəmirçi, Kərki,
Maxta, Qarabürc, Kərimbəyli və Axaməd kəndləri
daxil edildi. Sədərəyin ayrıca
rayon kimi fəaliyyət göstərməsinin əhəmiyyəti
ondan ibarətdir ki, bu kənd müharibə zonasında rayon mərkəzi
kimi qeydə alınmış, idarələrin, müəssisələrin
və orada işləyən işçilərin sayı xeyli
artmış, nəticədə əhalinin başqa yerlərə
köçüb getməsinin qarşısı
alınmışdı.
Bəli,
yuxarıdakı rəsmi məlumatda bildirildiyi kimi, Seyidov
İlkin Mirnəzir oğlu 19 may 1992-ci ildə Sədərək
uğrundakı döyüşdə qəhrəmancasına həlak
oldu. Şəhidin məzarı Naxçıvan
şəhərindəki Şəhidlər
Xiyabanındadır. O, iki il ərzində
Naxçıvan Muxtar Respublikasının sərhədi boyu –
Ordubaddan Sədərəyədək böyük bir ərazidə
döyüş yolu keçmiş, düşmənin xeyli
sayda canlı qüvvəsini məhv etmişdi.
Subay idi.
Ailəsi - Atası Seyidov Mir Nəzir, anası Seyidova Rahilə, Qardaşı Seyidov Yalçın
Mir Nəzir oğlu hazırda Naxçıvan şəhəri,
Nizami küçəsi, 34, ev 23 ünvanında
yaşayırlar.
Bu, İlkinin qısa və şərəfli ömrünün
tarixçəsidir. Onun kimi igid oğullarımızın
adları qədirbilən xalqımız tərəfindən
zaman-zaman kitablarda, filmlərdə, xatirələrdə əbədiləşdiriləcək,
qiymətləndiriləcək.
Mənim aləmimdə bu yöndə
atılan hər kiçik addım gələcək
uğurumızın, - unutqanlıqdan çəkdiklərimizin,
ürəyiyumşaqlıqdan başımıza gələnlərin,
aşırı tolerantlığımızdan istifadə edənlərin
bizə yaşatdıqları üzüntülərin,
içimizdəki insan sevgisinin həddini aşmasının
qarşısını almaq, düşməni layiq olduğu
yerdə oturtmaq, hətta oturmağa qoymamaq üçün
atılan addımdır. Hələ lap qədimdən,
ilk insan hüquqları kodeksi layihəsi müəlliflərindən
olan Hamurapi deyirdi ki: Keçmişini unudan onu yenidən
yaşamağa məhkumdur. Düşmənlərimizin bizə
qarşı xəyanətləri ilə zəngin olan keçmişimizi
unutmayacağıq ki, onu yenidən yaşamayaq.
Çirkin siyasət nəticəsində ölkəmizə
çağırılmamış qonaq kimi yerləşdirilən
murdar düşmənin ayağı torpaqlarımıza dəyəndən
başladıqları düşmənçilik siyasətini
zaman-zaman unutduğumuz, - yeri gələndə qurd, yeri gələndə
quzu libası geyinən düşmənin hiylələrinə
uyduğumuz və tarix boyu vurduqları saysız-hesabsız
yaralardan sonra yenə onları bağışlaya bilməyimiz
böyüklük adlansa da, artıq yetər! Düşmənə
düşmən gözüylə baxacaqsan ki, yerini
tanısın. Bütün beynəlxalq normaları pozan,
önəmli təşkilatların qətnamələrini -
BMT Təhlükəsizlik Şurasının Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə dair 30 aprel
1993-cü ildə qəbul edilmiş 822 saylı ilk qətnaməsini,
29 iyul 1993-cü ildə qəbul edilmiş 853 saylı
ikinci qətnaməni, 1993-cü
il 14 oktyabr ayında qəbul olunmuş 874 saylı
üçüncü qətnaməni və 1993-cü il
noyabrın 11-də qəbul olunmuş 884 saylı
dördüncü qətnaməsini heçə sayan erməni
tərəfi həyasızlıqlara bu gün də davam edir,
münaqişənin davam etməsi ilə bağlı vəziyyəti
yenidən müzakirəyə çıxararır.
Amma xalqımızın səbr səbr kasası dolub
artıq.
Bundan sonra düşmən qorxsun! Türk
özünə gələndə möhtəşəm olur.
