Nizami Xudiyevin şərəfli
ömür yolu...
Filologiya elmləri doktoru,
professor, Əməkdar elm xadimi, "Qızıl qələm"
mükafatı laureatı, 60-dan artıq monoqrafiya, dərslik və
dərs vəsaitinin, 400-dən çox məqalənin, 50-dən
artıq sənədli televiziya filminin ssenari müəllifi
Nizami Manaf oğlu Xudiyev 1949-cu il aprelin 1-də Azərbaycanın
Şahbuz rayonunda anadan olmuşdur. O, 1966-cı ildə Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin filolologiya fakültəsinə
daxil olmuş, təhsil illərində universitetin ictimai təşkilatlarında
öz qabiliyyəti ilə fərqləndiyinə görə
Nizami Gəncəvi təqaüdü adına layiq
görülmüşdür. Pedaqoji universiteti fərqlənmə
diplomu ilə başa vuran Nizami Xüdiyev Elmi Şuranın qərarı
ilə universitetdə saxlanmış, Ə.Dəmirçizadənin
rəhbər olduğu Azərbaycan dilçiliyi kafedrasına
müəllim təyin edilmişdir.1978-ci ildə “Abdulla
Şaiqin dili” mövzusunda filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru dissertasiyasını uğurla müdafiə
etmişdir. Yazıçı və dil problemi ədəbi dil
tariximizin mühüm bir sahəsini təşkil edir. Bu tədqiqatı
Azərbaycan dilçiliyi tarixinin, ədəbi dil tarixinin
inkişafı üçün layiqli bir əsərdir.1970-ci
ildən Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunda müəllim,
baş müəllim, dosent, professor, həmkarlar ittifaqı
komitəsinin sədri, prorektor işləmişdir. N.Xudiyev
1990-cı ildə “Azərbaycan ədəbi dili tarixi”
mövzusunda doktorluq dissertasiyasını müdafiə
etmişdir. Ə.Dəmirçizadə məktəbinin
davamçısı kimi Azərbaycan dilçiliyində dil
tarixi, xüsusilə ədəbi dil məsələlərinin
tədqiqi istiqamətində mühüm
araşdırmaları dilçilikdə özünəməxsus
yer tutur. Gərgin elmi araşdırmaların məhsulu
olan “Azərbaycan ədəbi dilinin təşəkkülü”,
“Tərcümə ədəbiyyatı və ədəbi
dilimiz”, “Azərbaycan ədəbi dili tarixi”, “Azərbaycan ədəbi
dilinin sovet dövrü”, “Heydər Əliyev və Azərbaycan
dili”, “Xalq və dövlət naminə”, “Yazıçı
dili və üslubu”, “Radio, televiziya və ədəbi
dil”, “Xalqın tarixi haqqı: dilimiz, varlığımız”,
“Zamanın axarı ilə” (I-II), “Şəxsiyyət və
zaman”, “Uğurlu yolun layiqli davamçısı”, “Cənubi Azərbaycanda
ədəbi dilimizin dünəni və bu günü”, “Qədim
türk yazılı abidələrinin dili” və digər
fundamental əsərləri Nizami Xudiyevin Azərbaycan
elminə sanballı və əvəzolunmaz töhfəsidir.
Nizami Xudiyev 14 cilddən ibarət olan “Seçilmiş əsərləri”
(2012) monumental tədqiqatdır. Elm adamlarının təqdirlə
qarşıladığı bu əsərlərdə
xalqın tarixi ilə dili vəhdətdə
araşdırılır. Alimin bu əsərləri dilimizin qədim
tarixinini elmi-linqvistik və tarixi materiallar
işığında obyektiv şəkildə şərh edən
kompleks bir əsər kimi diqqəti cəlb edir. Onu da qeyd edək ki, Azərbaycan xalqının və
dilinin soykökü məsələləri böyük elmi ,
ideoloji mahiyyət daşıdığından müəllif
tədqiqatlarını ümumiləşdirmiş, həmin
mövzunu ayrıca olaraq tədqiq etmiş və “Azərbaycan
ədəbi dilinin təşəkkülü” adı ilə nəşr
etdirmişdir. Bu əsərdə Azərbaycan ədəbi
dilinin təşəkkül dövrü və inkişafı
izlənilir. O, həmin dövrə aid faktik dil
materiallarına, elmi mənbələrə əsaslanır və
bütün bunları ümumiləşdirərək belə
nəticəyə gəlir: 1 Ümumxalq Azərbaycan ədəbi
dili III-VI əsrlərdə formalaşmışdır. 2 Azərbaycan
ədəbi dili ümumxalq dilinin formalaşmasından dərhal
sonra müəyyənləşməyə
başlamış, IX-XI əsrlərdə Azərbaycan ədəbi
dilinin təşəkkülü başa
çatmışdır.Onun qələmindən
çıxan “Azərbaycan ədəbi dili tarixi” dərslik-monoqrafiyası
bu sahə üzrə Azərbaycan dilçiliyi tarixində ilk
mükəmməl mənbə, qiymətli tədqiqat əsəridir.
