Teatr və
islahat – konseptual baxış...
Respublikamızın bütün qurumlarında, o cümlədən
Mədəniyyət Nazirliyi sistemində güclü kadr
islahatları aparılır və gənclərə daha
çox yer verilir. Bunun təqdirəlayiq və səmərəli
olduğunu xüsusi vurğulamaq istəyirəm. Çünki gənclik yeniliyin nişanəsidir.
Zənnimcə, bizlər də öz sahəmizdə,
təcrübələrimizlə gənclərə əlimizdən
gələni əsirgəməməliyik. Bütün sənətşünas
dostları və mütəxəssisləri teatr sahəsində
yeni islahatlar aparmaq üçün gənclərə dəstək
göstərməyə, polemikalar, debatlar aparmağa, teatr sahəsinin
öz iqtisadi bazasının yaradılması, güclənməsi istiqamətində bilik və
bacarıqlarını əsirgəməməyə
çağırıram.
Məlumdur
ki, bütün dövrlərdə incəsənətin dəyəri
ən ali əyarlarla qiymətləndirilmişdir.
Təsviri sənət və kino sənəti
sahəsinin bugünkü mənzərəsi deyilənlərə
əyani sübutdur. Nəzərə alsaq ki, dünyada
öz rentabelliliyi ilə öncül olan kino industriyası
teatr sənətinin ailə üzvüdür, o zaman heç
bir şübhə qalmır ki, iqtisadi potensialın
artması kontekstində teatr sənəti də öz səmərəsini
verə bilər. Unutmayaq ki, canlı, ecazkar,
füsünkar, sirli-sehirli və gözəl qadın qədər
cazibədar olan səhnənin tilsimi tamaşaçını
ildırım eşqi ilə özünə bağlamaq və
dərhal ovsunlamaq qüdrətinə malikdir. Və onu da unutmamaqda fayda var ki, bu sahəyə
çəkilən əziyyət, xərc və zaman itkisi kino
sahəsinə çəkilən xərc və zamandan yüz
dəfələrcə azdır. Yetər ki, teatr sənətinin
rentabelli olması üçün gərək olan mexanizmin
qurulmasını biz teatr xadimləri birgə olaraq
düşünüb ərsəyə gətirək!Gizli deyil ki, yaradıcılığın
inkişafı mənəvi rahatlıq, maddiyyatla birbaşa
bağlıdır. Mən müxtəlif
yazılarımda teatr sənətinin yaranışından bəri
həmişə binar nəzəriyyəsinə üsyan edən
bir sənət növü olduğunu vurğulamışam,
bu gün də həmin fikirdəyəm. Çünki
bu sənət növü özünü daima rəngarəng
çalarlarla zənginləşdirmişdir. Lakin təəssüflər olsun ki, sənət
baxımından özünü zənginləşdirən bu
sahənin, sənətin yaşam səbəblərini təmin
edən iqtisadi dirçəlişi barədə
düşünülməmişdir. Hətta
sənətkarlar və nəzəriyyəçilər də
biganə yanaşmışlar. Ona görə
də sənət daima asılılıqda
qalmışdır. Görünən budur
ki, teatrların iqdisadi vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması üçün səmərəli
reformalar aparmağın zamanı yetişmiş və vəziyyət
bizi ciddi addımlar atmağa səsləyir. Fikrimcə qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin
qanunlarının tələbləri ilə teatr sənətini
yeni, daha praqmatik bir müstəviyə yüksəltməli, fəaliyyət
mexanizmini iqtisadi cəhətdən yeni tələblər
çərçivəsində qurmalı və dirçəltməliyık.
Teatrlara dövlət dəstəyi göstərilməklə
yanaşı, yaradıcılıq azadlığı verildiyi
kimi, bazar iqtisadiyyatının tələblərinə
uyğun iqtisadi inkişaf istiqamətində sərbəst
mexanizm qurmağa da şərait yaradılmalıdır.