Türk yuxudan oyananda, o yatan zaman at oynadan
düşmən girməyə siçan oyuğu axtarar.
Oyanır artıq millət, hiyləsini
anlayıb artıq qarı düşmənin. Və bu yolda canını “uf” demədən qurban verən
oğullar düşmənin kin-küdurət dolu qəlblərini
parçalamağa hazır vəziyyətdədirlər.
Bunu 2-5 aprel 2016-cı il
döyüşü də sübut etdi. Aprel ayının ilk
günlərindən başlayaraq ermənilərin cəbhə
xəttində yeni bir təxribata əl atması və nəticə
etibarilə Qarabağ uğrunda savaşın yeni bir mərhələyə
qədəm qoyması nə qədər təəssüfedici
olsa da, son proseslər Azərbaycan xalqı, dövləti
üçün bir o qədər də qürurverici oldu. Belə ki, ermənilərin təxribat xarakterli
hücum cəhdlərinə cavab olaraq Azərbaycan Silahlı
Qüvvələrinin əks hücuma keçməsi və
uzun illərdən bəri erməni işğalı
altında olan bir neçə yaşayış məntəqəmizi
işğaldan azad etməsi Azərbaycan Ordusunun
gücünü, potensialını ortaya qoymuş oldu.
Qısa müddət ərzində Azərbaycan Ordusu tərəfindən
sarsıdıcı cavab zərbələri alan
ermənilər atəşkəs təklifi ilə
çıxış etdi. Bununla
işğalçı ölkə təkcə statistik rəqəmlər
deyil, real həyatda da Azərbaycan qarşısında
gücsüz, aciz olduğunu bir daha nümayiş etdirdi.
Bunu tez-tez keçirilən beynəlxalq idman
yarışlarında hayların məğlubiyyətində də
görürük. Heç şübhəsiz ki, Azərbaycan
Silahlı Qüvvələrinin əldə etdiyi nailiyyətlər
Azərbaycan xalqı, onun müxtəlif təbəqələrini
təmsil edən ayrı-ayrı peşə, sənət
sahibləri, ictimai-siyasi təşkilat və qurumlar tərəfindən
də alqışlanır, təqdir olunur.
***
Hər kəsin
keçə bilmədiyi yol – şəhidlik yolu
İlkin ailədə insana sevgi yönündə tərbiyə
almışdı. Aldığı o gücü, o sevgini, o
məhəbbəti anası qədər sevdiyi Vətənə,
torpağa verməyə hazırdı. Hərə
bu sevgini bir cür yaşayır, bir cür büruzə verir.
O, bu sevgini ömrünü yarım qoyub, amalı yolunda qurban
getmək, Şəhidlik məqamına yetişməklə
göstərdi. Saf milli mövqeli insanlar məqamı
gələndə özlərini – canlarını
düşünmürlər. O can
artıq onların amalına, məqsədinə aparan bir vasitə
rolunu oynayır həmin an onlar üçün.
Biz vətənpərvər
ruhda düşünsək, ömrümüzü şəhidlərin
ömrünə borcluyuq. Biz onların
şəhidliklərinə şahidik, onların qəhrəmanlıqlarına
şahidik. Dövrümüzdə baş
verən müharibənin, haqsızlığın,
günahsız ölümlərin şahidiyik. Şəhid zirvəsindəkilərin
o məqama yetişməsinə tamaşa edən
seyrçiyik, ömürlərinin
bitməsini təsdiqləyən zamandaşıq. Həm də, bəlkə də heç bir zaman o
zirvəyə yüksələ bilməyəcək qədər
də acizik. Biz şahid olduq Mübariz İbrahimova,
Əlif Hacıyevə, Çingiz Mustafayevə, Şirin Mirzəyevə,
Asif Məhərrəmova, Salatın Əsgərovaya, Əliyar Əliyevə... və yüzlərlə
uca zirvədə olanlara. Biz böyüdük,
onlar həmişəlik gənc qaldılar. Biz onların
yaşını keçdik, amma yollarını gedə bilmədik,
çünki hər kəsin gedə biləcəyi yol deyil
şəhidlik yolu!
Hər gün yüzlərlə, minlərlə insan
köçür bu dünyadan, göydən ulduz
axarmış kimi. Yerdə qalanlar isə sanki onlar kimi
olacaqlarından xəbərsizdilər.
