Rəqəmlərin atası
“Kainat həmişə müşahidələrə
açıqdır. Amma dilini, bu dilin yazıldığı hərfləri
öyrənmədən və qavramadan onu dərk etmək
mümkün deyil. Kainat riyazi dillə
yazılıb. Hərfləri
üçbucaqlar, dairələr və digər həndəsi
fiqurlardır.
Bunları bilmədən kainatın bircə
sirrini belə anlamaq mümkün deyil. Bunları bilmədən
ancaq qaranlıq labirintdə dolanarsan”. Q.Qalileyin bu
sözləri deməsinə səbəbkar “Kainatın hakimi rəqəmlərdir”,
“Rəqəmlər kainatı idarə edir” deyən və hətta
daha da irəli gedərək “Tanrı rəqəmdir” söyləyən,
“rəqəmlərin atası” adlandırılan şəxs –
yunan filosof və riyaziyyatçısı Pifaqordur. O, təkcə
riyaziyyatla məşğul olmayıb, rəqəmləri əsas
götürərək astronomiya, fizika, fəlsəfə,
musiqi və dinlə də maraqlanıb.
Onun ən
məşhur kəşfi
elə öz adıyla adlandırılan “Pifaqor teoremi”
olub.Pifaqor (e.ə 580-e.ə 500) kainatın yuvarlaq şəkildə
olması fikrini irəli sürən ilk alim hesab olunur. Dan ulduzu və gecə ulduzu adlandırılan
ulduzların əslində bir ulduz (Venera) olduğunu tapan da
Pifaqor olub. Yerin Günəş ətrafında
dövr etməsi fikri sərt reaksiya ilə
qarşılandığından bəzi düşüncələrini
açıq-aşkar bəyan etməkdən çəkindiyi
üçün Pifaqorun digər elm sahələrinə də
töhfələr verməsi barədə iddiaların nə qədərinin
həqiqət olduğu məlum deyil.
Pifaqor ilk təhsilini
tamamladıqdan sonra tarixdə ilk filosof
olaraq qəbul edilən Falesin tövsiyəsi ilə Misir və
Babilistana gedib. Misirdə kahin və rahiblərdən
dini təhsil alıb, sonra babillilər Misiri işğal etdiklərindən
riyazi elmlərin inkişaf etdiyi Babilə yollanıb. Burda aldığı təhsil Pifaqorun riyaziyyatın
müqəddəsliyinə olan inancını daha da gücləndirib.
Misir kahinləri və Babilistandakı rahiblərinin
ayinləri musiqi sədaları altından icra etmələri
musiqinin Pifaqor fəlsəfəsində yer tutmasına səbəb
oldu. 34 il bu sahələrdə təhsil
alan Pifaqor vətəninə qayıdanda dərs deməyə
başladı. Amma təzyiqlər nəticəsində
Cənubi
İtaliyadakı yunan
koloniyası olan Krotona köçmək
məcburiyyətində qaldı.Səyyah, ixtiraçı,
kahin və elm adamı kimi Krotonda çox tez məşhurlaşan
Pifaqor öz adıyla yaddaşlara köçən məktəbini
yaradır və 300 tələbə yığır. Bir elm mərkəzi olan Pifaqor məktəbi, eyni
zamanda, dini birlik mahiyyəti də daşıyır və
dövrünün tanınmış məktəbləri
arasında mühüm yer tutur. Bu, yarı
mistik, yarı elmi məktəb idi. Pifaqor və müridlərinin
fikrincə, rəqəmlər arasında mükəmməl
bir harmoniya var.
Bu da əslində
ilahi harmoniyanın əksi
idi. Çox təəssüf
ki, Pifaqorun həm elmi işləri və
açıqlamaları, həm də dini mövzuda olan işlərindən
narahat olan kütlə bir müddət sonra onun məktəbini
yandırdı. Pifaqor və tələbələri
yanaraq can verdilər. Ona və məktəbinə
aid bir çox sənəd kül oldu. Buna
görə də Pifaqor barədə bugünümüzə
elə də çox məlumat mənbəyi
çatmayıb.
Rəqəmlər hər şeyi ifadə
edir
Həyatını rəqəmlərə
həsr edən Pifaqor rəqəmləri Tanrı sayır,
riyazi qanunları dünya üzərindəki bütün
sistemlərin təməli kimi qəbul edirdi. Onun fikrincə, hər
şey riyaziyyat və rəqəmlərlə izah edilə bilərdi.
Rəqəmləri həyatının mənasına
çevirən Pifaqor “1” rəqəmini İlahi güc kimi qəbul
edir, “10” rəqəminin isə İlahi ilə boşluğun
və ya yoxluğun mükəmməl bir
qarışığını ifadə etdiyini iddia edirdi.
Pifaqor bununla kifayətlənmir, kainatdakı bəzi
anlayışların qarşılığını rəqəmlərlə
ifadə edirdi. Onun fikrincə, hər şey bir rəqəmlə
müəyyənləşdirilə bilər. Məsələn,
5 – rəngin, 6 – soyuğun,
7 – sağlığın, 8 – sevginin
rəqəmidir.
Musiqinin əsasında riyaziyyat durur
Rəqəm və nisbətlərə əsaslanan
Pifaqor riyaziyyatdan musiqidə də istifadə etdi. Musiqi ilə bağlı
araşdırmalar aparan alim simli çalğıda simlərin
qısalmasıyla çıxardığı səsin incəliyini
hiss etmişdi. İki simdən biri digərindən
iki dəfə uzundursa, qısa telin
çıxardığı səs uzunun səsindən bir
oktava yuxarıdır. Tellərin
uzunluqlarının nisbəti 2/3 idisə, iki telin
çıxardığı səs 5 arasında idi.
Pifaqorun bunu
necə kəşf
etdiyi barədə rəvayət də var. Rəvayətə
görə, o, bir gün dəmirçilər bazarından
keçərkən zindana dəyən çəkiclərin
çıxardığı səslər diqqətini cəlb
edib. Alim dayanıb və səsləri dinləməyə
başlayıb.Bazarda 5 dəmirçi dükanı var idi və
hamısından fərqli səslər gəlirdi. Çünki dəmirçilərin istifadə
etdikləri çəkiclərin ölçüləri
bir-birindən fərqlənirdi. Çəkiclərin
zindana vurulması əsnasında çıxan səslər
Pifaqora bir musiqini xatırlatdı. Hər
çəkicin ağırlığının fərqli
olması, zindana dəyəndə fərqli notlarda səs
yaranmasını təmin edirdi.
Çəkic
nə qədər ağırdısa, notlar o qədər az idi. Hətta arada bir çəkicin ahəngi
pozduğunu belə hiss etdi. Dəmirçilərdən
çəkiclərindən istifadə etmək
üçün icazə aldı, hər birini diqqətlə
ölçdü. O, bu yolla ahəngi pozan çəkici
tapdı. Tədqiqat nəticəsində
gördü ki, çəkiclərin
ağırlığı rəqəm
ardıcıllığı şəklində
sıralanır. Beləcə, fərqli
ağırlıqda çəkiclərlə bir musiqi
şkalasını necə tərtib etməyi kəşf etdi.
Tam ədəd hegemonluğunun sonu
Riyaziyyatın banisi sayılan Pifaqor
riyaziyyatda “sübut” fikrini ortaya atan ilk elm adamıdır. Vurma cədvəlinin kəşfi
və həndəsədə
tətbiqi də Pifaqora aiddir.
Əli Çimen
Baku Post .- 2012.- 22 sentyabr.- S.20.