Bunun üçün yeni idarəçilik
sistemi qurulmalıdır. Teatrların əsasnaməsində
köklü dəyişikliklər edilməli, həmin əsasnamədə
teatrların kommersiya strukturlarının qurulmasına yer
verilməlidir.
Yeni islahatın ictimaiyyət tərəfindən əxs
olunması üçün əsasən insanların
psixolojiyasına sirayət etmək lazımdır. Öncəliklə
və mütləq öncəliklə biz yola bu nöqtədən
çıxmalı, cəmiyyətin psixoloji arealına çox
üzvi və harmonik şəkildə daxil olmalıyıq.Bilirik
ki, bütün fokuslar sadə, lakin anlaşılmaz və aludəedicidir.
Tamaşaçıların maraq dairəsində
iqtisadi amilin öndə olduğunu bilən fokusçular
insanlardan istədiklərini almaq üçün onların tələblərinə
xidmət etdiyini göstərir və illüzion priyomlarla
onları sehirləyir, nəticədə illüzionistlər tərəfindən
həm tamaşaçılar üçün maraqlı vəziyyətlər
yaranır, həm də oyunçu çox asan şəkildə
öz məqsədinə çatır. Sonrakı
mərhələdə isə fokusçular o qədər aludə
və heyranedici fokuslarla insanın psixologiyasına təsir
edirlər ki, insan maddi marağını mənəvi
rahatlığına qurban verməyi üstün tutur.Belə
ki, tamaşaçını iqtisadi maraqla həvəsləndirmək,
salona daxil olduqdan sonra isə onu sənətin cazibəsi ilə
ovsunlamaq yeganə doğru üsuldur. Bunun
üçün çeşidli layihələr hazırlamaq və
respublika miqyaslı geniş teatr təbliğatına
başlamaq əsas şərtdir. Bu təbliğatın
səmərəli olması üçün ilk növbədə “Teatr”
adlı televiziya kanalının yaranması labüddür. Həmin kanal vasitəsilə bütün layihələr
geniş təbliğ olunmalı, itirmiş olduğumuz
tamaşaçı kütləsinin psixologiyasına sirayət
etmək üçün yararlanılmalıdır. Bu yolla, möcüzə axtaran insanları onların
istəkləri ilə sehirləmək, səhnədə
hansı hadisələrin baş verəcəyindən
asılı olmayaraq, xüsusi təsiredici təbliğatın
gücü ilə tamaşaçını öz arxanca
aparmağa çalışmaq lazımdır. Bu zaman tamaşaçı həm öz iqtisadi
marağına görə, həm də mənəvi zənginliyinə
qovuşmaq üçün teatrların qapılarını
çalmağa tələsəcək, tamaşanı seyr
etdikcə onun iqtisadi marağını mənəvi zənginlik
üstələyəcək və tamaşaçı teatr sənətinin
yararlı cəhətlərini dərk etdikcə bu yolun daimi
yolçusuna çevriləcəkdir.
İqtisadi
dirçəliş və mütləq şəffaflıq,
sağlam yaradıcı mühitin yaradılması, dinamik fəaliyyət,
yüksək səviyyəli sənət nümunələrinin
ərsəyə gətirilməsi, əməkdaşların
maddi rifahının yaxşılaşdırılması,
tamaşaçı kütləsinin teatr salonlarına
axınının təmin olunması, xarici ölkələrdə
və daxili məkanda Azərbaycan teatr sənətinə
marağın artması, peşəkar sənətkarların
yetişdirilməsi və ümumən yeni teatr atmosferinin
geniş miqyas alması üçün yeni sistemə
keçilməlidir.