Bu əsərdə Azərbaycan ədəbi dilinin təşəkkülü,
formalaşması və inkişafı sistemli şəkildə
araşdırılmışdır. Xüsusən, N.Xudiyev Azərbaycan
ədəbi dilinin ümumxalq dili əsasında
formalaşması və inkişafı dövrünü
XIII-XVII əsrlərə, ədəbi dilimizin milli dil əsasında
formalaşmağa başlamasını isə XVII əsrə
aid edir. Alim ədəbi dilimizin tarixini daha qədimdən
başlayıb XX əsrin II yarısına qədər, yəni
bütöv halda tədqiq etmişdir. N.Xudiyev
öz sələflərindən fərqli dövrləşmə
üzrə tədqiqat aparmışdır: 1 Təşəkkül
dövrü. 2 Azərbaycan ədəbi dilinin ümumxalq dili əsasında
formalaşması və inkişafı dövrü. 3 Azərbaycan
ədəbi dilinin milli dil əsasında formalaşması və
inkişafı dövrü.Əsərdə
Azərbaycanda qədim etnolinqvistik proseslərdən və
türk mənşəli Azərbaycan dilinin təşəkkülündən
bəhs edən tədqiqatlar təhlil edilərək müəyyənləşdirilir
ki, türklər ən qədim zamanlardan bu ərazidə
mövcud olmuşlar. Müəllif onu da qeyd edir ki,
ümumxalq Azərbaycan dili formalaşdığı dövrdən
ancaq türk etnosunun deyil, ənqədim zamanlardan bu ərazidə
yaşayan və çox-çox sonralar gələn
etnosların da ümumi ünsiyyət vasitəsi olmuşdur.
N.Xudiyev erkən orta əsrlərdə ümumtürk ədəbi
dilinin şifahi formasının mükəmməl şəkildə
olduğunu və bu dilin müəyyən abidələrdə
öz təsbitini tapdığını faktlarla təsdiq
edir. «Oğuznamə»dən, M.Kaşğarinin “Divan”ından gətirdiyi
mətnlər tədqiqatçının elmi
axtarışlarının faktlarla təsdiqi cəhətdən
əhəmiyyətlidir. N.Xudiyev digər abidələrin
(Tomyugin,Gül Tiqin abidələri, “Fal kitabı”) mətnlərini
verir, mətnlərin dilində istifadə olunan türk
sözlərinibaşlanmasına qədər Azərbaycan
türk dilinin müxtəlif mərhələlərdə
inkişafını araşdırarkən həmin dövrə
aid faktik dil materiallarına, elmi mənbələrə əsaslanır
və bütün bunları ümumiləşdirir.
N.Xudiyev dövrün abidəsi kimi “Kitabi-Dədə
Qorqud”a müraciət edir və abidənin dilini yeni
baxımdan tədqiq etmişdir. O, “Kitabi-Dədə
Qorqud”un sabit fonetik quruluşunun mövcudluğunu, əvvəlcə
saitlərin, sonra samitlərin işlənmə
qaydalarını, sözlərdəki mövqelərini
ardıcıllıqla izləyir, bu vəziyyətləri abidənin
dili fonunda araşdıraraq müəyyənləşdirir.
