Milli təhsil proqramlarında süni intellekt media-informasiya savadlılığı...

 

Media savadlılığı - savadlılığın genişləndirilmiş konseptuallaşdırılmasıdır ki, bura media mesajlarına daxil olmaq təhlil etmək, eləcə dünyada dəyişiklik etmək üçün informasiya kommunikasiyanın gücündən istifadə etməklə yaratmaq, əks etdirmək hərəkətə keçmək bacarığı daxildir.

 

Media savadlılığı bir mühitlə məhdudlaşmır, , həyat vətəndaşlıq üçün vacib olan səriştələr toplusu kimi başa düşülür. Media savadlılığı təhsili media savadlılığı səriştələrini inkişaf etdirmək üçün istifadə olunan prosesdir. Bu, medianın təsiri barədə məlumatlılığın artırılması ilə yanaşı, medianın həm istehlakı, həm yaradılması istiqamətində fəal mövqe yaratmaq məqsədi daşıyır. Media savadlılığı təhsili ABŞ bəzi Avropa İttifaqı ölkələrində kurrikulumun bir hissəsidir. Media alimləri pedaqoqlarından ibarət fənlərarası qlobal birlik bilik, elmi peşəkar jurnallar, milli üzvlük assosiasiyaları ilə məşğul olur.

 

Media savadlılığı ənənəvi çap olunmayan mətndən kənara çıxır

 

Media savadlılığı üçün təhsil adətən insanları izlədikləri, eşitdikləri oxuduqları şeylər haqqında suallar verməyə təşviq edən sorğuya əsaslanan pedaqoji modeldən istifadə edir. Media savadlılığı ənənəvi çap olunmayan mətndən kənara çıxır daha müasir mənbələri tədqiq etməyə yönəlir. Media savadlılığının bəzi nümunələrinə televiziya, videooyunlar, fotoşəkillər audio mesajlar daxildir, lakin bunlarla məhdudlaşmır. Media savadlılığı təhsili insanlara mesajları tənqidi formada təhlil etmək üçün qəbuledici media qabiliyyətini inkişaf etdirməyə kömək edən alətlər təqdim edir, öyrənənlərə media ilə bağlı təcrübələrini genişləndirmək üçün imkanlar təklif edir öz media mesajlarını hazırlamaqda yaradıcı bacarıqları artırmaq üçün generativ media imkanlarını inkişaf etdirməyə kömək edir. Tənqidi təhlillərə müəllifin məqsəd baxış bucağının müəyyən edilməsi, konstruksiya texnikası janrlarının tədqiqi, media təmsilçiliyi nümunələrinin tədqiqi, xəbərlər ictimai işlərlə bağlı proqramlaşdırmada təbliğat, senzura qərəzliyi aşkar etmək daxil ola bilər. Media savadlılığı təhsili media mülkiyyəti ya onun maliyyələşdirmə modeli kimi struktur xüsusiyyətlərin təqdim olunan məlumatlara necə təsir etdiyini araşdıra bilər.

 

Təhsil proqramlarında süni intellektlə bağlı mövzular olmalıdır

 

Media savadlılığı təhsilinin əsas prinsiplərində müəyyən edildiyi kimi, media savadlılığı təhsilinin məqsədi hər yaşda olan fərdlərin müasir dünyada tənqidi düşünən, effektiv ünsiyyət quran fəal vətəndaş olmaq üçün lazım olan sorğu vərdişlərini ifadə bacarıqlarını inkişaf etdirmələrinə kömək etməkdir. Media savadlılığı ilə bağlı təhsil, daha tənqidi təfəkkür anlayışların, mətnlərin daha dərin təhlili sorğulanması ətrafında pedaqogika inkişaf etdirməklə uşaq yaşlarında başlaya bilər. Şagirdlərin yaşları artdıqca yetkinliyə qədəm qoyduqca media savadının öyrənilməsindən istifadə mediada etik texniki standartların müəyyən edilməsində, eləcə medianın onların idrak, sosial emosional ehtiyacları ilə necə əlaqəli olduğunu başa düşməkdə təsirli olur. Bütün bu deyilənlərin fonunda maraqlıdır, təhsil proqramlarında süni intellekt media-informasiya savadlılığı məsələlərininin perspektivini ekspertlər necə dəyərləndirir? Təhsil proqramları bu məsələdə kimi rola malik ola bilər? Bu sahədə proqramlara yenidən baxılsa, bu, Azərbaycan təhsilinin keyfiyyətinə, səviyyəsinə necə təsir göstərəcək?

 

Birinci növbədə təhsildəki problemləri həll etmək, sonra süni intellektə keçmək lazımdır

 

Sözügedən məsələ ilə bağlı fikirləriniBakı-Xəbər”lə bölüşən tarix elmləri doktoru, professor Məhərrəm Zülfüqarlı bununla bağlı bir sıra məqamlara toxundu: “Əvvəla, təhsillə bağlı görüləsi işlər çoxdur. Elm Təhsil Nazirliyində gənc işçiləri kabinetdə oturub müxtəlif ölkələrin təcrübəsini öyrənərək müsahibələr verirlər, təkliflər verirlər. Ancaq Azərbaycanda hələ ki, təhsil sahəsində ciddi problemlər olduğuna görə, süni intellekt media savadlılığı məsələsi gələcəyin işidir. Bununla bağlı bizdə görüləsi işlər hələ çoxdur. Çünki orta məktəb proqramlarına məktəblərdəki təhsilə baxsaq görərik ki, çox ciddi işlərin görülməsinə ehtiyac var. Çünki orta məktəbdə, əsasən yuxarı siniflərdə demək olar şagirdlər məktəbdən çox repetitor yanına gedirlər. Bu da ümumi orta təhsilə böyük zərbə vurur. Bəzi məktəblərdə uşaqlar dərsə getmir, amma jurnal yazılır. Ona görə birinci bu problemləri həll etmək lazımdır, sonra təhsildə süni intellektlə bağlı proqramlar üzərində işləmək lazımdır. Ali məktəblərimizi dünya universitetləri ilə müqayisə etdikdə biz görürük ki, çox geridəyik. Düzdür, bəzi ali məktəblər beynəlxalq reytinqlərdə yer alırlar, amma bu, yetərli deyil. Ona görə birinci növbədə təhsildəki problemləri həll etmək lazımdır. Ən başlıcası, universitetlərdə kvota məsələsi həll edilməlidir. Yəni 30 yaxud da 60 saatlıq dərsdirsə, tələbə 8 yaxud 10 saat dərsə gəlmirsə, imtahana buraxılmır. Tələbələr bir sıra hallarda qayıb limitinə görə dərsə gəlir. O limiti keçən imtahana buraxılmır. O limit olmasa, onların dərsə gəlmə faizi həddən artıq aşağı düşə bilər. Ona görə birinci növbədə tələbələrə aşılamalıyıq ki, qayıb limitinə, qiymət almağa görə dərsə yox, savad almağa görə gəlsinlər. Yəni onlar maraqlı olsunlar ki, gəlib ali məktəblərdə savad alsınlar. Deməyim odur ki, bütün bu problemlər həll ediləndən sonra Azərbaycanda süni intellekt media savadlılığı proqramlara salına bilər. Yaxud da əlavə dərs kimi bununla məşğul olmaq olar”.

 

Vidadi ORDAHALLI

 Bakı Xəbər .-  2024.- 29 dekabr (¹ 239).- S.8.