Xarizma
Qeyri-səlis
məntiqlə düşünən Rafiq Əliyev fenomeni barədə
Onun barəsində yazmaq
çox çətindir. Bu insanın xarizması
qarşısında ancaq susmaq mümkündür. Geyimi,
oturuşu və söhbətləri qeyri-adiliyinə dəlalət
edir. Onu ancaq dinləmək istəyirsən. Qeyri-adi
yanaşması ilə Xudu Məmmədovu xatırladır.
O, bizlərdən biridir. Eyni
zamanda bizlərdən çox fərqlidir. Min illərdən
süzülüb gələn milli mentallığa ümumbəşəri
dəyərlər qatıb. Onunla təmasda ilk baxışdan
anlayırsan ki, qarşında böyük bir alim dayanıb.
Alim qarşısında isə dilini saxlamağa məhkumsan.
Digər alimlərdən
yalnız vətəndaş mövqeyi ilə fərqlənmir.
Üzərində işlədiyi mövzular da özü qədər
maraqlıdır - qeyri-səlis paylanmış intellektual
sistemlər sanki Azərbaycanın düşdüyü
problemlərdən bəhs edir.
Azərbaycanın problemlərinə
də baxışı fərqlidir. Az qala küçələrə
bölünüb qanlı savaşa hazırlaşan məmləkətin
probleminə yanaşması əsil alim yanaşmasıdır.
O düşünür ki, dünya yalnız ağ və ya
qara rənglərdən ibarət deyil. Alimin məntiqinə
görə, ağla qaranın arasında yüzlərlə,
minlərlə rəng mövcuddur. Qeyri-səlis məntiqlə
düşünən professor hesab edir ki, dünyada olan istənilən
müddəanın saysız-hesabsız dərəcəsi var.
Onun düşüncəsinə görə, dünyada
yalnız bir mütləq həqiqət var və bu,
Allahddır. Odur ki, “yalançı bütlərin”
qarşısında səcdə etməyi ağlına belə,
gətirmir.
O nə Çinə bayraq
taxmağa hazırlaşır, nə də təslimçi
dövlətin vətəndaşı olmaq. Akademik hesab edir ki,
qeyri-səlis məntiqlə düşünən siyasətçi
heç vaxt İraqı bombalamazdı, daha optimal yol axtarardı.
Alim hadisələrin qeyri-səlis məntiq əsasında
izahını axtarır və emosional yox, tolerant qərarlar qəbul
edir. Hamını düşündürən problem barədə
o da düşünür. Yalnız özünə məxsus
tərzdə. Fikirləşir ki, Qarabağı, ilk növbədə,
beyin laboratoriyasında, masa arxasında qaytarmaq lazımdır,
sonra qılınc lazım ola bilər.
Xalqa
yaxın olan katib
Sov. İKP Mərkəzi Komitəsi
katibləri içərisində mərhum Şıxəli
Qurbanovdan sonra xalqa onun qədər yaxın olan partiya
işçisi olmayıb. Onun Sov. İKP MK katibi işlədiyi
elə dövrə təadüf eləmişdi ki, mütləq
səngərlərin birini seçməli idin. Məhz bu məqamda
da qeyri-səlis məntiq qələbə çaldı -
ictimai-siyasi prosesləri elmlə təhlil etməyi lazım
bildi. Bir tərəfdə olan təslimçilik,
digər tərəfdə olan qaragüruh onun əqidə
yoldaşı, Azərbaycan elminin zirvələrindən olan
Xudu Məmmədovun ürəyini partlatdı. Biliyi, təcrübəsi,
vətəndaş mövqeyi olan bu ziyali hər kəsə
nümunə olacaq şəxsiyyət olsa da, heç vaxt
liderliyə can atmadı. Qeyri-səlis məntiqlə
yanaşma elmdə qazandıqlarını cəmiyyətin xeyrinə
sərf eləməyə onu vadar elədi.
Nobel mükafatına layiq dissident alim
Professorun Ziyalılar Forumundakı
çıxışından sonar qaragüruh təbəqə
ona hücuma başladı. Neft Akademiyasında kafedra müdiri vəzifəsindən
azad edildi. Lakin bu, saysız-hesabsız ixtiraların,
kitabların, məqalələrin müəllifi olan
ziyalının fəaliyyətinə kölgə salmadı.
