Göyçənin
mənəvi-intellektual incisi: azərbaycançılıq
uğrunda mübarizədə keçən şərəfli
ömür
Azərbaycan
çox sahələrdə ənənələr sahibidir. Dövlətçilik,
ideologiya, əxlaq və insan cəmiyyətinin
mövcudluğu üçün digər mühüm sahələrdə
malik olduğumuz ənənələr dünyaya məlumdur.
Tarixi taleyimiz elə olub ki, XX əsrdə
xalqımıza qarşı haqsızlıqlar və zülmlər
edilib.
Tarixin bu cür
çətin və ziddiyyətli dövrlərində toplumun
ziyalılarının üzərinə xüsusi mənəvi
yük düşür. Onlar xalqın milli
mübarizəsində ön sıraya çıxırlar.
Göyçədə dünyaya göz
açmış, lakin bütün türk dünyası
miqyasında düşünən, Azərbaycan sevgisi ilə fəaliyyət
göstərən İsmayıl Əliyev həmin
ziyalılardan olub. Onun kimi intellekt sahiblərimizin irsinin
öyrənilməsi və tanıdılması bir çox
aspektdə olduqca aktualdır! Biz bu məqalədə,
təbii ki, həmin məsələnin yalnız müəyyən
tərəflərinə dövlətçilik və azərbaycançılıq
kontekstində baxmağa çalışacağıq.
Mübariz jurnalist və
yorulmaz maarifçi: xalqı üçün savaşan
şahin!
Vətən
anlayışı geniş məzmuna malikdir. Vətən
haqqında filosoflar, şairlər, yazıçılar,
tarixçilər və digərləri çox yazıb, həm
analiz, həm də tərənnüm ediblər.
Qədim zamanlardan
Vətəni qorumaq, sevmək, onu müqəddəs saymaq
bütün xalqlarda ənənə halını alıb. Daha
dərin düşünənlər isə "Vətəni
necə qorumaq və sevmək olar?" sualına cavab
axtarıblar ki, onun da digər üzü "Vətəni
kimlər sevir və qoruyur?" sualına cavab
axtarışından ibarətdir. Həmin
bağlılıqda fəlsəfi, tarixi və poetik aspektlərdə
"Vətəni kimlər yaradır?" ritorik sualı da
ağıla gəlir.
Burada ancaq ritorika
axtarmaq da vəziyyəti tam ifadə etmir. XIX-XX
əsrlərdə fransız tarixşünaslığında
"avtobioqrafik tarix" deyilən bir fikir geniş
yayılmışdı. Ayrı-ayrı
tanınmış ailələrin (o cümlədən
ziyalıların və zadəganların) həyat tarixçəsini
öyrənməklə bütövlükdə cəmiyyət,
mədəniyyət və Vətənin tarixini öyrənməyə
can atan tarixşünaslar çox maraqlı qənaətlər
əldə etmiş, cəmiyyət və Vətənin siyasi,
mədəni, tarixi məzmun almasında tanınmış ailələrin
rolunun yüksək olduğu nəticəsini
çıxarmışdılar.
Azərbaycanda da
bu ənənənin mövcud olduğunu deyə bilərik. Ümumiyyətlə,
türk qövmünün hər bir tayfası, bütövlükdə
xalqı və nəhayət, türk millətinin
formalaşmasında liderlərin, zadəganların,
ziyalıların rolu çox böyük olub. Tariximizin
bu aspektini də dərindən öyrənməyin, hər bir
ziyalının xalqına, millətinə, Vətəninə
xidmətinin "elmi ölçülməsi"nin zamanı çoxdan gəlib çatıb.
Burada Azərbaycan
üçün əhəmiyyəti olan bir tarixi-siyasi və
mədəni özəlliyi də vurğulamaq zəruridir. Tale
elə gətirib ki, Azərbaycan parçalanıb. Siyasi olaraq onun müxtəlif əyalətləri fərqli
dövlətlərin xəritəsinə düşüb.
Bu proses zamanı azərbaycanlılar xalq və din sahibi olaraq
haqsızlıqlar, zülmlər görüblər. Düşmən güzəşt etmədən Azərbaycan
türk xalqının mənəvi, əxlaqi, mədəni,
tarixi və sosial kimliyinə təcavüz edib, onu yer
üzündən silməyə, fərdi şəkildə
adamları məhv etməyə çalışıb.
