Yeganə sənətşünasam
ki... -
Ziyadxan Əliyev: “...mənim
yubileyim qeyd edilib, məndən əvvəl heç bir sənətşünasa
yubiley keçirilməyib”
“Mənim sənətə, həyata
baxışımı Səttar Bəhlulzadə ilə olan
görüşlər, söhbətlər müəyyənləşdirib”
“Adlarını kitablarda oxuduğum böyük
rəssamlarla tanışlıq həyatımda yeni bir səhifə
açdı”
Rəssamlarla müqayisədə sənətşünaslar
çox zaman pərdə arxasında qalır. Əksər
hallarda, onları ancaq incəsənət adamları
tanıyır. Sözsüz ki, burada müəyyən
istisnalar da yox deyil. Görkəmli sənətşünas, Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının dosenti Ziyadxan
Əliyev pərdə arxasında qalmayan sənətşünasdır.
Azərbaycan sənətşünaslarından
danışanda ağlımıza ilk gələn mütəxəssis
məhz Z.Əliyev olur.Z.Əliyev bir sənətşünas
kimi, Azərbaycan təsviri incəsənətinin bütün
dövrlərinin mənzərəsini yaratmağa müvəffəq
olub. Heç şübhəsiz ki, bütün
bunları o, könüldən gələn səmimi və təmənnasız
məhəbbətlə edib. İncəsənətimizin təmənnasız
siması Z.Əliyevin 70 illik yubileyidir.
70 illik yubileyi münasibətilə Ziyadxan
müəllimlə görüşüb söhbət etdik.
- Eşidəndə ki, Sizin 70 illik yubileyinizdir,
açığı, bir qədər təəccübləndik...
Gördüyünüz kimi, gəlib 70-ə
çatmışam.
- Ruhunuz çox gəncdir, gənclik həvəsi
ilə yazıb-yaradırsınız. Ruhunuzu gənc
saxlamağın sirri nədədir?
- Məni cavan və gümrah saxlayan əsas məsələ
öz sevdiyim işlə məşğul
olmağımdır. Düşünürəm ki, hər bir
insan öz missiyasını dərk etməlidir. Əgər o
bunu dərk edirsə, nə özünə, nə də
başqlarına mane olur. Bunu təkəbbür kimi qəbul
etməyin, mən öz missiyamı zamanında başa
düşmüşəm.
- Nəyi nəzərdə tutursunuz?
- Rəssamlıq məktəbini
fərqlənmə diplomu ilə bitirmişdim, diplom müdafiəmdə
Xalq rəssamı Səttar Bəhlulzadə iştirak
etmişdi, mənə uğurlu yol arzulamışdı. Eyni
zamanda da o, rəssamlıq sahəsində təhsilimi davam
etdirməyi təklif etmişdi. Mənim rəssam
olmağım üçün şanslar çox idi, lakin
bunların hamısından imtina etdim və sənətşünaslıq
sahəsinə meyl etdim. O vaxt sənətşünaslıq
ədəbiyyatı ilə tanış olanda bu sahədə
çoxlu çatışmazlığın olduğunu
gördüm. İstədim ki, incəsənətimizə yeni
gözlə baxan bir mütəxəssis olum və buna görə
də sənətşünaslığı seçdim.
- Biz bir rəssamı itirdik deməzdim,
çünki Siz rəssamlıqla da məşğul olursunuz.
Ancaq Sizin həyatınızda daha çox sənətşünaslıq
qabarıq görsənir. Ömrünüzün 40 ildən
çoxunu bu sahəyə həsr etmisiniz. Haradasa təəssüfləndiyiniz
vaxtlar olurmu ki, rəssam olsaydım, daha şöhrətli
olardım, qazancım indikindən çox olardı?
- Qətiyyən. Mən bu sahə ilə
könlümün səsi ilə məşğul olmuşam. Bir jurnalist
dostum var - Səməd Məlikzadə. Mənim haqqımda
yazdığı yazılardan birində deyir ki, o,
fırçanı qələminə qurban verdi.
