Azərbaycan Milli Antropologiya elm məktəbi...
Fariz Xəlilli:
“Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu son zamanlar antropologiya sahəsi ilə bağlı bir neçə mütəxəssis
yetişdirməyə çalışır”
“Çox təəssüf ki, toplumların, insanların
bir-birilə münasibətlərini,
bir-birinə olan təsirlərini öyrənən
sosial antropologiya sahəsi də diqqətdən kənarda qalıb”
“Antropologiya sahəsində
yenidən sistemli işlər görülməsinə
zərurət var”
Hər bir xalqın özünəməxsus
antropoloji quruluşu
var. İnsanların milli
kimliyini sübut edən antropologiya elmi bütün dünyada mühüm bir sahə kimi
inkişaf edir. Ümumiyyətlə, xalqların tarixinin öyrənilməsində də
antropologiya elminin rolu mühümdür.Mütəxəssislər
bildirirlər ki, antropologiya sözü yunan mənşəli olub, hərfi mənası “insan haqqında elm” deməkdir.
Bu termini ilk dəfə yunan alimi Aristotel
işlədib və bu daha çox
insanın ruhi təbiətinin öyrənilməsini
ifadə edib. Antropologiyanın üç hissəyə
bölündüyünü deyən mütəxəssislərin
bildirdiyinə görə,
bunlar insanın morfologiyası, insanın mənşəyi haqqında
təlim və ya antropogenez və irqşünaslıq,
habelə etnik antropologiyadır.Alimlər qeyd
edirlər ki, bu gün Cənubi
Qafqazın etnik mənzərəsinə baxsaq,
buradakı xalqları
linqvistik baxımdan üç böyük qola ayırmaq olar. Türk xalqları, İrandilli
xalqlar və Qafqazdilli xalqlar. Türk xalqları dedikdə hazırda azərbaycanlılar
nəzərdə tutulur.Azərbaycanda
antropologiya sahəsində
indiyə qədər
hansı işlər görülüb? Milli antropologiya
məktəbinin vəziyyəti
necədir? Bu sahədə
mütəxəssislərimiz olubmu?Ekspertlər qeyd edirlər ki, Sovet dövründə
Azərbaycanda bu sahənin inkişafına
elə də ciddi fikir verilməyib.
Çox
nadir hallarda azərbaycanlıların
bu sahədə təhsil almaları üçün Moskvaya və keçmiş Leninqrada (Sankt-Peterburq) göndəriblər.Hazırda Bakı
Dövlət Universitetinin
tarix fakültəsində
antropologiya bölməsi
fəaliyyət göstərir.
Alimlər qeyd edirlər
ki, Azərbaycanda antropologiyanın inkişafında
çatışmayan cəhətlərdən
biri onun təcrübi sahəsinə
diqqət ayrılmamasıdır.
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasında (AMEA) antropologiya
ixtisası fəaliyyətə
başlayıb. Alimlər vurğulayırlar
ki, antropologiya kabinetlərdə deyil, təcrübədə öyrənilməlidir.
Onların fikrincə, bu
sahənin təcrübi
hissəsinin inkişafı
üçün xüsusi
avadanlıqlar, insanın
genetik kodunun öyrənilməsini müxtəlif
vasitələrlə həyata
keçirən cihazlar
lazımdır ki, bunun da alınıb ölkəyə gətirilməsi
böyük vəsait
tələb edir.
Bu cihazların Azərbaycana gətirilməsinin
vacibliyini qeyd edən mütəxəssislərin
sözlərinə görə,
təcrübə olmasa,
bunun nəzəri cəhətdən öyrənilməsi
səmərəsizdir.
Tanınmış tarixçi-alim Kərəm
Məmmədovun fikrincə,
antropologiya Azərbaycan
türklərinin Cənubi
Qafqaz ətrafında qədimdən yaşadığını
sübut edən yeganə elmdir. “Ona görə böyük dəyəri olan bu ixtisas
inkişaf etdirilməlidir”
- deyə alim bildirir.Məlumat üçün
bildirək ki, uzun müddətdir AMEA-da antropologiya sahəsində
işlər görülməsi
ilə bağlı məsələ gündəmdədir.
Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutundan aldığımız
məlumata görə,
bu institutun nəzdində Antropoloji Mərkəzin yaradılması
nəzərdə tutulur.
Artıq bununla bağlı bir neçə dəfə müzakirə də aparılıb.İnstitutun direktoru,
tarix üzrə elmlər doktoru, professor Maisə Rəhimova bildirib ki, yeni
yaradılacaq mərkəzə
gələcəkdə müxtəlif
elm sahələri üzrə
mütəxəssislərin - geoloq, bioloq, tibb üzrə tədqiqatçı və
digərlərinin cəlb
edilməsi planlaşdırılır.
Qeyd edilənə görə, Antropoloji Mərkəzin əsasnamə
layihəsi hazırlanıb
və layihədə əsasən fiziki antropologiya sahəsinə
aid müddəalar öz
əksini tapıb.Bu gün Azərbaycanda antropologiya sahəsində
ciddi mütəxəssis
qıtlığının yaşandığı bildirilir.MİRAS
- Mədəni İrsin
Öyrənilməsinə Kömək
İctimai Birliyinin sədri, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Fariz Xəlilli “Bakı-Xəbər”ə
bildirdi ki, çağdaş Azərbaycan
antropologiya elmində bir neçə antropoloq alim var. “Hazırda Azərbaycanda antropologiya elmi bir neçə mütəxəssisi ilə
inkişaf edir. Ölkəmizdə antropologiya yeni
elm sahəsidir. Demək olar
ki, bu, əvvəllər
ayrıca bir sahə olmayıb. Sovet dövründə antropologiya
ilə Azərbaycanın
tanınmış alimi
Rəbiyə Qasımova
məşğul olub.