Müəllif abidədə işlənən 406 leksik vahidin
işlənmə tezliyini, mənşəyini, qrammatik mənsubiyyətini
təhlil edir. Müəllif statistik məlumatlara əsaslanaraq
belə nətıcəyə gəlir ki, “Kitabi-Dədə
Qorqud”un leksikasının təxminən 75%-i qədim türk
dilindəki sözlərlə eynidir. Tədqiqatda abidənin
dilinin morfoloji və sintaktik kateqoriyaları zəngin faktlarla təhlil
edilmişdir. Müəllif XIII-XIVəsrlərdə Azərbaycan
dili abidələrinin çoxluğunu “ana dilinin ictimai-tarixi
nüfuzunun güclənməsi” və “normativlik səviyyəsinin
yükşəlməsi, funksional imkanlarının genişlənməsi”
üçün əsas hesab edir. Bu dövrdə
yazılmış bədii əsərlər və tərtib
edilmiş lüğətlər də
araşdırılır. Qeyd edir ki, XIII-XIV əsrlərdə
Azərbaycan ədəbi dilinin normativliyi nə qədər
yüksəkdirsə, funksional üslubu imkanları da o qədər
genişdir. Azərbaycan ədəbi dilinin iki
üslubu- klassik və folklor üslubunun bütün istiqamətlər
üzrə xarakteristikasını əsərlərdən gətirilən
nümunələrlə şərh edir . Beləliklə,
N.Xudiyev abidələrin dilinin ümumi cəhətlərini,
leksik və qrammatik xüsusiyyətlərini tam, sistemli şəkildə
təhlil edir.Müəllif Əlinin
“Qisseyi-Yusif” poemasının, Q.Bürhanəddinin
tuyuğlarının dilini folklor uslubu hesab edir, “Qisseyi-Yusif”
poemasından nümunələr verir və onların folklor
uslubuna uyğunluğunu nümayiş etdirməyə
çalışır. Ümumən klassik üslubda yazan
Q.Bürhanəddin tuyuqlarından da misalları həmin istiqamətdə
izah edir. Müəllif onu da qeyd edir ki, XIII-XIV əsrlərdə
Əlinin “Qisseyi-Yusif”i və Q.Bürhanəddinin tuyuqları
ilə təmsil olunan folklore üslubunun lüğət tərkibi
klassik üslubun lüğət tərkibindən o qədər
də fərqlənmir. Bununla yanaşı hər iki üsluba
aid nümunələr müqayisə edilir. N.Xudiyev Azərbaycan
ədəbi dili tarixində XV-XVI əsrləri XIII-XIV əsrlərin
davamı kimi, onların eyni inkişaf xəttinin təzahürü
hesab edir. Məlumdur ki, Şah İsmayıl Xətainin
şeirə- sənətə, Azərbaycan dilinə
münasibəti Azərbaycan dövlətçiliyi tarixində
yeni mərhələni yaratdı. N.Xudiyev bu mərhələni
xarakterizə edərək yazır ki, görkəmli
hökmdar, tarixi mənbələrin verdiyi məlumata görə,
hər yerdən istedadlı Azərbaycan
türklərini Təbrizə yığmış, şəhəri
nəhəng mədəniyyət mərkəzinə
çevirmişdir. Şah İsmayılın sarayında həm
klassik mədəniyyətin, həm də folklor mədəniyyətinin
nümayəndələrinə eyni dərəcədə qayğı
və hörmət bəslənirdi. Həmin dövrdə
yaşayan sənətkarların əsərləri zəngin
faktlarla təhlil edilmişdir. Bununla da XV- XVI əsrlər ədəbi
dilinin əks olunduğu mənbələri tam şəkildə
xarakterizə edilir və bu normalaşmada əvvəlki mərhələdən
fərqli cəhətlər üzə
çıxarılır. Müəllif qeyd edir
ki, eyni zamanda, məhz XVI əsrdə yeni Azərbaycan dilinin
normativ sistemi özünü hiss etdirir - folklor üslubunun,
daha qabarıq şəkildə xalq ədəbiyyatının
dil xüsusiyyətləri həmin sistemin ilk təşkilediciləri
kimi fəaliyyət göstərir, milli Azərbaycan türk ədəbi
dilinin bir sıra morfoloji, leksik göstəriciləri bu
zaman sabitləşməyə başlayır. XV-XVI əsr Azərbaycan
ədəbi dilinin klassik üslubu haqqında əsaslı təsəvvür
yaradılır.Burada klassik üslubun söz tutumu baxımmdan
şeir qolu ilə nəsr qolu arasında çox da ciddi fərq
görmür. N.Xudiyev bütün dövrləri xarakterizə
edən zaman faktlara əsaslanır və Azərbaycan ədəbi
dilinin milli əsasasda formalaşmağa başlamasını
XVII əsrə aid edir. Müəllifin fıkrinə görə,
XVII əsrdən başlanan bu dövrlərdə Azərbaycan
ədəbi dili milli əsaslar üzərində inkişaf
etmiş və zənginkamil dil səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Eyni zamanda XVII-XVIII əsrlərin ədəbi dilinin fonetik,
leksik, qrammatik normalarını təhlil edir, ədəbi dilin
üslublarından bədii, elmi, rəsmi üslubları