Sizə deyim ki, müasir dövrdə
yaxşı sənətşünas olmaq üçün
mütləq rəssamlığın incəliklərini bilməlisən.
-
Düşünürəm ki, Siz rəssam olmasaydınız,
heç yaxşı sənətşünas da olmazdınız.
Razısınızmı?
- Bəli,
elə mən də bu fikirdəyəm. Çünki
rəssam olmasan, rəssamlığın incəliklərini
bilməsən, rəssamın nə çəkdiyini, nə
düşündüyünü, nə etdiyini, nə ifadə
etmək istədiyini bilə bilməzsən. Mən əsərlərə bir rəssam
gözü ilə baxır, sənətşünas kimi təhlil
edirəm.
-
Çox maraqlıdır ki, rəssamlar Sizinlə
hesablaşırlar. Bu Sizin obyektivliyinizdən irəli
gəlir, yoxsa başqa bir səbəbi var?
- Uzun illərdir
mənim bir yaradıcılıq prinsipim var. Yəni ki, sənətşünas
şairliyi, filosofluğu, bir də cəngavərliyi (cəsarəti)
özündə birləşdirməlidir. Ədalətlilik
həm də o cəngavərlikdən, cəsarətlilikdən
gəlir. İndi bəziləri söz deməyə
çəkinirlər. Sovet dövründə
sosializm realizminin bədii prinsipləri yaranmışdı.
Onunla da bərabər bir sosialist tərifi meydana
çıxmışdı. Rəssamlar əsasən
təriflə məşğul olurdular. Əlində
qırmızı bayraq tutan əmək adamlarını tərənnüm
edirdilər. Onları tərənnüm edən
rəssamları təbliğ edirdilər, ona görə də
zəncirvari bir reaksiya yaranmışdı. Bu səbəbdən də o dövrdə əsl sənətin
qiyməti verilmirdi. Yeri gəlmişkən,
Sovet dövründə elə tərifli rəssamlarımız
vardı ki, bu gün onların adları heç
xatırlanmır. Çünki onların
çəkdikləri zamanla, dövrün ideologi tələbləri
ilə bağlı idi. Həmin rəssamlar
pərəstiş və tərənnüm etdikləri
ideologiyanın da qurbanı oldular. Bu
gün o rəssamların heç birinin çəkdiklərini
nə muzey ekspozisiyasına qoyur, nə göstərir, nə də
onlar haqqında yazırlar.
Mircavad,
Kamal Əhməd, Qorxmaz Əfəndiyev, Bəyim Hacıyeva və
başqa rəssamlar var idi ki, Sovet dönəmində
onların əsərləri sərgi salonlarına çox az buraxılırdı. Ancaq bu
gün ən çox bu rəssamlardan danışırlar.
Yəni zaman hər şeyi yerbəyer etdi.
Sənətşünas özü rəssam kimi
öz dövrünün aynası olmalıdır, bədii
proseslərə münasibət bildirməyə gecikməməlidir.
Çətin də olsa, sözünü deməlisən.
Məsələn, Mircavadın vaxtında Rəssamlar
İttifaqında yaşlı nəslin nümayəndələrindən
Mürsəl Nəcəfov, Rasim Əfəndiyev, Kərim Kərimov,
Cəmilə Novruzova və başqları vardı. Onların hamısının gözü
qarşısında Mircavad əziyyət çəkib işləyirdi,
lakin onun əsərlərini sərgiyə qoymurdular,
almırdılar, ailəsi də, özü də maddi və
mənəvi cəhətdən əziyyət çəkirdi.
Ancaq o dövrün sənətşünaslarından
biri bu barədə yazmayıb. Əgər
çap etdirə bilməsəydilər belə, o məqalə
gərək yazılmış olaydı və bu gün
sandıqdan çıxaydı. Deyəydik
ki, Mürsəl Nəcəfov onun haqqında yazı yazdı,
amma o dövrdə o yazını çap etmədilər.