Rəbiyə xanım, demək
olar ki, bir məktəb yarada bilmədi. Lakin o özü nəinki keçmiş ittifaq respublikalarında, hətta,
bütövlükdə, beynəlxalq
aləmdə tanınmış
alim idi. O istər Mingəçevirlə,
istər Azıxla, istərsə də tunc dövrü, antik dövr və digər dövrlərlə bağlı
maraqlı tədqiqatlar
aparıb. Eləcə də müasir
fiziki antropologiya ilə məşğul olub. Onun Debes Bunak və digəriləri kimi sovet alimləri
ilə çox yaxın münasibətləri
vardı. Onlar deyirdilər
ki, azərbaycanlılar
cənublu avropoidlərin
Kaspi antropoloji tipinə aiddirlər.
Rəbiyə xanım doktorluq
işini 1997-ci ildə
müdafiə edib.
Məndə onun avtoreferatı
da var. O, etnogenezlə bağlı
məsələlərdə antropoloji yanaşmalarını
ortaya qoyub və azərbaycanlıların
Kaspi antropoloji tipinə aid olduğunu qeyd edirdi. Uzun müddət bu sahədə boşluq əmələ gəldi.
Hətta yadıma gəlir ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu təmirə dayanarkən,
bir çox vəfat edən alimlərin hesabatları, sənədləri, kitabları,
o cümlədən də
Rəbiyə xanımın
elmi irsi fəhlələr tərəfindən
müxtəlif yerlərə
daşınırdı, ayaq
altında qalmışdı.
Çünki bir çox
kitabı toz-torpağın
içindən seçib
götürə bildim.
Eləcə də onun üzərində işlədiyi
kəllələrə də
uzun müddət yer tapılmadı. Halbuki, onların hər biri bir tarixi
informasiya daşıyır.
Onları əvvəlcə Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyinə gətirdilər, sonra isə bu muzeydə
onları saxlamaq üçün şərait
olmadığı üçün,
belə qərara gəlindi ki, onları Tibb Universitetinə versinlər.
Burada təxminən 600-ə yaxın
kəllədən söhbət
gedir. Bu, 600 adamın başı deməkdir. Bildiyim qədər, hazırda
həmin kəllələr
oradadır. Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutu
son zamanlar antropologiya sahəsi ilə bağlı bir neçə mütəxəssis
yetişdirməyə çalışır.
Onlardan biri dosent, doktor
Dmitri Kliçenkodur. Mən də
bir çox arxeoloji tədqiqat zamanı müəyyən
olunan kəllə nümunələrinin ölçülməsi
üçün D.Kliçenkonu
qazıntı sahəsinə
dəvət etmişəm
və gəlib ölçülər götürüb,
məqalələrimiz nəşr
olunub. İstər Nərgizavada, istər
Şıxməciddə, istər
Mehrəvanda birgə işləmişik. Son zamanlar
isə Türkiyənin Haccəttəpə
Universitetinin məzunu
və Ankara Universitetinin
magistraturasını bitirən
və hazırda doktorluq işi üzərində işləyən
antropoloq Vüsal Həsənovla həm Dəmirçidə, həm
də Nərgizavada birgə işləmişik.
Sözümün canı odur
ki, antropologiya sahəsində bir neçə gənc mütəxəssis yetişməkdədir.
Bu çox müsbət
göstəricidir ki, D.Kliçenko keçmiş
sovet məktəbinin yetirməsi kimi, Vüsal Həsənov da Qərb-Türkiyə məktəbinin
yetirməsi olaraq Azərbaycanda
fəaliyyət göstərirlər.
Onların maraqlı elmi nəticələri
var. Düşünürəm ki, antropologiya sahəsinin daha dərindən öyrənilməsinə
və Azərbaycan miqyasında bütün ölçülərin götürülməsinə
ehtiyac var. Yəni Rəbiyə xanımın
ortaya çıxardığı
o antropoloji irs,
antropoloji informasiya və müasir informasiya arasında bir qırıqlıq, boşluq yaranıb. Bu mənada, antropologiya sahəsində yenidən sistemli işlər görülməsinə zərurət
var. Mütəxəssislərlə söhbətlər zamanı
məlum olur ki, istər maddi-texniki avadanlıq, istər tədqiqatların
müasir standartlara uyğun aparılması üçün beynəlxalq
əməkdaşlıq, istərsə
də bu sahədə mütəxəssislərin
yetişdirilməsi baxımından
problemlər mövcuddur”
- deyə bildirən F.Xəlillinin sözlərinə
görə, mövcud
problemlərin aradan qaldırılması üçün
AMEA təxirəsalınmaz işlər görməlidir.
“Hazırda Azərbaycanda
antropologiya elminin vəziyyəti ürəkaçan
sayıla bilməz.
Ancaq antropologiya yalnız fiziki antropologiya ilə məhdudlaşmır, həm
də sosial antropologiya var. Çox təəssüf ki, toplumların, insanların
bir-birilə münasibətlərini,
bir-birinə olan təsirlərini öyrənən
sosial antropologiya sahəsi də diqqətdən kənarda qalıb” - deyə alim vurğuladı.
İradə SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2018.- 21 fevral.- S.13