Azərbaycanda aliment məsələsi
- qanun və reallıqlar...
Azərbaycan dövləti ailə institutumuzun monolitliyini qoruması üçün
həm qanunvericilik, həm də ictimai müstəvidə kifayət qədər ciddi tədbirlər görür. Nəzərə alsaq ki, ailə institutu hər bir dövlətin
əsas söykəndiyi
dəyərlərdən biridir,
bu səbəb də də dövlət səviyyəsində
bu istiqamətdə çoxsaylı proqramlar hazırlanır, qanunvericilik
aktları mükəmməlləşdirilir.
Məlumdur ki, ailə institutunun
qorunması üçün
məqsədyönlü işlər
aparılmasına baxmayaraq,
bizim cəmiyyətdə
də boşanma halları mövcuddur. Təəssüflər olsun ki, son dövrlər
boşanmaların sayı
artır. Boşanmalar nəticəsində
ortaya ciddi problemlər çıxır,
o problemlərdən biri
də alimentin ödənilməsi ilə
bağlıdır.
Ekspertlər bildirir ki, bu
sahədə ciddi problemlər var, xüsusən də qarşı tərəf
aliment ödənişini həyata
keçirmək istəmir. Ekspetlər qeyd
edir ki, boşanma baş verəndə məhkəmə
alimentin ödənilməsi
barədə qərar
çıxarır, amma
müəyyən məsuliyyətsiz
kişilər bu alimenti ödəməkdən
boyun qaçırırlar.
Cəmiyyəti narahat edən məsələ - problemli
aliment...
Bəzi ekspretlərə görə,
ölkədə aliment problemi
ciddi şəkil alıb. Qadınlar var ki, boşanıb, iki-üç
uşaqla himayəsiz,
dəstəksiz qalıb.
Atalar aliment ödəmək
istəmir, qadınlar
təkrarən məhkəmələrə,
eyni zamanda icra hakimiyyətlərinə,
müxtəlif qurumlara
üz tutur. Problemli aliment məsələsinin
həlli isə çox zaman mümkün olmur.
Ölkədə aliment problemi kifayət
qədər ciddidir. Müşahidələr göstərir ki,
bu problem qadınlarla yanaşı, artıq məhkəmələri də
bezdirirb.
Məsələn, Ədliyyə Nazirliyindən
bildirilirdi ki, keçən ilin ilk 6 ayı ərzində
aliment tələbinə dair
11 319 məhkəmə qərarı
daxil olub.
İcraatda olan aliment işləri
üzrə 4 259 nəfər
axtarışa verilib.
İnzibati qaydada həbs
olunan şəxslərin
sayı 1 051 nəfər,
cinayət məsuliyyətinə
cəlb olunan şəxslərin sayı
isə 98 nəfərdir.
Keçən ilin avqustunda dərc
olunan rəqəmlərdən
də aydın olur ki, məsələ
çox ciddidir.
Bəzi ekspertlər problemdən çıxış yolu kimi, Aliment Fondunun yaradılması təklif
edir.
Məlum
olduğu kimi, Aliment Fondunun mahiyyəti bundan ibarətdir ki, aliment fond tərəfindən
ödənilir, cavabdehlər
isə vəsaiti həmin fonda
köçürür, bu
dövləti tələb
kimi həyata keçirilir.
2024-cü ildən Azərbaycanda
alimentin minimum məbləği
qaldırılıb. Belə ki,
Azərbaycanda alimentin
minimum məbləği və
ya miqdarı 220 manatdan 235 manata qaldırılıb. “Azərbaycan
Respublikasında 2024-cü il
üçün yaşayış
minimumu haqqında Azərbaycan Respublikasının
Qanunu”na əsasən, bu il üçün yaşayış minimumu uşaqlar üçün
235 manat məbləğində
müəyyən edilib.
Aliment uşağın sayından
asılı olmayaraq, valideynin daimi qazancının və ya başqa gəlirlərinin
müəyyən hissəsi
qədər tutulur. Əgər valideynin qazancı qeyri-müntəzəm olarsa,
yaxud tərəflərdən
birinin marağını
əhəmiyyətli dərəcədə
pozduğu halda alimentin miqdarı məhkəmə tərəfindən
hər ay ödənilməli
olan sabit pul məbləğində
müəyyən edilə
bilər.
Alimentlə bağlı qətnamənin
icrasını aliment ödəməli
olan valideynin yaşayış yeri üzrə İcra şöbələri və
Probasiya xidməti həyata keçirir. İlk növbədə, cavabdehə
icraata başlamaq haqqında qərar göndərilir və icranı 10 gün müddətinə könüllü
təmin etməsi təklif olunur. Qərar könüllü icra olunmadıqda şəxsin
mülkiyyətində hər
hansı əmlakın
olub-olmamağı barəsində
müvafiq orqanlara sorğu göndərilir.
Əmlakı müəyyən olunarsa, tələb onun əmlakına yönələ bilər.
