Hans Xristian Andersen
Məşhur nağılbaz uşaqları heç
sevmirdi
Bir gün
Kopenhagen küçələrində gəzişərkən
Andersen balaca oğlanla rastlaşdı. Uşaq onun
gözünün içinə baxıb onun nə qədər
tənha olduğunu başa düşdü. Nağılbazın könlünü almaq
üçün əlindəki qalay əsgəri ona tərəf
uzatdı. Əvəzində Andersen də ona yeni
«Köhnə ev» adlı nağıl əhvalatı
danışdı. Onun nağıllarında
öyüd-nəsihət, ibrət dərsi vermək cəhdi
yoxdu. Burda yalnız arzu var. Gözəlliyi
görmək istəyən insanların arzuları.
Axı həyat özü gözəl bir nağıldır!
Ən məşhur daniyalı
Biri vardı,
biri yoxdu. Bir
balaca oğlan vardı. Bir dəfə o, anasına deyir
ki, «Görərsən, mən mütləq məşhur olacam!». Anası ona heç nə demir. Onun qəmli gözlərinə təəccüblə
baxıb köksünü ötürür. Axı bu ailədə nəinki taledən, heç bəndədən
də hədiyyə almaq kimsənin ağlına gəlmirdi.
Məşhur olmaq üçün heç
olmasa varlı ailədə doğulmaq, ya da heç olmasa
paytaxt sakini olmaq lazım idi. Gözəl
görkəm və yaxşı təhsil də vacib idi. Gələcək nağılbaz Hans Xristian Andersen
kasıb pinəçinin ailəsində doğulub. Amma onun sevgi payı heç vaxt əskik düşməzdi.
Valideynləri heç vaxt uşağı cəzalandırmaz
və öz fantaziyalarına qapanaraq bütün günü
şəhəri dolaşmağa icazə verərdilər.
Təbiəti müşahidə etmək,
balıqlar, köstəbəklər, kəpənəklərlə,
quşlarla dostluq etmək onun ən sevimli məşğuliyyəti
idi. İlk dəfə şəhər teatrına ayaq
basandan sonra o nağıl qəhrəmanlarının nəcib
niyyətlərindən xəbər tutdu və bu da ona adi həyatdan
uzaqlaşmaq üçün yeni bəhanələr verdi. Teatrda tez-tez ola
bilmirdi, ona görə də özü pyeslər uydurmağa
başladı. Axşamlar evdə qurulan kukla tamaşalarında kuklalar
canlanır və oğlanın diliylə öz əhvalatlarını nəql edirdilər. Az
sonra Hans Şekspirin pyeslərini oxuyandan onun balaca aktyorları
dahi ingilisin pyeslərini oynamağa başladı. Döyüşlər, qəhrəmanların
qoçaqlığı onun ürəyini sevinclə
doldururdu. O, artıq teatr dramaturqu olmaq arzusu ilə
yaşayırdı. Bəyəndiyi əhvalatları
musiqiyə qoşmaq adəti də vardı. Bəzən sahilə gəlib balaca
bülbülün zümzüməsini dinləmək istəyənlər
də tapılırdı.
Məktəbdə
çox pis oxuyurdu. Bir sözü də səhvsiz yaza bilməsə də
dostlarına qəhrəmanı olduğu müxtəlif əhvalatları
uydurub danışmağı sevirdi. Buna
görə də həmişə gülüş mənbəyinə
çevrilirdi. Fikri uzaqlarda olduğundan
müəllimlərin danlağı əskik olmurdu. Bəzən
məktəbdən sonra uşaqlar onu təqib edərək
«Baxın, komediya qoşan gəlir!» deyib ələ
salırdılar. Hans evə qaçıb
küncə soxulur və Allaha dua edirdi. Ata oğluna İncil
ilə bərabər «1001 gecə nağılları»nı oxuyurdu. Uşağa su pəriləri,
trollar və başqa personajlarla dolu nağıllar
danışardı. Ailə ideologiyası
bitəndə uşağın 11 yaşı vardı. Atasını itirmiş oğlan əvvəl dərzi
yanında şəyirdliyə gedir, sonra siqaret fabrikinə
işə düzəlir. Özünə ər
tapmış anası 14 yaşlı uşağa Kopenhagenə
gedib öz həyatını qurmaq icazəsi verir.
