Teatra yazığınız
gəlsin... Gedin...
Teatr sənəti uzun və keşməkeşli
inkişaf yolu keçmişdir. Yaradıcılığın
mürəkkəb proseslərində müxtəlif dövrlərdə,
siniflər, partiyalar cəmiyyət üzvlərini, ictimaiyyəti,
kütləni öz tərəfinə çəkmək məqsədi
ilə, bədii ifadə vasitələrindən çox
bacarıqla istifadə edə biliblər. Amma,
bu gün məqsədim teatrın keşməkeşli
inkişaf yolunu araşdırmaq yox, əməkdar mədəniyyət
işçisi, C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət
Azərbaycan Dram Teatrının direktoru İftixar Piriyevin
adından 14 fevral tarixində “Bakı-Xəbər” qəzetində
çap olunmuş “Teatr və islahatlar – konseptual
baxış” məqaləsinə bir sənətşünas
kimi münasibət bildirməkdir.
Əvvala onu deyim ki, məqalədə yeni
heç nə yoxdur və burda qaldırılan məsələlərin
hamısı bir neçə ildir ki, teatr adamlarının
müzakirə mövzusudur. Türkiyədə
olduğu kimi Dövlət Tearlarının Genel
Müdürlüyünə bənzər, fəaliyyətini
tam təsərrüfat hesabı və özünü maliyyələşdirmə
prinsipi əsasında quracaq Baş idarənin
yaradılması, teatrdakı ştatların hamılıqla
eyniləşdirilməsi, yaxud da əyalət teatrlarının mərkəzləşmiş regional şöbələrə
verilməsi, Rusiyada olduğu kimi teatrların birləşdiriləcəyi,
qismən özünümaliyyələşdirilməyə
keçiriləcəyi və s. məsələlər hər
gün teatr adamlarının müzakirə etdiyi
söz-söhbətdir.
Məqalə
məndə bir
sıra suallar doğurdu. Həmdə müəllif
bütün teatr adamlarını müzakirəyə səslədiyinə
görə bu yazını yazmaq qənaətinə gəldim.
Hamının
bildiyi və həmişə düşündüyü məsələyə
yenilik donu
geyindirib oxucuya təqdim edilən məqalədə,
İftixar Priyev “Yetər ki, teatr sənətinin rentabelli
olması üçün gərək olan mexanizmin
qurulmasını biz teatr xadimləri birgə olaraq
düşünüb ərsəyə gətirək”. deyir. Bu sual yaranır. Cənab
“teatr xadimi” Siz 20 ildir ki, C.Cabbarlı adına İrəvan
Dövlət Azərbaycan Dram Teatrına rəhbərlik
edirsiniz. Bu dediyiniz mexanizmi rəhbərlik etdiyiniz illər ərzində
qurmaq üçün sizə kim və nə
mane olurdu? Sadə həqiqətdir ki, teatrda əgər
tamaşa tamaşaçını maraqlandıran,
düşündürən mövzuya həsr edilib yüksək
səviyyədə hazırlanırsa,
tamaşaçını cəlb edəcək və
teatrın məhsulu
da satılacaqdır. Bu da rentabellik...
Kino ilə teatrın arasındakı fərqi
də bilməmiş olmazsınız. Kino-
biznesdir, teatr sənətdir. Onları eyniləşdirmək
böyük bir səhvdir.
Çox ürək yanğısı ilə itirilmiş
tamaşaçı kütləsini qaytarmaq barədə məsləhətlər
verirsiniz. Əvvala, “tamaşaçı kütləsi” ifadəsi
“teatr tamaşaçıları” kimi işlənsəydi daha
elitar olardı. Ən azından ona görə
ki, teatr sənəti elitar sənətdir və onun
tamaşaçısı da “kütlə” deyil. Əfsuslar olsun ki, teatrın
tamaşaçısını itirmə prosesi,
tamaşaçıya olan bu qəbuledilməz münasibətdən
başlayır.
