Suriyada Nəsiminin məzarı
Teymur Kərimli: “Əlbəttə, imkan
düşərsə, şübhəsiz ki, Nəsiminin
məzarı öz doğma Vətəninə
köçürülə bilər”
Məlum
olduğu kimi, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası (AMEA)
İmadəddin Nəsiminin 650 illik yubileyi ilə bağlı
Tədbirlər Planını təsdiq edib.
AMEA-nın Humanitar Elmlər
Bölməsinin (HEB) akademik-katibi, akademik Teymur Kərimli
ilə əlaqə saxlayıb həm Tədbirlər
Planında əks olunan məsələlər, həm də
Nəsimi irsinin tədqiqi, təbliği sahəsində
görüləcək işlərdən danışdıq.
- Teymur
müəllim, AMEA-nın Humanitar Elmlər və İctimai
Elmlər bölmələrində böyük Azərbaycan
şairi Nəsiminin 650 illik yubileyi ilə əlaqədar olaraq
müvafiq Tədbirlər Planı hazırlanıb.
Tədbirlər Planı ilə tanış olduqda
gördük ki, burada yalnız humanitar sahədə mövcud
olan elmi-tədqiqat institutları təmsil olunmur, həm də
ictimai institutlar da iştirak edirlər. Bu Tədbirlər
Planına əsasən, keçirilməsi nəzərdə
tutululan konfranslar, simpoziumlar Nəsimişünaslıqda
hansı yeni izlər açılmasına səbəb olacaq?
- Nəsimi irsi uzun müddət klassik
ədəbiyyat tədqiqatçılarının
nəzərindən kənarda qalıb. İlk dəfə XIX
əsrin sonunda Türkiyədə Nəsiminin əsərləri
çap olunub. 1926-cı ildə Azərbaycan
ədəbiyyatşünası Salman Mümtazın
Nəsiminin əsərləri ilə bağlı nəşri var, əlbəttə ki, bu
nəşr də onun bütün Divanını əhatə
etmir. Ona görə də Nəsimini öyrənmək,
tədqiq etmək işi uzun müddət geridə qalıb.
Onun irsi lazım olan diqqəti görməyib. Yalnız ümummilli lider Heydər Əliyev
hakimiyyətə gələndən sonra həyata
keçirdiyi ilk tədbirlərdən biri də Nəsiminin
600 illik yubileyinin keçirilməsi olub. İlk dəfə
UNESCO səviyyəsində müttəfiq respublika
şəxsiyyətinin yubileyi keçirilirdi və bu da
Heydər Əliyevin çox böyük vətənpərvərlik
qeyrəti nəticəsində baş tuturdu. Nəsiminin tədqiq tarixini Heydər Əliyev
hakimiyyətə gəldikdən sonra başlamaq olar. 1972-ci
ildə onun 600 illiyi keçirildi, heykəli qoyuldu,
Nəsiminin əsərləri çap olundu, əsərləri
ilə bağlı tədqiqatlar aparıldı. Bütün
bunlar Nəsimişünaslığın, Nəsimi irsinin daha
geniş yayılmasının əsasını
qoydu. Nəsiminin əsərləri rus
dilinə Moskvada çap olundu, bir sıra şeirləri
ingilis dilində nəşr edildi və Nəsimi dünyaya
tanıdıldı. O vaxt onunla bağlı
beynəlxalq konfrans keçiriləndə bir çox
ölkənin tədqiqatçıları, alimləri
Bakıya gəldilər və Nəsimi irsi
qarşısında öz heyrətlərini
bildirdilər ki, biz bu cür gözəl şairin
şeirləri ilə 600 il müddətində tanış
ola bilməmişik. Nəsimi, bir növ, bəşəriyyətə
qaytarıldı. Əlbəttə, bunun üzərindən 50
il keçdi. Cənab Prezident Nəsiminin 650 illiyinin
keçirilməsi ilə bağlı sərəncam verdi, eyni
zamanda da Prezident tərəfindən 2019-cu il “Nəsimi ili”
elan olundu. Bu da olduqca əlamətdar hadisələrdir. Bu bəlkə
də bir simvolik məna daşıyır. Bu il həm
Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsinin 50
illiyidir, həm də Nəsiminin 650 illiyidir. Nəsimi irsinin
təbliği yönündə, təbii ki, çox
möhtəşəm tədbirlər keçiriləcək.
Biz də Milli Elmlər Akademiyası olaraq öz Tədbirlər
Planımızı hazırlamışıq. Burada yalnız
humanitar bölmənin institutları deyil, həm də ictimai
bölmənin institutları da təmsil olunurlar.
- Səhv
etmirəmsə, ictimai elmlər bölməsi ilk
dəfədir Nəsimi tədbirlərində təmsil
olunur...
- Bəli.
