“Şəhidlərə
müqəddəs məkan,
qazilərə Vətən
olan - Azərbaycan”... və yaxud Acıdərə
döyüşlərinin tale
yazısı...
“Türklə mübarizədə keçirmədiyim
vaxt tarix deyil”
(Zəngəzur qəzasında azərbaycanlılara
qarşı törədilən
soyqırım faciəsinin
cəlladı - Qaregin
Nijde, 1886-1956).
1918-ci ilin mart-aprel aylarında Bakı quberniyasının
qəzalarında yerli
müsəlman-türk əhalisinə
erməni-rus nizami, silahlı quldur dəstələrinin yaşatdıqları
qətliam-soyqırım faciələrinin
miqyası Azərbaycan
dövlətinin bütün
sərhədlərini əhatə
etdiyindən, xilaskar kimi göydə Allah, yerdə Osmanlı Türkiyəsinin 5-ci Qafqaz
İslam Ordusunun (Nuru paşanın başçılığı ilə) və IV Ordusunun (Musa Qarabəkir paşa başda olmaqla) əsgər və zabit heyəti olub.
Beləcə, həmin ilin
artıq iyun ayından başlayaraq ölkəmizin bütün
qəzalarında mənfur
birləşmiş düşmən
qüvvələrinə qarşı
Azərbaycan Milli Ordusunun, yerli özünümüdafiə dəstələrinin,
ayrı-ayrı igid el qəhrəmanlarının
(adları indi geniş ictimaiyyətə
bəlli olmayan) qüvvəsi
ilə yanaşı, Osmanlı Türk ordusunun peşəkar bölmələri də layiqli müqavimət göstərərək onları
geri oturtmağa nail olub, sonda
isə bütünlüklə
məhv edə bilib. Bu cür qanlı-faciəvi
açıq səngər
savaşlarından biri
Şamaxı qəzasında,
“Acı dərə” adlanan yerdə baş verib və tarixin bu olayı bir
igid türk qazisinin sonrakı həyatına işıq
tutub, onun ağrılı-acılı və
fərəhli taleyini bu müqəddəs döyüşün
getdiyi yerlərə bağlayıb. Söhbət
5-ci Qafqaz İslam Ordusunun zabiti Camal Əfəndi Abdulla oğlu Hüseyndən (1895-1974) gedir.
Bu Qazi əslən Səudiyyə Ərəbistanından
olsa da, Fələstinin Qəzza şəhərində doğulub,
sonra isə Türkiyənin İzmir şəhərində ali
hərbi məktəbdə
oxuyaraq, zabit kimi Osmanlı ordusunun tərkibində I Dünya müharibəsinin
iştirakçısı olub,
hərbi xidmətdə
ikən Qafqaz cəbhəsində düşmən qüvvələrinin dindaşlarına
qarşı törətdiyi
soyqırıma sinə
gərmək amacı
ilə Vətənimizdə
müqəddəs savaşlarını
davam etdirib. Şamaxı qəzasının
“Acıdərə” döyüş
meydanında yaralansa da, yürüşünü
Bakı şəhərinədək
davam etdirib.
Müəyyən müddət paytaxtda
qaldıqdan sonra Quba qəzasında ictimai sabitliyin və asyişin təmin edilməsi məqsədilə mayor rütbəsində bu qəzada işləyib və orada 1921-ci ildə Fatimə adlı xanımla ailə qurub, bu nigahdan Lətafət
(1922-1973) dünyaya gəlib.
Cavan həyat yoldaşı vəfat etdikdən sonra Camal Əfəndi
Şamaxı qəzasına
dəyişilib və
ömrünü-fəaliyyətini birdəfəlik bu bölgəyə bağlayıb.
Şamaxı Qəza Komitəsində işlədiyi
dövrdə və sonrakı illərdə həm də dini-irfani dünyagörüşünə,
iman əhli mənsubluğuna rəğmən elin-obanın məclislərində
iştirak edib, böyük hörmət,
nüfuz sahibi olub, mahalın sayılıb-seçilən insanları
ilə oturub-durub, dostluq edib. Əski
çağlarda Gəmüstü,
sonralar Stalinkənd, axırda Nərimankənd
adlanlan kənddə el şairi aşıq
Qara Hacı Yusif oğlu
(1852-1936), Ilanli kəndinin
ağsaqqalı Bəyalı
bəy Ağalar bəy oğli (1904-1993) ilə səmimi münasibətləri olub.
Bu dostluğu onun ikinci dəfə ailə qurması ilə nəticələnib,
aşıq Qaranın
qızı Gülnisə
xanımla (1902-1938) evlənib,
onun uşaqlarına (Zəhra və Məhəmməd Səid)
atalıq edib, onların tərbiyəsi ilə məşğul olub. Gülnisə vəfat etdikdə isə 3-cü dəfə
nahiyənin Nabur kəndindən olan Gülüstanla (1904-1980) evlənir,
bu izdivacdan iki qızı dünyaya gəlir, Həcər və Zərifə adında.
