30 ildən çox müstəqillik dövrü sosial proqramlarda necə əks olunub?

 

Elm təhsil insan həyatının ən əsas sütunlarından biridir. Tarixin hər mərhələsində elm insanların dünyagörüşünü genişləndirən, düşüncə tərzini formalaşdıran cəmiyyətin inkişafını sürətləndirən bir qüvvə olmuşdur.

 

Məktəblər, universitetlər digər tədris müəssisələri gənclərə yalnız bilik deyil, həm analitik düşüncə, yaradıcılıq məsuliyyət hissi aşılamaq imkanı yaradır. Müasir dövrdə isə texnologiyanın sürətli inkişafı informasiya bolluğu təhsilin mahiyyətini daha da dəyişdirib, onu daha interaktiv, rəqəmsal praktik hala gətirib. Hər bir mərhələdə elm, insanın dünyagörüşünü genişləndirir, düşüncə tərzini zənginləşdirir.

 

Müstəqilliyimizin bərpa edilməsinin 34 ili tamam olur. Ötən 34 ildə çox böyük hadisələr, sarsıntılar baş verib. Ərazilərimizi itirmişik, sosial-iqtisadi digər çətinliklərlə üzləşmişik. O cümlədən, ölkəmiz inkişaf yoluna qədəm qoyub, güclü ordu yaradılıb, qanunvericilik bazası formalaşdırılıb, Azərbaycanın beynəlxalq imici artıb, ərazi bütövlüyümüzü suverenliyimizi tam təmin etmişik. Müstəqillik dövründə gedən bu proseslərin ətraflı araşdırılması, bunların təhsil, tədris proqramlarında mükəmməl şəkildə öz əksini tapması üçün nələrə ehtiyac var? Bu istiqamətdə yeni çağırışlara uyğun hansı işlər görülməlidir?

 

Tədris proqramları, kurikulumlar yenidən strukturlaşdırılmalıdır

 

Sözügedən məsələ ilə bağlı fikirləriniBakı-Xəbər”lə bölüşən yazıçı-publisist, BeynəlxalqAlaşƏdəbiyyat mükafatı laureatı Əkbər Qoşalı müstəqillik dönəmini təhlil edərək bununla bağlı çox önəmli məqamlara toxundu: “34 illik müstəqilliyin aynasındakeçmişdən gələcəyə baxınca, qürurla deyə bilərik ki, 34 il öncə başlanmış müstəqillik yolumuz yalnız dövlət quruculuğu, siyasi faktlar rəsmi sənədlərdən ibarət olmayıb; o yol - ruh, inam, mübarizə, sarsıntı nəhayət, Zəfər tarixidir. Bəli, bir qərinə ötdü, yeni mərhələyə çatdıq. Bu, birdən-birə nəzəriyyələrə çevrilə biləcək dönəm deyil, yəni bizə tələbəlik deyil, müəllimlik etməli olduğumuz dərslərin, yaddaşımızda yaşamalı olduğumuz hadisələrin yenidən canlandırılması fürsətidir. Bəs nələr edilməlidir ki, bu mərhələlər məktəb, universitet səviyyəsində dərindən görünə bilsin? Birincisi, araşdırmaların genişləndirilməsi yeni qaynaqlara çıxış:

 

-Hər ilMüstəqillik illəriilə bağlı arxivlərdə, dövlət institutlarında saxlanılan materiallar yenidən sistemləşdirilib açıq fondlara verilə bilər - belə ki, gənc araşdırmaçılar, tələbələr bu arxivlərdə faktlara əsaslanan orijinal qaynaqlara çıxış əldə etsinlər;

 

-Yaddaş materialları (foto, səs (audio), görüntü (video) yazıları, köhnə qəzetlər, dərgilər) sistemli olaraq toplanmaqla, rəqəmsallaşdırıla Milli Müstəqillik Arxivikimi vahid bir platforma yerləşdirilə bilər.

 

İkincisi, tədris proqramlarının, kurikulumların yenidən strukturlaşdırılması:

 

- Faktların sadəcə əzbərlənməsi, təbii, yetərli sayıla bilməz; təfəkkürlü yanaşma, səbəb-nəticə bağlarının qurulması, qarşılaşdırmalı tarix metodları tətbiq olunmalıdır. Bu yöndəAzərbaycan tarixifənlərinin kurikulumunda fənlərarası əlaqələrin gücləndirilməsi mümkündür.