Burada Tarix İnstitutu, Fəlsəfə İnstitutu,
Şərqşünaslıq İnstitutu da iştirak
edirlər. Əlbəttə, bu, Nəsimi irsinin
hərtərəfli, müxtəlif yönlərdən
öyrənilməsinə rəvac verir. Tədbirlər
Planına əsasən, həm beynəlxalq konfransların
keçirilməsi, həm də ayrı-ayrı institutlarda
konfransların təşkil olunması Nəsimi irsinin
hərtərəfli araşdırılmasına imkan
verəcək.
- Bunu
Nəsimişünaslığa müxtəlif
yönlərdən yanaşılması üçün
göstərilən ilk təşəbbüs saymaq olarmı?
- Bəli,
ilk təşəbbüsdür. Amma Nəsiminin 600 illik
yubileyi keçirildikdən sonra filosof Zümrüd Quluzadə
rus dilində “Hurifizm və onun Azərbaycandakı
nümayəndələri” adlı bir monoqrafiya nəşr
etdirmişdi. O, burada Nəsiminin fəlsəfi
görüşlərinə toxunmuşdu. Ancaq o təkcə
filosof deyil, eyni zamanda böyük bir şairdir, onun poetikası
açılmalıdır, poetik dili barədə sanballı
əsərlər yazılmalıdır. Çünki
Nəsimi Azərbaycanda anadilli ədəbiyyatın beşiyi
başında duran şairlərdən biridir. Bizim anadilli
ədəbiyyat XIII əsrdə Həsənoğludan
başlayır və həmin dövrə aid, lakin
müəllifi məlum olmayan “Dastani Əhməd Harami”
poeması var, XIII əsrin əvvəllərində Qul Əli
adlı bir şair “Qisseyi-Yusif” əsərini yazıb.
Nəsimi də onların sırasında anadilli
ədəbiyyatın beşiyi başında duran bir
sənətkardır. Təsadüfi deyil ki, Akademiyanın
Dilçilik İnstitutuna ulu öndərin
təşəbbüsü ilə Nəsiminin adı verilib.
Nəsimi adı qarşısında heyrət ona səbəb
olub ki, Dilçilik İnstitutuna məhz onun adı verilib.
Demək olmaz ki, Nəsiminin dili tədqiq olunmayıb, olunub,
ancaq kifayət qədər yüksək səviyyədə
tədqiq olunmayıb. Nəsiminin o qədər emosional,
özünəməxsus dili var ki, əsərlərini
başqa dillərə tərcümə edəndə onun
gözəlliyi itir. Düzdür, onun çox yüksək
fəlsəfi, ictimai fikirləri var. O, insansevər bir
şairdir. Bütün bu incəliyi çatdırmaq olur,
ancaq onun dilindəki incəliyi, şirinliyi, lokanikliyi və
xalq dilinin imkanlarından maksimum istifadə etməyi başqa
dilə tərcümə edəndə çatdırmaq olmur.
Buna görə də deyirəm ki, Nəsiminin dili
barədə Azərbaycanda çox sanballı
əsərlər yazılmalıdır. Prezident
sərəncamı buna möhkəm bir baza yaradıb.
Nəsiminin Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunda bir çox əlyazması var. O əlyazmalar da
tədqiq olunmalıdır. Düzdür, 600 illik tədbirlər
sırasında mərhum professor Cahangir Qəhrəmanovun
“Nəsimi dilinin leksikası” adlı əsəri çap olunub
və Nəsimi Divanının tənqidi mətninin
üçcildliyi çap olunub. Amma son zamanlar biz başqa
ölkələrdən Nəsimi Divanının əlyazma
nüsxələrini əldə etmişik.
- Elə
Sizin rəhbərlik etdiyiniz Əlyazmalar İnstitutu son zamanlar
Türkiyədən bir neçə əlyazma əldə
edib.
- Həmin
Divanda Nəsiminin əsərlərinin əvvəlki
çapına düşməyən bir sıra
qəzəllər var, biz onu da tədqiq edirik və çap
etmək niyyətindəyik. Bütün
bunlar, əlbəttə, dövlət qayğısı
olmadan, Prezidentin diqqəti olmadan,
dilimizə, ədəbiyyatımıza, mədəniyyətimizə
qayğısı olmadan mümkün olmazdı. Bu gün biz
elm adamları, Nəsimişünaslar, klassik ədəbiyyat
mütəxəssislərinə dəyər verilməsini böyük
sevinclə qarşılayırıq. Ümidvarıq ki,
Nəsimi kimi dahi şairin dünyada tanıdılması
yönündə bu sərəncamın
işığında bir çox işlər
görüləcək.
- Son
zamanlar alimlər belə fikirlər söyləyirlər ki,
Sovet dövründə Nəsiminin şeirləri
tərcümə edilərkən onun dilindəki bəzi
sözlərin tərcüməsində xeyli təhrifə yol
verilib. Bu fikri bölüşürsünüzmü?