İkincisi, heç də teatrlarımızın
hamısı tamaşaçılarını itirməyib. İnsani hisslərdən,
dünyagörüşünü yönləndirən,
müasir insanın daxili dünyasını, mənəviyyatını
zənginləşdirən tamaşalar hazırlayan
teatrlarımızın salonlarına, tamaşaçılar mənəvi
rahatlıq tapmaq üçün gəlirlər və
zövqlərini oxşayan tamaşalara da baxırlar. Özümdən asılı olmayaraq yadıma “Məsələni
hərə öz arşını ilə ölçür”
atalar məsəli düşür.
Hörmətli İftixar müəllim, əgər 20
ildir rəhbərlik etdiyiniz teatr öz
tamaşaçısını itiribsə, sizcə günah
kimdədir? Bir teatr rəhbəri olaraq siz özünüzü
günahkar saymırsınız? Saymırsınızsa
onda səmimi deyilsiniz və inanın ki, bu məsələdə
birinci növbədə bir direktor kimi günahkar sizsiniz.
Hamı bilir ki, teatr sənətinin barometri teatr
festivallarıdır. Festivallar teatr bayramıdır. Yarış meydanıdır. Tamaşaçı
rəğbəti qazanan, yüksək meyarlara cavab verən
formada hazırlanmış tamaşalar teatr festivallarına dəvətlər
alır. (Bu məqamda qastrollar zamanı akt
zallarında oynanılan kompazisiyaları bura aid etmək
lazım deyil. Festival sənət
yarışmasıdır. Qastrol isə
teatrın gəlir yeridir). Yoldaş direktor, soruşmaq
istərdim, rəhbərlik etdiyiniz 20 il ərzində İrəvan
teatrı hansı ölkədə keçirilən teatr
festivalında iştirak edib? (Bu məqamda Şəki
festivalı çərçivəsində Suraxanı mədəniyyət
evində, tamaşaçısız salonda
oynadığınız tamaşanı da bura aid etmək
lazım deyil. Niyə
tamaşaçısız? Çünki, siz axı tamaşaçınızı
çoxdan itirmisiniz...)Yazının ruhu
gizli mətləblərdən xəbər verir.. Bildiyimiz kimi teatr kollektiv sənətdir. O
kollektiv halında da, demokratik formada idarə edilməlidir. Mən belə başa düşürəm ki,
teatrlarımızın “tamaşaçı kütləsini”
itirməyinin birinci səbəbi teatrı kollektivin iradəsinə
deyil, məhz teatr direktorunun iradəsinə tabe etdirilməsi
oldu və bu da teatr sənətimizi çətin duruma
saldı. Hamımıza məlumdur ki,
teatrlarda olan bədii şuralar formal xarakter daşıyır.
Bir neçəsini çıxmaq şərti
ilə rejissorlarımız isə “başlarının
milçəyin” qoruyub, heç bir məsuliyyət hiss etmədən
əmək haqqı alır, yarıtmaz, zövqsüz,
tamaşaçının maraq dairəsini əhatə etməyən
tamaşalar hazırlayırlar. Bu inkaredilməz
faktdır. Hörmətli teatr xadimimizin məqaləsində
verdiyi təkliflərdə isə, ümumiyyətlə
teatrlar bir adama, prodüsserə tabe edilir. Yəni
bir anın içində prodüsserə çevrilən
köhnə direktor hakimi mütləq olur. “Ağanəzərəm belə gəzərəm”
“psixologiyasına hakim olan direktorun əvəzinə, ondan daha
pis olan “Anam mənə kor deyib, gəlib gedəni vur deyib”
psixalogiyasına hakim olacaq prodüsserlər meydana
atılacaqlar ki, teatrda onların bir sözünü iki eləyən
olmayacaq. İndi heç olmasa baş
rejissorlar hərdən nəsə edə bilirlər.
