Təhsil fərqləri
Litva ilə Azərbaycanın təhsil
sistemi arasındakı fərqləri Vilnüsdə iki azərbaycanlı
gənc müqayisə edir. Litvada
doğulan, orada təhsil alan azərbaycanlı tələbə
Nazlı Quliyeva və Litva Azərbaycanlı Gənclər Təşkilatının
sədri Samir Musayev müxtəlif pillələrdəki təhsil
sistemini qarşılaşdırırlar.
Məktəbəqədər təhsil
sistemi nə ilə fərqlənir?
Nazlı: Litvada məktəbəqədər
təhsil icbari deyil. Amma körpələr evi və ya uşaq
bağçalarına gedənlər çoxdur. Son zamanlar
Litvada həmçinin ekoloji uşaq bağçaları
geniş yayılıb. Burada uşaqlara təkrar istifadəyə
yararlı materiallardan hazırlanmış oyuncaqlar, ekoloji cəhətdən
təmiz ərzaq məhsulları
təklif edilir. Litvada 647 uşaq bağçası var.
Samir: Azərbaycanda da məktəbəqədər
təhsil icbari deyil. Özəl uşaq bağçaları
şəraitinə görə dövlət statuslu qurumlardan
üstündür, ödənişlidir. Azərbaycanda 1666 uşaq
bağçası fəaliyyət göstərir.
Bu iki ölkənin orta təhsil
sistemini necə müqayisə etmək olar?
Nazlı:
Litvada məktəb 7 yaşından başlayır. Əgər
uşağın hazırlığı yüksək səviyyədədirsə,
onda valideynlərin tələbi ilə məktəbə erkən
yaşda getmək də olar. 4 illik ibtidai təhsil icbaridir.
İbtidai siniflərdə uşaqlar qiymət əvəzinə
gül, heyvan, məzəli və uşaq simvollarını əks
etdirən etiketlər alırlar. Növbəti pillə 16
yaşına kimi (10-cu sinfə qədər) davam edir. Məktəbi
bitirən və imtahandan keçən şagirdlərəƏsas
Təhsil haqqında şəhadətnamə verilir. Bu
imtahanları verən şəxs təhsilini davam etdirmək,
orta təhsil almaq və ya peşə məktəbinə getmək
seçimini əldə edə bilər.
Ali təhsil
almaq istəyənlər 11-12-ci siniflərdə də
oxuyurlar. Lakin siz artıq peşəni yönümünüzə
dair qərar verirsiniz. Və bu qərara əsasən yekun
imtahanlarda hansı fənnin daha üstün olduğu
seçilir. Məsələn, əgər gələcəkdə
tibb təhsili almaq istəyirsinizsə, onda əsas A səviyyənizə
uyğun olaraq biologiya, kimya və riyaziyyat fənlərini
seçməlisiniz.
11-12-ci
siniflər ən vacib və zəruri olan siniflərdir,
çünki bu siniflərdə uşaqlar buraxılış
imtahanlarına və ya yekun imtahanlara hazırlaşır.
İngilis dili imtahanının quruluş və
tapşırıq şərtləri isə İELTS və ya
TOEFL kimi beynəlxalq imtahanlara oxşayır, yalnız çətinlik
səviyyəsi bir az aşağıdır. Dövlət
İmtahan Mərkəzi prosesə nəzarəti həyata
keçirir.
Ümumilikdə,
parlament növlü məktəblərə də rast gəlinir,
burada tələbələr rektor, məktəb
şurasının üzvü kimi vəzifələr əldə
edir. Burada şagirdlərin
özləri tolerantlıq, səhiyyə günləri və
ya Milad bayramı, İstedad Yarışması kimi müxtəlif
tədbirlər təşkil edilir. Nəticədə,
Litvanın orta təhsili yalnız tədris planı üzrə
deyil, lakin həmçinin dərsdən sonrakı təhsil
üzrə də istiqamətlənib. Litvada ümumən 1309
orta məktəb fəaliyyət göstərir vəən son
statistik göstəriciyəəsasən 2012-ci ildə məktəbi
392.900 şagird bitirib.
Samir:
Litvadan fərqli olaraq, Azərbaycanda orta ümumtəhsil məktəbləri
6 yaşdan başlayır və 11 illikdir. İbtidai siniflərdə
şagirdlərin qiymətləndirilməsi üçün
gündəlikdən istifadə edilir. İbtidai sinifdən
sonra Litvada olduğu kimi daha geniş və bütün fənlər
üzrə orta təhsilin ikinci vəəsas mərhələsi
başlayır. Bu mərhələ özü də icbari
olaraq 9-cu sinfə qədər davam etməklə, həmin ilin
sonunda verilən imtahana əsasən uğur qazanan şagirdlər
orta təhsillərini davam etdirmək üçün orta təhsili
son mərhələsi olan 10-11-ci siniflərə buraxılır.
Uğur qazana bilməyən şagirdlər isə orta təhsil
haqqında şəhadətnamə almaqla, öz istəklərinə
uyğun olaraq öz təhsillərini orta ixtisas məktəblərində
davam etdirirlər ki, təhsil bitdikdən sonra həmin sahənin
bir mütəxəssisi kimi yetişirlər.