xarakterizə edir. Bədii üslubun əsas xüsusiyyətlərini
ümumi halda təhlildən keçirir. Azərbaycan ədəbi
dilinin inkişafı, onun ictimai təsirinin çoxalması
baxımından keçmiş sovet dövrü, ədəbi
dilin
mərhələləri, ədəbi-bədii
üslubla yanaşı, ədəbi dilin publisistik, elmi və
epistolyar üslubları cəmiyyətin inkişafı ilə
əlaqədar bu dövrdə daha da aparıcı mövqeyə
malik olması müxtəlif dil faktlarını ümumiləşdirməklə
təhlil edilir. Beləliklə, N.Xudiyev Azərbaycan
ədəbi dilinin ən qədim dövrlərdən XX əsrin
20-30-cu illərindən sonrakı dövrünə qədər
keçdiyi tarixi inkişaf yolu zəngin elmi mənbələr,
faktik dil materialları ilə tədqiq etmişdir.Professor
N.Xudiyevin Azərbaycan ədəbi dilinin tarixinə həsr
etdiyi əsərlərdən biri də “Xalqın tarixi
haqqı: dilimiz, varlığımız” əsəridir. Bu
kitabda müəllif ədəbi dilimizin tarixi ilə
bağlı əvvəlki əsərlərindəki fakt və
qənaətləri, problemləri daha da inkişaf etdirmiş
və dərinləşdirmişdir. N.Xudiyevin “Qədim
türk yazılı abidələrinin dili” dərslik-monoqrafiyası
da böyük elmi əhəmiyyət daşıyır. Qədim
türk yazılı abidələri türk xalqlarının
milli düşüncə tərzini, mənəvi
dünyasını və zəngin dil tarixini əks etdirən
möhtəşəm sənət nümunələridir. Azərbaycan
və digər türk dillərinin tarixi inkişaf istiqamətləri,
fonetik, leksik və qrammatik kateqoriyaların yaranması və
formalaşması bu yazılar əsasında müəyyənləşir.
Buna görə də qədim türk abidələrinin
öyrənilməsi, türkün tarixinin, mədəniyyətinin,
yazısının öyrənilməsi istiqamətində
mühüm addımdır. Alimin uzun illər tədris
prosesində əldə etdiyi təcrübələr əsasında
dərsliyə qədim türklərin istifadə etdiyi əlifba
sistemlərindən nümunələr, fənnə aid sual və
tapşırıqlar və geniş həcmli qədim türk
lüğəti daxil edilmişdir.
Nizami Xudiyevin elmi yaradıcılığı
zəngin və çoxşaxəlidir. Onun tədqiqatları
mövzu və istiqamətinə görə Azərbaycan ədəbi
dil tarixi , nitq mədəniyyəti, tərcüməşünaslıq,
bədii əsərlərin dili, üslubiyyat ,türkoloji
dilcilik problemləri ilə bağlıdır. N.Xudiyevin
“Heydər Əliyev və Azərbaycan dili” monoqrafiyasında mədəniyyətimiz,
dövlətçiliyimiz və dünya siyasəti tarixində
fenomen şəxsiyyətolaraq əbədi yaşayan ulu
öndər Heydər Əliyevin apardığı dil siyasəti,
dilçilik görüşləri
araşdırılmışdır. Eyni zamanda alim
dövrümüzün ictimai-siyasi natiqlik məktəbi
sayılan ümummilli liderin mükəmməl natiq
obrazını yaratmışdır. Kitabda dilimizin funksional məsələlərinin
inkişafında və onun tədrisi məsələlərinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində ulu
öndərin həyata keçirdiyi tədbirlər geniş
şəkildə işıqlandırılmışdır.
Kitabın böyük bir hissəsi ulu öndərin nitq mədəniyyəti
və natiqlik məharətinin tədqiqinə həsr
olunmuşdur. Bununla yanaşı alim Cənubi Azərbaycanda ədəbi
dil məsələləri, radio və televiziyanın dili, mətbuatın
dili, nitq mədəniyyəti ilə bağlı sanballı
elmi əsərlərin müəllifidir. Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində Cavad Heyət möcüzəsi mövzuları da
bu görkəmli alimin yaradıcılığında
özünəməxsus yer tutur. Onun bir sıra kitab və məqalələri
xarici ölkələrdə (İran, Türkiyə, Rusiya,
Almaniya, İraq, İsveçrə, Qazaxıstan, Özbəkistan,
Türkmənistan,Qırğızıstan və s.) nəşr
edilmişdir. Nizami Xudiyev türkoloq-alim kimi
respublikamızda və dünyanın bir çox ölkələrində,
həmçinin Moskva, Nalçik, Bişkek, Ufa, Aşqabad,
Daşkənd, Gülüstan, Alma-Ata, Ankara, İstanbul,
Əskişəhər, İzmir, Adana, Konya və başqa
şəhərlərdə keçirilən nüfuzlu
türkoloji tədbirlərin - qurultay, beynəlxalq
simpozium və elmi konfransların nümayəndəsi
olmuş, bu mötəbər toplantılarda elmi məruzələrlə
çıxış etmişdir. Yaradıcı, zəhmətkeş
pedaqoq, elm adamı olan Nizami Xudiyev həm də ictimai xadimdir.
