NİSƏ BƏYİM
POEZİYASINDA QARABAĞ AĞRILARI
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü, 10-dan artıq kitabın müəllifi, yaradıcılığı bir sıra mükafatlar və diplomlarla qiyməytləndirilmiş Nisə Bəyim Bakıdan kənarda yaşasa da, daim Yazıçılar Birliyi ilə əlaqə saxlamış, şeirləri birliyin orqanlarında müntəzəm çap olunmuşdur. Onun əsərlərində özünəməxsusluq diqqəti çəkir. Daim göylərdə olan, yer adamlarından qaçan, izdihamın içində belə tənha olan şairin şeirlərində də bir göylər qızı obrazı vardır...
Qarabağ ağrı-acısı bütün şairlərin qələmindən keçən mövzudur. Mərhum şairimiz Nisə Bəyimin qələminə gələnlər də Qarabağ ağrılarını yaşayan bir yazıçı kimi diqqətimi çəkdi. Müəllimlik peşəsinə sadiq olan, vətən övladlarının təlim-tərbiyəsində bir ömür zəhmət çəkən, onların vətənpərvər kimi yetişməsinə çalışan şairin "Bugünkü dərsimiz Azərbaycandı" adlı şeiri maraq doğurur. Həm fərəhli, həm də ağrılı notlarla tariximizin bəzi məqamlarını yadımıza salan müəllif yazır:
Bütöv bir Vətənin ayrı yarısı,
Sağalmaz xalqımın könül yarası.
Eşitsin, eşitsin Vətən yarısı,
Bugünkü dərsimiz "Azərbaycan"dı.
Aranda istiyə, dağda qara bax,
Gəz bütün dünyanı, axtar, ara, bax!
Tarixə
bir dastan yazdı Qarabağ,
Bugünkü dərsimiz "Azərbaycan"dı.
Bu şeirdə şairin vətən məhəbbətini,
qeyrətli, dəyanətli bir azərbaycanlı
qızının həm fəxarətini, həm də ürək
ağrılarını görürük. Bəli, tarixə dastan
yazdı Qarabağ, uçuq-sökük evlər dastanı,
talanmış yurd dastanı, qan gölləri dastanı,
Şəhidlər oğullar dastanı, şəhid şəhərlər
dastanı, o qədər çox dastan yarandı ki, otuz ildən
artıqdır ki, şeir-şeir, kitab-kitab yazılır,
bitmək bilmir.
Nisə Bəyimin
"Laçından müvəqqəti ayrılmış
Gözələ" ünvanladığı bir şeiri
var, elə ilk misralardan diqqəti çəkir:
"Laçına
şeir yaz", deyirsən, Gözəl,
Nə desəm, kövrəlib gözün dolacaq.
Mənim
deyəcəyim ən kədərli söz,
Sənin həsrətinə taymı olacaq?
Şair hər
söz-söhbətə ürəklərin
açılmadığını, hər yuxunun, hər dərdin
yozulmadığı vurğulayaraq, əri, qardaşı
güllələr altında olan, gecələr sübhə
kimi gözünə yuxu getməyən bir azərbaycanlı
qadının həsrətinin böyüklüyünü
anladığını bildirir və şeirə nikbin notlarla
davam edərək yazır:
Yağar
çox yağışlar, axar çox sular,
Açılar zamana vurulan düyün.
Həsrətə
bələnmiş durnalar kimi,
Sən də qayıdarsan o yurda bir gün.
Məni
xatırlarsan Laçın yolunda,
Baxıb o dağlara ah da çəhərsən.
Mənim
muradımı gətirib dilə,
O yerdə
adıma bir kol əkərsən.
Bu misraları yazıya köçürərkən,
düşünürəm ki, Nisə Bəyim unanırdı
ki, bir gün Laçın alınacaq. Və onu da
düşünürəm ki, Laçın qayıtdı,
görəsən, Gözəl Laçına
qayıtdımı? Laçına getməyə
ömrü yetməyən şairin arzusunu dilə gətirib,
adına bir kol əkdimi?
