“Bu dünyanın paytaxtı,
Doğulduğum kənd imiş...”
Mədət Əyyuboğlunun
"Müəllifin ilk kitabı" seriyasından 1986-cı
ildə buraxılmış "Dağ çiçəyi"
adlı şeirlər kitabını vərəqləyirəm.Müzəffər
Şükürün redaktorluğu ilə çıxan
kitabın arxa üzündə gənc şairin şəkli
ilə yanaşı aşağıdakı cümlələr
də özünə yer alıb: "Dağ çiçəyi”
kitabında toplanan şeirlərdə doğma vətən
torpağı, onun əmək adamlarının arzu və istəkləri,
gənclərin saf məhəbbəti səmimiyyətlə tərənnüm
edilir. Narahat dünyamızın taleyi gənc şairin qələmə
aldığı əsas mövzulardandır”. Doğrudan da,
kitabı oxuduqca burada olan mövzuların - incə lirik
duyğuların bəhrəsi könül oxşayır.
"Dünyanın paytaxtı" adlı bir şeirin
üstündə dayanıram:
Ömrünü ver arzuya,
Bələnsın Yer arzuya.
Cığırlar hər arzuya,
Atdığım kəmənd imiş.
Ömürdən illər axdı,
Yoluma yollar çıxdı.
Bu dünyanın paytaxtı
Doğulduğum kənd imiş.
1986-cı ildə
imzalanmış bu şeirdə hər bir kənd
uşağının keçirmiş olduğu uşaqlıq
dünyası təsvir olunub: qarğını at əvəzi
çapdığımız qayğısız
çağlardan üzübəri - yetkinliyə doğru gəldiyimiz
illər öz bədii-xroniki ifadəsini tapıb burda.
Belə ki, o qarğı at uşaq gözündə - uşaq
təxəyyülündə bir səmənd at kimi
canlandırılırdı.
...Yolda yol ayrıcları var, kəsişən
yollar var, döngələr var, geriyə dönüşlər
var, dairəvi yol var və s. və i.a. Burada seçim hər
kəsin özündən (və bir də insanın
özündən asılı olmayan Tanrı diqtəsi deyilən
tale yolundan) asılıdır. Məhz buna
görə də şair Mədət Əyyuboğlu
"Ömürdən illər axdı, yoluma yollar
çıxdı" deyir. Ömürdən illər
axıb getdi, gəlib böyük yolun astanasına
çıxdım və burada “yoluma yollar çıxdı” -
kəsişən, bitişən, qovuşan və ayrılan
yollar. Bu, artıq ömür yolu, tale yolu, həyat
yoludur, bu yolla zarafat eləmək, oyun oynamaq olmaz. Zarafat etdinsə,
oyun oynadınsa, ya laqeydlik etdinsə, onda vay halına,
özün öz evini öz əlinlə - öz
ağlınla (əslində
ağılsızlığınla) yıxdın. Bu yol
artıq nə qarğıdan at düzəltdiyimiz
uşaqlıq çağlarımız deyil, nə də ki,
dar cığırlar - böyük yol bilib getdiyimiz adi yol -
riz deyil ki, sadəcə ləpir salıb gedəsən. Bəlkə də, uşaqlığımızda
yüz dəfə, min dəfə keçib getdiyimiz (və
heç fərqinə də varmadıq ki,bu yolla hara gedirik,
hara gedəcəyik) bu cığırlar böyük
yolöncəki birməşq imiş, təqlidi yolla bir
öyrətmə mərhələsi imiş ki,
özümüzü bəri başdan Böyük Yolda
addımlamağa, hərəkət etməyə hazırlaya
bilək.
Yeri gəlmişkən, bir haşiyə də
çıxım ki, folklorumuzda da bu məsələ
qabarıq dərəcədə folkloristik yöndə
özünü göstərir. Nağıl qəhrəmanı
müəyyən bir mərhələdə gəlib
yolayrıcına çıxır: iki yol, üç yol...
