Türk xanımlarının ləyaqət simvolu

 – “ŞÜKRİYYƏ” tamaşası  

 

Bir neçə gün öncə Akademik Milli Teatrda  hadisəyə çevrilən ‘’Şükriyyə ‘’ tamaşasını  izlədik.  Gənc yazar Cavid Zeynallının eyni adlı pyesi əsasına  quruluşçu rejissor Bəhram Osmanovun  təqdimatıyla səhnə həyatı verilən tamaşa  Azərbaycanın tarixinə milli dövlət qurucusu, milli istiqlal şairimiz,  adı çəkiləndə ruhumuzun qidası himnimizi xatırladığımız Əhməd Cavadın həyat yoldaşı Şükriyyə xanımın Qazaxstan məmləkətindəki  sürgünlük həyatını əks etdirən tamaşa.

Əsər  Şükriyyə xanımın timsalında repressiya qurbanı olmuş ailələrin taleyi bu ağır yükü  zərif çiynlərində qeyrətlə  sona qədər daşıyaraq sədaqət,ləyaqət simvolu olan  qadınların şərəfinə ucaldılan abidə adlandırardım. 37 -ci ilin məsum Şükriyyələri, Dilbərləri, Müşkünazları daha neçə-neçə  məşəqqət dolu  işgəncələr görmüş ANALARIMIZ.....

Tamaşanı iki dəfə izlədim gənc yazıçının bu mövzuya  belə yanğıyla müraciət etməsi  içimi tərpətdi,həm necə..... Qərara aldım ki mütləq görüşüb düşüncələrimi paylaşmalıyam....Tamaşanın sonunda səhnəyə qalxaraq  alqışlara sayğıyla baş əyən Cavid bəyi yaxından görə bilməsəm müsbət aurasını elə uzaqdanca hiss etdim. Yanılmamışdım. Elə ilk anda diqqətimi çəkən ağıllı, səmimi baxışları məni ürəkləndirdi.

- Cavid  bəy, sizinlə tanışlığa  şərait yaratdığınız üçün təşəkkür edirəm.. Tamaşaboyu eləcə sonda sürəkli alqışlar  göstərdi ki bu əsər hələ uzun müddət yaddaşlardan silinməyəcək. Elə ordan başlayım ki tamaşanı bu dörd gün ərzində iki dəfə izlədim etiraf edim ki hələ o təsir qüvvəsi içimdə səngimir.Repressiya mövzusuna çox yazarlarımız müraciət etmir bunun bir çox səbəbləri var. Tarixi hadisələri doğru-düzgün qələmə almaq üçün ən vacib şərtlərdən biri arxiv sənədləridir bu da hamının asanlıqla əldə edə biləcəyi deyil. Ancaq  mənim düşüncəmə görə ən önəmlisi o ki belə mövzular insanı o qədər tərpətməlidir ki qələmə alasan. Bunları deyirəm ona görə ki bizim ailəmiz daha doğrusu babam beş övladıyla  minlərlə günahsız ziyalılar kimi Qazaxstan diyarına sürgün olunmuşdu. Atam illər sonra bəraət alıb ömrünün sonuna qədər ləkəsiz yaşasa da mən bir övladı kimi o qanlı illərin izini həm üz cizgilərində, həm müəyyən vərdişlərində silinməyən izlər gördüm. Sizin belə gənc yaşınızda sürgün mövzusuna müraciətinizin səbəbini bilmək istərdim.