1994-1996-cı illərdə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universitetinin rektoru olmuşdur. 1995-ci ildə Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinə deputat seçilmişdir. Birinci , ikinci və üçüncü
çağırış Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
deputatı olmuşdur.1996-cı ildən Azərbaycan Dövlət
Televiziya və Radio Verilişləri Şirkətinin sədri,
2005–2006-cı illərdə Azərbaycan Dövlət Televiziya
və Radio Verilişləri Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin
sədri vəzifələrində çalışmışdır.
Təxminən əlli ilə yaxındır elm
və maarif yolunda fəaliyyət göstərən Nizami
müəllim bu gün də öz müəllimlik estafetini
layiqli şəkildə davam etdirərək ADPU-nun “Azərbaycan
dilçiliyi” kafedrasının müdiri kimi gənc
kadrların yetişməsində əzmlə
çalışır. Professor Nizami
Xudiyev müəllimliyi ilə fəxr edən pedaqoqdur, indi də
dərs deyir, gənc nəslə müəllimlik sənətinin
sirrlərini öyrədir.Müstəqil Azərbaycan ölkəsinin
elmi və pedaqoji fikrinin inkişafında Azərbaycan
Yazıçılar və Jurnalistlər Birliklərinin
üzvü, professor Nizami Xudiyevin mühüm
rolu var. Dünyanın bir
çox ölkələrində dil qurultaylarında, konfrans,
simpozium və konqreslərdə dilçiliyin aktual problemlərinə
dair dərin məzmunlu məruzələrlə
çıxışlar etmişdir. Ömrü boyu səmərəli
axtarışlar aparan, görkəmli ictimai xadım, elm təşkilatçısı
N. Xudiyevin əməyi yüksək qiymətləndirilmişdir.
O, 2004-cü ildə Ankara şəhərində keçirilən
Türk dili qurultayında “Türk dilinə xidmət”
ödülü ilə
mükafatlandırılmışdır. Alim Azərbaycan
Respublikasının ictimai-siyasi və mədəni həyatında
fəal iştirakına görə 2009-cu ildə “Şöhrət”
ordeni, 2012-ci ildə “Azərbaycan Respublikası Qabaqcıl təhsil
işçisi” döş nişanı, 2013-cü ildə
“Ən yaxşı vətənpərvər tədqiqatçı
alim” Qızıl medalı ilə təltif edilmişdir. O, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası və
Bakı Dövlət Universiteti nəzdində alimlik dərəcəsi
almaq üçün filologiya sahəsində
dissertasiyaların müdafiəsini keçirən birləşmiş
ixtisaslaşmış şurasının, Azərbaycan,
Ziyalılar Cəmiyyəti idarə Heyətinin (1998), Jurnalistlər
(1998) və Yazıçılar Birliyinin (1999) üzvüdür.
Azərbaycan Respublikasının ictimai-siyasi həyatında
fəal iştirakına
görə Nizami Xudiyev Prezidentin fərdi təqaüdünə
layiq görülmüşdür.Görkəmli pedaqoq-alim və
ictimai xadim Nizami Xudiyevin pedaqoji və elmi əsərləri,
yazdığı sanballı əsərlər, yetişdirdiyi
kadrlar fədakar alim fəaliyyətinin parlaq
nümunəsidir. Öz qüruru, təvazökarlığı,
səmimiliyi ilə seçilən, əsl alim və gözəl
insan adını şərəflə daşıyan bu zəhmətkeş
alimə ömrünün bu barlı çağında can
sağlığı, uzun ömür, yeni elmi uğurlar
arzulayır və onun 70 illik şərəf yolunu ürəkdən təbrik edirik. Bu zirvələrə
gedən yolların daha uğurlu olsun, Nizami müəllim!
Sayalı SADIQOVA.
Bakı
xəbər.- 2019.- 11 aprel.-S.6