Bu yol ayrıcı onun ağıl, fənd-fərasət (elm və
helm) işlədərək keçəcəyi Böyük
yoldur - tale yolu. Bax, Mədət Əyyuboğlunun
"Ömürdən illər axdı, yoluma yollar
çıxdı" dediyi bədii həqiqət budur:
nağıl (folklor) həqiqəti və həyat həqiqəti,
real tale- real yaşam həqiqəti. Amma son nəticədə
- son iki misrada Mədət müəllim çox böyük
bir həyat həqiqətinə də aforistik bir üsulla
möhür vurur ki:
Bu dünyanm paytaxtı
Doğulduğum kənd imiş!
Deyimin orijinallığı, gözəlliyi
öz yerində! Burada yurda, doğulduğun torpağa,
böyüyüb boya-başa çatdığın elə-obaya
xüsusi bağlılıq duyğusu izhar olunub. Bu yerdə
yenə bir haşiyə çıxıb, incə bir
nüansı nəzərə çatdırmaq istərdim...
...Elə bu millimental əlamətin bariz ifadəsi
kimi də şair Mədət Əyyuboğlu doğulduğu
kəndi dünyanın paytaxtı hesab edir. Və
şeirdən doğan son məntiqi qənaət də
haqlı olaraq belə olur ki, ömürdən illər
axdıqca - insan yaşa dolduqca, yoluna çıxan yollar
içində, o böyük Yolun haçalandığı
yerdə də qarşılaşdığı yollardan birini
seçməlidırsə, o yol necəliyindən -
genişliyindən, ensizliyindən, darlığından
asılı olmayaraq, insanı özünə aparıb
çıxaran, insanı özünə qaytaran, özünə
qovuşduran yol kimi, onu dünyanın paytaxtı hesab olunan, doğulduğu
kəndə, qəsəbəyə, şəhərə,
ölkəyə aparan yol olmalıdır. Məhz
M.Əyyuboğlu oxucularına belə nəcib bir qayəni
aşılamaq istəyir ki, nə qədər böyüsəniz,
ucalsanız da, son məkanınız, son mənziliniz sizin
doğulduğunuz torpaqdır, el-obadır, kənddir.
Dünya şöhrətli alimimiz Lütfi-Zadə öz elmi
ilə dünyaya örnək olduğu kimi, bir milli insan olaraq
özünə gorgah evi kimi Azərbaycanımızı
seçməyi də bütün nəsillərə bir
şanlı nümunə oldu: Yəni bu böyük alimin
timsalında elm-düha sahibi olanlar da dünyanın mərkəzinin
məhz doğma vətən olduğu qənaətini təsdiqlədilər.
Deməli, dahi Füzulinin "aldanma, şair sözü əlbəttə,
yalandır" misrasındakı fikir də əslində,
özündə daşıdığı müstəqim mənanı
ifadə etmir, şair sözü də bədii həqiqətə
xidmət edir. Bu bədii həqiqət də son nəticədə
gedib elmi həqiqətlə birləşir. Necə ki, Mədət
Əyyuboğlunun şeirdəki bu qənaətini Lütfi-Zadə
elmdə bir alim kimi öz həyati əməli ilə təsdiqlədi.
Bəli, sənət də, ədəbiyyat da
reallığa söykənəndə güclü olur, öz
təsdiqini tapır. Kitabda ilk şeir kimi verilmiş "Ana
yurdun xatirəsi” adlı nümunədəki fikirlər isə
torpaq anlayışının müqəddəslik keyfiyyəti
kəsb etməsinə sosial məzmun planında
yanaşmanın bədii tərənnümüdür:
Mənim
doğma kəndim, doğma el-obam,
Səndə ümidlərim, arzularım var.
Dəcəl
uşaqlığım, qayğısız ömrüm,
Həm də həsrətim var, intizarım var.
Mənə
hər çəmənin, mənə hər dağın
Anam kimi şirin laylalar çalıb.
Sənin
məndə ancaq şirin sorağın,
Mənim
səndə ömrüm, gəncliyim qalıb...
Diqqət
edin: ilk misradakı “mənim doğma kəndim, doğma
el-obam" başlanğıc - müraciətdə
"doğma kənd" ifadəsi vətənin torpaq
relyefini coğrafi planda təqdim etdiyi halda, "doğma
el-obam" ifadəsi də vətənin torpağını
coğrafi landşaftdan çıxarıb, onu sosial yaşam,
sosial-ictimai toplum səciyyəsində təqdim edir. Və bu
iki rakursun qovşağında "səndə ümidlərim,, arzularım var" duyğusu dilə gətirilir.