Həmin şəxsin
rəsmi iş yerinin olub-olmamağı da müəyyənləşdirilir.
Şəxsin barəsində məcburi
gətirmə və axtarış tədbirləri,
ölkədən çıxışına
məhdudiyyət qoyulması
kimi tədbirlər də görülə bilər. Belə ki, alimentin üzrsüz səbəbdən
icra edilməməsinə
görə borclu şəxslər İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin
528-ci maddəsi ilə
məsuliyyətinə cəlb
oluna bilərlər.
Bundan da nəticə çıxarmayan borcluya sonuncu dəfə xəbərdarlıq edilir,
barəsində materiallar
toplanılaraq Cinayət
Məcəlləsinin 306.1 maddəsi
ilə cinayət işinin açılması
üçün Ədliyyə
Nazirliyinə təqdimat
verilir. Həmin maddə ilə
borclu cərimə, ictimai işlər, islah işləri və ya 3 ilədək
müddətə azadlıqdan
məhrumetmə ilə
cəzalandırılır. Beləliklə, qanunda borclunun
qətnaməni icra etməsi üçün
kifayət qədər
məcburiyyət tədbirləri,
etmədiyi təqdirdə
isə cəza növləri mövcuddur.
Lakin ölkədə
aliment ödəməkdən yayınanların sayı durmadan artır.
Bu mətbuatda gedən
rəsmi qeydlərdir. Yəni bu
yazıda istifadə etdiyimiz faktlar mətbuatda gedən məlumatlardan götürülüb.
Ailə
Məcəlləsində aliment məsələsi necə
tənzimlənir?
Sağlam
Cəmiyyət Hərəkatının
skeprti Lalə Mehralı “Bakı-Xəbər”ə
bildirdi ki, Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında, Qanunvericiliyində
və Ailə Məcəlləsində aliment uşaqların saxlanılması
üçün nəzərdə
tutulan ödənişli
öhdəçilik deməkdir:
“Qanunlarımıza görə
aliment ödəyəcək şəxsin rəsmi iş yeri və
yaxud rəsmi gəliri varsa, 1 uşaq üçün maaşının və əlavə gəlirlərinin
1/4 hissəsini, 2 uşaq
üçün 1/3 hissəsini,
3 və ya daha çox uşaq üçün gəlirlərinin və maaşının 50%-ni ödəməlidir.
Lakin adətən bizim məhkəmələrdə rəsmi
gəliri az
göstərməklə, yəni
əlavə gəlir yerlərini gizlədərək
daha az aliment kəsilməsi halları çox olur. Alimenti ödəyəcək
tərəf daha az ödəyə
bilmək üçün
gəlirlərinin mənbəyini
gizlədir, minmum maaş təqdim edir. Boşanmaların sürətlə çoxalmasına baxsaq alimentlə bağlı nə qədər çox mübahisəli vəziyyətin olduğunu
da təxmin etmək olar.
Etiraf etmək
lazımdır ki, kişilər boşanma məsələsində qadınlar
qədər istəkli
deyil. Məcbur qalıb boşananda
da keçmiş həyat yoldaşına qəzəbli olan ataların “silahı”
aliment olur. Gah ödəyir, gah ödəmir, icraçı
təqib etmir, alan tərəf
iddia qaldırır yenə, təmin edilir, ya edilmir,
bu da mübahisəlidir,
çünki çox
belə vəziyyət
var. Boşanma bu qədər rahat olduqdan sonra bu qədər aliment mübahisənin yaranması
da gözlənilən
idi. Aliment məsələsinin
həllinə enerji, vaxt sərf etmək yerinə boşanmaların azaldılması
istiqamətində iş
görmək lazımdır.
Çünki aliment ödənilməsi
rahatlaşdıqca boşanma
sayı da artacaq. Mənim Mediasiya Şurasına
böyük ümidlərim
vardı, amma vəziyyət göstərir
ki, əksinə oldu”.
Ekspert də qeyd edir
ki, alimentin ödənilməsi məsələsi
Ailə Məcəlləsində
və digər qanunvericili aktlarında əks olunub, amma buna baxmayaraq
yenə də bu sahədə ciddi problem var. Problemin həlli üçün isə daha geniş
miqyaslı işlər
görülməli olduğunu
deyən ekspert hesab edir ki,
lazımı addımlar
atılmadan problemin həllinə nail olmaq çətindir.
Əlbəttə, burada aidiyyatı dövlət qurumları ilə yanaşı ictimai qurumların da fəaliyyəti olmalıdır ki, bu problemin səviyyəsi,
miqyası azalsın. Bu, cəmiyyətdə ciddi bir problemdir və dəyərlərimizə
ciddi ziyan vurur...Bu ziyanın aradan qalxması üçün isə cavabdeh tərəf öz məsuliyyətini dərk etməlidir.
İradə
SARIYEVA
Bakı Xəbər 2025.- 7 yanvar (№ 1).- S.8.