- Mən əvvəla tamaşa haqqında eləcə ünvanıma söylədiyiniz xoş fikirlər haqqında söylədiklərinizə görə təşəkkür edirəm. Çox xoşdur ki bizim belə tamaşaçılarımız, teatrsevərlərimiz var bu bir təsadüf deyil. Siz artıq özünüz haqda,ailəniz haqda  həm teatra bu qədər bağlılığınız haqda danışdıqlarınızı dinlədikcə aydın oldu ki bütün bunlar gendən gəlir,ailə  ənənəsidir  teatra bu qədər bağlılığınız başlanğıcını,mənbəyini elə ordan götürür. Bir  işin ərsəyə gəlməsində zəhməti olan insanlar var borc  bilirəm ki ilk növbədə o insanlara,o təşkilatlara təşəkkürümü bildirim. Mədəniyyət nazirliyinə,Akademil milli teatrına,  bizim  teatrın möhtəşəm kollektivinə  əziyyəti keçən hər birinə təşəkkürümü bildirirəm . Mənə deyirlər ki bu tamaşa alındı bu tamaşa çox təsirli tamaşadır. İnsanların alqışı göstərir ki bu tamaşa repertuarda olacaq, baxılacaq,seviləcək.  Əlbəttə hər bi müəllif bunu özü üçün arzulayır. O ki qaldı sizin sualınıza necə oldu ki mən bu mövzuya müraciət etdim bu tamaşa ərsəyə gəldi.  Əvvəla düşünürəm ki yazıçı üçün mövzu sərhəddi yoxdur. Yazıçı İstənilən mövzuya müraciət edə bilər,istənilən mövzunu işləyə bilər, yalnız o şərtlə ki o mövzuya daha dərindən bələd olsun,  onu daha yaxşı araşıdra bilsin, öz içindən keçirdə biısin istedadla ortalığa ədəbi material qoya bilsin  üstəlik heç kimi təkrarlamasın... Bunlar çox vacib prinsiplərdir. Ancaq qədər nail olmuşam deyə bilmərəm. Ancaq tamaşaya qədər bu pyesi oxuyanlar, səhnəni gözəl bilən adamlar, səhnə aadamları da müsbət fikirlərini demişdilr məni inandırmaşdılar ki vaxtsa tamaşa olacaqsa baxılan, sevilən tamaşa olacaq.

- Demək, fikrimdə yanılmışam, belə ki, sizin ailənin taleyində sürgün həyatı olmayıb...

- Xeyr. Bizim nəslimizdə belə aqibəti yaşayan olmayıb. Şükriyyə xanım mövzusuna necə başladığımı yaxşı xatırlayıram. Bir dəfə təsadüfən İnternetdə qarşıma bir yazı çıxdı Şəmkirdə bir kitabxanaçı xanım  Şkriyyə xanımın çox az təsadüf olunan şəklini paylaşaraq altda sözlər yazmışdı O şəkil Şükriyyə xanımın yaşlı dövrünün şəkli idi üzündə əzabın,  çətinliyin ifadələri var idi o şəkil, onun Qazaxstandakı həyatı başına gətirilənlər   mənə çox təsr etdi ,məni möhkəm silkələdi. Düşdüm o yazının izinə daha başqa yazılar tapdım. Əməkdar incəsənət xadimi Mehriban ƏləkbərzadəninXural”qəzetində (səhv etmirəmsə 2010 cu ildə)  yazdığı  böyük gözəl bir yazısını tapdım, mənim təsəvvürüm daha genişləndi. Daha sonra Əli Saləddinin Əhməd Cavad haqqında böyük bir kitabı var  Kitabın sonunda  böyük bir hissəƏhməd Cavad Şükriyyə dastanıadlanır. Əli Saləddin Seyfəlli kəndində Şükriyyə xanımla görüşmüşdü Kitabda Şükriyyə xanımın öz dilindən verilən fikirlər məni çox təsirləndirmişdi bütün bunlar yazmaq üçün böyük material verdi. Bundan  başqa Şükriyyə xanımın sonbeşiyi  oğlu Yılmazın 1993 ildəƏdəbiyyat incəsənətqəzetindəAtam gedındən sonraadlı bir yazısını  Milli kitabxananın arxivindən tapdım.  Bu ailənin başına gələn müsübətlər qardaşının ailəsin  necə yaşayıblar necə ayaqüstə dura biliblər,Yılmaz ata-anası getdikdən sonra  Şəmkirdə  Seyfəlli kəndində qohumlqrı Anaxanım adlı bir qadının 8-9 yaşına qədər himayəsində yaşayıb  . Anası sürgündən qayıtdıqdan sonra  kənd adamları atası haqqında söylədiklərini qələmə alır.  Mən o xatirələri göz yaşları içərisində oxudum . Bütün bunlar eləcə o dövrdə sürgün həyatı yaşamış  milliyyətcə müxtəlif bir çox xanımıarın sürgün həyatıyla bağlı xatirələri oxudum. Burda Ukraynadan,Moldaviyadan,Gücüstandan olan hansı ki Akmonski vilayətində əmək koloniyasında yerləşən o  beynəlmiləl kolaniya idi  Keçmiş sovetlər ittifaqının müxtəlif yerlərindən sürgün olunan xanımlar idi. Hər kəsin öz taleyi,  öz acı həyat hekayəsi var idi Mən   zərrə-zərrə,qram-qram o hadisələrdən nələrsə götürdüm  özümküləşdirməyə çalışdım bacardığım qədər  səhnələrdə istifadə etməyə çalışdım. Məsələn tamaşadan xatırlayırsınızsa orda bir dovşan əhvalatı var . Belə ki müəyyən ərazidə əkilmiş alma ağaclarının dibini qazıyaraq qurumasına səbəb olan dovşanları qovmaq üçn  qadınlar növbə ilə keşik çəkməli idilər . Məlum olub ki quruyan ağaclara görə sürgündəki qadınlar güllənərmiş  Bu olmuş əhvalat idi. Bir yazıçı kimi çoxlu fantaziyalarım var. Pyesdə mənim  İvan Aleksandroviç kimi verdiyim  personajı Fyodr Aleksandroviç kimi  dəyişdirdim ,ümumiyyətlə elə adamın olub -olmadığını bilmirəm .Ancaq  mənə lazım olan  onun  öz diliylə dediyi fikirlər , etirafları idi ki tamaşçıya çatdırmaq istədiyim bu idi.