Bəs bu ifadələrin fərqləndirilməsi
və eyni zamanda bir araya gətirilməsi - vəhdətdə
anılması bizə nə verir? Kənd
ümumi anlayışdır, müəyyən bir coğrafi məkanı
işarələyir. Amma o coğrafi məkana
kənd statusu verən, o kəndi saldıran insanlardır.
Və o insanlar toplusu isə ümumiləşmiş adla
insanları bir-birinə dağmalaşdıran tellər kimi "el-oba"
adı ilə tanınır. Başqa sözlə, hər kəsin,
hər bir fərqin doğma el-obası olur və bu el-oba insanların
dünyabaxışında, nəzərində-düşüncəsində
vətən obrazının insaniləşmiş səciyyəsini
verir.Başqa sözlə, vətənin torpaqdan, meşədən,
ormandan, daşdan-divardan, daxmadan, evlərdən və s. ibarət
olan coğrafi quruluşu-ölçüsü olduğu kimi,
eyni zamanda vətənin həmin səni təmsil eləyən
mühitdə - coğrafi regionda yaşadıb fəaliyyət
göstərən və səni ictimai toplum kimi əhatə
edən insanları - sosial əhali kütləsidə olur. Bu iki amili bir-birindən təcrid etdikdə Vətən
məfhumu yarımçıq görünər. Ona görə də Vətəni coğrafi məkan
və həmin məkanda təmsil olunan cəmiyyətlə vəhdətdə
qəbul etmək lazımdır. Bu duyğu insan qəriblik
çəkəndə daha çox aktuallaşır və
özünü praktik yaşam forması olaraq fəallaşdırır.
Belə ki, mən doğma ata ocağımdan, ana yurdundan,
el-obasından didərgin düşmüş bir insan kimi bəzən
aylarla üzünə həsrət qaldığım həmkəndlilərimlə
görüşəndə, mənə müraciətlə:
“Şakir müəllim, biz səni gördük, elə bil
gedib doğma ocaqlarımızı ziyarət edib gəldik, elə
bil doğma kəndimizi, elimizi-obamızı gördük,
torpaqlarımızın ətrini - ab-havasını səndən
aldıq”, - deyib kövrəkliklə duyğularını dilə
gətirirlər. Bu bir psixoloji yaşam amili
olaraq insanın vətənin obrazı simasında təcəssüm
olunmasıdır. Eyni zamanda vətənin
çəməninin, dağının da insan (ana)
timsalında olub, adama ana kimi şirin laylalar
çaldığını göstərir şeirdə Mədət
Əyyuboğlu. Bu da Vətənin bir obraz
kimi poeziyada təşxisləndirilməsidir. Deməli, insan Vətənin təcəssümçüsü,
Vətən də insanın (atanın, ananın) şəxsləndirilmiş
surəti kimi insan düşüncəsində
çıxış edir və qarşılıqlı olaraq
bir-birlərini tamamlayırlar.
...Odur ki,
şair Mədət Əyyuboğlu Məmmədov da "sənin
məndə şirin sorağın, mənim səndə
ömrüm, gəncliyim qalıb" deyir "Ana yurdun xatirəsi"
şeirində. Doğrudan da Mədət müəllim
lirik - psixoloji ovqatın təbii ifadəsi şəklində
dilə gətirdiyi bu misralarda ana yurdun xatirəsini
reallıqla canlandırmağa uğurla nail olmuşdur. Şerin adı ilə məzmunu arasında çox
dərin, üzvi bir bağlılıq vardır ki, bu da
oxucuların mənəvi dünyasında ədəbi rezonans
doğurmuşdur.
Mən həmişə demişəm, şair,
yazıçı xalqın, vətənin danışan dili,
düşünən beyni, vuran ürəyi olub, əsərlərində
birbaşa xalqı, Vətəni təmsil edir. Mədət
Əyyuboğlunun "Gələn anam olaydı" (şerlər
və poema) kitabında da ("Yazıçı", 1990) o,
Vətənin (və Vətənin timsalında
torpağın) alovlu tərənnümçüsü kimi
çıxış edir. Bu baxımdan onun "Təyyarədə
yazdığım şeir" adlı lakonik və məzmunlu
əsərinə diqqət yetirək:
Təyyarədə
şeir yazdım,
Ən pis şeir oldu.