Danışıqda hər kəs deyir ki, bu torpağın
üstü varsa, altı da var, amma heç kim
altını fikirləşmir, torpağın altında təsəvvür
etmir özünü. Bəlkə var, amma çox az olur belələri. Ölüm
heç kimə xəbər eləyib gəlmir. İcazə istəyib içəri girənlərdən
deyil. Nə də dəvət olunanlar
arasında görə bilməzsiniz. Hər
gün ətrafımızda, sağımızda, solumuzda
görünər, amma tez unudarıq onu. Özümüzə
yansıtmarıq. Hər yeni ölənə
də təəccüblənər, əlimizi
ağzımıza apararıq, sanki gözlənilməyən
bir şeymiş kimi təəccüblənərik. Hətta müharibədə ölənə də hər
kəs təəccüblənir, halbuki müharibə elə
ölümün özüdür. Morfologiyada
sinonim sözlər olmasalar da, məntiqlə eynimənalı
sözlərdir müharibəylə ölüm. Müharibədə qazanan olmur. Yox, olur – qazanan
ölüm olur! Dünyanın gözəlliklərini doyunca
görməyən, nemətlərindən ürəyincə
dadmayan, həyatdan kam almayan gəncləri, vətənpərvərləri,
qeyrətliləri, igidləri, təəsübkeşləri
aparır Ölüm... elə yaşda aparır ki, adam yaşadığı üçün xəcalət
çəkir. Xəcalət çəkir ki, bəlkə o
körpənin yerinə mən olsaydım, o bir az
çox yaşasaydı, həyatın pəncərəsindən
baxmadan getməsəydi...
Şəhid
məzarlarını
Mərmərə
bükdük,
Daş
qoyduq başlarına
Qalxa bilməsinlər
Üzümüzə
tüpürməyə...
Bu
yaşıma görə
Şəhidlər
Xiyabanında
18
yaşlı baş daşları
Utandırdı məni.
Məndən
kiçikdi hələ
Məndən
öncə doğulanlar
“əmi” deyib
üstümə qaçır başdaşları
bir əsgərin
ölüm günü...
Gənc şair Emin Pirinin üsyankarcasına ifadə
etdiyi bu şeiri diqqətimi çəkdi və bir çox
şəxsi mənafeyini xalqın rifahından üstün
tutan, müqəddəs saydığı yalnız pul olan, nə
şəhidinə, nə ağsaqqalına, nə
qadınına... qiymət verməyən nadürüstlərə
ünvanlandığı bəllidir. Düşmən
caynağındakı torpaqlarımızı, əsirlikdə əzabları
davam edən və hər gün bir möcüzə baş
verəcəyi, azad olunacaqları günü hələ də
xəyal edən, bəlkə də artık ümidləri
çoxdan – özlərindən əvvəl ölmüş
olan əsir qadınlarımızı, ölüncəyə
qədər işlədilən, alçaldılan əsir
kişilərimizi unudaraq rahatca yaşamağa davam edə bilən
insanların üzünə tüpürür və çox
sərt deməsinə baxmayaraq bir gənc
yazarımızın bunları düşünməsi, bu
ağrını içində hiss etməsi, o şəhid
olmuşların əmisi yaşına gəlib
çıxmasından xəcalət çəkməsi,
utanması “sevindirir” məni. Xalqın gözündən pərdə
asaraq özünü sözdə vətənpərvər
kimi göstərən, zamanı gələndə isə
sözündən qaçan, dar gündə
simasızlaşan belələrini elə
Naxçıvanın mənəvi sərvəti olan ölməz
Məmməd Araz təbirincə ifadə edək:
Uzaqdan
baxıram ağappaq, təmiz,
Yaxına
gəlirəm, qurd düşüb qara...
***
İlkin
haqda düşünərkən ağlıma gəldi ki,
görəsən, şəhidlərin ilki kim
olub yer üzündə, ilk dəfə kimə şəhid
deyilib (Təbii ki, Adəm peyğəmbərin oğulları
Habillə Qabilin bir-birini öldürməsindən söhbət
getmir – F.R)? Maraqlıdır, din uğrundamı,
torpaq uğrundamı? Yəqin ki torpaq uğrunda,
çünki torpaq dindən əvvəl yaranıb, din yer
üzünə yolundan çıxmış insanları islah
etmək üçün göndəriləndə artıq
insanlar torpaq üstdə bir-birlərini öldürüb
günaha batmışdılar. Haqlılarsa bu
yolda şəhid sayıldılar. Cənnətdən
ayrılıb, bu sürgün məkanına göndərilən
insanlığın müqəddəslik, xilas möcüzəsiydi
şəhidlik.