Qeyri-səlis idarəetmə sistemlərinin şərtlərinin
formalaşdırılmasını bilən və inperfekt (tam
olmayan) informasiya şəraitində yeni qərar qəbul etmə
nəzəriyyəsinə görə Nobel mükafatına
namizəd olan alim anlayır ki, hər hansı bir həyatı
məsələ ilə bağlı qərar qəbul edilən
mühitdə informasiya tam, müəyyən
olmadığı halda müvafiq, səmərəli,
bütün cəhətlər nəzərə alınaraq qərar
qəbul edilir. Onun bu dəmir məntiqinə
qarşı mübarizə aparmaq mümkün deyil. Deməli, alimi çamıra batırmaq lazım gəlir.
Bu gün ona hücüm edənlər Azərbaycan
elmində ona heç tələbə belə, olmağa layiq
olmayanlardır. Alimin öz təbirilə
desək, klassik riyaziyyatla təxminən
üçyaşlı uşağın səviyyəsində
olan bir sistem dünya şöhrətli ziyalıya hücum
çəkir. Yenə öz təbirilə
desək, qeyri-səlis məntiqlə düşünən
alim heç vaxt bunu etməzdi, daha optimal yol axtaradı. Qeyri-səlis məntiqə görə, bunu edənlər,
uzun müddət xaos içində yaşayacaq. Bu, qeyri-səlis məntiq əsasında izahdır.
Alimə hücum çəkmədən öncə
bunu düşünmək lazım idi. Lakin orta
ağıl səviyyəli “alimcığazlar” bunun fərqində
ola bilməzlər.
Onlar dəbdəbəli həyatı
düşünür və buna can
atırlar. Yəni, “Hamıya çamur at və
payını al”. Akademikin, təxminən elə bu barədə
gözəl fikri var: “Alim psixologiyası - söhbət əsl
alimdən gedir - tamam fərqlidir. Elmdə fədailər
çalışırlar, özü də maaş
üçün yox. Alimin heç vaxt
çoxlu pulu olmayıb, çünki ilk növbədə
alimin pula ehtiyac hissi olmur. Bir ziyafətdə
xanımı görür ki, Eynşteyn bərk dilxordur. Səbəbini soruşanda, deyir ki, bayaqdan bahalı
qaş-daşlara baxıram, fikirləşirəm ki,
onların puluna nə qədər laboratoriya açmaq olar.
Yəni, alimin düşüncəsi tamam
başqadır. Onları elmdən, tədqiqatdan
uzaqlaşdırmaq mümkün deyil. İndi çox adam virtual həyatla yaşayır. Virtual dünya insani hisslərdən uzaqlaşmaq
üçün yaradılmayıb ki? Alimlər bir mənəvi
açar qoyurlar ki, burdan o yana keçmə.
Amma insanın mənəviyyatı
ağlından geri qaldığı, ümumbəşəri əxlaq
elmdən uzaq düşdüyü üçün o
açara məhəl qoyulmur”.
Bu yanaşma ancaq nəhəng alimin beyninin məhsulu ola bilər. O, problemdən yalnız bir
çıxış yolu tanımır. Qaraguruhluq
ona yaddır. Hesab edir ki, qeyri-səlis məntiqə
görə, istənilən məsələnin
saysız-hesabsız çıxış yolu var. Hətta
Qarabağla bağlı qeyri-səlis məntiq əsasında
konfliktoloji model də hazırlayıb.
Təqdimata ehtiyacı olmayan ziyalı
Məqalənin bu hissəsinə qədər
hər bir azərbaycanlının fəxr edəcəyi alimin
adı çəkilmədi. Buna ehtiyac olmadı. O, sıradan biri
deyil. Belə alimlər hər yüzildə yetişmir.
Hamı söhbətin kimdən getdiyini onsuz da dərk
elədi. Söhbət saysız-hesabsız
mükafatların sahibindən, Azərbaycan elmini dünyada
layiqincə təmsil edən bir şəxsiyyətdən
gedir.
