Azərbaycan dəmir yollarının
inkişafının Heydər Əliyev modeli
“Mən indi Azərbaycan
Dövlət Dəmir
yolunda inkişaf hiss edirəm”. Bu sözləri Ulu öndər Heydər Əliyev 4 yanvar 1998-ci ildə Dübəndi terminalının
və stansiyasının
açılış mərasimindəki
çıxışında deyib. Bu da
təsadüfi sayılmır.
Özünün qurduğunun
dağıldığını görəndən sonrakı
dirçəliş mərhəsəlinin
də Heydər Əliyevin imzası ilə başlaması da tarixin Ulu
öndərin çiyninə
qoyduğu bir yük idi.
Azərbaycanın dirçəlişi üçün
gecə-gündüz çalışan
Heydər Əliyev bu işi də
yüksək məharət
və bacarıqla yerinə yetirə bilir. Azərbaycanda dəmir yollarının inkişaf mərhələsində
Heydər Əliyev imzası dönəminə
bir tarixi ekskursiya edək.
Dəmiryolunda Heydər Əliyev izi…
Dəmiryol nəqliyyatının
yaranması və sürətli inkişafı
ilə Azərbaycan iqitsadiyyatında və sosial- mədəni həyatında bir sıra yeniliklər baş verdi. Dəmir yolunun çəkilişindən sonra
stansiyalar ətrafında
fəaliyyət göstərən
ənənəvi yükdaşıyıcı
vasitələrin yönü
daxili daşımalara
istiqamətləndi, ümumi
yüklərin həcmi
və çeşidi isə artdı.
Danılmaz faktdır
ki, dəmir yolları şəbəkəsi
şəhərlərin böyüməsində
də əsas amillərdən biri olmaqla, sənayenin inkişafına geniş meydan açıb, ölkəmiz ərazisində
mədəni həyatı
canlandırıb. Dəmiryolunun
işə düşməsi
ilə Azərbaycan daxilindəki poçt stansiyaları və poçt yolları sıradan çıxmış
və poçt rabitəsi qəza mərkəzlərini dəmir
yolu stansiyası ilə birləşdirən
və tədricən şoseləşən yollarla
həyata keçirilibdir.
Məlumdur ki,
respublikamızda dəmir
yolunun inkişaf tarixinin mühüm bir hissəsi də qüdrətli siyasət və dövlət xadimi Heydər Əliyevin adı ilə sıx bağlıdır.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycana rəhbərliyinin
birinci dönəmində
dəmiryol şəbəkəsi
daha da genişlənib,
müasirləşib, respublikanın
hərtərəfli inkişafının
təmin edilməsinə
layiqli töhfələr
veribdir. Məhz ulu öndərin diqqət və qayğısı sayəsində
ötən əsrin sonlarında dəmir yolu infrastrukturu öz tərəqqisinin zirvəsinə çatıbdır.
Azərbaycanın dəmir yolu infrastrukturunun inkişafı
Heydər Əliyev
istər Azərbaycana
rəhbərlik edərkən,
istərsə də keçmiş SSRİ Nazirlər
Soveti sədrinin birinci müavini vəzifəsində çalışarkən
dəmir yolunun fəaliyyətini daim diqqət mərkəzində
saxladı və onun inkişafına xüsusi önəm veribdir.
Ümummilli lider
Heydər Əliyev xalqın təkidli tələbi ilə ikinci dəfə ölkə rəhbərliyinə
gəldikdən sonra dövlətçiliyimizi faktiki
olaraq qurmağa, onun milli dövlətçilik
atributlarını formalaşdırmağa
başladı. 1995-ci ildən
sabitləşməyə başlayan
iqtisadi inkişafda, şübhəsiz ki, Azərbaycanın dəmir
yolu infrastrukturunun inkişafının diqqət
mərkəzində saxlanılması
da öz müsbət təsirini göstərdi.