Nədənsə
anası əmin idi ki, bu yaşda uşaq böyük şəhərdə
çox davam gətirə bilməyəcək. Ona görə də
poçtalyonla danışmışdı ki, 3 gündən
sonra uşağa geri qayıtmağa kömək etsin. Andersen öz doğma şəhərinə bir də
yarım əsrdən sonra qayıtdı. Burda
bir həftə duruş gətirə bilməyib yenə də
getdi. Bioqraflar deyir ki, məşhur
nağılbazın anası dilənçilik etməyə məcbur
idi və kasıblar üçün ayrılmış qəbirstanlıqda
basdırılıb. 14 yaşında
Daniyanı fəth etməyə gəlmiş uşaq öz
sözünün üstündə durdu və dünyanın ən
məşhur daniyalısı oldu.
Müəllifi tam savadsızdır!
13 riksdaler toplayaraq Hans
dünyanı fəth etməyə yollanır. Yolu Kopenhagenə,
Kral teatrına- onun arzular qəsrinə idi. Kopenhagen
Anderseni soyuq qarşıladı. Köməksiz,
tanışlıqsız, pulsuz qalaraq gənc özünü
çox tənha duyurdu. Şəhərə
ayaq basan kimi əlində olan pulun yarıdan çoxunu verib
teatra bilet almışdı. Aclıq və
naümidlik onun daimi yol yoldaşı olduğundan ölüm
haqqında fikirlər oğrun-oğrun ürəyinə
girirdi. Onu ələ salırdılar, onu
sanki görmürdülər, onun başına ağıl
qoyurdular və dəyişdirməyə
çalışırdılar. İlk əsərini
«Müəllifin tam savadsızlığı üzündən
qaytarmaq!» məktubu ilə birlikdə
qaytardılar. Bu Andersenin qarşısını
ala bilmədi. O, əmin idi ki, mütləq
yazmalıdı. Pyeslər, şeirlər, hekayələr,
opera librettoları, vodevillər – Hans tez və
rahatlıqla yazırdı deyən mətnlər su kimi
axırdı. Tənqidçilərsə onun hər
sözünü araşdırır, qrammatik səhvlərini
gözünə soxur, adətlərini, əsil-nəslini
lağa qoyur, məsğərəyə çevirirdilər.
Andersen göz yaşına qədər kədərlənsə
də əlini saxlamırdı. Hər
şeyə baxmayraq Kopenhageni və onun sakinlərini də sevməkdə
davam edirdi. Axı ilk dostlarını bu
şəhərdə tapmışdı. Onların sayəsində
təhsil ala, əsərlərin çap etdirə və səyahət
edə bilmişdi. Səfərlər isə
yeni əsərlərin yaranması demək idi.
Sevimli
İtaliyası barədə yazdığı «İmprovizator»
romanı işıq üzü görən kimi bütün
Avropa ondan danışırdı. Bircə Daniya həqarətlə susurdu.
Hans isə soyuq ürəklərin fəthini
davam etdirirdi. Hər dəfə oxu daşa dəyəndə
onun qeyd dəftərçəsində kiçik bir əhvalat
yaranırdı. Amma o, hələ bilmirdi
ki, bu hekayətlər tezliklə onun
yaradıcılığının özəyinə və əsil
nağıllara çevriləcək. Bu
nağıllar yarandıqca Əlahəzrət Daniyanın da
ürəyinin buzu əriməyə başladı.