Nisə Bəyimin
torpaq ağrısından, insan biganəliyindən, şəhid
məzarlardan, satqınlıqdan bəhs edən adsız bir
şeiri var, bu misralarla başlayır:
Mənə
sevgilərin işığı qədər
Ümid
ver, inam ver, göy üzlü tanrım!
Mənə
həsrətlərin ağrısı qədər
Dözüm
ver, səbr ver, göy üzlü tanrım!
Şair səbrini
duyğularında keçərək sel kmimi
aşıb-daşdığını, ömrünü
yuxularında keçərək yel kimi əsib-coşduğunu,
duyğularının vulkan kimiqaynayıb onu şimşəkdən-şimşəyə
atdığını, lakin qəzəbinin, nifrətinin kinli
bir atəş kimi qanında yatdığını, dərdini
içinə çəkib susduğunu, duyğusu kor
olmuş kimi, varlığı kar olmuş kimi susanda
ruhların üsyan etdiyini, haray çəkdiyini qeyd edir və
bu məmləkətin tamahın ovsunladığı,
haramın gözlərini bağladığı
çörək yeyənlərinə, çəpik yeyənlərinə,
təpik yeyənlərinə üz tutaraq "Sən haram
yemisən, qanın korlanıb", "Vəzifə
başında çobansan yenə", "Bu kimin vətəni,
bu kimin dərdi", "Qisas ortalıqda, qan
ortalıqda", "Gizlənir millətin çörək
yeyəni" deyə özü də ruhlar kimi üsyan edərək
yazır:
Bir şəhid
məzarə şəhid kənd olur,
Böyüyür, böyüyür şəhid şəhərlər.
Doğur
gecələrin ağrılarından,
Açılır ümidsiz şəhid səhərlər.
Dönür
göz yaşına şəhid ruhları,
Şəhiddir Vətənin hər qanlı daşı.
Hər
yarpaq, hər çiçək, hər gül şəhiddir,
Şəhiddir torpağın axan göz yaşı.
Şair
bu köçün əvvəlini, sonunu sual edir və "Məhv
olmuş yolların məzarlığında Şəhid
ümidləri kim ağlayacaq?" deyə sual edir və
"Ümid doğ, ümid doğ, ey ana torpaq", "Atəş
al, şimşək al uca göylərdən", "qalx təpik
altından, düzəlt belini" deyə haray şçəkir.
Yaralı Vətənin dərdinə məlhəm axtaran, onu
yenidən ayağa qalxmasını, qalib olmasını
arzulayan şair vətənə, torpağa sadəcə
çörək ağacı kimi baxanlara, düşmən
qapısında, yad evində "yanağı sürtülənlərə",
ata yudunu kor qoyanlara, igidləri arxadan vuranlara üz tutaraq
deyir ki, "Vətən sənin deyil", "Oynama vətənin
dərd havasına", "Aldığın,
satdığın kəndin, şəhərin Bir misqal
torpağı sənin deyildi. Qumara qoyduğun
cənnət vətənin Quru yarpağı da sənin
deyildi". Göz yaşı içinə
axan şairin misralarından qanlı yaş damır. Vətən oğullarına səslənən
şairin "Qüvvət al içindən, düzəlt qəddini,
Tanrı qüdrəyiylə, Tanrı gücüylə"
üsyankar səsini eşidirik.
Millətin,
xalqın dərdini öz dərdi hesab edən, bu dərdlərlə
yanıb-qovrulan, şeirlərində bu milli ndərdi misralayan
Nisə Bəyim "Miraj" kitabındakı bir şeirində
yazır:
Bizim dərdimizin
bir adı yox ki,
İstər
Şuşa deyək, istər Xocalı...
Biz elə
özümüz dərdin özüyük,
Yazıb
üstümüzdə - Şuşa,
Xocalı!
