Bura Şuşadır…
Daha bir il gözümüz yolda,
qulağımız səsdə qaldı
2011-ci
ilin başa
çatmasına barmaqla sayılacaq
günlər var. Dovşana
olan ümidlər puç
olmaqdadır. Bu il də
gözlər yolda qaldı. Biz yenə Qarabağsızıq…
Amma
Qarabağı unutmadıq. Bununla da kifayətlənməyib, unutdurmamağa
çalışdıq. Bu gündən
Qarabağın şəhər və rayonlarını təkrar
yaddaşlara gətirmək niyyətindəyik.
Qədim diyarın təbiəti və təbii ehtiyatları, tarixi abidələri, çoğrafi
mövqeyi, tanınmış şəxsiyyətləri
və digər özəlliklərini canlandıracağıq.
Şuşadan başlayaq…
Şuşa
Azərbaycanın
Qarabağ yurdunun
gözəl və tarixi şəhəri.
Qədim dövrlərdən mövcud olmuş şəhər XIII əsrdə monqollar tərəfindən
dağıdılıb. XVIII əsrin 50-ci illərinin
əvvəllərində Qarabağ
xanı Pənahəli xan tərəfindən,
Şuşa kəndinin
yaxınlığında, abadlaşdırılaraq yenidən
salınıb. İlk çağlarda
şəhəri Şuşa adı ilə
yanaşı xanın şərəfinə Pənahabad da adlandırırdılar. Onun hakimiyyəti illərində - 1757-ci ilə
qədər burada çoxlu
abidələr tikilib. Pənahəli
xanın oğlu İbrahimxəlil
xanın hakimiyyəti illərində şəhər böyüyüb, müdafiə bəndləri
və qalalar tikilib.
Feodal ara müharibələri dövründə Şuşa bir neçə
dəfə möhkəmlik sınağından uğurla çıxıb. Rusiya
müstəmləkə hakimiyyəti dövründə Şuşa bütün Qarabağ regionunun inzibati və iqtisadi mərkəzi
olaraq inkişaf edib. Əsrlər boyu bu şəhər Azərbaycanın əsas siyasi və mədəni mərkəzlərindən
biri olub.
Şuşa şəhəri
- Azərbaycanın Şuşa rayonunun mərkəzidir. Şuşalı
tacirlər İran şəhərləri
və Moskva ilə ticarət əlaqələri
saxlayırdılar. Burada Pənahabad adlanan gümüş sikkə
də zərb edilirdi.
Şəhərin
kənarında dərin Daşaltı dərəsinin
yaxınlığında yerləşən Cıdır düzü xüsusilə məşhurdur. Bu düzdən bir qədər
aşağıda “Qırx pilləkan” deyilən dik pilləli yol
Daşaltı çayına aparır. \"Xəzinə qala\" mağarası da
orada yerləşirdi.
Haqqında...
Maarifçi,
pedaqoq, metodist, ədəbiyyatşünas,
publisist Firidun bəy
Köçərli Şuşanı Zaqafqaziyanın
Şirazı adlandıraraq Azərbaycan ədəbiyyatı
kitabında bu barədə yazır: “Şuşa şəhərinin
ab-havasının təsirindən və torpağının bərəkətindən
burada çox
zürafə, üdabə və şüarə vücuda gəlib. Belə ki,
Şuşa qalası Zaqafqaziyanın
Şirazı mənzərəsindən olub,
ərbabi-zövqü səfa və əhli-hal və sahibi- dil yatağı hesab olunur”.
Şuşanın inzibati mərkəz olmasına, onun iqtisadi cəhətdən
yaxşı inkişaf etməsinə,
şəhərin füsunkar təbiətinə
və coğrafi möğqeyinə,
buranın uzun müddət Azərbaycanın
elm, poeziya, xüsusilə
musiqi mədəniyyəti mərkəzi
olmasına əsaslanaraq xalq şairi Səməd Vurğun
yazırdı: “Şuşa təkcə özünün gözəl təbiəti ilə
deyil, yüksək, ahəngdar və poetik mədəniyyəti ilə də
şöhrət tapmışdır. XIX-cu
əsrin 40-cı illərindən Şuşanın mədəni
həyatında xeyli yüksəliş baş verir. Yerli camaatın teatr
tamaşalarına meyli yüksəlir”.
Məcnunun
göz yaşları...
Qafqazda ilk teatr 1745-ci ildə Tiflis şəhərində tamaşaya
qoyulur. O vaxtlar Şuşa ilə Tiflis
şəhərləri arasında çox
güclü ticarət və mədəni
əlaqələr var idi.
Şuşada isə ilk
tamaşa 1848-ci ildə səhnələşdirilir.
