Müasir Azərbaycanda xəttatlıq sənəti

Müzafəddin Əzizov: “Texnologiyalar qədər inkişaf etsə , xəttatlıq sənətinə yenə ehtiyac var

Seyfəddin Məsimoğlu: “Xəttatlıq sənəti yaşamalıdır öyrənmək üçün kim mənə müraciət edibsə, ona bu sənəti öyrətmişəm

 Müasir texnologiyaların, kömpyuter qrafikasının tətbiqinin geniş vüsət aldığı bir dövrdə yaşayırıq. Texniki tərəqqinin yüksək səviyyədə inkişaf etməsi bizi qədim xalq sənəti növləri ilə maraqlanmaqdan bir qədər uzaq salır. Günün reallığı budur ki, cəmiyyətimizdə heç hamı xalq sənəti növlərinin hazırkı vəziyyəti barədə düşünmür. Bu sənət növlərinin qayğısına əsasən bu sahədə olan 3-5 sənətkar, bir dövlət qalır. Halbuki, cəmiyyət olaraq xalq sənətinin qorunmasında iştirakımız vacibdir.  

Xəttatlıq sənəti xalqımızın qədim sənət növlərindən biri kimi tanınır. Bu sənətin tarixini araşdıran tədqiqatçılar bildirirlər ki, xəttatlıq sənəti öz gözəlliyi ilə fərqlənir. Xəttatlığın sənət kimi formalaşmasının X-XII əsrlərə təsadüf etdiyini qeyd edən tədqiqatçıların verdiyi bilgiyə görə, xəttatlıq Şərq aləmində, o cümlədən ölkəmizdə orta əsrlərdə meydana gəlib, əsrlər boyu müxtəlif mərhələlər keçərək öz mahiyyətini qoruya bilib. Onu da vurğulayaq ki, İslam aləmi tərəfindən mənimsənilib istifadə edilən, ərəb hərflərinin müxtəlif formalarda yazılması ilə meydana gələn bu yazı sənəti incəsənətin bir növü sayılmasa da, ayrıca sənət qolu kimi daim inkişafda olub. Sirr deyil ki, bu gün dünyada xəttatlıq sənəti İslam dünyasının mədəni dəyərlərini özündə əks etdirən simvol kimi tanınır. Məlum olduğu kimi, xəttatlığın tarixi hərflərin dekorativ şəkildə təsvir olunması ilə başlanıb. Allahın kəlamına duyulan hörmət Quran”ı ən gözəl şəkildə yazmaq cəhdləri xəttatlıq sənətini meydana çıxarmış, buna bağlı olaraq təzhib, əbru cild sənətləri yaranmış, hətta kağızçılıq, mürəkkəbçilik belə, bir sənət qolu halına gəlib. Dekorativ-ornamental sənətlə qovuşan xəttatlıq tezliklə saraylara yol tapır. Xəttatlar kitablar yaradır, saray binalarını, məscidləri, saxsıdan, metaldan, ağacdan parçadan hazırlanan tətbiqi sənət nümunələrini meydana gətirirlər. Qədim abidələrin hər birinin üzərində xəttatlıq örnəkləri var.

 

Məlumdur ki, xəttatlıq bir sənət növü olmaqla yanaşı, həm orta əsrlərdə onunla məşğul olan insanların savadlılıq səviyyəsini göstərirdi. Dövlət xadimlərinin, ədib, şair alimlərin, rəssamların həm yaxşı xəttat olduqları tarixdən məlumdur.

 

Sənətşünaslar qeyd edirlər ki, tarixən Azərbaycanda ustad xəttatlar olub onların yaratdığı ənənə indiyə qədər davam etdirilir.

 

Mübarək şah Zərrinqələm Təbrizi, Şeyx Əhməd Sührəvərdi, Xacə Mir Əli ibn İlyas Təbrizi, Cəfər Təbrizi bu kimi şəxsiyyətlər böyük xəttatlar kimi abidələrdə, kitablarda izlər qoyublar. Onlar xəttatlığın ən populyar növləri olan kufi, nəsx, süls, şikəstə nəstəliq s. xətləri ilə abidələri, məscidləri, saxsı qabları s. bəzəyiblər.

 

Ümumiyyətlə, xəttatlıq sənəti olmasaydı, Azərbaycanda yazı-kitab mədəniyyətinin inkişaf etməsindən danışa bilməzdik. Çapa qədərki böyük bir dövrü əhatə edən xəttatlığın bu gün mövcud olması müsbət haldır. Düzdür, bu gün ölkəmizdə xəttatlıqla məşğul olan sənətkarların sayı elə çox deyil. Hazırda xəttat Seyfəddin Məsimoğlu, Müzafəddin Əzizov, Azad Yaşar, Yavər Əsədov, Tərlan Qorçu başqaları xəttatlıq sənətilə məşğul olurlar.