Əksinə. 1989-cu ildə
Məmməd İsmayıl “Gənclik” jurnalında onun əsərlərini
çap etmişdi. Mircavadın əsərləri
oxucularda müsbət reaksiya yaratmışdı ki, bu rəssam
kimdir, biz niyə onu indiyə qədər
tanımamışıq? O vaxt onun haqqında yazı
yazmaq üçün jurnal Səhhət Veyisova və Mürsəl
Nəcəfova müraciət edir. Səhhət
Veyisov o ki var əsərləri tərifləmişdi, lakin
Mürsəl Nəcəfov “5 yaşlı uşaq bundan
yaxşı çəkir” deyə yazmışdı. Yəni o dövrdə Mircavad kimi sənətkarın
əziyyət çəkməsinin səbəbkarlarından
biri də dövrün sənətşünasları idi.
Rəssam rəssama qibtə də,
paxıllıq da edə bilər, ancaq sən sənətşünassan
axı, sən pisi yaxşıdan ayırmalısan. İndi mənimlə bağlı söylənən
fikirlər ondan irəli gəlir ki, mənim az-çox sənətdən
başım çıxır. Onlar bilirlər
ki, nə deyirəmsə, sənətin xeyrinə deyirəm.
- Sizin qələminizdə
həm klassik rəssamlar, həm yaşlı və orta nəsil,
eləcə də gənc nəsil tərənnüm edilir. Siz onların yaradıcılığını obyektiv
təhlil edirsiniz. Bəzən ortaya elə rəssamlar
çıxarırsınız ki, onu çoxları
tanımır...
- Nəinki
siz, hətta onların adlarını bir çox rəssamların
özləri yeni eşidir. Bir neçə
gün əvvəl Cəlil Hüseynov haqqında
yazmışam. Rəssamlar özləri mənə
deyirlər ki, bu rəssamı biz niyə
tanımamışıq? İndiyə qədər
kölgədə qalan rəssamlarımızı ictimaiyyətə
tanıtmaq üçün özümü konkret rejimə
salmışam. Ayda 4 məqaləm
çıxır, 2-si “Mədəniyyət”, 2-si də “Kaspi”
qəzetində.
- Ziyadxan
müəllim, bəlkə də Sizin bəxtiniz onda gətirib
ki, o böyük rəssamları şəxsən
görmüsünüz. Bu insanların hər
biri böyük tərbiyə məktəbi idi.
-
Adlarını kitablarda oxuduğum böyük rəssamlarla
tanışlıq həyatımda yeni bir səhifə
açdı. Onların adlarını kitablarda
oxumuşdum və o zaman bu şəxsiyyətlər mənim
üçün əlçatmaz qəhrəmanlar idilər.
Mənim haradan ağlıma gələ bilərdi
ki, Səttar Bəhlulzadə kimi bir nəhənglə
yanaşı oturacağam, onunla çörək yeyəcəyəm,
hətta o mənim elçiliyimi edəcək.
- Deməli,
elçiliyinizi Səttar Bəhlulzadə edib.
- Bəli,
mənim elçiliyimi Səttar Bəhlulzadə edib. Mikayıl Abdullayevi tanımışam. Hətta o mənə öz kitabını
bağışlayıb. Kitabı bir az
keyfiyyətsiz çıxmışdı deyə, kitaba
“Kitabı utana-utana gənc sənətşünas Ziyadxan
Əliyevə hədiyyə edirəm” sözlərini
yazmışdı. Mircavad və digər
böyük rəssamlarla ünsiyyətdə oldum. Doğrudan da onların timsalında böyük məktəb
keçdim. Ona görə də tələbələrimə
deyirəm ki, rəssamlarla ünsiyyətdə olun, onlardan
yazın. 70 illiyimlə bağlı yubiley
sərgisi təşkil edildi. Doğrudan da
burada böyük izdiham yaşandı. Tədbirdə
dedim ki, bu izdiham mənim mükafatım idi. Sərgidə
Ömər Eldarov dedi ki, Azərbaycanda ilk dəfədir sənətşünasa
yubiley keçirilir. Doğrudan da yeganə sənətşünasam
ki, mənim yubileyim qeyd edilib, məndən əvvəl
heç bir sənətşünasa yubiley keçirilməyib.