Azərbaycan
dramaturgiyasının banisi Mirzə Fətəli
Axundovun Azərbaycan dilində
yazdığı ilk pyeslər bundan sonra mütəmadi olaraq Tiflisdə, Bakıda və Şuşada tamaşaya qoyulmağa başladı. 1870-ci ildə ilk dəfə olaraq Şuşada Azərbaycan teatr
sənətinin yaradıcısı Mirzə Muxtar
Məmmədov Azərbaycan dilində tamaşa
göstərdi. O dövrdə gənc müəllimlərdən
Firidun bəy Köçərli, Bədəl
bəy Bədəlbəyli, Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev, Mir Həsən
bəy Vəzirov və məşhur xanəndə Cabbar Qayağdıoğlu bu
tamaşada iştirak
ediblər.
Şuşa
dahi Azərbaycan şairi
Məhəmməd Füzulinin “Leyli və Məcnun” poemasına da bağır açdı. O əsər əsasında
Məcnunun Leylinin qəbri üstündəki
səhnəsi musiqili tamaşa
kimi, 1897-ci ildə
C.Qaryağdığolunun iştirakı ilə Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev tərəfindən
tamaşaya qoyuldu.
Tarixi abidələr
Şuşanı
məşhurlaşdıran qədim memarlıq və incəsənət
abidələrinin hamısını sadalamaqla
qurtarmaz. Burada təkcə
rəsmən qeydə alınmış 170 memarlıq abidəsi
və 160 incəsənət abidəsi var
idi.
Cümə məscidi,
Aşağı \"Gövhər ağa
məscidi\", Şairə Xurşudbanu
Natəvanın, artilleriya generalı, Port-Artur qalasının qəhrəmancasına
müdafiəsinin iştirakçısı olmuş
Səməd bəy Mehmandarovun, dahi bəstəkar Üzeyir
Hacıbəyovun, görkəmli müğənni Bülbülün, şair və rəssam
Mir Höhsün Nəvvabın
ev-muzeyləri, İbrahimxəlil xan Cavanşirin və onun
qızı Qara Böyükxanımın
qəsrləri, \"Gəncə darvazaları\", qala divarı və s.
Şərqin
konservatoriyası
Şuşanı
\"Şərqin konservatoriyası\"
adlandırırdılar. Bu şəhər
Azərbaycanın bir sıra görkəmli
müğənnilərinin, musiqiçilərinin, böyük bəstəkarların və
dirijorların vətənidir: Cabbar
Qaryağdıoğlu, Qurban Pirimov, Bülübül, Seyid Şuşinsiki, Rəşid
Behbudov, Üzeyir Hacibəyov,
Niyazi, Fikrət Əmirov, Süleyman
Ələsgərov və s.
Azərbaycanın ilk peşəkar pedaqoqu olan görkəmli maarifçi,
\"Vətən dili\"nin
(II hissə) həmmüəllifi Səfərəli bəy Vəlibəyov,
Firidun bəy Köçərli,
tanınmış yazıçılar Süleyman
Sani Axundov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy Vəzirov,
şairə Xurşudbanu Natəvan, şair Qasım bəy Zakir,
rəssam Toğrul Nərimanbəyov, heykəltaraş
Cəlal Qaryağdı və başqaları da
bu şəhərdə doğulmuşlar.
Coğrafi mövqeyi
Səthi
dağlıqdır. Ən yüksək zirvəsi Böyük Kirs
dağındadır (2725 m). Ərazisinin əksər
hissəsi yayı quraqlıq keçən mülayim
isti və qışı quraq
keçən soyuq iqlim
tiplərinə aiddir.
Ərazisindən
Qarqar çayı axır. Torpaqları qəhvəyi
və qonur dağ-meşə, çimli dağ-çəmən tiplidir. Yüksək dağlıq sahələr
subalp və alp çəmənlikləri
ilə örtülüdür. Alçaq dağlıq və dağətəyi
sahələrdə qırılmış meşələrin
yerində çəmənlər və kserofit
kolluqlar var. Müxtəlif
növ tikinti
materialı yataqları və mineral su bulaqları (Turşsu və
Şırlan) var. Heyvanat
aləminə ayı, cavavar, tülkü, boz dovşan, cüyür, kəklik,
göyərçin və s. aidirlər.
Məhəllələri
Tarixçi Baharlı
şəhərin məhəllələri haqqında \"Əhvalati-Qarabağ\"
adlı əsərində bilgi verir. Müəllif yazır: \"Belə ki, yuxarı məhəllə Xanlıq
aradır. Bu məhəllənin əsl
adına Mir deyilirdi. O
cəhətə görə Xanlıq ara deyilir ki, İbrahim
xanın imarətinin yanıdır”.
