Əsl “26-lar” abidəsinin AXC hakimiyyəti vaxtı
söküldüyünə dair yeni sensasiya...
Həsən Kərimov: “Cəbhə hakimiyyəti
dövründə həqiqətən “Hüzn sütunu deyilən
10x12 metr ölçüdə abidə söküldü”
İş
burasındadır ki, «26-lar», iddia edildiyi kimi, sökülən
abidənin altında deyil, bağın aşağı
başında-Rəşid Behbudov adına Mahnı Teatrına
gedən yola paralel (səhv etmirəmsə, o küçə
Səməd Vurğun küçəsidir-F.M) olan yerdə
basdırılıb. Özü də hamısı bir nəfər
kimi. Həmin dəfn mərasimilə bağlı lent də
var. O lent bizim arxivlərdə qorunub saxlanılır.
«26-lar»ın qalıqlarının dəfn edildiyi yerdə eni
10 metr, uzunu 12 metrdən artıq olan «Hüzn sütunu»
adlı bir abidə ucaldılmışdır. Bu abidə cəbhəçilərin
dövründə söküldü. Mən bu hadisənin
canlı şahidiyəm. Bu «Hüzn sütunu» çoxlarının
gözü qarşısında dağıdıldı.
Hansı ki, həmin sütunun yanında «26-lar»ın
Ağcaqum çölündən gətirilən cəsədləri
basdırılmışdı. Onların qalıqlarını
abidənin altında deyil, orada axtarmaq lazımdır». Bunu qəzetimizin
ötən sayına açıqlamasında Mir Cəfər
Bağırovun siyasi bioqrafı, tədqiqatçı-alim
Fazil Məmmədov deyib. Xatırladaq ki, «Sahil» bağında
aparılan yenidənqurma işlərilə əlaqədar
olaraq 1920-ci il sentyabrın 10-da burada dəfn edilmiş
«26-lar»ın qalıqları şəhər qəbristanlığına
köçürülüb və müsəlman, yəhudi və
xristian din xadimlərinin iştirakı ilə torpağa
tapşırılıb. Onu da bildirək ki, yanvarın 24-26-da
aşkarlanan qalıqların sayının 26-ı deyil, 23
olması ölkə ictimaiyyəti, mütəxəssis və
mətbuatda geniş müzakirəyə səbəb olub.
Ötən yazılarımızda qeyd etdiyimiz kimi, məsələ
ilə bağlı yekdil fikir mövcud deyil. Alimlərin bir
qismi hesab edir ki, «Sahil» bağında «26-lar»ın şərəfinə
ucaldılan abidənin altında dəfn edilən 23 nəfər
həqiqətən də 26-lardır, lakin Şaumyan və
daha iki nəfərin qalıqları orada yoxdur. Bu fikirdə
olanların sözlərinə görə, Şaumyan həmkarları
ilə birgə Ağcaqum çölündə güllələnməyib,
o, ölümdən yaxa qurtararaq ingilis kəşfiyyatının
köməyilə Amerikaya, oradan isə Hindistana
qaçırılıb və Hindistanda vəfat edib. Mir Cəfər
Bağırovun si-yasi bioqrafı, tədqiqatçı-alim
Fazil Məmmədov isə, digər mütəxəssislərdən
fərqli olaraq iddia edir ki, Şaumyan da o biri komissarlar kimi
Ağcaqum çölündə güllələnib və
Bakıda dəfn edilib. Onun iddiasına görə,
«26-lar»ın xatirəsinə qoyulmuş abidənin altından
çıxarılan 23 nəfərin qalıq-ları 1918-ci
ildə Bakının daşnaklardan azad edilməsi uğrunda
şəhid olan türk əsgərlərinə aiddir,
«26-lar»ın qalıqları isə vaxtilə «Hüzn
sütunu» olan yerdə dəfn
edilib. O, eyni zamanda bu sütunun cəbhəçilərin
hakimiyyəti dövründə uçurulduğunu da bildirir.