 

-Müəllimlər üçün metodik kurslar, təlimlər, seminarlar təşkil edilməlidir ki, onlartarixi canlı anlatma”, “tənqidi düşüncə”, “diskussiya üslubu ilə dərs keçməmexanizmlərini mənimsəsin. HazırdaTarixin tədrisi metodunun müasir problemlərimövzusu geniş müzakirə olunur;

 

- Məzmunda yeni çağırışları əks etdirən modullar salınması ümumi işin xeyrinə olardı: “Müstəqillik illərinin iqtisadi inkişaf strategiyaları”, “Qarabağ. Ərazi bütövlüyü mübarizəsi”, “Azərbaycanın diplomatik uğurları”, “Qlobal miqyasda Azərbaycankimi xüsusi blokların olması mümkün zəruridir.

 

Üçüncüsü, elektron platformalar, interaktiv resurslar:

 

-Virtual “Müstəqillik portalları” - illik dəyişikliklər göstərən xəritələrlə, interaktiv xronologiyalarla, video-tarix hekayələri ilə zəngin qaynaqlara dönüşməlidir;

 

- Mobil tətbiqlər - “Müstəqillik yaddaşı” - öyrəncilərə QR kodla məkanlarda (muzeylərdə, abidələrdə s.) qısa videolar, hekayələr təqdim edə bilər;

 

-İnteraktiv dərs vasitələri, AR/VR texnologiyalarından istifadə - örnəyi, “1990-cı illərin Bakı səhnəsi”ni yenidən canlandırmaq, abidələrin virtual turunu təşkil etmək çətin yol deyil.

 

Dördüncüsü, müəllim kadrlarının artırılması, motivasiyası:

 

-Tarixçi, ictimaiyyətçi ömüəllimlər üçün stimul (elmi işlərə, layihələrə dəstək, əlavə əmək haqqı, təltiflər s.) yaradılmalıdır;

 

- Müəllim hazırlığı proqramındamüstəqillik tarixi pedaqogikası”, “çağdaş tarix araşdırma metodları”, “tarixçilikdə yeni yanaşmalarkimi ixtisaslaşmalar əlavə edilə bilər;

 

- Bölgələrdə, kənd məktəblərində çalışan müəllimlər üçün distant təlim metodoloji dayaq sistemlərinin təşkili ümumi işin xeyrinə olardı.

 

Beşincisi, tələbə-gənclərin fəal iştirakı, layihə-araşdırma işləri:

 

- Hər il “Müstəqillik illərimövzusunda respublika səviyyəsində ali məktəb tələbələrinin tədqiqatları üzrə yarışma keçirilə bilər;

 

- MəktəblərdəMüstəqillik dərnəkləri”, “Tarix klublarıyaradılmasına baxıla bilər. Bu dərnəklər gerçək hadisələrin hekayəçiliyini, sənədli filmlərin çəkilməsini, arxiv araşdırmalarını təşviq etmiş olar;

 

- Gənc tarixçilərləməktəbdə tarixi dərslərlayihəsiuniversitet tələbələri kənd, rayon məktəblərinə gedərək öz araşdırmalarını təqdim etsə yaxşı olmazmı?

 

Altıncısı, tarixşünaslıq ictimai elmlərlə əlaqə:

 

- İnstitutlar, universitetlər ilə məktəblər arasında işbirliyi gücləndirilməlidir - elmi məqalə, kitab, seminar mübadiləsi s.;

 

Müstəqillik muzeyləriiqtisadi rayonlar bölgüsü üzrə yaradıla bilər

 

- Yerli faktları, bölgələrin, necə deyərlər, yığcam tarixini (örnəyi, rayondakı şəhidlər, əsası dağıdılmış kəndlər, deportasiyalar, məcburi köçkünlük b.) dərslərdə işlək halına gətirmək üçün bölgə alimləri ilə birlikdə dərs planları hazırlanması faydalı olardı.

 

Yeddincisi, ictimaiyyətlə əlaqə mediada tarix təbliği:

 

- TV proqramları, radio verilişləri, qəzet məqalələri - “Bir qərinənin yaddaşı”, “Müstəqillik salnaməsikimi ardıcıl rubrikalar olmalıdır - desək, yanlış olmaz;

 

- Gənc auditoriya üçün sosial şəbəkələrdəMüstəqillik hekayələrilayihəsi - qısa video, infoqrafik postlar, görkəmli şəxslərin xatirələrindən parçalar düşünülə bilər;

 

- “Müstəqillik muzeyləriiqtisadi rayonlar bölgüsü üzrə, o cümlədən paytaxtda yaradıla bilər; “Müstəqillik muzeyləriinteraktiv sərgilərlə zənginləşdirilməlidir. Bu yerdə, “İstiqlal muzeyi”nin təcrübəsinin baza rolu oynamağa qadir olduğunu düşünürəm.

 

Bir sözlə, bütün bu işlərin sistemli şəkildə həyata keçirilməsinə ehtiyac var”.

 

Vidadi ORDAHALLI

 

Bakı Xəbər  2025.- 18-20 oktyabr (¹190).- S.8.