Həyatdan uca
varlıq
Pantomima
teatrı Azərbaycanda qeyri-ənənəvi oyun tərzi və
fərqli üslubu ilə seçilən sənət
ocağıdır. Burada aktyorlar demək istədiklərini
jestlər, mimikalar və hərəkətləri ilə bəlli
edir. Azərbaycan Pantomima
Teatrının tarixi “Dəli yığıncağı”
Pantomima Teatr-Studiyası ilə başlayıb. Studiya Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin səhnə hərəkəti
və xoreoqrafiya kafedrasının dosenti Bəxtiyar Xanızadə
tərəfindən yaradılıb və 1994-cü ildə mədəniyyət nazirinin sərəncamı
ilə təsdiqlənib.
“Dəli yığıncağı” Pantomima Teatr-Studiyası əvvəllər Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının nəzdində fəaliyyət göstərib, sonra isə Bakıda “Him-Cim” Beynəlxalq Pantomima festivalı keçirildikdən sonra Azərbaycan Dövlət Pantomima Teatrı rəsmən yaranıb.
Teatrın əsasını qoyan Əməkdar incəsənət xadimi Bəxtiyar Xanızadə “New Baku Post”a müsahibəsində pantomimanın özəlliklərinə münasibət bildirib:
– Teatr dünya pantomiması ilə
ayaqlaşa bilirmi?
– Biz
neçə illərdir ki, xarici ölkələrdə qastrol
səfərləri ilə çıxış edirik və bu
haqda tamaşaçıların verdiyi reaksiyaya əsasən
mülahizə yürüdə bilərik.
Əcnəbi həmkarlarımızla
görüşürük və
təcrübə mübadilələrindən belə
başa düşürəm ki,
nəinki geri qalmırıq, əksinə hətta öz
dəst-xəttimiz var. Məsələn, Hollandiyada
pantomimanın yaradıcısı Marsel Marsonun həmkarı və
silahdaşı – böyük usta Rob Van Reylə
görüşdük. O, bizim tamaşalarımızı
gördü və belə dedi: “Biz pantomimanı qovub dalana,
çərçivəyə salmışıq. Pantomima
inkişaf edərək başqa istiqamətdə getməlidir.
Bu məqama qədər mən özüm də məhz
hansı istiqamətin lazım olduğunu başa
düşmürdüm. Sizin tamaşanı görəndən
sonra hara getməli olduğumuzu
anladım. Heyf ki, 80
yaşım var, yoxsa sizin truppa ilə işləyərdim”.
Xüsusi demək istəyirəm ki,
bizim baza məktəbimiz
olmayıb. Teatr həm kadr hazırlayır, həm də
var gücü ilə işləyir.
– Pantomimanın əsas üslubu nədir?
– Mənim
üçün ən vacib emosiyadır... Belə ki, mən
heç bir şablon tanımıram. Müəllim dərs keçəndə bilir ki,
nəyi etmək olar, nəyi olmaz. Çox nadir halda müəllim
öz tələbələrini yüngülcə istiqamətləndirməklə
onlara sərbəstlik verir. Mən özüm də incəsənətdə
nəyin düz, nəyin əyri olduğunu bilmirəm. Bu
gün yalnız əhval-ruhiyyəm var və onu səhnədə
nümayiş etdirirəm.
Bunun
rejissorluq qanunlarına nə dərəcədə cavab
verib-vermədiyindən xəbərsizəm. Əvvəllər
bu qeyri-müəyyənlik məni qorxudurdu. Lakin istər
bizim, istərsə də xarici tamaşaçıların
verdiyi qiymətlərə əsasən düz yolda olduğumu
anladım.
Bizim teatrda etdiklərimiz
tamaşaçının hisslərinə toxunur, onda emosiya
burulğanı yaradır. Bu
emosiyalar bizə qarşı hər zaman müsbət olmasa da,
tamaşaçı etinasız və laqeyd qalmır. Başa
düşdüm ki, əcnəbilər üçün teatrımız bir antikvar,
özümüzünkülər üçün isə –
qeyri-adidir. Belə ki, dünya pantomiması emosional pantomimadan
mim sənətinə qədər yol keçib. Bu gün isə əcnəbilər
pantomimadan çılpaq skelet saxlayıb, lakin bu skeletin əti
çatışmır.
– Pantomimada fiziki hazırlıq, bədənin
elastikliyi, ritm hissi, musiqi duyumu əsas meyardır. Bu mənada
aktyorlarınızın
hamısında bu göstəricilər
varmı?
– Özünəməxsus xüsusiyyətləri olmayan incəsənət növü yoxdur. İstənilən teatr janrının öz çətinlikləri var, istər dram, istər musiqili teatr və ya pantomima. Əslində dram teatrında da eyni vaxtda həm səsə, nitqə, diksiyaya, mimikaya, bədənə malik olmaq çox çətindir. Orada da musiqi və geyim zövqünə, fərdi tərzə malik olmaq vacib amillərdir. Lakin bu gün nədənsə Hamletin libasını geymiş hər bir kəs özünü Hamleti oynamaq iqtidarında olan aktyor zənn edir. Xeyr! Bu böyük səhvdir!
Nə
diksiyası var, nə aktyorun
özünü ifadəetmə vasitəsi
olan bədənini idarə etmək
qabiliyyəti, nə cazibəsi, nə də xarizması, lakin özünü aktyor hesab edir!
Hamı deyir ki, teatr – həyatdır. Xeyr!
Teatr həyat deyil! Teatr həyatdan daha
yüksək məfhumdur, o gündəlik
həyatdan ucadır! Buna görə də
teatr səhnəsi tamaşaçı
zalından bir neçə pillə
yüksəkdə qurulur.
Bu səhnədə izdihamdan yüksək olan insanlar oynamalıdır! Tamaşaçıların heyranlıqla izlədiyi, özlərini bənzətmək istədikləri, gözlərini çəkə bilmədikləri insanlar!
–
Teatrlarımızda bununla kifayətlənirlər?
– Kifayətlənirlər! Bəla da elə bundadır! Buna görə mən öz aktyorlarımı yoruram, onlara əziyyət verirəm. Axı, bir dəfə zəiflik göstərsə, aktyor özünü məhv edəcək! Heç kim öz evində tum dənəsinin qabığını yerə atmır, küçədə isə buna yol verir. Teatr da belədir. Teatrı öz evi hesab etməyən aktyor “xaltura”çı və saxtakar ola bilər.
Mənim aktyorlarım üçün
teatr – onların evidir. Onlar buraya ideya naminə, teatr xətrinə gəlir.
Mənim
aktyorlarım hətta
xadiməyə onlardan
sonra səhnəni yığışdırmağa imkan vermir, hər
işi özləri görür.
Onlar Səhnəyə və Teatra bu cür
yanaşır! Məhz buna
görə bizim teatra dəstə ilə gənc aktyorlar axışmır.
Çünki bizdə işləmək
lazımdır.
– Teatrınızda
hansı yeniliklər olacaq?
– Mən heç vaxt planlar haqda
danışmıram. Çünki bu barədə heç özüm də bir şey
bilmirəm. Yeganə
bir şeyi deyə bilərəm ki, ideyalarımız var...
Ümidə Həsənli
Baku Post.-2013.-30 mart.-S.10.