İstəkli həyat yoldaşı Gülnisənin vəsiyyətinə
görə Camal əfəndi doğma qızı Lətafəti
atalıq etdiyi Məhəmməd ( Əzizov Məhəmməd
Səid oğlu Sosialist Əməyi Qəhrəmanı olub, uzun müddət Şamaxı rayonu, Dərəkənd kəndini
əhatə edən E.Telman adına kolxozun sədri işləyib) verir, onları evləndirir, onların da on uşağı olub (6 oğlan, 4 qız).
Nurani görünüşə və ağayana yerişə sahib olan Camal Əfəndi
bir türk qazisi kimi hay-rus
düşmənlərimizin siyahısında olduğundan,
1947-ci ildə Sibirə
sürgün edilir, 9 il ərzində ağır, dözülməz
çətinliklərə düçar olur, həm özü, həm də ailəsi. 1956-ci ildə sürgündən qayıtdıqdan sonra sadə və qürurlu həyatını
davam etdirir.
... Camal Əfəndinin tərkibində
olduğu dəstələrdən
biri Pirsaat çayını keçib
üzü Bakı istiqamətinə gəlirmiş.
Gəmüstü kəndinin
iki sakni də bu hadisələrin
şahidi olub, onlar iki dəvə
yükü ilə gələndə çaya
çatmayan yerdə bunlarla rastlaşırlar.
Atlı-süvari və piyada
gəlib ordan keçən türk əsgərlərinin biri aradan bir az
keçmiş geri qayıdır, dəvə
yiyələrindən soruşur
ki, tüfəngimin nizəsi düşüb onu axtarıram, görməmisiz? (Çünki
onlar bu yoldan keçib getmişdilər.) Deyiblər
ki, yox. Onda əsgər yerdə bir dairə çəkir, əlini qoyur dairənin içərisinə və
yolçulara deyir ki, əgər görməmisinizsə onda
əlinizi qoyun əlimin üstünə
və and için. Əsgər necə buyurursa, yolçular da o cür edir, amma... onlar yalandan
and içir, çünki onlardan biri həmin nizəni yoldan tapıb, dəvənin
yük yerinə bərkitmişdi.
Əsgər geri qayıdıb, dəstəsinə qoşularaq
ərazidən uzaqlaşır.
Yoluçular nəhayət,
gəlib çaya çatırlar, suyu keçmək üçün
dəvələrə minməli
olurlar. Dəvələri
çayın elə yerində yatırdırlar
ki, üstünə minə bilsinlər. Yolçulardan biri minir, o biri minəndə
necə olursa, yükə bənd edilımiş nizə onun qarnına batır, yaralayır. Sonra o cüzi yaranı nə qədər müalicə
edirlərsə, sağalmır
ki, sağalmır və bir neçə
aydan sonra günaha batmış yolçu dünyasını
dəyişir...
Camal Əfəndi
cümə namazlarını
“Diri Baba türbəsi”ndə qılardı,
irfani məclislərdə
hikmətli söhbətlər
edərdi, o, ərəb,
rus və türk dillərini mükəmməl bilirdi.
1969-1970-ci illərdə
Səudiyyə Ərəbistanından
Moskva şəhərinə
gələn nümayəndə
heyətinin üzvü
Əbdül Xaliq əmisi Camal Əfəndi ilə görüşmək üçün
Bakı şəhərinə
gəlir, həyat yoldaşı ilə qazinin nəvəsi Rəfiqə Məhəmməd
qızının (1938-2018) evində uzun illərdən sonra doğmalar bir araya gəlir.
Həmin görüşün
ən təsirli məqamı Camal Əfəndinin gəncliyində
ayrıldığı istəkli
xanımının ağsaçlı,
bəyaz görünüşlü
şəklini görməsi
olur... Bu görüşdən sonra
onu gözləyən
xanımı ilə görüşmək istəyi
ilə neçə dəfə rəsmi qaydada icazə istəsə də, buna imkan verilmir...
Camal Əfəndi
1974-cü ildə dünyasını
dəyişib və Nərimankənd kənd qəbirstanlığında dəfn
edilib.
(Yazının hazırlanmasında Hacıqabul
rayonu, Qızılburun
kənd sakini Hacı Məmmədfərrux
Əbdülvahid oğlu
Muradovun (1948) və Qobustan şəhər sakini Gülağa Səfər oğlu Abbasovun (1951) məlumatlarından
istifadə olunub).
Qismət YUNUSOĞLU
Bakı Dövlət
Universitetinin müəllimi
Bakı xəbər.-
2019.- 30 iyul.- S.15