Digər bir şeirdə Vətən övladlarına bu
torpağın təmiz adını, Vətənin yüksələn
bayrağını, xalqın namusunu, qeyrətini
qorumalarını bir vəzifə kimi xatırladan şairin
harayını eşidirik. Sözünə davam edən müəllif
yazır:
Sən
tarix yazırsan qızıl qanınla,
Gələcək önündə ucadır adın.
Canını
verdiyin ana torpağı
Canı tək
sevəcək sabah övladın.
Sənin
taleyindir yurdun taleyi,
Bu yurdun işıqlı sabahı sənsən.
Qazisi də
sənsən, şəhidi də sən,
Qanınla
yazdığın tarix özünsən!
Göründüyü kimi, şair vətən
övladları ilə fəxr edir. Ürəyini
azadlıq yolunda məşələ çevirən
oğulların tutduğu yolun şərəfli olduğunu,
bu amalın ulu sevgi olduğunu, eşqə yanmağın
bir Tanrı qisməti olduğunu poetik misralarla bizə
çatdırır. "Uca tut başını, bizimdir
zəfər" deyən şair sözümüzü
düşmənə qılıncdan sıyrılan,
seçilib-sayılan oğulların dediyini, Allahın qisməti
kimi onların şəhadətə yetdiyini böyük inam
hissi ilə qeyd edir və Vətənə müraciətlə
poemanı belə bitirir :
Uca tut
başını, sevgili Vətən!
Şəhid məzarların inanc yerindir.
Uğrunda
canından keçməyə hazır
İgid oğulların güvənc yerindir.
Haqdır məsləkimiz, haqdır
işimiz,
Eşqi haq olanlar yolundan dönməz.
Qəhrəman
milləti olan torpağın
Ucalan
bayrağı bir daha enməz!
Nisə Bəyimin "Qürur rəngləri"
adlı kitabı "Bayrağım..." adlı şeirləaçılır
və bu şeirində də şairin fəxarət hissini duyuruq.
"Sən mənim göylərimə And
kimi yaraşırsan...", "Uğrunda şəhid olan
igidlərin qanından Yaddaşıma yazılan Ad kimi
yaraşırsan..." misraları ilə başlayan sərbəst
şeirdə Azərbaycan bayrağını tərənnüm
edən şair həm də Məhəmməd Əmini
xatırlayır, bayrağa müraciətlə
"Üstündə Azərbaycan-Rəsulzadə
adını möhür kimi daşırsan..." yazır və
şeiri belə yekunlaşdırır:
Sən mənim
ruh sirdaşım...
Atam...oğlum...qardaşım...
Ən
müqəddəs dayağım...
Göz bəbəyim
– bayrağım!!!
Bəli bu, Azərbaycan bayrağıdır. Döyüşə
gedəndə igid oğullarımızın əllərində
dalğalanan, qazilərimizin əlində evlərə gələn
və bu bayraq uğrunda, bu torpaq uğrunda şəhid olan Vətən
oğullarının bükülüb torpağa verildiyi, məzarları
üstünə sərildiyi Vətən bayrağıdır.
Nisə Bəyimin İstiqlal uğrunda şəhid olan
yurddaşlarına ithaf etdiyi "Himn" adlı
poeması da maraq doğurur. Burada "Bir ümid
çağında "Misri" səsinə, "Cəngi sədasına
oyandı ruhum" yazan şair həmin səsin bir elin
danışan dili olduğunu, onu öz sıralarına
çağırdığını, könlünün,
gözünün inam səsinə çevrildiyini poetik
obrazlarla oxuculara çatdırır və yazır:
Haydı
igidlərim, aman verməyin,
Şığıyın qartal tək yağı
üstünə.
Alın
bu torpağın intiqamını,
Dağ çəkin düşmənin bağrı
üstünə.
Ağacı
göyərməz, çiçəyi bitməz,
Alın qisasını yanan ahların.
Suları
çağlamaz bu ana yurdun,
Qaytarın haqqını ulu ruhların.