Onun barəsində yazmaq məsuliyyətdir. Bir həqiqəti
vurğulamaq qalır ki, bu ziyalı elmimizi təmsil etdiyi kimi,
dünyada ölkəmizi də təmsil edə bilər.
Azərbaycanı dünyada təmsil etməyə
ən layiqlilərdən biridir. Dünyanın ancaq ağ və qaradan ibarət
olmadığını düşünən bu sima Azərbaycana
milli barışıq gətirə bilər. O, ölkə
başçısı olmaq şərəfini çoxdan
qazanıb. Qaraguruh kütlənin
dağıdıcı gücünü quruculuğa yönəltmək
qabiliyyətində olan real alternativ. Uğur
gətirə biləcək alternativ. Qələbəyə
şansı olan bir namizəd. Cəmiyyətin
ehtiyac durduğu bir şəxsiyyət. Artıq
müxalifət düşərgəsinin vahid namizədini
müəyyənləşdirməyin zamanı
çatmayıbmı?
Tələbəlik borcu
Kimisə tərifləmək çox
çətindir. Yaltaqlığın mənəvi dəyərə
çevrildiyi bir ölkədə hətta alimi də tərifləmək
mənəvi diskomfort yaradır. Sadəcə olaraq, məzunu
olduğum bir ali məktəbin, jurnalistlərin
“Saxarov işi” adlandırdığı bir ləkəyə
bulaşmasına seyriçi qala bilmədim. Vaxtilə
“QKÇP”yə təbrik teleqramı vuran, tələbələr
arasında heç vaxt azacıq nüfuza malik olmayan bir
insanın böyük alimə qarşı
“stalinsayağı” rəftarı mövqe ortaya
qoymağımı tələb etdi. Həyatda
qazandığım uğurlara görə bu nüfuzlu ali məktəbə borcluyam. Tələbəlik
illərimdə Neft Akademiyası dünyaşöhrətli
alimlərin çalışdığı bir elm məbədi
idi. Akademik Tofiq Əliyev, akademik Azad Mirzəcanzadə, professor Arif Xasayev artıq həyatda yoxdurlar. Dərin intellekt daşıyıcısı olan bu
alimləri tələbələr “əllilik”, “yüzlük”
deyə xarakterizə etmirdilər. Onların
zamanında “əlliliklər” at oynada bilməzdi. Azərbaycan elmini dünyada tanıdan bu alimlər
artıq dünyadan köçüblər.
Neft Akademiyasında onların son təmsilçisi
qalıb - Rafiq Əliyev. Odur ki, onu qorumaq bir namus məsələsidir. Ən azı ona görə ki, Rafiq Əliyev kimi
alimlər hər əsrdə yetişmir. Necə
ki, Azərbaycan elmi hər əsrdə Lütfi Zadə
yetişdirə bilməyəcək.
Lütfi Zadənin valeh olduğu şəxsiyyət
Dünya şöhrətli riyaziyyatçı,qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin
yaradıcısı, Kaliforniya Universitetinin professoru Lütfi
Zadə noyabrın 9-da Azərbaycan Neft Akademiyasının
rektoruna məktub yazıb. “Mən professor Rafiq Əliyevin
işdən çıxarıldığını eşitdikdən
dərhal sonra bu məktubu yazdım”,- o,
“Turan”ın Vaşinqton müxbiri ilə söhbətində
deyib.
Neft Akademiyasının rektoruna ünvanladığı
məktubda alim yazır: “Eşitdim ki, professor Rafiq Əliyev
sizin universitetin kafedra rəhbəri vəzifəsindən azad
edilib. Buna inanmaq çətindir. Professor Əliyev dünya miqyaslı alimdir. Qeyri-müəyyənlik şəraitində qərarların
qəbulu ilə bağlı onun son işləri Tverski və
Kanemanın iqtisadiyyat üzrə Nobel mükafatı
aldıqları perspektiv nəzəriyyəsinin çərçivəsindən
uzağa çıxır. Gözləyirəm
ki, professor Əliyevin işi gələcəkdə Nobel
mükafatına irəli sürüləcək”.