Deyim ki, doğulduğum Şamaxıda da
yubileyim çox yüksək səviyyədə qeyd edildi.
Sağ olsun, Şamaxı Rayon İcra Hakimiyyətinin
başçısı Tahir Məmmədov mənə
doğma Şamaxıda çox yüksək səviyyədə
bir yubiley keçirdi.
Sənətşünas kimi bütün ciddi
yazılarımı 50 yaşdan sonra yazmışam. Köhnə nəsil sənətşünaslar
bir az paxıl idi, onlar bizim əlimizdən
tutub irəli çəkmirdilər. Ancaq mən
bu gün gənc sənətşünaslara dəstək
oluram. Mənim populyar olmağımda Azərbaycan
Televiziyasının xidmətləri böyük olub. Bu baxımdan, AzTV-nin xidmətlərini unutmaram.
Orada uzun illər uşaqların rəssamlıq
yaradıcılığı ilə bağlı “Yurdum-yuvam məskənimsən”
müsabiqəsini apardım. 6 il
davamlı olaraq bu telemüsabiqə davam edirdi. Bu
proqram məni çox məşhurlaşdırdı,
hansı rayona gedirdimsə, məni tanıyırdılar.
Eləcə də qəzetlərdə çox
çıxışlar etmişəm. Mən
özüm həmişə aktiv olmuşam, yazmışam.
Həmkarlarımı tənqid etmək istəmirəm,
amma onların çoxu sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktorudur. Onlar fəlsəfə
doktoru diplomunu alandan sonra bir dənə də olsun məqalə
yazmayıblar. Mən Rəssamlar
İttifaqında sənətşünaslıq bölməsinin
sədriyəm və baxıb görürəm ki, sonuncu məqaləsini
müdafiə ərəfəsində yazıb. Çoxları üçün elmi ad vəzifə
tutmaq üçün bir vasitədir.
- Bu
gün istedadlı sənətşünaslar yetişirmi?
-
Yetişir, amma sayı elə də çox deyil. Bilirsiniz,
indi sənətşünaslar ancaq elmi iş müdafiə
etdikləri sahəni bilirlər, çərçivədən
kənara çıxa bilmirlər. Mənim
üçün isə çərçivə məhdudiyyəti
yoxdur.
- Ziyadxan
müəllim, bəzən rəssamlar Sizə “rəssamların
tərif kitabı” deyirlər... Bildiyim qədər,
Sizdə tərifdən çox tənqid var. Bu deyim haradan
qaynaqlanır?
- (Gülür) Onlar mənə “tərif kitabı”
deyimini yalnız ironiya ilə deyə bilərlər. Çünki mən
danışanda rəssamlar deyirlər ki, Allah bilir indi nə
deyəcək...
- Səttar Bəhlulzadə ilə dostluğunuz necə
yarandı? Müəlliminiz olmuşdu?
- Yox, o,
ümumiyyətlə, dərs deməmişdi. O, keçən
əsrin 40-cı illərinin əvvəllərində diplom
işi üçün material toplamaq üçün Moskvada
ali məktəbdə təhsilini
yarımçıq qoyub Bakıya gəlmişdi. Sonra isə İkinci Dünya Müharibəsi
başladı və o, daha Moskvaya qayıtmadı. O, o
vaxt Babəklə bağlı diplom işi işləmişdi.
Müharibədən sonra onu neçə dəfə Moskvaya dəvət
etdilər ki, gəl diplom işini müdafiə et, ancaq o getmədi. Demişdi ki,
bəyəm diplomsuz rəssam olmur?!
- O,
diplomsuz rəssam idi ki?
- Onun
diplomu yox idi. O, 1942-1944-cü illərdə, iki il
Bakı Rəssamlıq Məktəbində dərs demişdi.