Ən maraqlı təklif, “Xərcini ödəməyən
tamaşalara xərclənən vəsait növbəti ilk
tamaşanın təyin olunmuş normasından əlavə
qazancı hesabına çıxarılmasa, həmin xərclər
hissə-hissə prodüserlərin maaşından tutulur” təklifidir. Gəlin bir
anlıq fikirləşək ki, İravan teatrının
prodüsseri İftixar Piriyevi seçdilər. O da Baş prodüsserin sifarişi ilə
“Üç dəniz əfsanəsi” adlı tamaşa
hazırladı. Təsəvvür edək
ki, tamaşaya 10 min manat xərc çəkildi. Vəsait ayıran Baş prodüsser tamaşanı
qəbul etmədi. (Yeri gəlmişkən doğrudan da
keçən il dövlət sifarişi
yolu ilə hazırlanmış həmin tamaşanı
Nazirliyimizin müvafiq komissiyası qəbul etmədi. İstənilən teatra baş ucalığı gətirməyən
belə bir “ilkə” də İrevan teatrı imza atdı.)
Prodüsser nə qədər əmək
haqqı almalıdır ki, bu vəsaiti geri qaytara bilsin? Fərz edək ki, 500 manat. Əmək
haqqından tutulmaların 30 % dən çox olmasını
qanunvericilik qadağan edir. Demək
prodüsser hər ay 150 manat pul ödəməlidir.
10000:150=66 ay:12=5il beş ay. Hə deməli,
bu yarıtmaz prodüsser hələ beş
il beş ay da işləməlidir ki, borcunu qaytara bilsin.
Özü də dövlətdən aldığı pulla... Və özünə toxunulmamazlıq qarantiyası
qazanır. Bəla bilirsiniz hardadır?
İnsanların tək hakimiyyətliliyə meyilli və
onların tamah dişlərinin “Murtuzəlinin qılıncından
iti” olmasında... Olmaz belə islahatdan...
Müəllif “çeşidli layihələr haqqında
tam geniş teatr təbliğatına başlamaq
üçün ilk növbədə “Teatr” adlı Tv
kanalının yaranmasını vacib hesab edir. Əgər
teatrın satmaq üçün məhsulu
yararsızdırsa, “Teatr” kanalı
izləyicilərinə hansı tamaşanı çəkib
göstərəcək? Kanalda baxdığı
yaxşı tamaşaya isə pul verib, bilet alıb ikinci dəfə
kim baxmaq istəyəcək? Mədəniyyət
kanalı olduğu halda “Teatr” televiziya kanalının
yaradılmasına lüzum varmı? Və
bu kanal hansı vəsaitlə yaradılacaq? Həddən artıq yüklənmiş dövlət
büdcəsini yüngülləşdirmək
üçün ixtisar və birləşmələrin getdiyi
bir vaxtda dövlət niyə vəsait ayırmalıdır?
Əgər dövlət vəsait ayırmasa,
Baş prodüsser bu vəsaiti hardan alacaq? “Mədəniyyət” kanalı tamaşaçı
zövqünü oxşayan teatr tamaşalarını mütəmadi
olaraq çəkib göstərir. Bəzi
teatrların tamaşalarını göstərmirlərsə
heç “Teatr” kanalı da göstərməyəcək.
Deməli, məsələ televiziya kanalında
deyil, məsələ hazırlanan tamaşanın bədii
keyfiyyətindədir.
Müəllif görkəmli alim Lütfi-Zadənin “Qeyri
səlis məntiq” nəzəriyyəsini Aristotelin “Binar” nəzəriyyəsindən
üstün tutduğunu bildirir.
Dünyada bunun əksini fikirləşən bir adam belə yoxdur. Fikrimcə,
teatrların iqtisadi vəziyyətin
yaxşılaşdırmaq, tamaşaçını teatr
salonlarına qaytarmaq, gəncləri irəli çəkmək,
yaradıcılıq mühiti yaratmaq, festivallara dəvət
almaq üçün hansı nəzəriyyənin dəstəklənməsinin
heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Düşüncəmə
görə “qeyri səlis məntiq nəzəriyyəsinin” teatrın
iqtisadi dirçəlişi ilə heç bir əlaqəsi
yoxdu.