Məhz bu məqamda
Azərbaycan Vətəni, xalqı və mədəniyyəti
uğrunda ayrı-ayrı fərdlərin mübarizəsinin də
əhəmiyyəti xeyli artıb. Bəzən
bir kənddə, bir obada, bir eldə və bir bölgədə
xalqın mənəvi-əxlaqi və sosial-mədəni
kimliyinə olan hücumlara qarşı ziyalılarımız
öz fiziki kimliklərini riskə ataraq mübarizə
aparmalı olublar.
Azərbaycanın
XIX-XX əsrlər tarixi bunu təsdiq edən nümunələrlə
doludur.
XXI əsrin ilk onilliklərində belə, elə
qədim Azərbaycan əyalətləri vardır ki, burada həmin
aspektdə fəaliyyətə ehtiyac daha da aktuallaşıb.
Həm tariximizi daha dolğun şəkildə dərk etmək,
həm də hazırda müstəqil Azərbaycan dövlətinin
siyasi xəritəsindən kənarda qalan "yavru bölgələrdə"
(mahallarda, əyalətlərdə) tariximizi
"canlandırmaq" üçün bu kimi
araşdırmalara ehtiyac çox böyükdür! Göyçə kimi başıbəlalı bir
mahalın zadəganları, ziyalıları,
aşıq-ozanları, el qəhrəmanlarının həyat
yolunun dönə-dönə
işıqlandırılması, milyonlara
çatdırılması həm də bütün bunlara
görə çox böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
Bu kontekstdə Azərbaycan
Prezidenti, Müzəffər Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin aşağıdakı fikirlərini deviz kimi qəbul
etmək gərəkdir: "Bizim tarixi torpaqlarımız
İrəvan xanlığıdır, Zəngəzur,
Göyçə mahallarıdır. Bugünkü
Ermənistan tarixi Azərbaycan torpaqlarında yaradılıb.
İrəvan xanlığının əhalisinin
70-80 faizi azərbaycanlılar olub. Bunu gənc
nəsil də, dünya da bilməlidir. Çox
şadam ki, mənim tövsiyəmlə bizim əzəli
torpaqlarımızın tarixi ilə bağlı, İrəvan
xanlığı haqqında çox sanballı elmi əsərlər
yaradılır, bir neçə xarici dilə tərcümə
edilir. Bu əsərlər faktlar, həqiqətlər
üzərində yaradılır. Biz
növbəti illərdə bu istiqamətdə daha fəal
olmalıyıq. Çünki, İrəvan
bizim tarixi torpağımızdır və biz azərbaycanlılar
bu tarixi torpaqlara qayıtmalıyıq. Bu,
bizim siyasi və strateji hədəfimizdir və biz tədricən
bu hədəfə yaxınlaşmalıyıq".
Bəli, Prezidentimiz tamamilə
haqlıdır: "biz azərbaycanlılar bu tarixi torpaqlara
qayıtmalıyıq. Bu, bizim siyasi və strateji hədəfimizdir
və biz tədricən bu hədəfə
yaxınlaşmalıyıq"! Biz o torpaqlara intellektimiz, əxlaqımız,
mənəviyyatımız, dövlətçilik tariximiz,
yeni texnologiyalarımız və mədəniyyətimizlə
qayıtmalıyıq!
Onu deyək ki, Prezidentin rəhbərliyi
ilə Azərbaycan Respublikası və azərbaycanlılar bu
Yolda səbir, əzm, inam və qərarlılıqla irəliləyirlər!
Bu yolun sonu ZƏFƏRLƏR və UĞURLARDIR!
İndi Azərbaycanı
Vətən, milləti türk kimi sevən ziyalıların həyat
yolunu daha geniş işıqlandırmaq bir vəzifədir. O cümlədən
Göyçə mahalında uzun illər erməni
şovinizmi və daşnakizminə qarşı açıq
və ya gizli, vəzifədə olaraq və ya olmayaraq, daim
mübarizə aparan Azərbaycan türklərinin həyat fəaliyyəti
dərindən öyrənilməlidir. Bu
sırada İsmayıl Hüseyn oğlu Əliyevin yeri və
rolu ayrıcadır.