Fikir
adamı Xose Martini deyir ki: Dünyada ən çətin sənət
insan olmaqdır. İnsan olmaq! Bu, təkcə dünyaya adam olaraq gəlmək deyil. Böyük
Yaradanın insan deyib, yer üzünün əşrəfi
saydığı varlıq bəzən hərəkətləriylə
ən vəhşi heyvandan da təhlükəli ola bilir. Bunu çörəyimizi,
suyumuzu yeyib-içərək üzümüzə
gülüb, kürəyimizə xəncər saplayan mənfur
qonşularımız zaman-zaman sübut ediblər bizə.
Xocalı faciəsində isə dünya bu vəhşiliyin
pik həddini gördü, dəhşətə gəldi.
İtaliyalı
şair Davide Qualtierinin "Xocalı" şeirindən:
Şərqdən
gələn qonağın
yükü hekayət olar –
amma mən
eşitdiklərim…
inanmıram dünyada
belə
cinayət olar…
İtalyan şairi fikirləşir ki, şərqlilərin
yükü ancaq hekayətdi. Bəlkə də Şərq deyəndə
ancaq “Min bir gecə”ni
xatırlayırdı. Ona görə də
Xocalı soyqırımı haqqında eşidəndə heyrətə
gəlmişdi. Daha onu bilmirdi ki, şərqli bir
neçə əsr əvvəlki şərqli deyil, çar
Rusiyasının mənfur “Parçala, hökm sür” siyasəti
nəticəsində Şərqə erməni virusu
yayılıb, ən çox yoluxan da bizim torpaqlardır.
Maksim
Qorki də deyir ki: İnsan məğrur səslənir! Bu fikri oxuyanda isə, əksinə, insanın
içinə bir ümid toxumu səpilir. İnsanın
yaradılmışların ən alisi olduğuna inanmaq istəyirsən
və həyatda belə insanlara rast gələndə bu fikri
içindən təkrar keçirib rahatlayırsan.
***
Sən məni
hey röyalarda gör, ana...
Şəhid balam,
behişt sənin, bayram sənin,
görüş qalsın qiyamətə
M.Şəhriyar
Yenə yaz gələcək, yenə ağaclar
yarpaqlayacaq, çiçəklər açacaq. Mən gəlməyəcəm...
Sən məni hey
röyalarında gör, ana! Düşün ki, oğlun
zaman-zaman azğın düşmənlə vuruşaraq
yorulub, Vətənin bir məzarında dincəlir...
Bu, bir nəğmədir – həzin,
kədərli, ürəyi söküb yerindən
çıxaran nəğmə. Ana ürəyinin qaysaq
bağlamayan yarasını qanadan bir nəğmə. “Əgər
dərdin tüstüsü olsaydı, bütün
dünyanı tüstü bürüyərdi”, deyib bir dərdli
müdrik. Dünyamızı tüstü
bürüyüb, həm də insanlar çatıb bu
ocaqları öz həmcinslərinin yanıb qovrulmaları
üçün. Ən çox da analar yanıb tutuşurlar
bu odda. Çünki zərifdirlər, çünki ürəkləri
sevgiylə, mərhəmətlə doludur, kinə, nifrətə
yer saxlamırlar o ürəkdə. Ana məhəbbəti
orada o qədər yer tutur ki,
digərlərinə yer qalmır. Balasının
ayağına daş belə, dəyməməsi təlaşıyla
qoruyur onu, istidən, soyuqdan, pis gözdən-nəzərdən,
yanlış addımdan... Amma bir gün o sözəbaxan
uşaq - Sən gözlə ana, məni Vətən
çağırır! - deyib, çıxır ananın
sözündən və o çağırışa
yollanır.
İlkin o çağırışı
çoxdan duyurdu, çoxdan hazırdı yola
çıxmağa. Qarabağ, ən əsası
Qaradağlı, Cəmilli, Xocalı qisası içini
yandırıb-yaxırdı. İçində püskürən
kin, nifrət düşmənin qeyrət qalamız olan Sədərəyə
hücumu zamanı daha dözülməz oldu.
Fəridə
RƏHİMLİ
Bakı
xəbər.- 2018.- 28 sentyabr.- S.12