Şeirlərin
içində,
Şeir
yazmamışdım
Bu ölçüdə-biçimdə.
Bir qara
daş olub
Asıldı
içimdən...
Duydum həsrət
odunda
Bişməyin
ağrısını,
Duydum
torpaqdan ayrı
Düşməyin ağrısını.
Şair təyyarədə yazdığı şeirini
"ən pis şeri" kimi səciyyələndirir. Səbəbi
isə şeirin təyyarədə hava məkanında, əslində
isə ana torpaq üstündə yazılmamasıdır.
Deməli, müəllif təyyarədə
olduğu müddət ərzində torpaqdan ayrı
düşdüyünün həsrət
ağrısını çəkdiyini bəyan etməklə
insanlara torpağı - Vətəni sevmək hissi təlqin
edir. Bu isə dolayısı ilə o deməkdir
ki, hava aləmi uçaqlara, quşlara məxsusdur, su məkanı
olan göl, dəniz, çay və okeanlar balıqlara və
s.-yə, quru məkanı olan torpaq isə insanlara, doğma olan
yaşayış məskəni, Vətəndir. Ona görə də vətənimizin qədrini bilməyi
tövsiyə edir.
...Şairin bütün bunların müqabilində
insanlardan istədiyi nədir? 1985-ci didə yazdığı
"Dağ çiçəyi" şeirinə üz
tutsaq, bu məramın nədən ibarət olduğunun məğzinə
varmaq olar:
Mən səni
bənzədirəm
Qayaları
yarıb çıxan
Bir dağ çiçəyinə.
Heç
bilmirəm
Yatacaqmı
ürəyinə?..
Dağ
çiçəyi həmişə
Uca olub gözümdə.
Həsəd
çəkirəm ona
Açıq-aşkar özüm də.
Sən mənim
dağ çiçəyim,
İstəyirəm
onun tək
Səndə
ola
Zəriflik
də, dözüm də...
Məncə bu nümunə həm də müəllifin
təbiətə şairanə baxışının bir
göstəricisi sayıla bilər. Həssas
müşahidə qabiliyyəti, dağda qayaların
üstündə bitən incə, zərif bir çiçək
müəllifin nəzər-diqqətini özünə cəlb
edib və bu baxışdan şair qəlbi riqqətə gəlib,
vəcdə gəlib. Dağın daş
bağrını öz incəliyilə yarıb özünə
yaşamaq haqqı qazanan dağ çiçəyi həm zəriflik,
həm də mətinlik simvolu kimi verilib. Hər
şey nazikliyindən sınsa da, insan yoğunluğundan
sınar, deyib babalarımız. Bu deyimin məna
layında da əslində insana nazik qəlbli, nəzakətli,
incə, həssas olmaq fikri aşılanır. Yəni Yer üzünün bəzəyi sayılan
insan, həm də bir çiçək zərifliyi
timsalındadır. İnsan öz zərifliyilə
təbiətə və insanlara bəzəkdir,
yaraşıqdır. Amma insan nə qədər gül
kimı zərif, incə olsa da, o qədər də səbrli,
dözümlü, mətin olmalıdır. Çətinliklərə
sinə gərməyi bacarmalıdır.
Necə ki, dağ çiçəyi zərif olduğu
qədər də dözümlü, iradəlidir və hətta
bu iradə sayəsində daşın üstündə də
bitib özünə yaşamaq imkanı qazandırıb. Bax, beləcə
də dünyamızın bəzəyi olan insanlar zərif hərəkətləri
ilə və mətin xarakterilə həyatda apardıqları
mübarizələrdə bərkiyib-bişməli, aciz
olmamalıdır.
Şair Mədət
Əyyuboğlunun poeziyadakı insan tipinə olan bu cür
münasibəti həm də insandan həyatda əzmkar
olmağı, doğma yurdu, ana təbiəti və
bütövlükdə dünyamızı sevməyi və
qorumağı tələb edir...
Şakir
ALBALIYEV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent,
AMEA-nın doktarantı
Bakı
xəbər.- 2019.- 22 fevral.- S.13