XX əsrin 70-ci illərində Heydər Əliyevin tövsiyəsi
ilə Yevlax–Balakən dəmir yolu xəttinin tikintisi üzrə 6 yeni stansiya və
vağzal binası (Balakən, Zaqatala, Qax, Şəki, Xanabad) istifadəyə verilib. Elə bu illərdə Sumqayıt, Sabunçu, Goran, Ağstafa, Əli Bayramlı (indiki Şirvan), Ucar, Gəncə, Tovuz, Qazax, Kürdəmir,
Daşburun, Horadiz, Bərdə, Ağdam, Xankəndi stansiyalarında
müasir vağzal binaları, Culfa stansiyasında xarici ölkələrdən gəlib-gedənlər
üçün yeni vağzal binası və qonaq evi,
Bakıda yeni sərnişin vağzalı
inşa olunub.
1970-1982-ci illərdə dəmir
yolunda yük dövriyyəsi 10 min 917 milyon ton artaraq
35 min 510 milyon ton, sərnişin dövriyyəsi isə 581
milyon sərnişin artaraq 2257 milyon sərnişin olub. O cümlədən avtomobil
nəqliyyatının infrastruktur
təminatının yaxşılaşdırılması
istiqamətində görülən
işlər sayəsində
1970-1982-ci illərdə avtomobillə
yük dövriyyəsi
4824 milyon ton və ya 2,3 dəfə artıb. Oxşar mənzərə,
hava və su nəqliyyatında da müşahidə edilib, hər iki növ üzrə
sərnişin və yük daşınması,
eləcə də dövriyyəsində ciddi
artımlara nail olunub. Bütövlükdə
XX əsrin 70-80-ci illərində
Heydər Əliyev tərəfindən Azərbaycanda
nəqliyyat xidmətlərinin
təkmilləşdirilməsi və yol tikintisi
sahəsində həyata
keçirilən quruculuq
işləri müstəqil
Azərbaycan Respublikasının
iqtisadi inkişafı
üçün xüsusi
əhəmiyyət kəsb
edir.
Ümumiyyətlə, ulu öndərin ölkəmizə rəhbərlik
etdiyi 1969 – 2003-cü illəri
Azərbaycan dəmir yolunun texniki tərəqqi və hərtərəfli inkişaf
dövrü adlandırmaq
olar. Məhz bu illərdə istehsalatda əsas fəaliyyətlə yanaşı,
14300 texniki yeniləşmə
metodları tətbiq edilmiş və bunlar dəmir yolunun bütün sahələrini əhatə
edibdir.
Dəmir
yolu sektorunun dinamik inkişafı…
O da məlumdur ki, Böyük
İpək Yolunun bərpası istiqamətində
davamlı işlər
görən Azərbaycan
Respublikası, nəhayət
2005-ci ildə Şimal-Cənub
nəqliyyat dəhlizinə
də qoşulub. Beləliklə də, ölkənin Şərq-Qərb
(Böyük İpək
Yolu) və Şimal-Cənub nəqliyyat
dəhlizlərinin kəsişməsində
Avropa və Asiyanın mühüm nəqliyyat qovşağına
çevrilmək imkanları
daha da artdı. Azərbaycan yeganə ölkədir ki, “Şimal-Cənub”
və “Şərq-Qərb”
nəqliyyat dəhlizləri
layihələrinin ikisində
də iştirak edir. Regionda reallaşan hər bir nəqliyyat layihəsində əsas aparıcı dövlət
olan Azərbaycan beynəlxalq əhəmiyyətli
dəmir yollarının
tikintisi və yenidən qurulmasına da böyük əhəmiyyət
verir. Dünyanın ən iri 100 layihəsindən biri sayılan Bakı-Tbilisi-Qars (BTQ) dəmir yolunun tikintisi Prezident İlham Əliyevin
birbaşa rəhbərliyi
və dəmir iradəsi ilə həyata keçirilib. Artıq 5 ildən çoxdur istifadəyə
verilən BTQ qitələrarası
daşınmalar üçün
geniş imkanlar açıb. Çin ilə Avropa ölkələri arasında
ən qısa marşrut olan bu dəmir yolunun
yaratdığı əlverişli
şərait bir çox ölkələrin,
xüsusilə Şərq
ölkələrinin diqqətini
cəlb edib. BTQ dəmir yolu xətti Asiya ilə Avropa arasında ən qısa və rahat yol olub
yüklərin daşınmasına
sərf edilən vaxtı 2 dəfədən
çox azaltmağa imkan verir. Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu Mərkəzi Asiya ölkələrinin
– Türkmənistan, Qazaxıstan,
Özbəkistan, Qırğızıstan,
Tacikistan və Əfqanıstanın da Avropa
və dünya bazarlarına çıxışını
asanlaşdırır.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu Çinin elan etdiyi, Azərbaycan da daxil olmaqla, bir sıra ölkələrin
dəstəklədiyi “Bir kəmər,
bir yol” iqtisadi inkişaf strategiyasının tərkib
hissəsinə çevrilib.