Soruşurdum ki, niyə az dərs dediniz? Deyirdi ki, dərs demək çox çətin
işdir, adamın bütün enerjisini alır və evə gələndən
sonra işə köklənə bilmirdim. Səttar Bəhlulzadə
ilə tanışlığımız mən Əzimzadə
adına Rəssamlıq Məktəbində
oxuyanda oldu. Onunla təsadüfən trolleybusda tanış
olduq. Sonra da icazə istədim ki, olar, sizin
emalatxananıza gəlim? Soruşdu ki,
haralısan? Dedim Şamaxılıyam. Dedi orada
dostlarım çoxdur, gəl. Elə
keçmiş əsrin 70-ci illərindən ömrünün
sonuna qədər ünsiyyətdə olduq. O,
emalatxanasının bir açarını mənə etibar
etmişdi. Hər səhər gəlib onun
üçün çay dəmləyirdim, o da düz saat 9-da
gəlirdi. Günorta gəlirdim, sonra
bulvara çıxırdıq.
- Səttar Bəhlulzadəni Sizin üçün bir həyat
məktəbi saymaq olarmı?
-
Sözsüz. Mənim gözümü
dünyaya o açıb. Dahilərdən birinin belə
bir deyimi var: “Valideyn adamı göydən yerə endirir,
yaxşı müəllim isə yerdən göyə
qaldırır”. Mən onunla ünsiyyətdə
olduğum vaxtlarda sənətin nə olduğunu dərk etdim.
Sənət dərsimi ondan aldım. Mənim sənətə, həyata
baxışımı Səttar Bəhlulzadə ilə olan
görüşlər, söhbətlər müəyyənləşdirib. Mən onun xatirəsini minnətdarlıqla
yad edirəm, barəsində üç kitab yazmışam, hər
il də azı bir-iki yazı yazıb
çap etdirirəm. O, ümmandır, ondan yazmaqla bitmir. Səttar xalq adamıdır, hər zaman camaatın
içində idi. “Səttar Bəhlulzadə
öz yaradıcılığı ilə XX əsri şərəfləndirdi”
- Səttar Bəhlulzadəyə ən böyük qiyməti
ulu öndər verib.
-
Sözsüz ki, bir sənət adamının
yaradıcılıqla məşğul olması
üçün onun ailəsindən də çox şey
asılıdır. Sizi bu mənada xoşbəxt saymaq
olarmı?
- Sözsüz ki, xoşbəxt hesab etmək
olar. Oğlum mənim üçün kiçik bir otaq
düzəldib və orada, sözün yaxşı mənasında,
təklənib yaradıcılıqla məşğul oluram.
Başqa insanlar kütlə içində xoşbəxt
olduğu kimi, yaradıcı insanlar da təklənəndə
xoşbəxt olurlar. Mənə
ailəm işləmək üçün tam olaraq imkan verir.
Həyat yoldaşım Bəsti xanım bərpaçı rəssamdır,
Rəssamlar İttifaqının üzvüdür,
respublikanın əməkdar mədəniyyət
işçisidir.
- Adətən eyni peşə sahibləri ailə
həyatında elə də dil tapa bilmirlər.
- Həyat
yoldaşım çox şeyi ailəyə qurban verib. O
özünün əsas vaxtını ailəyə həsr
edir. Böyük qızım əvvəlcə Əzimzadə
adına Rəssamlıq Kollecini, sonra isə
rejissorluq fakültəsini bitirib. Oğlumun
adını Səttar Bəhlulzadənin şərəfinə
Səttar qoymuşam, o da rəssamlığı bitirib, amma rəssamlığı
davam etdirmədi. Kiçik qızım da əvvəlcə
Bülbül adına Musiqi Məktəbini,
sonra isə rejissorluğu bitirib. Magistraturanı
isə Kiprdə qurtarıb. Üç nəvəm
var. Nəvələrimlə çox gözəl vaxt
keçirirəm.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2019.- 6 fevral.-
S.13