Vikipediyada yazılanlardan:
"İsmayıl Hüseyn oğlu Əliyev 1927-ci il iyun ayının 22-də Göyçə
mahalının Hacı Qərib-Sadanağaç-Güney kəndində
Alıoğlu Hüseynin və İrvaham qızı Həlimənin
ailəsində dünyaya göz açıb. İlkin
orta təhsilini Hacı Qərib-Sadanağac kəndində
alıb. 1939-1942-ci illərdə İrəvan
Türk Pedaqoji Texnikumunu dil-ədəbiyyat müəllimi
ixtisası üzrə bitirib. 1942-1944-cü
illərdə Göyçədə pedaqoji fəaliyyət
göstərib. Böyük Vətən müharibəsinin
başlanması ilə 1944-cü ildə yaşını bir il artıraraq könüllü şəkildə
ordu sıralarına qatılıb, Kutaisi şəhərində
hazırlıq mərhələsi keçdikdən sonra
Varşava cəbhəsinə göndərilib,
Varşavanın azad olunmasında yaxından iştirak
edib".
Bu qısa məlumatda
bir Azərbaycan-türk oğlunun Vətənə sədaqətini,
qeyrətini, elmə həvəsini və torpağa
bağlılığını göstərən qiymətli
fikirlər vardır. İsmayıl Əliyev
İrəvan Türk Pedaqoji Texnikumuna daxil olur və oranı
bitirdikdən sonra müəllimlik fəaliyyətinə
başlayır. Lakin müharibə başlayan kimi
özünü səngərdə görür:
yaşını artıraraq könüllü cəbhəyə
gedir. Varşavanın azad olunmasında fəal
iştirak edən İsmayıl Əliyev Göyçəyə
qayıdır. O, bunları bir Vətənsevər kimi
edir. Bunu sonrakı həyat fəaliyyəti
sübut edir.
Bioqrafiyasının
sonrakı səhifələrinə baxaq: "Müharibədən
qayıtdıqdan sonra 1948-1953-cü illərdə Azərbaycan
Pedaqoji İnstitutunun Filologiya fakültəsini bitirir. Eyni zamanda, Pəmbək, Sadanağac, Şişqaya,
Dərə kəndlərində dərs hissə müdiri, məktəb
direktoru kimi pedaqoji fəaliyyət göstərir. 1951-1953-cü illərdə "Bolluq uğrunda"
Basarkeçər rayon qəzetinə baş redaktor təyin
olunur. Qəzet iki dildə: Azərbaycan və erməni
dillərində çıxırdı. İsmayıl
Əliyev 1953-1959-cu illərdə "Bolluq uğrunda" qəzetinin
baş redaktoru, mətbuat işinə çox gözəl bələd
olan ünlü jurnalist, kəsərli qələm sahibi,
1959-cu ilin aprel ayından SSRİ Jurnalistlər
İttifaqının üzvü, Partiya və ideoloji iş
üzrə RPK-da təbliğatçı (1950),
iqtisadçı, kolxoz-sovxoz direktoru, ideoloji iş üzrə
partiya fəalı, Bakı Ali Partiya məktəbinin məzunu
(1962-1964) olur, 1950-1988-ci illərdə Basarkeçər Rayon
Sovetinə 38 il fasiləsiz olaraq deputat seçilir".
Diqqət edək:
İkinci Dünya müharibəsindən qayıdan
İsmayıl Əliyev Bakıda institut bitirir, lakin şəhərdə
qalmır, ucqar dağ kəndlərində azərbaycanlıların
maarifləndirilməsi ilə məşğul olur. Öz doğma Vətənində işləməyə
üstünlük verir və bu yoldan həyatının sonuna
qədər dönmür. Bakı Ali
Partiya məktəbini bitirəndən erməni faşistlərin
türkləri əzəli torpaqlarından 1988-ci ildə
deportasiya edənə qədər doğma mahalında
çalışır.