BTQ dəmir yolunu İpək Yolu iqtisadi kəmərinin tərkib hissəsi kimi nəzərdən keçirsək, onun başlıca vəzifəsi
Çindən və Cənub-Şərqi Asiyanın
digər ölkələrindən
Avropaya yüklərin
daşınmasıdır. İnamla
deyə bilərik ki, bu dəmir yolu
qitələrarası daşımalar
üçün böyük
imkanlar yaradır.
Avrasiyanın nəqliyyat xəritəsini
yeniləşdirən, dəmir
İpək Yolu adlandırılan Bakı-Tbilisi-Qars Azərbaycan Respublikasını əhəmiyyətli
tranzit daşınmalar
mərkəzinə çevirib
və bu yol ilə gələcəkdə
15 milyon tonadək yük daşımaq mümkün olacaq.
Zəngəzur dəhlizi reallaşacaq
Ulu öndərin siyasi xəttinin layiqli davamçısı, Prezident
İlham Əliyevin ölkəyə
rəhbərlik etdiyi
son bu illər ərzində dəmir yolu sistemində də ardıcıl inkişaf və modernləşdirmə tədbirləri
həyata keçirilibdir.
Son illərdə Azərbaycan
Dəmir Yollarının
beynəlxalq standartlara
uyğun qurulması istiqamətində reallaşdırılan
bir sıra mühüm tədbirlər
dəmir yolu infrastrukturunun inkişafını
sürətləndirib. Prezident
İlham Əliyevin göstərdiyi
xüsusi diqqət və qayğı dəmir yolu sektorunun dinamik inkişafı üçün
böyük imkanlar yaranıb.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun Avropaya, həmçinin Türkiyənin
Aralıq dənizi limanlarına çıxışı
təmin etdiyini deyən dövlət başçısı bildirib:
“Biz həmçinin ölkənin
əsas hissəsini Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə birləşdirəcək, həm
də beynəlxalq dəmir yolu marşrutlarının bir
hissəsi olacaq Zəngəzur dəhlizinin
yaradılması təşəbbüsünü
irəli sürmüşük”.
Azərbaycan dəmir yollarının
hazırkı vəziyyəti,
son dövr ərzində
həyata keçirilən
islahatlar gələcəyə
ümidlə baxmağa
əsas verir. Bununla belə, inkişaf etmiş dünya ölkələrinin
səviyyəsinə çatmaq
üçün modernləşmə
baxımından daha çox iş görülməlidir. Respublika iqtisadiyyatının
inkişafında çox
mühüm rol oynayan “Azərbaycan Dəmir Yolları” Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti beynəlxalq
və regional layihələrdə
fəal iştirakını
reallaşdırmaqla öz
infrastrukturunu qoruyub saxlayır, ölkənin irihəcmli daşımalara
tələbatının ödənilməsi
istiqamətində fəaliyyətini
uğurla davam etdirir.
Milli Məclisin İqtisadi siyasət, sənaye və sahibkarlıq komitəsinin üzvü Aydın Hüseynov “Bakı-Xəbər”ə açıqlamasında qeyd
etdi ki, ulu öndərin
Azərbaycana rəhbərlik
etdiyi bütün dövrlərdə Azərbaycan
dəmir yolunun texniki tərəqqi və hərtərəfli
inkişaf dövrü
kimi yadda qalıb.