İndi çox az adam
bilir ki, 170 nağıldan əlavə Andersen 20-yə qədər
pyes, 5 roman, çoxlu oçerk və şeirlərin müəllifidir.
İlk nağıl toplusu ucuzlu kağızda
Milad bayramı ərəfəsində çap edilmişdi.
Elə bil sehirli çubuğun hərəkətilə
yeni yaranmış nağıllar alındı və hər
şey rəngli kaleydoskopdakı kimi fırlanmağa başladı.
Hər əhvalat bir nağıldır
Onun
laylaları altında uşaqları
yatızdırırdılar, teatrlarda qoyulmuş tamaşalar
uğurla gedirdi. Amma hamı onu nağılbaz kimi tanıyır.
«Su pərisi», «Çaxmaq daşı», «Noxud
üstündə şəhzadə» barədə bir qədər
qəmli əhvalatları hamı sevdi. Kitabların
üzü nazik olardısa deşilənədən
oxunardı. Şəkilli kitablar və şeirlər
piştaxtaya qoyulmağa bəndmiş alınardı. Tənqidçilər isə onu ələ salıb
gülərdi. Kasıbçılıqdan
çıxmış oğlan təhsilini davam etsə də
ömrünün sonuna kimi qrammatik səhvlərlə
yazırdı.
Tale Andersenə
qiymətli bir keyfiyyət bəxş etmişdi, o hər
şeydə sehirli məqamları görürdü. Nağılların
süjeti əksəriyyəti ona uşaqlığından gəlib,
Axı onun doğulduğu şəhər Odensdə o qədər
maraqlı şeylər vardı. Şəhər
qəribə adətlərilə, qəhrəmanlar haqqında
əfsanələrilə, nağıl qəhrəmanları
- su pəriləri, sirenlər, elflər, qnomlarla birgə
yaşayırdı. Burda xalq bayramları
olurdu və hələ də çox sirləri bilən
ustadlar yaşayırdı. Onun
uşaqlığı elə bir vaxt idi ki, küləyin yarpaq
altında oxuduğu nəğməni dinləyir, hər bir
günəş şüasının dalıyca
düşüb ilişib qaldığı gölməçəni
saatlarla gözdən keçirir, hər ay
işığında elflərin seluetini görə bilirdi. O, şeh dənəcikləriylə
dostluq edir və bütün bunları ürəyinin dəftərçəsinə
yazırdı. O hələ tələbə olarkən bir qaranquş
onun yaşadığı otağa soxulub öz əhvalatını
ona danışdı. Bir neçə il
sonra bu əhvalat «Düyməcik» nağılında
yazılıb hamıya əyan oldu. Qalay əsgərin
nağılı da bir qədər avtobioqrafikdir.
Müəllifə
irad tutulurdu ki, onun nağılları böyüklər
üçün çox bəsiddir, uşaqlar
üçünsə kifayət qədər ibrətamiz deyil. Kimsə
sağlığında Andersenə yazılarının
nağıl ruhunda olmasını desəydi cavabında nəsə
kəskin bir şey eşidərdi. O,
nağıllarını dəyərləndirmir, və onlarla
fəxr etmirdi.
Qalay əsgər və qızılgül
ləçəkləri
O, kasıb pinəçi və
paltaryuyanın ailəsində doğulmuşdu. Amma
ömrünün əsas hissəsini Avropanın ən gözəl
otellərində keçirib. «Səyahət
həyat deməkdir» deyən yazıçı çox səyahət
edirdi. Uşaqlığı Odin şəhərinin
əyalət xarabalıqlarında keçsə də paytaxt
Kopenhagen onu sevdi və əsərini şəhərin simvoluna
çevirdi. Əsilli-nəsilli olmasa da
Daniyanın ən adlı-sanlı ailələri onu evinə dəvət
etməkdən qürur duyurdu. Məktəbdə
cəmi bir neçə ilə təhsil ala bilmişdi. Çünki anasını itirmişdi və 11
yaşından fabrikdə tam əmək günüylə
işləməli idi. Amma 20 yaşında
Andersen Kopenhagen universitetində təhsil almaq hüququ
qazandı. Uşaqlıqdan zəif, xəstəhal olmasına baxmayaraq
dövrünə görə uzun və aktiv həyat
sürüb. Çəlimsiz və kifir
olmasına baxmayaraq indi o, Daniyanın siması sayılır.