 

Xəttatlıq sənətinə bu gün ehtiyac olduğunu deyən tanınmış xəttat Müzafəddin Əzizov bizimlə söhbətində bildirdi ki, xəttatlarımız ölkəmizdə inşa edilən məscidlərin üzərində işləyirlər. O vurğuladı ki, düzdür, müasir texnologiyaların inkişafı xəttatlığa da zərbə vurub, bununla belə, sənəti ölməyə qoymayan sənətkarlar var. “Texnologiyalar qədər inkişaf etsə , xəttatlıq sənətinə yenə ehtiyac var. Ölkəmizdə məscidlər inşa olunur. Bu məscidlərin bir neçəsinin yazılarını mən işləmişəm. Nardaran Təzəpir məscidlərinin yazıları da mənə məxsusdur. Azərbaycanda əl ilə sayılacaq qədər xəttat var. Bu gün Türkiyə ilə müqayisədə bizdə xəttatlıq sənətinə elə kütləvi maraq yoxdur. Bizdə bu sənət getdikcə zəifləyir, gənc nəsil xəttatlığa elə maraq göstərmir. Ərəb ölkələrində xəttatlığı öyrədən ayrıca bir akademiya var, incəsənət profilli universitetlərin nəzdində xəttatlıq fakültəsi mövcuddur. İstərdim ki, bizdə sənəti öyrətmək üçün heç olmasa xüsusi kurslar açılsın”.

 

Xəttat Seyfəddin Məsimoğlu da bu sahədə peşəkar sənətkarlardan biridir. Digər həmkarlarından fərqli olaraq, S.Məsimoğlu xəttatlıq sənətini ağac üzərində yaşadır. O, ilk olaraq, “Qurani-Kərimkəlamlarını, sonra isə Azərbaycan klassiklərinin - Nizami, Xəqani, Nəsimi, Tusi, Füzulinin adlarını ağac üzərinə həkk etməklə bu sahəyə qədəm qoyub.

 

Bu gün bu sənətinin yaşadıldığını deyən sənətkar bildirir ki, xəttatlıq əsərlərini əsasən qoz ağacı, bəzi hallarda isə fısdıq ağacı üzərində işləyib. “Bir neçə dəfə Azərbaycana gələn xaricilər əsərlərimə baxıb çox bəyəniblər. Bir neçə il bundan əvvəl Almaniyadan gələn tədqiqatçılar Əlyazmalar İnstitutunun sərgi zalında asılan əsərlərimdən ikisini aldılar. Həmin əsərlərdən biri orta əsrlərdə yaşamış miniatürçü rəssam haqqında idi, digəri isə kitab oxumaq üçün rəhil idi. Daha bir əl işim Türkiyədə muzeydə saxlanır. Qədim əlyazmalarla maraqlanan digər bir alman türkşünası da əl işlərimdən birini alıb Almaniyaya aparıb. Ağac üzərində oymalar 7-8 dəfə Bakıda təşkil olunan müxtəlif sərgilərdə iştirak edib. Həmin əsərlər hazırda Əlyazmalar İnstitutunun sərgi zalını bəzəyir. Dünyanın heç bir ölkəsində bu şəkildə ağac üzərində oyma sənətilə məşğul olmurlar. Bu sənət Azərbaycana məxsusdur. Qədimdə Azərbaycanda ağacdan müxtəlif fiqurlar düzəldiblər, amma ağac üzərində yazı olmayıb. Bəzən mənə sual verəndə ki, ustadın kim olub, deyirəm ki, bu sənətin izi özümündür, cığırı da. Xəttatlıq səbr, təmkin, yaradıcılıq qabiliyyəti, fantaziya tələb edir. Ağac üzərində oyma daş üzərində oyma sənətindən daha çətindir. Çünki ağacın sınma ehtimalı çoxdur. Onu eninə deyil, gərək bitişi istiqamətində işləyəsən.

 

Xəttatlıq sənətində bütün ustadlar yaratdıqları sənətin yaşaması üçün öz davamçılarını yetişdirməyə çalışıblar. Xəttatlıq sənəti yaşamalıdır öyrənmək üçün kim mənə müraciət edibsə, ona bu sənəti öyrətmişəm. Sənətimi davam etdirənlərdən biri elə öz oğlumdur onu bu işin mükəmməl ustası saya bilərəm”.

 

İradə SARIYEVA

 Bakı xəbər.- 2019.- 26-28 yanvar.- S.14