- Fyodr Aleksandrobiç  obrazıyla türklərə,türk dilinə  olan şiddətin bariz nümunəsini gördük.

- Ümumiyyətlə Şükriyyə xanım heç vaxt heç kəslə bölüşməyib. Mən Şükriyyə xxanımın nəvəsi Cavad bəylə dostam. Cavadın adını da Şükriyyə xanım qoyub 11 yaşına qədər anası ilə birgə  o baxıb. Cavad deyir ki mən bir dəfə soruşdum ki’’ Stalin kim olub , onun haqqında bilmək istəyirdim”. Nənəm Şükriyyə tez ağzımdan tutubOnun haqqında danışmadedi. Bax belə, əslinə bu mövzuya müraciətim,məni belə silkələməsi belə olub. Uzun  müddət idi bu tamaşanı gözləyydim. Tamaşa 2118-ci ildə yazılıb. çox şadam ki Akademik milli teatrının rəhbərliyi  mənim bu sənət ocağında çalışdığıma görə deyil məhz  əsəri qiymətləndirərib əsər üzərindən çıxış edərək  bu tamaşanı hazırlayıblar.

- Cavid bəy, bu tamaşada gözəl aktyor ansanblı, səslənən musiqi,həmçinin gürcü dilində səslənən  cümlələr, musiqi, səhnə tərtibatı çox möhtəşəm idi. Sizdən məni düşündürən bir məsələyə münasibətinizi bilmək istərdim. Tamaşaya hazırlıq mərhələsində,tamaşadan sonra yəni indiKaş bu məqamda belə olsaydı, yaxud bu hissəsində bunu da göstərə bilsəydik”düşüncələriylə özünüzə sual verirsinizmi? Mənim içimdən keçən bəzi məqamlar oldu. Öncə sizi dinləmək istərdim sonra mən paylaşacam.

