Nəsimi ili: klassik ədəbi irsə
müasir baxış, milli və bəşəri
ideyaların təbliği
Mədəniyyət10 İyn. 20:23
İki cahana sığmayan, iki cahanı
özünə sığdıran fəlsəfi düha...
img
Gənc yaşlarımızdan dahi Nəsimini
bizə tanıdan ən məşhur misraları: “Məndə sığar iki cahan, mən bu cahana
sığmazam...” oldu. Özünü “gövhəri-laməkan”
adlandıran bu fəlfəfi fikir sahibi bütün bəşəri
dəyərlərdən ucada dayandığını məhz
“kövnü-məkanə” sığmaması ilə izhar
edir, yaşadığı qaragüruhçu dövrdə fəlsəfi
düşüncəsinin anlaşılmamasından “şərhü-bəyanə
sığmazam” deyə gileylənirdi...
Nəsimi irsinə Prezident diqqəti və 50 il
öncə...
Azərbaycan xalqı o cəhətdən
özünü xoşbəxt hesab edə bilər ki, ölkənin
başında hər zaman ümumxalq dəyərlərinə
sayqı ilə yanaşan, milli-mənəvi irsimizə
hörmət hissinin qorunub saxlanması və gənc nəslə
aşılanmasında örnək ola biləcək rəhbərlər
dayanıb. Bu sözləri tam mənası ilə Nəsimi
irsinin yaşadılmasına da aid etmək olar. Bildiyimiz kimi,
Prezident İlham Əliyev dahi İmadəddin Nəsiminin 650
illik yubileyi münasibətilə 2019-cu ilin “Nəsimi ili” elan
olunması ilə bağlı sərəncam imzalayıb. Nəsimi
irsinə bu ehtiramın əsası isə düz 50 il bundan
öncə qoyulub. Belə ki, 1969-cu ildə o
zaman Respublikanın rəhbəri olmuş Heydər Əliyevin
təşəbbüsü ilə klassik Azərbaycan ədəbi
irsinin parlaq nümunələrindən ilk dəfə Nəsiminin
600 illik yubileyiYUNESKO-nun tədbirlər siyahısına daxil
edilib və həmin yubiley 1973-cü ildə beynəlxalq
miqyasda qeyd olunub.Elə o dövrdən də
Nəsimi irsinin və bütövlükdə klassik Azərbaycan
mədəniyyətinin daha əhatəli
araşdırılması istiqamətində önəmli
addımlar atılıb, Azərbaycan kinematoqrafiyasında Nəsiminin
yaddaqalan obrazı yaradılıb, 1979-cu ildə Bakının
mərkəzində şairin əzəmətli heykəli
ucaldılıb. Bu gün Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Dilçilik İnstitutu ölməz
şairin adını daşıyır. Bütün
bunlarla yanaşı, 2017-ci ilin may ayında Parisdə
YUNESKO-nun baş qərargahında Nəsiminin vəfatının
600 illiyinin qeyd edilməsi, 2018-ci ilin sentyabr ayında ölkəmizdə
təntənəli şəkildə Nəsimi şeir, incəsənət
və mənəviyyat festivalının keçirilməsi də
ölməz dühanın xatirəsinə dərin
ehtiramın real təzahürü sayılmalıdır.
Azərbaycan xalqının bəxtinə
yazılan dahi şəxsiyyətin dilimizin inkişafında əvəzsiz
rolu...
Bəs, kim idi Nəsimi? Azərbaycan
xalqının bəxtinə yazılan bu dahi şəxsiyyətin
barəsində nələri bilirik? Nəsiminin həyatı
haqqında geniş məlumat olmasa da, mənbələrin əksəriyyəti
onun adını İmadəddin (dinin bilicisi) kimi göstərir.
Nəsiminin əsl adının Əli və
Ömər olduğunu qeyd edən mənbələrdə var.