1969-cu ildə respublika
rəhbərliyinə gələn
Heydər Əliyevin gərgin fəaliyyəti sayəsində bütün
respublika iqtisadiyyatında
olduğu kimi, dəmir yolu nəqliyyatında da əsaslı
dəyişikliklər baş
verdi, yeni stansiyalar inşa olundu, respublikamızın ittifaq
ölkələri istiqamətində
yeni hərəkət xətləri
istifadəyə verildi:
“Şirvan, Yevlax-Balakən,
Güzdək-Qaradağ dəmir
yolu xətlərinin və digər dəmir yolu stansiyalarının inşa
edilərək istismara
verilməsi dəmiryolu
vasitəsilə daşınan
yüklərin həcminin
artmasına səbəb
oldu. Ulu öndərin
müstəqil Azərbaycana
rəhbərliyi dövründə
də dəmir yolu yenidən inkişaf yoluna daxil olsu, infrastrukturlar
yeniləndi, 1996-cı ildən
etibarən Azərbaycan
dəmir yolu tranzit yol kimi
bir neçə beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərində iştirak
etməyə başladı.
TRASEKA dəhlizinin yaradılması
sayəsində Böyük
İpək Yolunun Bakıdan Böyük-Kəsik
stansiyası ilə xarici bazarlara çıxış təmin
olundu. Bu nəqliyyat dəhlizi hazırda Yeni İpək Yoluna intqerasiya olunmaqdadır”.
A.Hüseynov onu da əlavə etdi ki, Qarabağın inkişafına
hər zaman böyük
diqqət yetirən H.Əliyev Qarabağ bölgələrinə dəmir
yolu xətlərinin çəkilməsinə xüsusi
əhəmiyyət verirdi.
Bakı–Yevlax–Xankəndi dəmir yolunun açılması
nəticəsində Qarabağın
sosial-iqtisadi və mədəni inkişafı
daha da sürətləndi,
Qarabağın Bakı
ilə əlaqələri
daha da möhkəmləndi:
“1990-cı illərin əvvəlində
Ermənistanın təcavüzü
nəticəsində dağıdılan
Ağdam, Əsgəran
və Xankəndi stansiyaları sıradan çıxsa da, Ulu öndərin
yadigarı olan bu magistarllar Cənab İlham Əliyev
tərəfindən yenidən
qurulur, azad edilmiş ərazilərdəki
ən böyük layihələr sırasında
məhz dəmir yolu xətlərinin inşası xüsusi yer tutur. Zəngəzur
dəhlizinin yaradılması
reallaşmaqdadır. Ulu Öndərimiz
Heydər Əliyev tərəfindən təməli
qoyulan və möhtərəm Prezidentimiz
İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilən müasir dövrün iqtisadi islahatları respublikamıza
böyük uğurlar
gətirib, ölkə
iqtisadiyyatının sürətli
inkişafına səbəb
olubdur. Ümummilli Liderin rəhbərliyi ilə yaradılmış
nəqliyyat infrastrukturunun
inkişaf etdirilməsi
və modernləşdirilməsi
prosesi Prezident
İlham Əliyev tərəfindən
daha intensiv şəkildə aparılır,
ölkəmiz “Bakı-Tbilisi-Qars" və "Şimal-Cənub" beynəlxalq
və regional nəqliyyat
dəhlizlərinin reallaşması
prosesində aktiv iştirak edir”.
Son olaraq bildirək ki, ölkəmizdə dəmir
yolu nəqliyyatının
beynəlxalq standartlara
uyğun qeyri-neft sektirunun mühüm bir qolu kimi
inkişafı, bu sahədə islahatlar və yenidənqurma işlərinin uğurla həyata keçirilməsi
həm də əlavə valyuta resurslarının Azərbaycan
iqtisadiyyatına yönəldilməsi
deməkdir.
Günel CƏLİLOVA
Yazı “Azərbaycan Dəmir
Yolları” QSC və Azərbaycan Mətbuat Şurasının Ulu Öndər
Heydər Əliyevin
100 illik yubileyi münasibəti ilə kütləvi informasiya vasitələrinin təmsilçiləri
arasında keçirdiyi
müsabiqəyə təqdim
olunur.
Bakı
Xəbər.- 2023.- 5 iyul.- S.6.