Nə qədər ki, teatrlarda kütlə
psixollogiyası, qeyri sağlam yaradıcı mühit, qeyri
şəffaflıq hökm sürəcək, azad
düşüncə olmayacaq, nə qədər ki, teatrın
maliyyə xərcləri bir nəfərə-direktora həvalə
olunacaq, sizin qeyd etdiyiniz ehtimallar özünü doğrultmayacaq. Bu yerdə
Aristotelin bir kəlamın xarırlamalı olacam. “Öz düşüncələrində ədalətli
olmaq, əməldə də ədalətli olmaq demək
deyil”. Mətbuatda mələk simasında
özünü təqdim etmək istəyən adamlar bilməlidirlər
ki, cəmiyyətimiz hər şeyi çox gözəl bilir,
hər kəsin də savad dərəcəsindən xəbərdardır.
“Bilet satışından əldə olunan gəlirlərdən
aktyorların maaşlarına əlavələr verir”. Xərcləməyə
nə var ki... o pulu qazanmaq çox çətindir.
İftixar
Piriyev teatrlarda pulu qazanmağın yollarını da söyləyir:
“Teatrlar tamaşaçıları həvəsləndirmək
məqsədilə mükafatlarla təmin olunmuş uduşlu
biletlərin, teatrda çalışan aktyorların və
teatrla əməkdaşlıq edən sənət xadimlərinin
uduşlu portret
foto-şəkillərinin, buklet və təqvimlərinin, kitab
və jurnalların satışını təşkil edir”.
Elitar sənət məkanı olan teatrı “lototrona”
çevirmək, maddi gəlir arxasınca gələnlərin
məkanına çevirmək hansı məntiqə
sığır? Bu yeni forma deyil. Bəzi “zirzəmi”
və kiçik özəl Avropa teatrları bir vaxtlar tamaşaçını
cəlb etmək üçün bu formadan istifadə
ediblər. Uduşlu bileti ilə nəsə
qazanacağını səbirsizliklə gözləyən
tamaşaçını (Əgər belələri
tapılacaqsa??) teatrın bufetindən necə çıxarmaq
olar? Maddi vəziyyətini
yaxşılaşdırmaq üçün gələn
tamaşaçını mənəvi qazanc
düşündürməyəcək. O heç
tamaşaya da baxmayacaq, telefonla oynayacaq. Bu
aksiomadır. 2+2=4 qədər
aydındır. O ki, qaldı, aktrisa və aktyorların
uduşlu portret, foto şəkillərinin
satışını təşkil etməyə...bura
sözün qurtardığı yerdir. İnternetin, sosial
şəbəkələrin tüğyan etdiyi indiki zamanda istənilən
aktrisa və aktyorun şəklini bir dəqiqənin ərzində
əldə etməyin mümkün olduğu bir halda, kim gəlib sizin satdığınız portret
və şəkilləri alacaq? Kitab mağazalarımız isə
Allaha şükür şəhərimizdə o qədərdir
ki.. onlarla teatr kitab
satışında rəqabətə tab gətirməz...
Bunlar hamısı utopiyadır...
Teatrın iqdisadi vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması məhəbbətlə,
zövqlə, tamaşaçı marağına uyğun
hazırlanmış yaxşı tamaşadan keçir. İqdisadi cəhətdən
inkişaf etmiş ölkəmizdə yaşayan
tamaşaçı yaxşı tamaşa üçün istənilən
dəyərdə olan bilet almağa qadirdir. Bir il bundan qabaq “El-Setera” teatrının rəhbəri
Kalyaginin iştirakı ilə S.Vurğun adına Rus dram
teatrında baş tutmuş tamaşaya biletin qiyməti 60-80
manat idi. Zalda isə boş yer yox idi. Və
yaxud, istedadlı rejissor Elvin Mirzəyevin
hazırladığı “Min möhtəşəm günəş”
tamaşasına dəyəri 20 manat olan bilet alan
tamaşaçılar mənim yadımdadır. Hara getdi o tamaşaçılar? Niyə onları itirdiniz? Niyə
onları teatrdan küsdürdünüz? Kimdir
günahkar? Əlbətdə ki, siz,
yoldaş İftixar Piriyev. Yaradıcı,
kövrək, ruhsal insanlar olan aktyorlarınızın bir
direktor kimi qayğısına qalmaq əvəzinə, şəxsi
ambisiyanızı hər şeydən üstün tutdunuz.