Faktlar danışır:
1964-1966-cı illərdə Ermənistan KP MK-nın orqanı
olan "Sovet Ermənistanı" qəzetinin 7 bölgə
üzrə – Vardenis (Basarkeçər), Krasnoselo (Çəmbərək),
Kamo (Kəvər), Martuni (Aşağı Qaranlıq), Sevan
(Yelenovka), İcevan (Karvansaray), Abovyan (Ellər) bölgələri
üzrə xüsusi müxbiri təyin olunur. 1966-1968-ci illərdə
Ağkilsə-Azad sovxozunda direktor, 1968-1973-cü illərdə
Babacan, Pəmbək və Güney kəndlərində kolxoz
sədri, təsərrüfat rəhbəri vəzifələrində
çalışır ... 1972-1988-ci illər ərzində
Güney kənd orta məktəbinin direktoru kimi fəaliyyət
göstərir, böyük bir müəllim ordusu ilə yeni
nəslin təlim və tərbiyəsində zəhmətini əsirgəmir".
Burada bu bioqrafik təsvirin
şərhinə ehtiyac duyuruq. İsmayıl
Əliyevin həyatı intellektual zəhmətlə
başlayıb və sona qədər də belə davam edib.
Onun haqqında yazanlar müəllimliyi, partiya fəaliyyəti,
hakimiyyətdəki vəzifələri ilə yanaşı,
jurnalistliyini də ayrıca vurğulayırlar. Səbəbi nədir? Səbəbi
ondadır ki, İsmayıl Əliyev əməli fəaliyyəti
ilə yanaşı, yazılarında,
qaldırdığı məsələlərdə qorxmadan
xalqına qarşı erməni şovinistlərin, bəzi
partiya mənsublarının etdiyi hərəkətləri
ifşa etməklə məşğul olub. Onun yazıları o zamanlar İttifaq miqyasında
sayılan mətbu orqanlarda dərc edilib.
Həmin
yazılarda İsmayıl Əliyev bir azərbaycanlı-türk
övladı kimi istedadı, məsələləri məntiqi
və dəqiq qoymaqla rəğbət qazanıb. Azərbaycanlılara
qarşı erməni məmurların yaramaz və haqsız
davranışlarını açıq yazıb və bunun
aradan qaldırılmasını tələb edib.
Tanınmış Azərbaycan jurnalisti Qədir Aslanın
yazdıqlarından bir fraqment: "İsmayıl müəllim
ali partiya təhsili aldıqdan sonra "Sovet Ermənistanı"
qəzetində 7 bölgə üzrə xüsusi müxbir
kimi fəaliyyət göstərmiş, Oğuz yurdunun qeyrətli
oğlu öz xalqına sidq-ürəklə qulluq etmiş, mətbuat
səhifələrində azərbaycanlıların üzləşdikləri
problemlərlə bağlı tənqidi yazılar vermiş,
heç nədən çəkinməmişdir".
Müəllif fikrinə
davam edərək konkret fakt gətirir: 1965-ci ildə "Sovet
Ermənistanı" qəzetində İsmayıl Əliyev
"İtirilmiş şöhrət" adlı məqaləsini
dərc etdirir. Həmin məqalədə
"Basarkeçər rayonunun Böyük Məzrə kəndində
kolxoz sədri vəzifəsində çalışan, millətçi,
türk xalqlarına qarşı düşmənçilik
mövqeyində dayanan Ardaş Hunanyan haqqında tənqidi
fikirlər ifadə edir".
Buradan İsmayıl
Əliyevin həyat fəaliyyətinin fəlsəfəsi
haqqında maraqlı nəticə çıxara bilərik:
İsmayıl Əliyev bir türk və maarif
carçısı, partiya fəalı, ictimai-siyasi xadim və
jurnalist olaraq aydın fəlsəfi-ideoloji konseptə söykənən
fəaliyyət göstərib. Bunun əlamətidir
ki, onu "ensiklopedik biliyə sahib olan müəllim-pedaqoq"
kimi qiymətləndirirlər. Əsası
isə ondan ibarətdir ki, İsmayıl Əliyev Azərbaycan-türk
ziyalılıq ənənəsindən gələn bir mənəvi-ideoloji
prinsipə daim əməl edib.
Kamal
ADIGÖZƏLOV
Bakı
Xəbər.- 2022.-18 avqust.- S. 13.