Əsərlərini təhlil edənlər şeirlərini
Seyid Əli imzası ilə yazan Nəsiminin Şamaxıda o
dövrün ən yaxşı universitetlərinin tələbinə
cavab verəcək dərəcədə kamil təhsil
ala bildiyini yazır. Qeyd olunur ki, o, klassik Şərq
və qədim yunan fəlsəfəsini, habelə ədəbiyyatını
dərindən mənimsəyib, islam və xristian dinlərinin
əsaslarına yaxından bələd olub, tibb, astronomiya və
astrologiya, riyaziyyat və məntiq elmlərinə dərindən
yiyələnib. Nəsimi fars və ərəb dillərini
o qədər mükəmməl bilib ki, həmin dillərdə
də Azərbaycan dilində olduğu qədər gözəl
şeirlər yazıb. Onun Azərbaycan türkcəsində
yazdığı şeirlər həm zənginliyi, həm də
xalq nitqinə yaxınlığı ilə seçilir. Bu
şeirlərin özəlliyi həm də ondadır ki,
onlarda şifahi ədəbiyyatımızdakı atalar sözləri,
zərb-məsəllər, hikmətli sözlər geninə-boluna
işlədilir. Nəsiminin rübailəri Azərbaycan xalq
yaradıcılığı nümunəsi olan bayatılara
çox yaxındır. Onun poeziyasında Azərbaycanın,
eləcə də digər Şərq ölkələrinin məşhur
alim və şairlərinin - Əli ibn Sina, Xaqani, Nizami, Fələki,
Həllac Mənsur, Fəzlüllah Nəimi, Şeyx Mahmud
Şəbüstəri, Övhədi Marağayi və
başqaları tez-tez xatırlanır.
Nəsimini
dar ağacına aparan əsrarəngiz yol...
İlk
şeirlərini müəlliminə ehtiram və
yaxınlıq əlaməti olaraq məşhur sufi Hüseyn Həllac
Mənsurun şərəfinə “Nəsimi” və “Hüseyni”
təxəllüsü ilə yazan Nəsimi XIV əsrin
sonlarından Azərbaycanda geniş yayılan “Hürufi” sufi təriqətinə
qoşulur və təriqətin qurucusu təbrizli Fəzlullah
Nəiminin şərəfinə özünə “Nəsimi” təxəllüsünü
götürür. Nəsimi qısa zamanda
hürufiliyin nəinki Azərbaycanda, həmçinin Misir,
İraq, İran və Anadoluda ən tanımmış
simalarından birinə çevrilir, şeirləri dildən-dilə
gəzir. Hürufiliyin siyasi təhlükəsindən
qorxan Teymurləng hakimiyyəti 1394-cü ildə F.Nəimini edam edir. Müəlliminin
edamından dərin sarsıntı keçirən Nəsimi
onun təriqətini yaymaq üçün Təbrizə,
oradan isə Anadoluya gedir. Hürufilik təlimi əsasında
irəli sürdüyü panteist ideyaları üstündə
1417-ci ildə həbs edilən Nəsimi Suriyanın Hələb
şəhərində edam olunur. Şairin məzarı da Hələb şəhərindədir.
Nəsimini Təbrizi adı ilə təqdim edən İbn əl-İmad
Hənbəli yazır: “O, hürufilərin şeyxidir, Hələbdə
sakin idi, tərəfdarları çoxaldı, bidəti
artdı, iş o yerə çatdı ki, sultan onun
öldürülməsini əmr etdi, boynu vuruldu, dərisi
soyuldu, çarmıxa çəkildi”.
Filosof-şairin poeziyası çox tez bir zamanda Orta
Asiya, Türkiyə və İran xalqları arasında
populyarlıq qazanır, Həllac Mənsurla birlikdə onun
adı əqidəsi uğrunda cəsurluq rəmzinə
çevrilir.