- Bilirsiz, müəlliflə rejissor arasında olan yaradıcı münasibət həmişə hər ikisinin ortaq məxrəcə gəlməsi ilə alınır. Rejissorun borcu deyil ki müəllifin yazdığı bütün sözləri, bütün səhnələri orda saxlasın. Çünki mən artıq öz işimi bitirmişdim, başqa sözlə desək mən əsəri yazdım,nöqtəni qoydum təqdim etdim. Artıq tamaşa rejissoru hansı şəkildə istəyirsə tamaşanı o şəkildə qura bilər. Əgər siz pyesi oxumuzsunuzsa görəcəksiniz ki orda Əhməd Cavad var,tamaşada Əhməd Cavad yoxdur. Tamaşada Şükriyyə xanımın qayıdarkən Anaxanım var, Yılmaza qovuşmağ var. Ancaq tamaşada bunlar yoxdur. Tamaşanın rejissoru Bəhram müəllim uşağın göstərilməsini vermədi. Pyesdə gördüyünüz oğlan tamaşada Lali adlı qızcığazla əvəz olunub. Əslində bu elə bir ciddi, funksional dəyişiklik deyil. Lalini canlandıran Aylin çox istedadlı qızdır artıq teatr səhnəsində bu onun ikinci roludu. Bundan öncəZəfər yolutamaşasında məharətini göstərmişdivə çox sevinmişdi. Biz qərara gəldik ki elə qızcığaz olsun. Bəhram müəllim eyni zamanda pyesdə olmayan ancaq özünün bir rejissor kimi vacib hesab etdiyi Şükriyyə xanımla atası Sülüyman bəyin xəyalı görüşünün verilməsini təklif etdi mən böyük məmuniyyətlə əlavə etdim. Deyim ki belə yanaşma çox normaldır demək olar ki bütün tamaşalarda baş verir.Bəhram müəllim mənə çox təsirli məqamalara toxunaraq peşəkar rejissor kimi müəyyən əlavələr etməyi vacib bildi. Şükriyyə xanımın ata xeyr-duası almadan ailə qurması, atanın illər sonra peşmançılığı, özünü mühakimə etməsi, qızının acı taleyinə yanıb-yaxılması, peşmançılıq səhnələrinin olmasını təklif etdi. Pyesdə olmayan daha bir təsirli,dramatik səhnə Stalinə xanımların ünvanladığı məktub bu məktubların xorla səsləndirilməsi səhnəsi Bəhram müəllimin təklifi idi bütün bu əlavələr mənim ürəyimcə oldu.

QEYD: Cavid bəy danışdıqca artıq hiss edirdim ki özümü ələ ala bilmirəm. Atamın anası Keysu nənəmin sürgün illərindəki qoşduğu bayatıları, Stalinə məktub yazan xanımların xorla səsini eşidirdim..

 

Kəndimizə ün düşdü,

Taleyim düyün düşdü.

Mən kimə neyləmişdim,

Ömrümə sürgün düşdü.

 

----

 

Ər kişilər satıldı,

Zindanlara atıldı.

Bircə onu bilmədim,

Bu daş hardan atıldı.

 

----

 

Dağda lalama dəymə,

Gözü alama dəymə.

edirsən et, fələk,

Təkcə balalarıma dəymə.

 

- Mənə çox maraqlı gəldi həqiqətən qeyd etdiyiniz səhnələrdə tamaşa zalından eşidilən  hıçqırtıları duymamaq mümkün deyildi. O ki qaldı içimdən keçən istəyimə tamaşanın sonunda Əhməd Cavadın bu gün türk dünyasında məhşur,türkçülüyün simvollarından sayılanÇırpınırdı Qara dənizmahsından bir parça səslənsin. Şükriyyə xanım dönə-dönə atasınaMən min dəfə dünyaya gəlsəm ancaq Cavadı sevərdimkimi çözlərinin bir cümlə əlavə olaraqMənim Cavadınm həm əqidəsinə sayğım sonsuzdurdeməini istərdim. Ancaq əslində bir neçə dəfə soyadının dəyişdirməsinə, boşanmasına qətiyyətlə rədd cavabı verməsi elə mənim istəklərimin əks tapması deməkdir. Bu gün göz yaşlarıyla baxdığımızŞükriyyətamaşası əminəm ki  qan yaddaşımız olan o illəri gələcək nəsillərə tanıtmaq üçün çox möhtəşəmdir. Bu tamaşa qardaş türk dövlətlərində eləcə dünyanın bir çox ölkələrində səhnəyə qoyulmağa layiq əsərdir əminəm ki biz o günü görəcəyik. 

 

Jalə Cəfərova

Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, jurnalist.

 

PS. Cavid bəy hiss edirdi ki bir az söhbət etsək artıq göz yaşlarıma hakim ola bilməyəcəm. Sürgün mövzusu mənim üçün qədər ağır olsa da, gözəl tamaşa haqqında danışmaq içimə bir huzur verdi. Bu mənəvi rahatlıqı yüksəltmək üçün dayanacağa qədər böyük istiqlal şairimiz Əhməd Cavadın  Çırpınırdı Qara dənizşerini zümzümə edərək yoluma davam edirəm:

 

Çırpınırdı Qara dəniz,

Baxıb Türkün bayrağına.

“Ah...” deyərdim, heç ölməzdim,

Düşə bilsəm ayağına...

 

Bakı Xəbər.- 2023.- 6 iyul.- S.15.