Hələ
sağlığında Andersenə özünə
qoyulmuş abidəni görmək qismət oldu. Bu faktı anasına bir falabaxan Hans hələ uşaq olarkən demişdi. O,
abidəyə baxıb gülümsəyirdi. Amma
balaca oğlanın verdiyi qalay əsgər və mavi
gözlü qızın bağışladığı
qızılgül ləçəkləri onun
üçün daha qiymətli idi. Həmin
bu hədiyyələri o, mücrüdə saxlayırdı,
arabir ləçəkləri tərpədib qoxusunu içinə
çəkirdi.
«Bülbül»ün nağılı
Onun həyatında
3 sevdiyi qadın olub. Onların heç biri Andersenin hisslərinə cavab
verməyib. Onlardan birincisi Riborq Voyqt, ikinci qadın 18
yaşlı Luiza Kollin, sayca üçüncü və
sonuncu isə Cenni Lind idi. Bu hündür, sarısaç
, iri göz və əzəmətli bədən
quruluşlu qadını Avropada «isveç bülbülü»
adlandırırdılar. Kopenhagenə konsertlərə
gələn gündən Andersen onu hədiyyə və
güllər içində batırırdı. Cenni Lindin xarici səfərlərində Andersen onu
müşayiət edirdi. Aktrisaya olan məhəbbəti
günəş kimi ürəyini işıqlandırdı.
Müğənninin ecaskar səsi həyatına
soxularaq dünyanın rənglərini dəyişdirmişdi.
Əlbəttə ki, o, Cenniyə nağıl həsr
etməyə bilməzdi. «Bülbül»
nağılı belə yarandı. Sevgisi
Andersenə çoxlu gözəl günlər bəxş etsə
də onu ömürlük tənha qoydu. Andersen
dəfələrlə sevgisini izhar edib, amma əvəzində
dostluqdan başqa bir ciddi təklif almamışdı.
Bir dəfə isə Cenni yarızarafat, yarıgerçək
«Andersen, mənim qardaşım olmaq istərdiz?»
soruşdu. Qəlbinin dərinliyində o,
başa düşürdü ki, ailə üçün
yaranmayıb. Lind də karyerasına ailə
həyatına qurban verən deyil.
Çılpaq qadınlarla nədən
danışmaq olar?
Dünyanın
bütün uşaqlarının ləzzətlə oxuduğu
nağılların yaradıcısı özü tarixin qəribə
tapmacalarından biri idi. Çünki təbiətcə uşaqlarla əhatə
olunmuş xeyirxah nağılbaza qətiyyən bənzəmirdi.
Ömrünün sonuna yaxın Kopenhagendə
Andersenə abidə qoymaq istəyəndə heykəltaraş
ona öz eskizlərini göstərdi. Burada
uşaqlarla əhatə olunmuş Andersen nağıl deyərkən
təsvir edilmişdi. Hans Xristian
uşaqların əhatəsində bir cümlə də deyə
bilməyəcəyini
çığırıb heykəltaraşı evindən
qovdu. Nəticədə nağılbaza
oturan yerdə kitab üzərində əyilmiş şəkildə
abidə yarandı. Bu həqiqətə
daha yaxın idi, çünki o, adamlardansa kitablara
üstünlük verirdi.