Orta
təhsilin son iki sinfi şagirdlər üçün daha
vacib və önəmli bir dövrdür. Bu siniflərdə
şagirdlər seçəcəyi
ixtisas qrupuna uyğun olaraq həmin fənlər üzrə məktəb
dövründə daha çox saat götürür, fərdi
şəkildəəlavə dərslər alırlar. 11-ci
sinfi başa vuran şagird Tələbə Qəbulu üzrə
Dövlət Komissiyasının keçirdiyi imtahanlardan
uğur qazanarsa, Təhsil Nazirliyi tərəfindən attestat
alır. Uğur qazana bilməyən şagird növbəti il
yenidən imtahana girə bilər.
Litvadan
fərqli olaraq, Azərbaycanda valideyn öz övladının
davranış və davamiyyətinə elektron sistem vasitəsilə
nəzarət etməsi geniş yayılmayıb. Bunun əvəzində Azərbaycanda
“valideyn iclasları” dəbdədir. Digər fərq - 10-11-ci
siniflərdə gələcək ixtisas seçimi ilə
bağlı xüsusi təlim və seminarlar keçirilmir. Azərbaycanda
4516 məktəb var. Bu məktəblərin bəziləri
qiymətləndirmə üçün 10 ballıq, bəziləri
isə 5 ballıq sistemdən istifadə edir.
Azərbaycan və Litvada universitetlər,
ümumiyyətlə ali təhsil sistemi nə ilə fərqlənir?
Nazlı:
Litvada 23 universitet fəaliyyət göstərir:
15 dövlət, 8 özəl
universitet. Bu ölkədə
tələbə adını
daşıyan gənclərin
sayı 125 mindən bir qədər çoxdur ki, onların da 4 minini əcnəbilər təşkil edir. Ali
təhsil üç dərəcədən ibarətdir:
bakalavr, magistr və doktorantura dərəcəsi. Universitetlərin ən yaxşıları Vilnüs və Kaunas şəhərində yerləşir.
Onların əksəriyyəti tələbələrin 1-2 semestr
ərzində xaricdə
təhsil almaq üçün ERASMUS- MUNDUS proqramı
üzrə digər xarici universitetlərləəməkdaşlıq
edirlər.
İlk fərq
ondadır ki, müxtəlif proqramlar üçün müxtəlif
fənn imtahanları nəzərdə tutulur, ingilis və litva dili imtahanı
o qədər də mühüm əhəmiyyət
kəsb etmir. Buna görə də, hansı sahə üzrə təhsil alacağını əvvəlcədən
müəyyən etmək
və ya zəruri olan imtahanlara daha yaxşı hazırlaşmaq
çox vacibdir.
İmtahanların nəticəsi
təxminən 1 həftəyə
bəlli olur. Ən yüksək qiymət alanlar, 80-100 faizlik nəticə göstərənlər
ödənişsiz təhsil
alır.
Əgər tələbə ödənişsiz
oxuyursa, amma təhsil prosesində yüksək qiymətlər
almırsa, ondan ödəniş tələb
oluna bilər. Litvada magistr dərəcəsi adətən 1.5 il
davam edir, amma bəzi istiqamətlər 2 il müddətində ola bilər. Doktorantura 4 il davam
edir və təhsil almaq üçün üç
seçim forması var: əyani, qiyabi və ya xarici təhsil.
Burada ibtidai və orta təhsil
almış şəxs
kimi deyə bilərəm ki, mən buradakı təhsil səviyyəsindən
və sistemindən
tam razıyam, çünki
mən artıq məktəbdə sonrakı
təhsil pilləsinə
hazırlanmışdım vəəlavə bilik və bacarıqlar əldə etmişdim.
Samir: Azərbaycanda ali
təhsil müəssisələrin
sayı 51-dir. Onlardan
36-sı dövlət, digərləri
isə özəl universitetlərdir. Azərbaycanda müəllimlərin sayı
187 minə yaxındır. Litvada bu göstərici
54.800-dür. Azərbaycanda ali məktəblərə
qəbul Tələbə
Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyası
tərəfindən həyata
keçirilir və ixtisaslar üzrə qəbul balları, ödəniş haqları
dəyişir.
Ali məktəblərdəki tədris sistemi arasında kəskin fərq var. Əsas fərq maddi-texniki baza və müəllim-professor
heyətinin dərs keçmə sistemi arasındadır. Belə ki, Litva universitetlərinin hər biri texniki avadanlıqlarla
tam təmin edilib.
Professor heyəti isə çox səmimi, sadə insanlardan ibarətdir. Ən əsası onlar elektron tədrisdən yüksək səviyyədə
istifadə edə bilirlər. Azərbaycanda
professorlar həddən
ziyadə ciddidir və müasir texnologiyalardan az
istifadə edirlər.
2012-ci il göstəricilərinəəsasən,
Azərbaycanda 147.774 tələbə
var, onların 4628 nəfəri xaricilərdir.
Sonda müqayisə üçün
onu da qeyd
edək ki, Azərbaycanda əhalinin sayı 9 milyondan çoxdur, Litvada isə 3 milyondur.
Fərəh Sabirqizi
Baku Post.-2013.-23 yanvar.-S.-8.