Milli təhsil proqramlarında süni intellekt və media-informasiya savadlılığı...
Media savadlılığı - savadlılığın genişləndirilmiş
konseptuallaşdırılmasıdır ki, bura media mesajlarına daxil olmaq və təhlil
etmək, eləcə
də dünyada dəyişiklik etmək üçün informasiya
və kommunikasiyanın
gücündən istifadə
etməklə yaratmaq,
əks etdirmək və hərəkətə
keçmək bacarığı
daxildir.
Media savadlılığı bir
mühitlə məhdudlaşmır,
iş, həyat və vətəndaşlıq
üçün vacib
olan səriştələr
toplusu kimi başa düşülür.
Media savadlılığı
təhsili media savadlılığı
səriştələrini inkişaf
etdirmək üçün
istifadə olunan prosesdir. Bu, medianın
təsiri barədə
məlumatlılığın artırılması ilə
yanaşı, medianın
həm istehlakı, həm də yaradılması istiqamətində
fəal mövqe yaratmaq məqsədi daşıyır. Media savadlılığı təhsili
ABŞ və bəzi Avropa İttifaqı ölkələrində kurrikulumun
bir hissəsidir.
Media alimləri və pedaqoqlarından ibarət fənlərarası
qlobal birlik bilik, elmi və
peşəkar jurnallar,
milli üzvlük assosiasiyaları ilə məşğul olur.
Media savadlılığı ənənəvi
çap olunmayan mətndən kənara çıxır
Media savadlılığı üçün təhsil
adətən insanları
izlədikləri, eşitdikləri
və oxuduqları şeylər haqqında suallar verməyə təşviq edən sorğuya əsaslanan pedaqoji modeldən istifadə edir. Media savadlılığı ənənəvi
çap olunmayan mətndən kənara çıxır və daha müasir mənbələri tədqiq
etməyə yönəlir.
Media savadlılığının
bəzi nümunələrinə
televiziya, videooyunlar, fotoşəkillər və
audio mesajlar daxildir, lakin bunlarla məhdudlaşmır. Media
savadlılığı təhsili
insanlara mesajları tənqidi formada təhlil etmək üçün qəbuledici
media qabiliyyətini inkişaf
etdirməyə kömək
edən alətlər
təqdim edir, öyrənənlərə media ilə bağlı təcrübələrini genişləndirmək
üçün imkanlar
təklif edir və öz media mesajlarını hazırlamaqda
yaradıcı bacarıqları
artırmaq üçün
generativ media imkanlarını
inkişaf etdirməyə
kömək edir.
Tənqidi təhlillərə
müəllifin məqsəd
və baxış bucağının müəyyən
edilməsi, konstruksiya
texnikası və janrlarının tədqiqi,
media təmsilçiliyi nümunələrinin
tədqiqi, xəbərlər
və ictimai işlərlə bağlı
proqramlaşdırmada təbliğat,
senzura və qərəzliyi aşkar etmək daxil ola bilər.
Media savadlılığı
təhsili media mülkiyyəti
və ya onun maliyyələşdirmə
modeli kimi struktur xüsusiyyətlərin
təqdim olunan məlumatlara necə təsir etdiyini araşdıra bilər.
Təhsil
proqramlarında süni
intellektlə bağlı
mövzular olmalıdır
Media savadlılığı təhsilinin əsas prinsiplərində müəyyən
edildiyi kimi, media savadlılığı təhsilinin
məqsədi hər yaşda olan fərdlərin müasir dünyada tənqidi düşünən, effektiv
ünsiyyət quran və fəal vətəndaş olmaq üçün lazım olan sorğu vərdişlərini və
ifadə bacarıqlarını
inkişaf etdirmələrinə
kömək etməkdir. Media savadlılığı ilə
bağlı təhsil,
daha tənqidi təfəkkür və anlayışların, mətnlərin
daha dərin təhlili və sorğulanması ətrafında
pedaqogika inkişaf etdirməklə uşaq yaşlarında başlaya
bilər. Şagirdlərin yaşları artdıqca və yetkinliyə qədəm qoyduqca media savadının öyrənilməsindən
istifadə mediada etik və texniki
standartların müəyyən
edilməsində, eləcə
də medianın onların idrak, sosial və emosional ehtiyacları ilə necə əlaqəli olduğunu başa düşməkdə
təsirli olur. Bütün bu deyilənlərin fonunda maraqlıdır, təhsil proqramlarında süni intellekt və media-informasiya savadlılığı məsələlərininin
perspektivini ekspertlər
necə dəyərləndirir?