İkinci məhəllə
Saatlı məhəlləsi, üçüncü
məhəllə Köçərli, dördüncü
Mamayı, beşinci Xoca
Mərcanlı, altıncı Dəmirçi, yeddinci
Hamam qabağı, səkkizinci məhəllə
isə Təzə məhəllədir.
Və
aşağı məhəllələrrin adları
bunlardır: Birinci məhəllə Qurdlar, ikinci məhəllə Seyidli,
üçüncü məhəllə Culfalar, dördüncü
məhəllə Toyluq (Quyuluq),
beşinci məhəllə Çuxur, altıncı məhəllə
Dördlər qurdu, yeddinci
məhəllə Hacı Yusifli, səkkizinci
məhəllə Dörd çinar,
doqquzuncu məhəllə Çöl-qala.
(Bax: Qarabağnamələr.
2-ci kitab. Gös. əsər. səh. 277.)
Şuşa şəhərinin
məhəllələri haqqında yazılara çağdaş
ədəbi örnəklərdə də rast
gəlinir. Lətif Qarabağlı doğma şəhərindən
danışarkən məhəllələrdən də bəhs
edib: \"Şuşanın gözəlliyi,
ab-havasının bəzi xəstəliklərə müalicə
əhəmiyyəti, onun məşhur
ticarət mərkəzinə çevrilməsi bura köçüb gələn
ailələrin sayını artırırdı. Şəhərə
sonradan gələnlər qala
divarının yaxınlığında məskən salaraq məhəllələrinin adını Çölqala və s.
adlandırmışdılar. Beləliklə Şuşada yaranan 17 məhəllənin
doqquzu - Urudlar, Seyidli, Culfalar, Quyuluq, Çuxur məhəllə,
Hacı Yusifli, Dördlər qurdu, Dörd çinar və Çölqala
aşağı məhəllə, qalan səkkiz
məhəllə isə - Köçərli, Mamayı, Merdinli, Saatlı, Dəmirçilər, Hamamqabağı,
Təzə məhəllə və Xocamircanlı yuxarı
məhəllələr sayılırdı\". (Bax: L. Qarabağlı. Şuşa və Hindistan
xatirələrim. Bakı. 1996. səh.16.).
“Şuşanın
dağları başı dumanlı,
Dərdindən
ölməyə çoxdur
gümanlı...”
Xan Şuşinskinin
yazdığı və oxuduğu bu mahnını eşidəndə istər-istəməz
adamın ürəyinin başı göynəyir. Çünki Şuşanın
başını doğrudan da dumanlar alıb.
İşğal
Şuşa
1992-ci il mayın 8-də erməni qəsbkarları
tərəfindən işğal olunub. İşğal
zamanı 200 nəfər şəhid, 150 nəfər əlil olub, 552 körpə yetim
qalıb, 22 minə yaxın insan
qaçqın düşüb, 200 tarixi abidə, 2 sanatoriya,
görkəmli sənət adamlarının ev muzeyləri, 70 yerlik turist bazası, 1200 yerlik internat və s.
dağıdılıb. Şuşanın əhalisi hazırda
məcburi köçkündür və
Azərbaycanın müxtəlif regionlarında yaşayır.
Qırğınlar
- 1920
1918-ci ilin
dekabrında Cəbrayıl qəzasının azərbaycanlı
kəndlərinə ermənilərin hücumları genişlənib,
1919-cu ilin əvvəllərində daha dağıdıcı xarakter
alıb. Şuşa qəzası və
Qarabağın siyasi mərkəzi olan Şuşa şəhərində
ermənilərin vəhşilikləri daha amansız
şəkil almışdı.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə Şuşada ermənilərin ən xəyanətkar
silahlı qiyamlarından biri 1920-ci il martın 22-də Novruz
bayramı günü baş
verdi. Bu
separatçı qiyam Azərbaycanı işğal etməyə hazırlaşan
bolşeviklərin sifarişi ilə
qaldırıldı. Bu zaman
erməni separatçı qiyamlarının əksər yerlərdə
dəf edilməsinə baxmayaraq, onlar Əsgəran qalasını ələ
keçirə bildilər.
Görülən
hərbi-siyasi tədbirlər nəticəsində Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti Qarabağda
suveren hüquqlarını bərpa etdi. Lakin ərazisində yaşadıqları dövlətə
xəyanət edən ermənilərin Qarabağda
separatçı qiyamları və törətdikləri
soyqırımları 1920-ci ilin aprel işğalı ərəfəsində
ölkənin şimal sərhədlərinin
müdafiəsi işinə ağır zərbə vurdu və müstəqil Azərbaycan dövlətinin
- Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin süqutunu sürətləndirdi.
Ramid
İBRAHİMOV
Bizim yol.-
2011.- 2 dekabr.- S.11.