Yaradıcılığının ilk dövrlərində Nəsimi
də ustadı Nəimi kimi sufizm mövqeyində dayanır və
tanınmış sufi şeyxi Şiblinin
təlimini davam etdirirdi. Bu mərhələdə
şair öz əsərlərini "Hüseyni",
"Seyid Hüseyni", "Seyyid" təxəllüsləri
ilə yazır. Lakin X əsrin sufi
İran filosof-şairi Hüseyn Həllac Mənsurun təlimi
Nəsiminin ruhuna daha yaxın idi. İlk dəfə məhz Həllac
Mənsur "Mən
allaham!" fikrini işlətmiş, bu cür küfr
sayılan fikirlərinə görə təqiblərə məruz
qalmış və sonunda ömrünü dar ağacında
başa vurmuşdu. Əqidəsi uğrunda bu
cür fədakarlıq göstərməyə hazır olan Nəsimi
əsərlərində onu tərənnüm edir, hətta
hürufi təlimini qəbul etdikdən sonra da Həllaca
vurğunluğundan geri qalmırdı. Bu sözləri
müəyyən mənada Nəsiminin uzun müddət sadiq
qaldığı sufi fəlsəfəsi
haqda da söyləmək olar. Bununla əlaqədar olaraq
Zümrüd Quluzadə yazır: "Nəsimi
yaradıcılığının mərkəzində lirik qəhrəmanın
aşiq olduğu, onu yüksəldən, kamilləşdirən
və öz nuruna qərq edən gözəl- Allah dayanır.
İnsan üçün ən yüksək,
ülvi duyğu həmin sevgilinin vüsalına yetmək, ona
qovuşmaq, onda əriyib yox olmaqdır. Şair
yazır ki, eşqi günah sayanların sözlərinə
baxmayaraq, bu yoldan çəkinməyəcək. Çünki yalnız bu yol insanı tanrıya, həqiqətə
çatdıra bilər." Lakin tədricən
Nəsiminin dünyagörüşündə sufilik
hürufiliklə əvəz olunur. Bu isə şairin
panteist görüşlərindəki dəyişikliklə izah
edilir:”Bu görüşlərin əsasında artıq
eşq və sərxoşluq deyil, ağıl dayanmağa
başlayır. Bu zamandan etibarən Nəsimi fəlsəfədə
Nəiminin yaratdığı hürufiliyə tapınır və
onun əsas müddəalarını təbliğ edir. Ancaq Nəsiminin təbliğ etdiyi hürufilik
heç də Nəiminin yaratdığı təlimin təkrarı
deyildi".
Nəsimi yaradıcılığı həm ilahi, həm
də dünyəvi eşq, gözəlliyin təsvir və
tərənnümü ilə zəngindir. Təriqət şeirlərində
həqiqi, dünyəvi motivli əsərlərində isə
məcazi məhəbbəti tərənnüm edən
şairin bu iki yaradıcılıq qolu arasında
başlıca fərq də ondadır ki, təriqət
şeirlərindəki “dilbər” ilahi gözəllik və
keyfiyyətlərə malik olmaqla Haqqın timsalı, yaxud
özü, məcazi məhəbbət poeziyasında isə
məşuqu adəm övladı, maddi aləmin subyektidir.
Nəsimi yaradıcılığında istər mötədil,
istərsə də ifrat sufilərin təsiri aydın hiss
olunur.
Allahı dərk etməklə mövcud çoxluğun
heçliyə varması, hər şeyin vahid
varlığın təzahürü olaraq qalması fikrini qəbul
edən Nəsimi yazır: “Faniyi mütləq olmuşam,
Haqlayam, Haqq olmuşam.” Beləliklə o, idrakda
yəqinliyin elmi, eyni və həqiqəti mərhələlərini
nəzərdən keçirir ki, onlardan birincisi bilik, ikincisi
görmə, üçüncüsü Haqqa
çatmaqdır.
Nəsimi
yaradıcılığında şəxsiyyət
azadlığı və məhəbbətin tərənnümü...