«Hüzn sütunu»nun Cəbhə hakimiyyəti zamanında
uçurulub-uçurulmadığını araşdırmaq
məqsədilə AXC dövründə Səbail Rayon icra
Hakimiyyətinin başçısı işləmiş, Azərbaycan
Xalq Cəbhəsi Partiyası (AXCP) sədrinin müavini Həsən
Kərimov «Bakı-Xəbər»ə açıqlamasında
bildirdi ki, Fazil Məmmədov doğru deyir, həqiqətən
də eni 10, uzunu 12 metrdən artıq olan “Hüzn sütunu” Cəbhə
Hakimiyyəti dövründə
götürülüb. «Fikrimiz vardı ki, o bağa 15
may adı verilsin. Sonra Elçibəyin fərmanı ilə həmin
bağa «Qaçqınlar bağı» adı verildi. Bakı
Şəhər icra Hakimiyyətinin qərarı ilə kənarlardakı
heykəllərin tədricən köçürülməsi
məsələsi ortaya çıxmışdı.
1993-cü ildə «26-lar»ın xatirəsinə qoyulmuş heykəlin
arxasında yerləşən o nəhəng lövhə
götürüldü, daha doğrusu, beton söküldü
və lövhə dağıdıldı. Çünki onu
dağıtmadan bütöv götürmək
mümkünsüz idi. Bu proses başlamışdı, sonra məlum
hadisələr baş verdi və Cəbhə Hakimiyyətdən
getdi. «26-lar»ın «Hüzn sütunu»nun altında dəfn
edilib-edilmədiyini araşdırmaq artıq tarixçilərin
işidir. Amma bir şeyi qeyd edim ki, heykəlin altından
çıxan qalıqlar realdır, lövhənin altında cəsədlər
yox idi.. Biz o vaxt bunu müşahidə etmədik».
«Alim hesab etdiyimiz şəxslər...»
Klassik Azərbaycan Xalq Cəbhəsi
Partiyasının sədr müavini,
yazıçı-publisist Mehriban Vəzir isə bizimlə
söhbətində «Sahil» bağında «26-lar»ın şərəfinə
ucaldılmış böyük bir lövhə olduğunu
xatırlayır, amma «Hüzn sütunu»nun cəbhə hakimiyyəti dövründə
dağıdılmasına şübhə ilə yanaşır:
»Sahil» metrosu tərəfdən bağa daxil olduqda bağın
bir qədər baş tərəfində, sağda nəhəng
bir lövhə vardı. Bu lövhənin üzərində
26-ların portretləri, onları xatırladan nişanələr
həkk olunmuşdu. Sonra bağ təmir edilərkən o
lövhə götürüldü. Mənə elə gəlir
ki, hadisə Cəbhə hakimiyyətindən əvvəl
baş verib. Çünki onların xatirəsinə hörmət
əlaməti olaraq o memorial abidə parkın ortasına Cəbhə
Hakimiyyətə gəlməzdən əvvəl qoyulmuş, həmin
lövhə bağdan götürülmüşdü. Yəni
mən «Sahil» bağında belə bir lövhənin
olduğunu xatırlayıram. Amma 1988-ci illər meydanda o
bağla bağlı müəyyən etirazlar səslənirdi.
Bilirsiz ki, artıq Qarabağ problemi başlamışdı,
sovet ruhunu təbliğ edən «26-lar»ın da
başçısı Şaumyan idi. Onların
başçısının Şaumyan olması və bu abidənin
bağın ortasında qoyulması, əlbəttə, müəyyən
qıcıq doğururdu. O vaxt o lövhənin oradan təzyiq
vasitəsilə, yoxsa başqa yolla götürülməsi
barədə ətraflı məlumatım yoxdur. Bunu prosesin
içində olan şəxslər bilər, amma o lövhəni
xatırlayıram. Mən bir şeyə çox təəssüflənirəm
ki, hələ bu günə kimi 26-lar barədə həqiqətlər
araşdırılıb üzə çıxarılmır.
Alim hesab etdiyimiz şəxslər isə bu mövzu ilə
bağlı ağzına gələni danışır. Məsələn,
iddia edirlər ki, guya Məşədi Əzizbəyov və
Mirhəsən Vəzirov 1918-ci ilin mart
qırğınlarının təşkilatçılarından
olub. Məlumat üçün bildirim ki, mən Mirhəsən
Vəzirovla eyni nəsildənəm. Bunu dilə gətirmək
çox böyük eyib və ədəbsizlikdir. Bu gün həm
Məşədi Əzizbəyovun, həm də Mirhəsən
Vəzirovun tədqiqatçıları var. Bu insanlar həqiqətən
də Bakı Komunasında olublar və qırğının
qarşısını almaq üçün əllərindən
gələni ediblər. Çünki onlar müəyyən
bir ideoloji istiqamətdə fəaliyyət göstərsələr
də, məsələn, Mirhəsən Vəzirov solçu
eser idi, o daha çox fəhlə-kəndli sinfini müdafiə
edirdi. O, ədalətsizliyə qarşı mübarizə
aparan bir mücahid olub. Yüksək universitetlərində təhsil
almışdı, dövrünün çox mütəfəkkir
bir şəxsiyyəti idi, onun əsərləri qalır, fəaliyyəti
xatırlanır. Məşədi Əzizbəyov da həmçinin
Bakıdakı qırğını gücləri çatacaq
qədər onun qarşısını almağa
çalışan bu iki şəxsin üzərinə atmaq
düzgün deyil. Amma onların fəaliyyəti,
daşıdıqları ideya başqa bir şey idi. Bu da normal
bir ideya idi, bu insanlar sosial-demokrat idi. Onlar bolşevik deyildilər,
dağıdıcı deyildilər. Bax bunlar hamısı nəzərə
alınmalıdır».
