Azərbaycanda İslam arxeologiyası...
Fariz Xəlilli: “Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunda İslam arxeologiyası ilə bağlı hər hansı bir fundamental iş aparılmayıb”.
“Azərbaycanda İslam arxeologiyası termini hələ oturuşmayıb”.
“Hazırda apardığımız
tədqiqata İslam arxeologiyası metodologiyası
tərəfdən baxanda
görürük ki, bəzi yanlışlıqlarımız
var”.
Elə sahələr
var ki, onlar
haqqında yeni-yeni eşidirik. Sözsüz ki, bu sahələr
yeni olduqları üçün diqqətimizi
çəkir. Son zamanlar elmi ictimaiyyətdə,
xüsusən də arxeologiya sahəsində İslam arxeologiyası haqqında danışılır.
İslam arxeologiyası
nədir, o, Azərbaycanda
nə zaman yaranıb?
“Miras” İctimai
Birliyinin sədri, tarix üzrə fəlsəfə doktoru Fariz Xəlilli “Bakı-Xəbər”ə bildirdi
ki, bu sahə
ilə bağlı tədqiqatlar aparılır,
işlər görülür.
Fevralın 21-də Azərbaycan İlahiyyat İnstitutunda
(Aİİ) “İslam arxeologiyası”
mövzusunda seminar keçdiyini deyən F.Xəlilli bildirdi ki, İslam arxeologiyası təkcə
müasir İslam ölkələrini deyil, həmçinin, əhalisi
qeyri-müsəlman olan
ölkələri də
əhatə edir. İslam arxeologiyasının
əsas istiqamətləri
maddi-mədəni abidə
və artefaktların aşkarlanmasını
və tədqiqini ehtiva edir. O vurğuladı ki, İslam sivilizasiyasının
ən başlıca səciyyəvi əlaməti,
özəlliyi və fenomeni şəhərsalma
mədəniyyətinin yüksək
səviyyəyə çatmasıdır.
Azərbaycan ərazisində
İslam arxeologiyasının
ən qədim abidələrinin inşasına
VIII əsrin sonu - IX əsrin əvvəllərindən
başlanıb. İslam
arxeologiyası yeni termindir. Bir çox ölkələrdə
artıq arxeologiyanın
bu sahəsi üzrə müxtəlif
mütəxəssislər ixtisaslaşırlar.
Böyük Britaniya ərazisində, xüsusilə
də London Kollecində İslam arxeologiyası ayrıca mərkəz kimi fəaliyyət göstərir.
Hətta hər il fevralın 2-də İslam arxeologiyası günü də qeyd edilir. Bu
gün çərçivəsində
müxtəlif tədbirlər
keçirilir. İslam
arxeologiyası ilə
bağlı böyük
monoqrafiyalar yazılıb.
Mənim özümün
də ən çox istinad etdiyim Timoti İnsolun “İslam arxeologiyası” əsəridir.
Bu sahədə Oleq Qrabar, Əkbər
Əhməd və digər tanınmış
alimlər də var. Bu alimlər
İslam arxeologiyası
elminin metodologiyasını
müəyyən edirlər.
Qeyd etmək lazmdır ki, İslam arxeologiyası ilə bağlı tədqiqat aparanlar mütləq islamın əsas qaydalarını bilməlidirlər. Çünki
bunu bilmirlərsə,
apardıqları arxeoloji
qazıntıları dəqiq
adlandıra bilmirlər.
Yəni bəzən çox yanlışlıqlar
olur. Məsələyə,
sadəcə, bir şəhər mədəniyyəti
kimi, yaşayış
yeri kimi baxmaq olmur. Bu
işləri görmək
üçün Qurani
Kərimdən, şəriətdən
xəbərdar olmaq tələb olunur. Vacib deyil ki, bu
alimlər müsəlman
olsun, onlar müxtəlif dinlərə,
inanclara mənsub ola bilərlər, lakin əsas məsələ islam dinini bilmələridir. İslam arxeologiyası həm də arxeologiyanın digər sahələri ilə əlaqəli fəaliyyət
göstərməlidir. Çünki
arxeologiya indi çox şaxələnir. Yəni arxeologiyanın müxtəlif
sahələri var. Məsələn, sənaye
arxeologiyası, urban arxeologiya, ətraf mühit arxeologiya, demoqrafik prosesləri öyrənən arxeologiya
və s. var. Bu gün arxeologiyanın
ayrı-ayrı sahələri
üzə çıxıb.