Nəsimi yaradıcılığında insan amili, şəxsiyyətin
azadlığı və məhəbbət ideyası
qırmızı xətlə keçir. Bu səbəbdəndir
ki, onun müxtəlif ideyalarla zəngin bədii irsi
özündən sonra Azərbaycan və digər xalqların
bədii-ictimai fikrinin inkişafına güclü təsir
göstərib. Onun
yaradıcılığı Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
tarixinin tədqiqində yeni mərhələ açıb.
Ədəbiyyat tariximizdə fəlsəfi qəzəlin ilk
kamil nümunəsini yaratmış ustad şair əruz vəzninin
formalaşmasında misilsiz xidmətlər göstərib, əsərləri
Yaxın və Orta Şərq xalqları ədəbiyyatına,
İslam Şərqinin bir sıra şairlərinin
yaradıcılığına təsir göstərməklə
yeni ədəbi məktəb yaradıb. Öz
ideyaları uğrunda mübarizə aparan, hətta son nəfəsində
də bu ideyalardan dönməyən böyük tarixi şəxsiyyətin
yaradıcılığı bütövlükdə
haqsızlığa, ehkamçılığa,
nadanlığa, zülmə üsyan idi. Şair
qaranlıq bir mühitdə insanları və xalqları
dostluğa, gözəlliyə, hünərə, buxovlardan
azad olmağa səsləyir. O, feodal dünyasının
ağır, amansız həyatından, hökmdarların
zülm və istibdadından şikayətlənir, lakin zəmanəsindən
narazı olmasına baxmayaraq ümidsizliyə qapılmır,
ömrü bəxtiyar keçirməyə
çağırır. Şair xalqları
bir-birinə yaxınlaşdıran, mehriban edən bir amala
doğru gedir, dini ixtilafları pisləyir, insanları bir-birinə
düşmən edən mənasız məzhəb
ayrılıqlarını qətiyyətlə rədd edir.
Nəsiminin ən üstün cəhətlərindən biri
isə onun Azərbaycan ədəbiyyatını mövzu,
fikir və forma baxımından zənginləşdirməsi,
dilimizin altı yüz il bundan əvvəlki
zənginliyini bugünümüzə daşımaqla, eyni
zamanda zəngin folklorumuzdan bəhrələnməklə
möhtəşəm bir sənət dünyası
yaratmasıdır.
Ziya Bünyadov şairin ölümü haqqında
hansı həqiqətləri üzə çıxardı?
Lakin
maraqlıdır ki, bütün tarixi şəxsiyyətlər
kimi, Nəsiminin həyatı və ölümü
haqqında da birmənalı olmayan fikirlər var. Məsələn,
ədəbiyyatdan və Nəsimi haqqında çəkilmiş
filmdən şairin diri-diri edam edilərək
dərisinin soyulduğunu görmüşük. Lakin mərhum akademik Ziya Bünyadovun Nəsimi barədə
məqaləsində bu məlumatlara yeni yanaşmanın
şahidi oluruq. Həmin məqaləsində akademik
yazır ki, müasir Azərbaycan şərqşünasları
Nəsiminin edamına aid faktları yalnız türk alimi
Əbdülbaqi Gölpınarlının “İslam
ensiklopediyasında”kı “Nəsimi” adlı məqaləsindən
götürüb və bununla da kifayətləniblər. Məqalədə qısaca deyilir ki, Nəsiminin məhkəməsi
və qətli məmlük sultanı əl-Müəyyəd
Seyfəddin Şeyxin hakimiyyəti (1412-1421) və Hələb
valisi Yaşbək ibn Abdulla əl-Yusifinin dövründə
(1414-1424) olub. Bundan başqa, Nəsiminin əsl
adı və haralı olması haqda məlumat da
ayrı-ayrı ərəb mənbələrində müxtəlif
cür göstərilir. Nəsimini Nəsiməddin
adlandıran ərəb müəllifləri İbn Həcər
Əsqəlani (1372-1449) Şəmsəddin Səxavi (1427-1497)
və İbn əl-İmdad əl-Hənbəli yazır ki, Nəsiməddin
Təbrizi 820-ci (1417) ildə Hələbdə
öldürülüb: “Onun başını kəsib, dərisini
soydular və cəsədini çarmıxa çəkdilər”,
yəni edam edildikdən sonra dərisi
soyulub. 1920-ci ildə vəfat etmiş Məhəmməd
Raqib ibn Mahmud ibn Haşim ət-Təbbaq əl-Hələbi isə
Nəsiminin məhkəməsi və qətli haqqında bir qədər
müfəssəl məlumat verir. Onun
1479-cu ildə vəfat etmiş Əbuzər Əhməd ibn
Burhan İbrahim Sibt ibn əl-Hələbidən
götürdüyü məlumatda deyilir ki, Nəsiminin qətli
əmir Yaşbək ibn Abdulla əl-Yusifinin vaxtında olub.