Mədəniyyət Nazirliyinin nəzdində, İncəsənət
Şöbəsinin kurasiyasında yeni idarəçilik
sistemi, “Teatrların baş idarəsi” (ad şərtidir) təsis
edilir. “Teatrların baş idarəsi” qurumuna “Baş
prodüser” rəhbərlik edir. Baş
prodüsser vəzifəsinə təyinatı Mədəniyyət
Naziri verir. Bütün teatr qurumları bir başa
“Teatrların baş idarəsi”nin qurumuna
daxil edilir. “Teatrların baş idarəsi”ndə
şəhər və bölgə teatrlarının hər
birinə nəzarət üçün mütəxəssis
ştatları ayrılır. Teatrların
mühasibatlıq işləri “Teatrların baş idarəsi”nin mühasibatlığı tərəfindən
aparılır. “Teatrların baş idarəsi”nin
repertuar, quruluş sahəsi, marketinq və kommersiya
qurumları sahələri üzrə nəzarət
üçün mütəxəssis ştatları
ayrılır. Teatr qurumlarında
aşağıdakı qaydada idarəetmə strukturu qurulur.
Direktor, direktor müavinləri, baş inzibatçı,
inzibatçı, baş mühasib də daxil olmaqla,
mühasibatlıq üzrə bütün vəzifələr,
baş rejissor, baş rəssam, rejissor ştatları ləğv
edilir. Teatra prodüser rəhbərlik edir. Prodüser vəzifəsinə təyinatı Baş
prodüser verir. Əməkhaqqılar “Teatrların
baş idarəsi”nin
mühasibatlığı tərəfindən əməkdaşların
birbaşa maaş kartlarına köçürülür.
Teatrlara əməkdaşların işə qəbulu,
prodüserin yazılı rəyi, baş prodüserin onlayn təsdiqindən
sonra əmək portalında qeydiyyata alınmaqla üç
aylıq sınaq müddətinə və ya bir il müddətinə müqavilə və ya
kontrakt vasitəsilə həyata keçirilir. Özünü
doğrultmayan əməkdaşlarla bağlanmış
müqavilə və kontraktlar birtərəfli qaydada ləğv
olunur. Aktyorların müqavilə və
kontraktları, tamaşalardakı məşğulluğuna əsasən
uzadılır və ya birtərəfli qaydada ləğv
olunur. Teatrlarda yaradılan Marketinq bölməsi
teatrların reklam və kommersiya işlərini icra edir. Biletlərin yayımı mərkəzi kassalar vasitəsilə
həyata keçirilir. Repertuar planı teatrların
yaradıcılıq siyasətinin müəyyən etdiyi tələblərlə
qurulur, prodüserin təklifinə əsasən “Teatrların
baş idarəsi”nin təsdiqi ilə qəbul
olunur. Repertuarda nəzərdə tutulan əsərlər
əvvəlcədən “Teatrların baş idarəsi” ilə
razılaşdırılmaqla rüblük və ya illik təsdiq
oluna bilər. Növbədənkənar
hazırlanacaq əsərlər prodüserin yazılı
müraciəti və Baş prodüsserin təsdiqi ilə
repertuara daxil olunur. Prodüserlərin həyata
keçirmək istədiyi layihələr və digər
bütün işlər üçün bağlanması nəzərdə
tutulan müqavilə və kontraktlar prodüserlərin
vizası olduqdan sonra onlayn xidmət üsulu ilə Baş
prodüsser tərfindən imzalanır.
Tamaşaların texniki hazırlığına
teatrların quruluş hissəsi üzrə mütəxəssislər
rəhbərlik edir. Vəsaitlər nəzərdə
tutulmuş smetaya əsasən, aidiyyəti istiqamət üzrə,
“Teatrların baş idarəsi” tərəfindən bir başa
əşyaların alındığı satış nöqtələrinə
köçürmə yolu ilə həyata keçirilir.