«Bunu sübut etmək üçün çox ciddi tədqiqatlar
aparmaq lazımdır»
«26-lar» barədə
ortada dəqiqi məlumat olmadığından, bu məsələyə
birmənalı fikir bildirməyin çətin olduğunu deyən
M.Vəzir hesab edir ki, bunu araşdırıb üzə
çıxarmaq tədqiqatçı alimlərin boynuna
düşür. «Bu hadisənin üstündən uzun illər
keçib, tarixi həqiqətlər gizlədilib, bu faktı
saxtalaşdırmaq üçün müəyyən qüvvələr
əllərindən gələni ediblər. Həmişə
eşitmişik ki, Şaumyan güllələnməyib və
Hindistana gedib. Hətta «Azərbaycanfilm» Kinostudiyasının
istehsal etdiyi «26-lar» adlı bir film var. Xatırlayırsınızsa,
o filmdə deyirlər ki, bir nəfər azad ola bilər, kim
istəyirsə irəli çıxsın. Filmdə deyilir ki,
heç kəs azad olmaq istəmir, həmrəylik
nümayiş etdirmək məqsədilə hamı birgə
qalmaq istəyir. Bu filmdə tamaşaçıya sirr qalan nə
isə var. O bir nəfər kim idi, onu oradan
çıxardılarmı, o insan qaçdımı? Amma
zaman-zaman Azərbaycan mətbuatında Şaumyanın
qaçaraq Hindistana getdiyi və orada yaşadığı
barədə məlumatlar dərc edilib. Onun nəvəsi isə
babasının Ağcaqum çölündə gülləndiyini
və Bakıda dəfn edildiyini iddia edir. Bu ola da bilər,
olmaya da bilər. Bunu sübut etmək üçün
çox ciddi tədqiqatlar lazımdır. Yəni bütün
kin-küdurəti, şəxsi maraqlar kənara qoyularaq, bu
hadisə obyektiv şəkildə öyrənilməlidir. Bu məsələdə
dövlətin də marağı olmalıdır. Çox təəssüf
ki, dövlət buna pul xərcləmir ki, bizim tarixçi
alimlərimiz arxivlərdə işləsin. Hindistanda, Moskvada,
Türkiyədə, İranda çalışsınlar.
Çünki Azərbaycana aid arxivlər, demək olar ki,
ölkədə yoxdur. Bizə aid materiallar Türkiyədə,
İranda, Tiflisdə, Rusiyadadır. Moskva, Sankt-Peterburq arxivləri
dolub-daşır, sadəcə, onu araşdıran
lazımdır. Ona görə də düşünürəm
ki, heç kəs Şaumyanla bağlı suala dəqiq cavab
verə bilməyəcək. Çünki sual çox
maraqlıdır və ciddi maraq doğurur. Amma buna cavab vermək
çətindir, çünki bu, böyük tədqiqat tələb
edir».
«26-lar»la bağlı son
prosesləri ciddi izlədiyini deyən M.Vəzirin sözlərinə
görə, onun bu məsələdə xüsusi
marağı var. Bu isə onunla eyni soydan olan yaxın qohumu
Mirhəsən Vəzirovun adının mənfi yöndə
hallandırılmasıdır. Bəzən Mirhəsən Vəzirovun
üstünə çamur atıldığını deyən
M.Vəzirin bildirdiyinə görə, M.Vəzirov millətçi
olmasa da, cəmiyyətdə sosial bərabərliyin tərənnümçüsü
olub.
İradə Sariyeva
Bakı xəbər.- 2009.- 3 fevral.- S. 7.