- Sovet
dövründə klassiklərin çoxundan, o
cümlədən də Nəsimidən ateist
düzəltmişdilər. Amma elə deyil, Nəsiminin
şeirlərində Quranın ayələrindən çox
geniş istifadə olunub. Nəsimi insan gözəlliyini
məhz Quran ayələrinə bənzədirdi. “Ey
üzün min Allah” - yəni bu bir Quran ifadəsidir. Nəsimi
bundan istifadə edib deyir ki, insan da müqəddəsdir,
öz varlığı ilə dünyanın bəzəyidir.
Nəsimi insanı kamilləşməyə çağırır.
- Tədbirlər
Planından göründüyü kimi, Nəsimi
tədbirləri sırasında beynəlxalq konfrans da
keçiriləcək. Xaricdən alimlər dəvət
ediləcəkmi? Hazırda xarici ölkələrdə
Nəsiminin tədqiqi hansı səviyyədədir?
- Çox
təəssüf ki, Nəsimi o qədər də geniş
tədqiq olunmur. Bir çox Şərq aliminin adına institutlar
var, amma Nəsiminin adına yoxdur. Məsələn,
xaricdə İbn Ərəbi, Mövlanə və
digərləri geniş təbliğ olunur. Bu da bizim günahımızdır ki, Nəsimini o
səviyyədə təqdim edə bilməmişik. Nəsimi də adlarını çəkdiyimiz
sənətkarlardan heç də geri qalan sənətkar
deyil. Türkiyədə
Nəsimişünaslar var. Biz çalışmalıyıq
ki, Nəsimi irsi bütün dünyada tədqiq olunsun və
onun tədqiqatçıları meydana çıxsın. Əlbəttə, bunun üçün də
Nəsiminin əsərlərinin çox yüksək
səviyyədə tərcümələri həyata
keçirilməlidir.
- Bəs ərəb
ölkələrində necə, Nəsimişünaslar
varmı?
- 2008-ci ildə
mərhum akademik Bəkir Nəbiyev, professor Qəzənfər
Paşayev və mən Hələbdə olduq və orada
beynəlxalq konfrans keçirdik. Hələbdə
Nəsimini o qədər də tanımırlar. Çünki Nəsiminin ərəb dilində
Divanı əldə yoxdur. Yalnız türk
və fars Divanı var. Ona
görə də ərəb dünyasında Nəsimi o
qədər də tanınmır. O orada, sadəcə,
əfsanəvi bir şəxsiyyət kimi, faciəvi bir insan,
şəhid kimi tanınır. Amma
əsərləri orada dil baryeri olduğu üçün o
qədər də tədqiq olunmur.
- Gəncləri
necə, Nəsimişünaslığa cəlb etmək
fikriniz varmı?
- Müasir Nəsimişünasların yetişməsinə Heydər Əliyevin Nəsiminin 600 illiyini keçirməsi səbəb olub. Bu sərəncam da,
bütövlükdə, 2019-cu ilin “Nəsimi ili” elan
olunması da, şübhəsiz ki, Nəsimi irsinə
gənclərimiz tərəfindən diqqəti artıracaq. Çünki Nəsimidə bəzi anlaşılmayan,
müasir dildə işlənməyən sözlər var.
Amma bunun üçün, əlbəttə,
mütəxəssis yetişdirmək lazımdır ki,
onların hamısını tədqiq etsinlər. Akademiyada magistratura təhsili pilləsi
yaradılıb və biz çalışırıq ki, burada
fərqli ixtisasları gənclərə təbliğ
edək, onları yetişdirək. Təbii ki,
Nəsimişünaslığın və klassik
ədəbiyyatın öyrənilməsi baxımından
magistraturanın böyük əhəmiyyəti var.
Əlbəttə, gələn il magistraturada
bütün bunlar nəzərdə tutulur. Həm
Ədəbiyyat, həm Əlyazmalar, həm də Dilçilik
İnstitutuna Nəsimi və ümumiyyətlə, klassik
ədəbiyyat yönündə yüksək
səviyyədə tədqiqatlar apara bilən gənclərin
qəbul edilməsi nəzərdə tutulur.
- Nəsiminin
nəşinin, məzarının Azərbaycana
gətirilməsi nə dərəcə aktualdır?
- Bilirsiniz,
Hələb hazırda çox dağılıb.
Keçən il “Nəsimi -
şeir, sənət və incəsənət” festivalı
çərçivəsində dövlət
tərəfindən Nəsiminin nəslindən olan bir
neçə adam bura dəvət edilmişdi. Mən
Hələbdə onlardan biri ilə tanış olmuşdum. Soruşdum ki, indi necədir Nəsiminin
məzarının vəziyyəti? O dedi ki,
bombalanıb. Nəsiminin orada təkkəsi
vardı, fotoşəkillərini çəkmişdik, indi
isə onlar dağıntı şəklindədir. Hazırda Suriya od-alov içindədir, hər yer
xarabalığa çevrilib. Əlbəttə,
imkan düşərsə, şübhəsiz ki, Nəsiminin
məzarı öz doğma Vətəninə
köçürülə bilər.
İradə
SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2019.- 8 fevral.- S.12