Biletlərdən əldə olunan gəlirlər hər bir
teatrın adına olan kodlarla şifrələnməklə
“Teatrların baş idarəsi”nin mühasibatlığına
aid bank hesabına mədaxil olunur. Bilet
satışından əldə olunan gəlirlərdən
aktyor normalarının göstəricisinə uyğun olaraq
maaşlara əlavələr verilir. Tamaşaların
hazırlanması, prodüserlərin yazılı təklifinə
uyğun olaraq, Baş prodüsserin bağladığı
kontrakta əsasən yaradılan yaradıcı qrupla həyata
keçirilir. Gələcəkdə tədricən
aktyor ştatları ləğv olunur, aktyorlar hər
tamaşaya uyğun olaraq kontraktla işə
götürülür. Hər bir tamaşa
üçün “Teatrların baş idarəsi” tərəfindən gəlir
normaları tətbiq edilir. Hazırlanan tamaşalar
“Teatrların baş idarəsi”nin müəyyən
etdiyi maliyə normasını yerinə yetirdikdən sonra, həmin
tamaşaya tamaşaçı marağından asılı
olaraq, prodüsserlərin yazılı rəyi vasitəsilə
və “Teatrların baş idarəsi”nin təsdiqi ilə
repertuarda saxlana və çıxarıla bilır.
Prodüserlər öz rəhbərlik etdikləri
teatrların marketinq və kommersiya sisteminin zənginləşdirilməsinə,
tamaşaların rentabelli olmasına birbaşa cavabdehdir. Xərcini
ödəməyən tamaşalara xərclənən vəsait
növbəti ilk tamaşanın təyin olunmuş
normasından əlavə qazancı hesabına
çıxarılmasa, həmin xərclər hissə-hissə
prodüserlərin maaşından tutulur. Maaşlar Azərbaycan
Respublikasının maliyyə-bölgü sisteminə
uyğun olaraq Mədəniyyət Nazirliyinin təsdiq etdiyi
“Teatrların baş idarəsi”nin ştat cədvəlinə
görə müəyyən edilir. Maaşlara əlavələr
əməkdaşların kateqoriyalarına uyğun olaraq,
normaya əsasən müəyyənləşir,
“Teatrların baş idarəsi”nin təsdiqi
ilə verilir.
Teatrlar
tamaşaçıları həvəsləndirmək məqsədilə
mükafatlarla təmin olunmuş uduşlu biletlərin, teatrda
çalışan aktyorların və teatrla əməkdaşlıq
edən sənət xadimlərinin uduşlu portret foto-şəkillərinin,
buklet və təqvimlərinin, kitab və jurnalların
satışını təşkil edir. Yaradıcı əməkdaşların
hər birinə aid satışa buraxılan əşyalara
görə həmin satışdan gələn gəlir
hesabına həmin əməkdaşlara qonararlar verilir. Teatrların kommersiya gəlirləri hesabına
teatrlarda çalışan sənətkarlarla bərabər
digər sahələrdə çalışan əməkdaşlara
da “Teatrların baş idarəsi” tərəfindən əvvəlcədən
təsdiq olunmuş normaya əsasən əlavələr
verilir.
“Teatr” televiziya kanalı vasitəsilə hər
bir teatra ayrılmış vaxtda həmin teatrın
tamaşası göstərilir, reklam və təbliğat
işləri aparılır. “Səhnə və salon” adlı
və bu kimi həvəsləndirici və teatra
tamaşaçı cəlb edə bilən layihələr həyata
keçirilir.
“Teatrların baş idarəsi” “Qızıl
maska” mükafatını təsis edir. Mükafat seçilən
teatr tamaşaçılarına da verilir. “Teatrların
baş idarəsi” qanunla qadağan olunmayan bütün
kommersiya və digər işləri həyata keçirir.
Teatr xadimlərinin və geniş ictimaiyyətin diqqətinə
təqdim etdiyimiz bu islahat ətrafında polemikaların
başlanması səmərəlidir.
İftixar
PİRİYEV
Bakı
xəbər.- 2019.- 14 fevral.- S.15