İslam arxeologiyası
da bu sahələrlə
əlaqəli fəaliyyətdə
olan bir sahədir. Tarixçilər
mənbələri araşdırırlar,
ancaq o mənbələrin
məlumatlarını təsdiqləmək
həm də arxeoloji tədqiqatlar nəticəsində mümkün
olur. Məsələn, hansısa bir
hadisə ilə, götürək elə mədəniyyət tarixi ilə bağlı əsərlər yazılanda
tarixçilərin əsas
çatışmayan cəhətlərindən
biri arxeoloji abidələrlə müqayisələrin
aparılmaması ilə
bağlıdır. Eləcə
də arxeoloqlar da bu şəhərləri
aşkar edərkən
və öyrənərkən
bu mənbələrlə
az işləyirlər,
onlardan xəbərdar
olmurlar. Ona görə də tədqiqat zamanı qarşıya çıxan
bir islam şəhərini, islam yaşayış yerlərini,
qəbir abidələrini
öyrənərkən problemlər
yaranır. Azərbaycanda
İslam arxeologiyası
termini hələ oturuşmayıb. Ümumiyyətlə,
Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunda İslam arxeologiyası ilə bağlı hər hansı bir fundamental iş aparılmayıb. Sadəcə, məsələyə
orta əsr şəhər mədəniyyəti
istiqamətində baxılıb.
Ancaq İslam arxeologiyası təkcə
şəhərləri öyrənmir,
eyni zamanda, köçəri tayfaların
da tarixini, mədəniyyətini öyrənir.
Yəni İslam arxeologiyası islam maddi mədəniyyətini
kompleks öyrənir.
Bu sahənin ayrı-ayrılıqda öyrənilməsi
bir çox yanlışlığa gətirib
çıxarır”.
F.Xəlilli hesab
edir ki, ona görə də bu terminologiyanın
izah olunmasına, bununla əlaqədar monoqrafik əsərlərin
yazılmasına, bu sahədə fundamental əsərlər yazan xarici alimlərin tədqiqatlarından tərcümələrin
olmasına ciddi ehtiyac var. O qeyd etdi ki,
İslam arxeologiyası
ilə bağlı bir neçə islam dövrü abidəsini bu metodlar əsasında tədqiq edib öyrənmək lazımdır.
“Məsələn, biz
orta əsr Ağsu şəhərini
öyrənmişik, bu
bir müsəlman şəhəridir, ancaq bizim də üsullarımız
klassik şəhər
mədəniyyətini öyrənmək
üsullarıdır. Hazırda
apardığımız tədqiqata
İslam arxeologiyası
metodologiyası tərəfdən
baxanda görürük
ki, bəzi yanlışlıqlarımız var. Xüsusilə kulinariya ilə bağlı məsələdə.
Qazıntılar zamanı
üzə çıxarılan
çörəkbişirmə sexləri, məscid, hamam, su xətlərini
və s. bir şəhər tipoqrafiyasını
öyrənmək şəklində
öyrənmişik. Amma
İslam arxeologiyası
baxımından öyrənməmişik.
Düşünürəm ki, gələcəkdə
biz tədqiqatlarımızı
bu istiqamətdə həyata keçirməliyik.
Son zamanlar aşkarlanan bəzi xanəgahların qalıqlarına,
türbələrə və
s. kompleks baxılmalıdır.
Bəzən elə şəhərlər olur
ki, alimlər ən alt təbəqəyə
çatmaq istəyirlər.
Ən alt təbəqəyə çatmaq
üçün üstdəki
İslam abidələrini
yox edirlər. Yəni belə problemlər var. Konservasiyada, mühafizədə,
sənədləşdirmədə problemlər var. Hesab edirəm ki, İslam arxeologiyası ilə bağlı əsaslı işlərin görülməsində
xüsusilə Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası çox maraqlı olmalıdır”
- deyə F.Xəlilli bildirdi.
İradə SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2019.- 23-25 fevral.- S.14