Bu poemada diqqəti çəkən maraqlı fikirlər vardır: "Bu vətən torpağı tale yazımız", "Ucalıq eşqinə çıxıb qınından Qeyrət qılıncımız, sevgi sazımız", "Müqəddəs bir ölüm gözləyir bizi", "O mərd babaların övladıyıq biz, Qanlı döyüşlərdən gəlir səsimiz", "Yüksələn bayraqdır əllərimizdə Qanlı köynəyimiz – azadlığımız!"
Daha sonra şair tarixə ekskursiya edir, Araz həsrətindən, qərib durnalardan söz açır, Məhəmməd Əmini, Əhməd Cavadı, Nəriman Nərimanovu xatırlayır, onları düşmən hesab edənlərə od püskürür. Azadlıq təranəsi olan himnimizin qaytarılmasını alqışlayır və bu himnin qartallı dağların, şərbət bulaqların, çağlayan sellərin, durnalı çöllərin, yağışlı göllərin nəğməsi olduğunu obrazlarla təqdim edir və bu səsdə "Heyratı"nın, "Şikəstə"nin, "təcnisin" havalandığını, Dədə Ələsgər nisgilinin yandığını, Koroğlunun qılıncının parladığını fəxarətlə qeyd edir və yazır:
Ulu Nizaminin ruhu yüksəlir,
Qürbətdən Nəsimi, Füzuli gəlir.
Bu torpaq üstündə Üzeyirin ruhu,
Cəlilin,
hadinin, Sabirin ruhu,
Yaşarır
qürurdan Cavadın gözü,
Cəfərin,
Müşfiqin, Cavidin gözü.
Keçir
Səməd Vurğun şah vüqarıyla,
Danışır
Bəxtiyar düz ilqarıyla...
Göründüyü kimi, şair burada Azərbaycanın
vətənpərvər övladlarını bir-bir
xatırlayır və bu vətənin "Namusunu hifz etməyə,
Bayrağını yüksəltməyə!"
xalqının ayağa qalxdığını qürur hissi
ilə misralayır.
Nisə Bəyim bir sıra şairlər ki,
ağlamır.
"İçimdən qaynayan haqqın səsidir,
Dönüb şeir kimi axır sinəmdən" deyə
göz yaşını içinə axıdır, "Səngərdə
yazılır şanlı nəğməmiz" deyə
tarixi divana çəkir, "Bu kimin vətəni, bu kimin dərdi?
Duran torpağından, dərdindən
qaçır" deyə namərdləri istintaq edir və
şəhadəti alqışlayır.
Nazim Hikmətin "Bəylər, bu vətənə necə qıydınız" misrasını epiqraf seçdiyi bir şeirində də şairin vətən torpağının yadlar tərəfindən parça-parça edildiyini, qeyrət satanların torpaqları satdıqlarını, kökünü dananların şan üçün, var-dövlət üçün bu yurdun başına oyun açanlara qarşı nifrətini görürük. Bu şeirdə Misri qılınca "yetər köləlik", "Yetər öz qanında boğuldu millət" deyə xutab edən, digər bir şeirdə "Oğluna, qızına qıydı ulular, Qıymadı yurdun bir qara daşına", "Haydı vətən oğlu, gedək ölümə" cəsarətini misralayan şairin bir-birindən kəskin fikirlərinin şahidi oluruq. Şairin "Aran fraqmentləri" adlı kitabındakı "Susma, Vətən" şeiri də diqqəti çəkir. Şairin şeir toplularında vətənpərvərlik mövzusunda yazdığı bütün şeirlərində üsyankarlıq vardır. Vətən qədri bilməyənlər, torpaq təəssübü çəkməyənlər, ürəyində millət sevgisi olmayanlar Nisə Bəyimin tənqid hədəfləri, Vətənin igid oğulları, torpaq uğrunda şəhid olan vətən övladları onun qürur yeridir. Allah şəhidlərimizə rəhmət eləsin, ruhları şad olsun!
Sona XƏYAL
Bakı Xəbər .- 2025.- 19
fevral (№30).- S.15.