Təhsil proqramları
bu məsələdə
nə kimi rola malik ola bilər? Bu sahədə proqramlara
yenidən baxılsa, bu, Azərbaycan təhsilinin keyfiyyətinə,
səviyyəsinə necə
təsir göstərəcək?
Birinci növbədə təhsildəki
problemləri həll etmək, sonra süni intellektə keçmək lazımdır
Sözügedən məsələ ilə bağlı fikirlərini “Bakı-Xəbər”lə bölüşən tarix elmləri doktoru, professor Məhərrəm Zülfüqarlı bununla bağlı bir sıra məqamlara toxundu: “Əvvəla, təhsillə bağlı görüləsi işlər çoxdur. Elm və Təhsil Nazirliyində gənc işçiləri kabinetdə oturub müxtəlif ölkələrin təcrübəsini öyrənərək müsahibələr verirlər, təkliflər verirlər. Ancaq Azərbaycanda hələ ki, təhsil sahəsində ciddi problemlər olduğuna görə, süni intellekt və media savadlılığı məsələsi gələcəyin işidir. Bununla bağlı bizdə görüləsi işlər hələ çoxdur. Çünki orta məktəb proqramlarına və məktəblərdəki təhsilə baxsaq görərik ki, çox ciddi işlərin görülməsinə ehtiyac var. Çünki orta məktəbdə, əsasən yuxarı siniflərdə demək olar şagirdlər məktəbdən çox repetitor yanına gedirlər. Bu da ümumi orta təhsilə böyük zərbə vurur. Bəzi məktəblərdə uşaqlar dərsə getmir, amma jurnal yazılır. Ona görə də birinci bu problemləri həll etmək lazımdır, sonra təhsildə süni intellektlə bağlı proqramlar üzərində işləmək lazımdır. Ali məktəblərimizi də dünya universitetləri ilə müqayisə etdikdə biz görürük ki, çox geridəyik. Düzdür, bəzi ali məktəblər beynəlxalq reytinqlərdə yer alırlar, amma bu, yetərli deyil. Ona görə də birinci növbədə təhsildəki problemləri həll etmək lazımdır. Ən başlıcası, universitetlərdə kvota məsələsi həll edilməlidir. Yəni 30 və yaxud da 60 saatlıq dərsdirsə, tələbə 8 və yaxud 10 saat dərsə gəlmirsə, imtahana buraxılmır. Tələbələr bir sıra hallarda qayıb limitinə görə dərsə gəlir. O limiti keçən imtahana buraxılmır. O limit olmasa, onların dərsə gəlmə faizi həddən artıq aşağı düşə bilər. Ona görə də birinci növbədə tələbələrə aşılamalıyıq ki, qayıb limitinə, qiymət almağa görə dərsə yox, savad almağa görə gəlsinlər. Yəni onlar maraqlı olsunlar ki, gəlib ali məktəblərdə savad alsınlar. Deməyim odur ki, bütün bu problemlər həll ediləndən sonra Azərbaycanda süni intellekt və media savadlılığı proqramlara salına bilər. Yaxud da əlavə dərs kimi bununla məşğul olmaq olar”.
Vidadi ORDAHALLI
Bakı
Xəbər .- 2024.- 29 dekabr (¹
239).- S.8.