Tamaşada əsas rolları oynayan aktyorları
böhtanlar atıb, işdən çıxartdınız və
tamaşa da bağlandı. O zaman niyə “teatr xadimi”
olduğunuz yadınıza düşmədi? İndi
teatr islahatından hansı haqla danışırsınız?
Buna sizin mənəvi haqqınız yoxdur.
Belə etməsəydiniz, tamaşa hələ
də repertuarda qalardı. Tamaşaçı isə
zövqlə hazırlanmış tamaşaya baxardı, siz də iqdisadi
durumunuzu qaydaya salardınız.... teatrın iqdisadi durumunu
deyirəm.
İ.Piriyev
təklif edir: “Teatrların baş idarəsi” qanunla qadağan
olunmayan bütün kommersiya və digər işləri həyata
keçirir.” Açması- yəni teatrlar
çevrilib olacaq “kolxoz bazarı!” Prodüsser də
olacaq “bazarkom”! Nə deyim, vallah...
Əməl istəklə üst-üstə düşməyəndə
insanın şəxsi faciəsi başlayır. İnsan özü bunu hiss
etmir. Qıraqdan isə hər şey çox
gözəl görünür. Söz xatirinə söz
demək, hamının bildiyi, teatrların dəhlizlərində
dəfələrlə müzakirə edilmiş məsələni
öz adına çıxıb xal
qazanmaq, utanıb qızarmadan cəmiyyətə
özünü “teatr xadimi” kimi sırımaq istəyənlər
son zamanlar çoxalıblar. Görünür
qulaqlarına səslər və sözlər çatır.
Bəla burasındadır ki, hamı danışır. Hamı yazır.
Hamı məsləhət verir. İnkişaf yollarından,
islahatdan elə adamlar danışır ki, o dəqiqə hiss
olunur ki, bunlar hamısı palavradır, yalandır,
görüntü yaratmaq cəhdidir. Amma, əlində olan imkanlar
daxilində teatr sənətinin inkişafına kömək
edənlər yoxdur. İşləmək üçün
bütün imkanlarınız var. Kim sizə mane olur? Heç
kim... Bəs niyə işləmirsiniz? Arzularınızı
yox işinizi göstərin... İtirdiyiniz
tamaşaçını teatra qaytarın...
İrəvan teatrının direktoru
İ.Piriyevin yazısının ruhundan belə qənaət
hasil olur ki, teatrımız məhv olma ərəfəsindədir.
Əgər doğrudan da belədirsə, günahkarlar cəzaların
almalıdırlar. Günahkarlar isə teatrların maliyyə
durumuna, demək həm də inkişafına məsul və
cavabdeh olan şəxslərdir.
Teatrımızı məhvə məhkum
edənlər, ondan varlanmaq üçün illər uzunu
istifadə edənlər, maşınları, evləri,
restoranları olan yoldaş direktorlar, heç olmasa
teatrımız qarşısında ömrünüzdə
bircə dəfə gələcək nəsillərin qiymətləndirə
biləcəyi bir addım atın. Gedin... İmkan verin gənclər
gəlsin.. təzə nəfəs, yeni düşəncə
tərzi ilə bu ağır yükü çiyinlərinə
götürsünlər.. Yerinizi verin onlara... Sizin itirdiyiniz
tamaşaçıları siz geri qaytara bilməyəcəksiniz..
Çünki onların qədrini siz bilməmisiniz... Onları
öz yararsız işlərinizlə narazı
salmısınız... Nə qədər ki, əski
düşüncə tərzinə malik Sizlər vəzifədəsiniz,
teatr sənətimiz daha pis tənəzzülə
uğrayacaq.. Siz direktordan çevrilib prodüsser olsanız
belə... düşüncəniz dəyişməyəcək...
Nə qədər ki, siz varsınız, iki yüz islahat
keçirilsə də xeyri olmayacaq.. Teatra
yazığınız gəlsin...Gedin!!!!!
Zülfiyye ELDARQIZI
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Bakı
xəbər.- 2019.- 20 fevral.- S.13