Ona qarşı ittiham Hələbin Ədalət
Sarayında ibn Xətibin və Şəmsəddin ibn Əminəddövlənin
hüzurunda irəli sürülüb. İttihamla
onun əleyhinə hənəfilərin qazılar
qazısı İbn əş-Şənqasi
çıxış edib. Naib Yaşbək Nəsimiyə
“Dediklərini sübuta yetirməlisən, yoxsa mən səni
öldürəcəyəm”-deyir. Bu sözləri
eşitcək İbn əş-Şənqasi ittihamdan imtina
edir. Nəsimi isə iki dəfə kəlmeyi-şəhadətdən
savayı bir söz demir və özünə qarşı
deyilənləri inkar edir. Bu anda hənbəlilərin
şeyxi Şihabəddin fitva verir ki, Nəsimi
zındıqdır və tövbəsi qəbul olunmadan
öldürülməlidir. Lakin son söz
üçün Sultan əl-Müəyyədin
fitvasını gözləyirlər. Nəsimi qala həbsxanasında
saxlanarkın Sultan əl-Müəyyədin sərəncamı
gəlir ki, Nəsimi öldürülüb dərisi soyulsun və
yeddi gün Hələbdə car çəkilib bəyan
edilsin, sonra da cəsədi parça-parça edilsin: bir qismi
Əlibəy Zülqədərə və onun qardaşı Nəsrəddinə
göndərilsin. Belə ki, guya Nəsimi
onları da dindən çıxarmışdı. Məhəmməd Raqib yazır ki, Nəsimi onun
adı ilə tanınmış təkyədə dəfn
olunub, bu təkyə Hələbin əl-Ferafire məhəlləsində
“Sultan hamamı” ilə üzbəüz və hökumət
evinin yanındadır. Ora indi də “Nəsimi təkyəsi”
deyirlər...
Beləliklə, akademik Ziya Bünyadov Nəsiminin
diri-diri dərisinin soyulması barədə deyilənləri
tamamilə inkar edir və bunu geniş kütlənin ona olan rəğbətinin
təzahürü kimi qiymətləndirir. Bu rəğbətin
inikasını isə elə ötən əsrin 70-ci illərində
“Azərbaycanfilm”in çəkdiyi filmdə şairin edam səhnəsində izləyirik – Nəsiminin
hətta bir damla qanının sıçradığı
yerin belə kəsilməsi barədə fitva verilərkən
qan fitva verənin öz barmağına sıçrayır,
lakin o dərhal sözünü danır. Nəsimi isə onu
aşağıdakı məşhur misraları ilə
utandırır:
“Zahidin
bir barmağın kəssən, dönüb Həqdən
qaçar,
Gör bu
miskin aşiqi, sərpa soyarlar, ağlamaz...”
Samirə SƏFƏROVA
Bakı xəbər.-
2019.- 11 iyun.- S.12