Ünvanına
tənqidi heç qəbul edə bilmirdi. Onu tənqid etmiş qəzet
parçası əlinə düşəndə
çığıraraq özünü yerə
çırpmış, az qala bir saat həyətdəki
otu qucaqlayaraq ağlamış və isterik
çığırışlarla özünü yerə
sürtmüşdü. Səfərə
çıxanda özüylə həmişə ip
aparardı. Çünki yanğından
ölməkdən qorxurdu. Yanğın
olarsa bu iplə özünü xilas etmək fikrində
idi. Yaşı artdıqca qəribəlikləri
də artırdı. Yazıçı
fahişəxanalara getməyi adət halına
salmışdı. O, oturub çılpaq xanımlarla
söhbət etməyi çox sevirdi. Amma iş söhbətdən
o yana keçmirdi. Çünki
başqa qadınlara toxunmağı Lində xəyanət kimi
sayırdı. Ömrünün sonuna
yaxın o, yazmağın daşını atmışdı.
Nağılbaz düşünürdü ki, yazmaq
qabiliyyəti
ağzındakı dişlərin sayı ilə əlaqədardır.
Sonuncu dişini çıxardandan sonra
yazmağın daşını tamamilə atdı. Sonra
süni diş qoyduran kimi yenidən qələmi əlinə
aldı.
Andersen həmişə
şikayətcil və qorxaq olub. O, qarət edilməkdən, sifarişlə öldürən
qatillərdir
və dəli olmaqdan, itlərdən və pasportu itirməkdən
qorxurdu. Bilet ya da kitab üçün artıq
pul verdiyini düşünəndə çox narahat olurdu.
Ömür boyu diş ağrısından əziyyət
çəkib, amma onları çəkdirməkdən
qorxurdu. Çünki bunun
yaradıcılıqla birbaşa əlaqəsi olduğunu
düşünürdü. Ona yeni süni
dişlər qoyan kimi yazıçılığı yerinə
qayıdır. Amma az sonra süni
dişləri də ağrımağa başlayır. O, zəhərlənməkdən
də qorxurdu. Skandinav uşaqları pul
toplayıb ona dünyada ən böyük şokolad qutusu
göndərəndə o, qorxusundan həmin qutunu
bacısı uşaqlarına göndərir. Sonra hər şeyin yaxşı olduğunda əmin
olub qutunu geri tələb edərək şokoladın
hamısını təklikdə yeyir. Öz
görkəmindən də çox narahat idi və sevgililəri
qarşısında dizləri əsirdi. Bəlkə
də ona görə onun nağıllarının sonu kədərli
olurdu.
Nağılbaz
tam tənhalıqda Roliqxed villasında vafat etdi. O, çox qorxurdu ki, onu ölməmiş
basdırarlar. Ona görə də
dostlarından xahiş etmişdi ki, onu tabuta qoymazdan əvvəl
damarını kəsib həqiqətən öldüyündən
əmin olsunlar. Bu qorxusuna görə də hər
ehtimala qarşı yazıb məktubu masanın üstünə
qoymuşdu: «Kənardan baxanda adama elə gəlir ki, mən
ölmüşəm».
Onun
nağılları qəmlidir. Böyüklər də onları vərəqləsə
ibrətamiz fikirlər əxz edə bilərlər. Əsrlər keçib, amma çılpaq krallar hələ
də aramızda utanmadan gəzişir. Sevgini
duya bilməyən qızlar Qar kraliçasına çevrilir.
Hələ də çirkin quş balaları
gözəl qu quşlarına çevrilir və kiçik düyməciklər
öz sevgilərini tapırlar. Qardaşlarını qu
quşundan yenidən adama çevirməkçün
gicitkandan köynək toxuyan Elizalar da var. Bəlkə ona
görə də hamı inanır ki, kötüklər
gül aça bilər və gecələr əşyalar dilə
gəlib sevgi, ümid, və məyusluq dolu əzhalatlar
danışar…
Gülnarə Rəfiq
Bizim yol.- 2010.- 9 noyabr.- S. 13.