Müstəqillik dövründə azərbaycançılıq
ideologiyası milli ədəbiyyatda necə
əks olunub?..
Ədəbiyyat,
nəsr, poeziya, onlara bir neçə addım yaxın olan
publisistika bütövlükdə cəmiyyətin
güzgüsü rolunu oynayır. Bütün
ali milli
ideologiyaları, xalqın birliyini, vahidliyini təbliğ edən vasitə ədəbiyyatdır,
nəsrdir, poeziyadır.
Bədii ədəbiyyatın ideoji cəhətdən gücü danılmazdır. Bu baxımdan müstəqillik dövrü ədəbiyyatı Azərbaycançılıq ideologiyasının geniş yayılmasında, təbliğatında, şüurlara yeridilməsində mühüm rol oynayıb. 30 ildir ki, Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa edib. Azərbaycançılıq ideologiyasının son 30 ildə yaranan ədəbiyyatda, çağdaş nəşrdə, poeziyada, publisistikada necə əks olunduğu, müstəqillik dövrü ədəbiyyatda öz əksini necə tapdığı xeyli dərəcədə araşdırılıb. Dövlət müstəqilliyimizin keçdiyi bu 30 il müddətində həm ədəbiyyat, həm də ədəbiyyatşünaslıq sahəsində xeyli irəliləyişlər olub ki, onlar da birbaşa Azərbaycançılığın geniş təbliğatı ilə şərtlənib.
Azərbaycançılıq ideologiyası müstəqillik dövrü ədəbiyyatında...
Akademik İsa Həbibbəyli yazır ki, azərbaycançılıq konsepsiyası geniş anlayış olub, özündə azərbaycançılıq məfkurəsini, Azərbaycan xalqı və Azərbaycan dövlətçiliyi anlayışlarını, milli-mənəvi dəyərləri, Azərbaycan dili və Azərbaycan ədəbiyyatını, azərbaycanşünaslıq prinsiplərini cəmləşdirir. “Rəşad Məcid, İlqar Fəhmi, Elçin Hüseynbəyli, Yunus Oğuz, Əjdər Ol, Vaqif Bayatlı, Asim Yadigar və başqaları yeni tipli müasir ədəbiyyatı qiymətli əsərlərlə zənginləşdirmişlər. Beləliklə, Azərbaycan ədəbiyyatı təxminən bir əsr ərzində azərbaycançılıq məfkurəsini milli mənsubiyyəti bildirən terminoloji anlayışların formalaşdırılmasından istiqlal uğrunda mübarizə idealına qədər yaşadıb inkişaf etdirməsidir. Azərbaycançılıq - ədəbiyyatda milli düşüncənin yaşadılması ilə milli istiqlal ideyasının doğulması və həyata keçirilməsinədək olan təkamül proseslərinin əsas hərəkətverici qüvvəsidir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin apardığı ardıcıl və müdrik siyasət nəticəsində azərbaycançılıq dünya azərbaycanlılarını və ölkəmizdə yaşayan xalqları birləşdirən multikultural sabit həyat tərzini inkişaf etdirərək daha da möhkəmləndirən ən mühüm faktora çevrilmişdir. Müstəqillik dövrünün çoxmetodlu Azərbaycan ədəbiyyatında azərbaycançılıq tərənnüm intonasiyası və tempindən dərk və şərh olunma prosesləri istiqamətinə doğru inkişaf etməkdə davam edir. Yeni tarixi epoxanın Azərbaycan ədəbiyyatı milli bədii təfəkkürün çoxsəsli simfonik orkestri kimi müasir dövrün gerçəkliklərini və romantikasını inamla və ilhamla vəsf edir. Dövlət ideologiyası səviyyəsinə qaldırılan azərbaycançılıq müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının inkişaf strategiyası, əsas sənət, həyat və hərəkət konsepsiyasıdır. Azərbaycan ədəbiyyatı azərbaycançılıq konsepsiyasının nəinki üzvi tərkib hissəsi, sözün gerçək və böyük mənasında hərəkətverici qüvvəsidir”-deyə akademik məqalələrindən birində yazır.
“Son 30 ildə yaranan bədii əsərlərin ruhunda...”
Ədəbiyyatşünaslar qeyd edirlər ki, son 30 ildə Azərbaycan ədəbiyyatında milli
məfkurə, milli birlik ideyaları daha geniş əks olunur, dövlətçiliyin vacib
elementi olan bu məqam xüsusi
qabardılıb.
Ekspertlər haqlı olaraq
qeyd edirlər ki, Azərbaycançılıq
ideologiyasının təbliği
və inkişafında
ədəbiyyatımızın xüsusi rol oynayıb.
Azərbaycançılıq ideologiyasının ədəbi
əsərlərin əsas
qaynaöına çevirilməsi
sirr deyil. Bu ideologiyanın ədəbi
dəyərlərə əlavə
yüksəklik qazandırması
nəticəsində onlarla
ədəbiyyat nümunəsi
meydana gəlib.