Sonra məktubda deyilir: “Başa düşürəm ki,
professor Əliyevin işdən çıxarılması insan
haqları ilə bağlı hakimiyyəti tənqid etməsi
ilə əlaqədardır. Mən tez-tez
müxtəlif texniki problemlərlə əlaqədar Əliyevlə
telefonla danışıram. Diskussiyalar
zamanı insan haqları məsələsinə heç vaxt
toxunulmayıb. Hesab edirəm ki, o,
büsbütün elmlə məşğuldur. Ümidvaram ki, o, öz vəzifəsinə bərpa
olunacaq və Azərbaycanda elmin inkişafına
yardımını davam etdirəcək.
Lütfi Zadə sonda qeyd edir: “Professor Əliyevin
baxışlarından asılı olmayaraq, onun qəlbi Azərbaycanladır.
Mənim üçün o, valeh olduğum bir
şəxsdir”.
Gültəkin Hacıbəylinin cəsarəti
“Rafiq Əliyev işi” ziyalılıq və
vicdan məsələsinə çevrildi. Bu prinsiplərdən
çıxış edən tanınmış siyasi xadim
Gültəkin Hacıbəyli son dərəcə möhtəşəm
köşə yazısı ilə “ziyalı ovu”na qarşı çıxdı.
“Azərbaycanı dünyada tanıdan iki ən
güclü alimimizdən biri olan (digəri Cəmil Həsənlidir-G.H.) Rafiq Əliyevi ADNA-da
özü yaratdığı kafedranın rəhbərliyindən
uzaqlaşdırıblar. Deyə bilərik
ki, yel qayadan nə aparar?! Düzdür! Deyə bilərik
ki, bu gün Rafiq Əliyevin ADNA-ya ehtiyacı yoxdur, ancaq
ADNA-nın və bütövlükdə, Azərbaycan elminin və
təhsilinin Rafiq Əliyevə ehtiyacı var! Əlbəttə
ki, bu, belədir! Ancaq məni düşündürən
başqa məqamdır: Niyə ziyalılar zorla dövlətdən
narazı salınır? Kimdir ziyalıları
aqressivləşdirmək istəyənlər? Kimdir ziyalıları zorla “inqilabçılıq”
yoluna sürükləyənlər? Axı
bu hadisə hakimiyyətə qarşı ən loyal
adamları da silkələdi, narazı saldı. Bu, kimə lazımdır? Bu hadisədən
sonra ziyalıların hakimiyyətə qarşı rəğbətinin
artacağını düşünmək sadəlöhvlük
olardı. Qorxacaqlarmı? Bəlkə də. Ancaq qorxaqların ən təhlükəli
adam olduğunu hamımız bilirik axı!
Axı etirazını qorxudan içinə
gömsən də belə, bu etiraz enerjisi itmir, yox olmur, daha dərinə
kök atır, qorxuya qarışıb mahiyyətini dəyişir
və daha təhlükəli, daha destruktiv enerjiyə
çevrilir. Eynilə, fizikada, enerjinin itməməsi
qanununda olduğu kimi. Bunu anlamaq
üçün nə Kapitsa, nə Saxarov, nə də Rafiq Əliyev
olmağa ehtiyac yoxdur. Bunu anlamaq üçün, sadəcə,
reallıq hissini itirməməlisən! Dünyanın və
bölgəmizin indiki təlatümlü vaxtında bu, bizə
lazımdırmı?”, -deyə yazar konkret mövqe qoyur.
Qarşıda görünən nur
topası
Nə qədər ki, Azərbaycanda Rafiq Əliyev, Cəmil
Həsənli, Rüstəm İbrahimbəyov, Gültəkin
Hacıbəyli, Toğrul Cuvarlı, Rəhman Bədəlov,
Vaqif Bayatlı, Əkrəm Əylisli, Ramiz Rövşən
kimi ziyalılar mövcuddur, bu məmləkəti “Pavlik
Morozovlar” ölkəsinə çevirmək mümkün
olmayacaq. Qarşıda bir nur görünür.
Bu, ziyalı nurudur. Qaranlıqları
aydınladan bu nurun 2013-cü ildə daha gur işıq
sacağına ümid bəsləmək gərəkir....
Azər RƏŞİDOĞLU
Bizim yol.- 2011.-16 noyabr.- S. 9.