Ədəbiyyatşünas Leyla Məmmədəliyeva
qeyd etdi ki, Azərbaycançılıq
ideologyasının ədəbiyyatda
dərindən özünü
ifadə etməsi özünü bu gün daha ifadəli
və praktik şəkildə göstərir. “Son 30 ildə yaranan bədii əsərlərin
ruhunda azərbaycançılıq
varş Milli məfkurəyə, dövlətçiliyə,
milli tariximizə bağlı çoxlu sayda əsərlər yazılıb. Sirr deyil
ki, son illər daha çox tarixi janrda romanlar,
dram əsərləri yazılıb”.
“...Milli müstəqilliyimizin bərpası
ilə bu sahəyə diqqət ...”
Ədəbiyyatşünas, ədəbi
tənqidçi Elnarə
Akimova isə diqqəti daha çox azərbaycançılıq
ideologiyasının uşaq
ədəbiyyatında necə
əks olunmasına yönəldir: “....1990-cı illərdə
milli müstəqilliyimizin
bərpası ilə bu sahəyə diqqət artmış, hər cür ideoloji diktələrdən
arınmış uşaq
ədəbiyyatının problemlərinin
öyrənilməsi prosesləri
başlanılmışdır. Azərbaycanın öz siyasi-dövlət müstəqilliyinin
bərpası ilə ölkədə uşaqların
və yeniyetmələrin
həqiqi vətəndaş
kimi yetişdirilməsinə,
onların yüksək
əxlaqi keyfiyyətlər,
milli-mənəvi dəyərlər
ruhunda tərbiyələnib
böyüməsinə diqqət
və qayğı artmış, bu işdə əsas vasitələrdən olan bədii ədəbiyyatın
roluna ayrıca önəm verilmiş - uşaq ədəbiyyatının
təkcə çağdaş
durumunu deyil, onun təşəkkül
və inkişaf tarixini, bu sahədə
fəaliyyət göstərmiş
yazıçı və
şairlərin bədii
irsini, xidmətlərini
ətraflı öyrənib,
obyektiv elmi meyarlarla qiymətləndirmək
təməl prinsip kimi irəli sürülmüşdür”.
E.Akimovanın qənaətinə görə,
çağdaş ədəbiyyatımızın,
milli məfkurə xəttinin formalaşma mərhələsi kimi XIX
əsrin sonu XX əsrin əvvəllərinin
mətnləri ciddi qaynaq hesab edilir
və uşaq ədəbiyyatının da
formalaşması sinxron
olaraq eyni zaman kəsiminə təsadüf edir. “Milli mətbuatın, maarifçiliyin, milli məfkurə dalğasının
yaranışı və
intişarı baxımından.
Və belə bir düşüncə
təlatümündə bu
ədəbiyyatın faydalandığı,
nələrisə əxz
etdiyi, təsirləndiyi
məxəzlər, müxtəlif
ölkələrin mətnləri
var ki, onların
öyrənilməsi, müqayisəli
şəkildə təhlil
edilib üzə çıxarılması vacib
məqamlardır. Dünya təcrübəsinin
milli kontekstə daxil edilməsinin bütün cəhdləri
öz şərhini, qiymətləndirilməsini gözləyir.
Prosesi mərhələlərə bölən
ekspert qeyd edib ki, üçüncü
mərhələ sovet
hakimiyyətinin süqutu
və tariximizə milli müstəqillik kimi daxil olan
yeni epoxanın başlanğıcı ilə
eyni zamanı ehtiva edir. “Ümumilli liderimiz Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişi
ilə müstəqil
dövlətin qurulması
və inkişafı yönümündə xalqın
maraqlarına xidmət
edən siyasət əsas prioritetə çevrildi. Ölkənin bütün sferalarında,
o cümlədən humanitar
düşüncə sistemində
gedən yeni təfəkkür prosesləri,
azərbaycançılıq ideologiyasının qabardılması,
milli məfkurə xəttinin önə çəkilməsi, uşaqlara
qayğı və diqqətin artırılması,
gənc, savadlı nəslin formalaşmasının
əsas qayə təşkil etməsi müstəqillik təntənəsinin
nəticəsi idi.
Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının
təşəkkülü və formalaşması tarixi son iki əsri əhatə etsə də, ona göstərilən bu diqqət və maraq həmişə
öndə olmuş, ədəbiyatımızın bütün
dövrlərinin kontekstində,
şifahi və yazılı ədəbiyyat
nümunələrinin timsalında
şərhinə varılmışdır”-deyə E.Akimova qeyd edib.
Beləliklə, milli məfkurə, azərbaycançılıq nəinki
böyüklər üçün
olan ədəbiyyatdan,
hətta uşaq ədəbiyyatından da işıqlı xətt kimi keçir.
İradə SARIYEVA
Bakı Xəbər .-2021.- 29 oktyabr.- S.10.